Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با سرازیر شدن سیل پناهجویان از ترکیه به سوی مرزهای یونان، جنگ لفظی میان مقامات دو کشور همسایه اوج گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، همزمان با سرازیر شدن سیل پناهجویان از ترکیه به سوی مرزهای یونان، جنگ لفظی میان مقامات دو کشور همسایه اوج گرفته است.

ترکیه که تصمیم گرفت درها را به روی پناهجویانی بگشاید که در خاک این کشور در انتظار رسیدن به اروپا به سر می‌برند تا فشار حاصل از موج پناهجویان اروپا را وادار کند از موضع آنکارا در سوریه پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یونان به محض آنکه هزاران پناهجو در مرز زمینی‌اش با ترکیه جمع شدند زبان دیپلماتیک را کنار گذاشت و به برخورد با پناهجویان روی آورد. آنکارا نیز در مقابل ویدئوهایی از برخورد شدید آتن با مهاجران و پناهجویان منتشر کرد.

«ترکیه خودش به قاچاقچی پناهجو تبدیل شده است»

سخنگوی دولت یونان گفت:‌ «ترکیه به‌جای کاستن از شبکهٔ قاچاق‌ مهاجر و پناهجو خودش به قاچاقچی تبدیل شده است.» توصیفی که نخست وزیر یونان نیز اندکی بعد آن را برای توصیف ترکیه در میان همتایان اروپایی‌اش در شورای اتحادیه اروپا به کار برد.

سخنگوی دولت یونان همچنین گفت که آنکارا از پناهجویان مانند «مهره‌هایی برای اعمال فشار در بازی سیاسی خود» بهره می‌برد و دولت ترکیه را متهم کرد که «به شکل نظام‌مند مهاجران را تشویق و یاری» می‌کند تا «به شکل غیرقانونی» از مرز یونان بگذرند.

از سوی دیگر ترکیه رفتار یونان با پناهجویان را «بربریت» خواند. فواد اکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه گفت: «ذهنیت کسانی را که با گلولهٔ جنگی به مهاجران شلیک می‌کنند، قایق آنها را غرق می‌کنند و بچه‌هاشان را به گاز اشک‌آور خفه می‌کنند فقط با یک واژه می‌توان توصیف کرد و آن بربریت است.»

اردوغان: جایی که نخست‌وزیر یونان باشد نمی‌روم

رئیس جمهور ترکیه نیز در روزهای گذشته یونان را متهم کرد که برای متوقف کردن مهاجران دست به هر کاری از جمله «غرق کردن» آنها می‌زند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهٔ نشست احتمالی در بلغارستان با نخست وزیر یونان گفت: «من جایی که او باشد نمی‌روم و با او در یک عکس نخواهم بود.»

این در حالی است که  اردوغان قرار است برای گفتگو با مقامات اروپایی راهی بروکسل شود گفتگویی که به احتمال زیاد دربارهٔ شرایط اخیر مهاجران و پناهجویان در مرز این کشور و یونان خواهد بود.

همچنین بنابر اعلام منابع خبری ترکیه رئیس جمهور این کشور روز شنبه به گارد ساحلی فرمان داد تا از عبور مهاجران از دریای اژه به سوی اروپا جلوگیری کنند.

از سوی دیگر یونان نیز اعلام کرده است که دو اردوگاه تازه، با گنجایش ۱۰۰۰ نفر را در دو نقطه از این کشور برای پناهجویانی که به تازگی از ترکیه وارد شده‌اند دایر خواهد کرد.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: ترکیه یونان پناهجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونان: هیچ سامانه پدافند موشکی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم

یونان روز دوشنبه گزارش‌ها مبنی بر ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، «پاولوس ماریناکیس» سخنگوی دولت یونان تصریح کرد که هیچ اقدامی انجام نخواهد شد که توانایی بازدارندگی این کشور را به خطر بیندازد.

پیشتر روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» مدعی شده بود که دولت آتن با فشار قابل توجهی برای ارسال سامانه‌های پاتریوت آمریکایی و اس-۳۰۰ روسیه به اوکراین مواجه است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اظهار داشته که اتحادیه اروپا و ناتو ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین ارسال کرده‌اند.

وی گفت: «می‌دانیم که اروپا، ناتو و آمریکا ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین داده‌اند، اما ارسال تسلیحات به اوکراین نمی‌تواند اساسا چیزی را تغییر دهد.»

سخنگوی دولت یونان ادامه داد: «ما قبلاً کمک‌های ملموسی به اوکراین ارائه کرده‌ایم. با این حال، باید تاکید کرد که هیچ اقدامی انجام نخواهد شد و من بر این موضوع تاکید می‌کنم ارسال پدافند موشکی به اوکراین می‌تواند حتی از راه دور قابلیت‌های بازدارندگی یا پدافند هوایی کشور ما را به خطر بیندازد.»

وی افزود: «ما به طور مداوم چنین ادعا‌هایی را در گذشته رد کرده‌ایم و امروز نیز موضع خود را با قاطعیت تکرار می‌کنم.»

در سال ۲۰۲۱ یونان یک موشک‌های ضد هوایی پاتریوت و همچنین ۱۲۰ نظامی را برای کار با این سامانه تسلیحاتی به عربستان سعودی تحویل داد.

ژنرال «کنستانتینوس فلوروس»، رئیس وقت ستاد کل نیرو‌های مسلح یونان در آن برهه گفت که ماموریت نیرو‌های یونانی حفظ صلح و ثبات به ویژه در شرق مدیترانه و خاورمیانه است.

دیگر خبرها

  • جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود
  • یونان: هیچ سامانه پدافند موشکی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم
  • سرنوشت لایحه ضد پناهندگی دولت انگلیس
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی
  • سرمربی ولزی در یک قدمی توافق با تراکتور