Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@11:03:53 GMT

بلای این روزها و بازفهمی سخن امام علی(ع)

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۰۷۸۵

بلای این روزها و بازفهمی سخن امام علی(ع)

امیر المؤمنین علی علیه السلام در بخشی از خطبه معروف به قاصعه (خطبه ۱۹۲ در تصحیح صبحی صالح و ۲۳۴ در ترجمه فیض الاسلام. در دیگر نسخه‌ها نیز شماره این خطبه تفاوت دارد.) سخنی طولانی و مهم در باره آزموده شدن همه انسان‌ها از زمان آفرینش آدم علیه السلام به این سو با سنگ‌هایی که به خودی خود سود و زیانی ندارند (اشاره به کعبه) آورده‌اند که آن را با این عبارت به پایان می‌برند:

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. وَ لَکِنَّ اللَّهَ یَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ وَ یَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ وَ یَبْتَلِیهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِی نُفُوسِهِمْ وَ لِیَجْعَلَ ذَلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَی فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ‏.

... و اما خداوند بندگان خود را با سختی‌های گونه‌گون می‌آزماید و با گونه‌های دشواری‌ها، آن‌ها را به بندگی خود می‌خواند و آن‌ها را به ناخوشایندی چندگانه دچار می‌سازد، تا خود پسندی را از دل‌های آن‌ها بیرون برد و خود کم‌بینی در برابر خداوند را در جان‌هایشان بنشاند، و از آن روی چنین می‌کند که آن را درهای گشوده به سوی دهش خویش و ابزارهایی آسان و پرسود برای بخشایش خود قرار دهد.

این سخن حضرت هر چند در جمع‌بندی چرایی قرار گرفتن کعبه در سرزمینی دور دست و خشک و چرایی دشواری‌های خانه خدا بیان شده است، ولی عمومیتی دارد که چه بسا بتوان آن را در باره هر نوع سختی و گرفتاری و دچار آمدن به ناخوشایندی‌ها مورد توجه قرار داد.

بلیه‌ای که این روزها بدان دچار آمده‌ایم، زمینه‌ای مناسب برای بازفهمی این سخن امیرالمؤمنین_علی علیه السلام فراهم آورده است. اگر به انصاف حکم کنیم (این سخن بر پایه داوری نگارنده در باره خودش بیان می‌شود) باید بپذیریم که دل‌هایمان آکنده از خودخواهی‌هاست، باید بپذیریم که فروتنی در برابر خدا را از یاد برده‌ایم، باید بپذیریم که آن چنان در لاک خودپسندی فرو رفته‌ایم که جز به منافع خود نمی‌اندیشیم، باید بپذیریم که دین خدا را ابزار دنیای خویش قرار داده‌ایم، باید بپذیریم که به کژی‌ها بیش از خوبی‌ها خوی کرده‌ایم، باید بپذیریم که گرد فراموشی در این باره که براستی که هستیم بر زندگی ما پاشیده شده است، و باید بپذیریم بسیاری واقعیت‌های دیگر را.

در روز ولادت پر خیر و برکت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، خدای خوب را از زبان آن حضرت مورد خطاب قرار می‌دهیم که:

ای خدای بزرگ ! نیک می‌دانیم که رحمت ویژه تو در مکان‌های پاک فرود می‌آید، اما پاک شدن دل‌های ما و بیرون رفتن خودپسندی و تکبر از آن و آراسته شدنش به تذلل در برابر تو نیز جز با لطف خودت ممکن نیست، فقط بدان که با دیدن این همه بلا و مصیبت و از دست رفتن عزیزان و آسیب‌های اقتصادی به قشر محروم جامعه، اکنون اندکی به خود آمده‌ایم و دوست داریم که این پیرایش و آرایش در دل‌هامان تحقق یابد تا هر چه زودتر درهای مهربانی‌ات به رویمان و به روی همه انسان‌ها باز شود و بار دیگر شیرینی بخشایش تو و بخشش تو را بچشیم. آمین.

کد خبر 1361892

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امام علی ع محسن الویری ویروس کرونا اخلاق باید بپذیریم علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۰۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری زنگ زرد بلای جان غلات


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، لایقی افزود: نحوه شناسایی این بیماری توسط کارشناسان جهاد به کشاورزان توضیح داده شده است تا در صورت مشاهده به ناظران گزارش دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری در فصل بهار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قابل مشاهده است، ادامه داد: توصیه می‌شود کشاورزان از محصولات خود بازدید کنند تا در صورت مشاهده این بیماری بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
خانم نیکزاد کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هم گفت: این بیماری به صورت نقاط جوش در ساقه‌های گندم قابل مشاهده است که اگر اقدامی انجام نشود شیوع پیدا می‌کند.
وی افزود: در همین رابطه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای کشاورزان برگزار شده و توصیه‌های لازم به صورت شفاهی و بروشور در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی اضافه کرد:: در صورت شیوع این بیماری باید کشاورزان به کلنیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و از سموم کشاورزی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • دستاوردهای سپاه بر کسی پوشیده نیست
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز
  • درمان بیماران یک عبادت و دارای اجر معنوی است