Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه اسلامی بپا داشتن نماز است، نمازی که با اخلاص اقامه شود و از قلب‌ها سرچشمه گیرد باعث رشد معنوی فرد می‌شود و نماز مهم‌ترین عامل بازدارنده از گناهان است.

خبرگزاری فارس- اردبیل؛ سرویس فرهنگی: نماز مهم‌ترین رکن دین و به عبارتی دیگر ستون دین است و در تمام ابعاد زندگی بشر  نقش دارد؛ به‌طوری که نماز اولین گام برای رسیدن به قرب الهی بوده و انسان را به سوی رشد و تعالی سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز، نخستین عبادتی است که بر پیامبر(ص) و پیروانش در مکه واجب شد و یکی از عبادات اصلی مسلمانان است که در قرآن و متون دینی درباره آن بسیار تأکید شده و از آن با تعبیراتی مانند «ستون دین» و «شرط قبولی سایر اعمال» یاد شده است.

در قرآن ۹۸ بار به نماز پرداخته شده است و نماز چنان جایگاه ممتازی دارد که در بسیاری از آیات به عنوان مهمترین و اولین عمل فردی و اجتماعی مؤمنین در کنار ایمان ذکر شده است. از سوی دیگر قران کریم نه تنها از اولین ناله‌های دوزخیان ترک نماز را بیان می‌کند بلکه از نمازگزاران سهل انگار در نماز، در کنار تکذیب‌کنندگان دین یاد کرده است.

هیچ عملی در قرآن همچون نماز مورد تأکید قرار نگرفته است، نماز عامل بازدارنده از گناه، وسیله‌ی فلاح و رستگاری، یاری‌کننده در مشکلات زندگی و از سفارشات مهم خدا به انبیا و دغدغه‌های پیامبران بزرگ الهی است.

نماز در تمام ادیان الهی جزء واجبات است

حجت‌الاسلام نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اهمیت نماز در ادیان مختلف، اظهار کرد: پروردگار متعال پس از خلق انسان یک پل ارتباطی برای برقراری ارتباط بین خود و بندگان در قالب نماز ایجاد کرد، تا از این طریق بندگان بتوانند با خدای خود حرف بزنند و به راز و نیاز بپردازند.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اردبیل افزود: نماز تنها به یک دین خاص محدود نمی‌شود بلکه برای کل بشریت و در تمام ادیان به اقامه نماز تأکید شده است و این اظهار که نماز خواندن فقط در دین اسلام وجود دارد صحیح نیست.

وی تصریح کرد: بشر می‌تواند با استفاده از این پل ارتباطی به خداوند نزدیک شود و انسان نیاز دارد خود را به خداوند وصل کند که فطرت انسان این موضوع را تصدیق می‌کند؛ طبیعی است که انسان‌ها برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های خود نیاز به برقراری ارتباط از طریق نماز و سایر عبادت‌ها با خداوند دارند.

حجت‌الاسلام نصیری بیان کرد: افرادی که در اقامه نماز پیشگام هستند موفقیت‌های معنوی فراوانی را کسب می‌کنند هرچند ممکن است در زندگی مادی با مشکلاتی مواجه شوند ولی قطعا در بلند مدت به برکت نماز خواندن بر این مشکلات نیز فائق می‌شوند.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اردبیل با اشاره به اهمیت نماز خواندن در بین قشر جوان، تأکید کرد: جوانان به لحاظ قرارگیری در مرحله ابتدایی رشد و شکوفایی نیازمند پرداختن به راز و نیاز و عبادت بیشتری هستند، زیرا که اگر جوانی بتواند در حوزه عبادت موفق باشد قطعا انتخاب‌های بهتر و موفق‌تری را برای ادامه زندگی خود انجام خواهد داد.

