Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار تجدید نظر در تصویب ماده مربوط به ثبت الکترونیکی قرادادهای میان وکلا و موکلان در بودجه سال 99 شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی شهبازی نیاز رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار تجدید نظر در تصویب ماده مربوط به ثبت الکترونیکی قرادادهای میان وکلا و موکلان در بودجه سال 99 شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتحادیه بنا به دلایلی عنوان کرده که شفاف شدن در قالب الکترونیکی شدن قراردادهای منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی نمی‌شود و خواستار حذف الکترونیکی شدن و شفافیت در این حوزه شده است.

در این نامه آمده است:‌ در بند 8 الحاقی به تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور حکمی راجع به ثبت الکترونیکی قراردادهای وکالت پیش‌‌بینی شده که از جهات مختلف محل تأمل است و استدعا دارد در اظهارنظر شورای محترم نگهبان ملحوظ واقع شود:

1- خلاف هدف بیان شده، حکم مذکور در این بند تأثیری بر افزایش درآمد مالیاتی ندارد برای استحضار در حال حاضر قراردادهای مالی علاوه بر درج در سامانه ثنا قوه قضاییه در دفترچه‌های تمبر مالیاتی وکلا نیز منعکس می‌شود و از سوی دادگاه‌ها، دفاتر دادگاه‌ها و کانون‌های وکلا نظارت می‌شود و نهایتاً نیز سازمان امور مالیاتی آن را بررسی می‌کند. از این حیث حکم مندرج در این بند صرفاً باعث به هم‌ریختگی رویه مستقر و کارآمد موجود در طول سال 1399 و تحمیل هزینه به قوه قضاییه می‌شود. لازم به ذکر است که هم اینک نیز در صورت اختلاف‌ بین وکیل و موکل، معیار تعرفه قانونی مصوب قوه قضاییه و مبلغ حق‌الوکاله اظهار شده در وکالتنامه و سامانه ثنا می‌باشد.

2- حکم این بند از آن جهت که وکالت را «کسب و کار» قلمداد کرده با ماهیت شرعی وکالت در تعارض است. چنانکه استحضار دارند، وکالت در موازین فقهی لزوماً مستلزم اجرت نیست و تلقی «کسب و کار» از آن که لزوماً با هدف تحصیل سود و به صورت معرض صورت می‌گیرد، سبب تبدیل ماهیت آن می‌شود. لذا از این حیث حکم این بند در رابطه با موازین مسلم فقهی و اصل 4 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قابل تأمل به نظر می‌رسد.

3- اصل 35 قانون اساسی نیز حق دسترسی به وکیل را در زمره حقوق اساسی ملت ذکر کرده و تأمین آن برای افراد نیازمند و فاقد توان مالی را هم ضروری دانسته است. کانون‌های وکلا سال‌هاست به صورت نامحدود و بر اساس تشخیص محاکم، کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی و یا احراز توسط ادارات معاضدت کانون‌ها، وکالت و مشاوره رایگان در اختیار شهروندان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت قرار می‌دهند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تعبیر و تلقی از وکالت به عنوان یک «کسب و کار» با شأن و هدف متعالی مندرج در اصل مذکور، مغایرت آشکار دارد. بدیهی است در صورتی که وکالت تبدیل به کسب و کار شود، ارائه خدمات معاضدتی و تکلیف وکلا به قبول سالانه چند پرونده معاضدتی نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

4- موضوع ماهیت وکالت و رابطه آن با مفاهیم اقتصادی چون «کسب و کار» یا همان Business در کشورهای مختلف مطرح شده و تاکنون حتی اقتصادهای کاملاً مبتنی بر سرمایه‌داری نیز نپذیرفته‌اند که این نهاد را «کسب و کار» تلقی کنند و آن را تابع ملاحظات بازار بدانند به نحوی که حتی در یک کشور تاکنون این اتفاق رخ نداده است. در چنین شرایطی شایسته نظام قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران با پیشینه درخشان فقهی در باب ماهیت امانی و مبتنی بر اعتماد وکالت نیست که آن را یک نهاد صرفاً اقتصادی قلمداد کند.

5- در هر حال، حکم این بند ماهیت دائمی دارد و با توجه به نظرات متعدد شورای محترم نگهبان در باب لزوم سالانه بودن احکام مندرج در قانون بودجه، از این حیث نیز مغایر قانون اساسی و سابقه تفسیری آن به نظر می‌رسد. علیهذا با توجه به مجموع مطالب فوق، استدعا دارد دستور فرمایید موضوع به استحضار فقهای عظام و اعضای محترم حقوقدان شورای نگهبان رسانده شود. بدیهی است نهاد وکالت آمادگی دارد هر گونه اشکال احتمالی در رابطه با نظارت مالیاتی را با همکاری قوه محترم قضائیه و سازمان امور مالیاتی مرتفع نماید.

به گزارش فارس، براساس فراخوان سازمان امور مالیاتی،‌ وکلا نیز مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش هستند و در این زمینه سخنگوی قوه قضاییه گفته بود در برخی پرونده‌ها بیش از یک میلیارد تومان حق‌الوکاله از مردم گرفته می‌شود، اما در مقابل، بعضی از وکلا تنها 30 هزار تومان حق‌الوکاله به سازمان مالیاتی اعلام می‌کنند.

اسماعیلی معتقد است:‌ برای رسیدن به شفافیت مالی، وکلا باید مبالغ را از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان دریافت کنند.

برخی کارشناسان حداقل کتمان درآمد مالیاتی این بخش را بالغ بر 12 تا 15 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: قوه قضاییه سلامتی سازمان بهزیستی وکالت شورای نگهبان قوه قضاییه کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام مخالفت دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس گفت: این بار مالیاتی بود که در قانون بودجه ۱۴۰۳ نسبت به لایحه ۱۴۰۲ ایجاد شده بود و این مخالفت را وزارت اقتصاد رسما اعلام کرد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که به لایحه بودجه اضافه شده در قانون مصوب حتما بار مالیاتی بیشتری دارد و حدود ۱۰ درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، وی افزود: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب میکند که ما تولید را تسهیل کنیم و اتفاقا تخفیف‌های بیشتری را در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم که مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق جبران کند و برای این کار به دولت اجازه دهد که نیازی به افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • با اجرای قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • دادستان کل: با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • لبنان: ۲۲ شکایت‌نامه علیه اسرائیل به سازمان ملل ارائه کردیم
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • بررسی فعالیت‌های شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • شکست پروژه تندروها علیه روحانی در سال ۱۴۰۲ /سالی سخت تر از دوران ریاست جمهوری!