عدم توجه به نماز خواندن در فیلم‌ها

وی افزود: متاسفانه در بعضی از فیلم‌هایی که داخل کشور ساخته می‌شود به نماز خواندن و قرائت قران توجهی نمی‌شود که باید در این خصوص فرهنگ سازی مطلوبی در بین فیلم سازان انجام گیرد تا نماز و عبادات مختلف در فیلم‌ها جایگاه خود را حفظ کنند، زیرا که عدم به تصویر کشیدن نماز در رسانه‌ها، تأثیر منفی بر روی جوانان خواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام نصیری گفت: تمام مسؤولان در دستگاه‌های اجرایی مختلف وظیفه دارند به هدایت جوانان در راه صحیح کمک کنند و در تبیین ارزش و اهمیت نماز به نسل جدید اقدامات عملی را انجام دهند تا در جامعه شاهد این نباشیم که جوانی از نماز دوری می‌کند. 

دستیابی به آرامش با اقامه نماز تحقق می‌یابد

سید ابراهیم علوی پژوهشگر مسائل دینی و مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: بی‌توجهی یا کم‌توجهی والدین به مسائل دینی، تأثیر بسیار منفی روی فرزندان دارد و فرزندی وقتی می‌بینند که در خانواده مسئله نماز سبک شمرده می‌شود خود نیز از این فریضه الهی دوری می‌‌کند.

وی افزود: آشنا نبودن به اهمیت و احکام و اسرار و فلسفه نماز باعث ترک یا سستی در اصل نماز می‌شود. باید فکر کنیم که چرا حدود هزار آیه از قرآن کریم در مورد نماز بحث می‌کند؟ و چرا بیشتر احادیث فروع دین در مورد نماز است فقط در دو کتاب وسائل‌الشیعه و مستدرک‌الوسائل حدود ۱۹۰۰۰ روایت در مورد نماز و جزئیات آن وجود دارد؟

رواج افراطی فرهنگ غربی در بین جوانان خطرناک است

علوی اذعان کرد: دشمن با استفاده از وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و شگردهای تبلیغاتی به جنگ دین آمده است؛ در این شیوه اول سعی می‌شود تا ارزش‌های بومی و مذهبی کم اهمیت جلوه داده شود و از سوی دیگر مظاهر تمدن غرب ستوده شود و به عنوان الگوهای جذاب و متناسب با احساسات جوانان و مناسب جهت پیشرفت و توسعه معرفی شود و همچنین رواج افراطی فرهنگ غربی در جوامع اسلامی به‌ویژه در نسل جوان همواره پیامدها و خطراتی داشته است و می‌تواند همه چیز را نابود کند و یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای آن تضعیف عقاید و فرهنگ دینی است.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه اسلامی بپا داشتن نماز است؛ نمازی که با اخلاص باشد و از قلب‌ها سرچشمه گیرد باعث رشد معنوی جامعه می‌شود و رذائل اخلاقی در آن جامعه به حداقل می‌رسد، لذا نیاز است تا مسؤولان دستگاه‌های مختلف در خصوص تبیین ارزش و اهمیت نماز به نسل جدید اقدامات مستمری را انجام دهند.

پژوهشگر مسائل دینی و مذهبی ادامه داد: با توجه به افزایش مشغله‌های روازنه در بعضی از مواقع افراد تمام کارهای خود را قبل از نماز اولویت‌بندی می‌کنند و نماز را به آخر می‌گذارند که باید توجه داشت نماز اول وقت باعث رونق یافتن تمام امور می‌شود و انسان باید در تمام لحظه‌های زندگی خود اقامه نماز را در اولویت اول قرار دهد.

وی با اشاره به یکی از مزایای نماز خواندن عنوان کرد: حداقل‌ترین مزیت نماز این است که یک فرد روزانه حداقل سه بار اقدام به شست و شوی دست و صورت می‌کند که این موضوع اهمیت فراوان نظافت در دین اسلام را نشان می‌دهد به طوری که قبل از عبادت ضروری است مسلمانان نظافت داشته باشند و مسئله نظافت مقدم بر عبادت است.

علوی در خصوص بعد معنوی نماز بیان کرد: هنگامی که در مقابل پروردگار قرار می‌گیریم و با اخلاص اقدام به ستایش خداوند می‌کنیم در وجودمان انقلاب بزرگی رخ می‌دهد، انقلابی که فرد را به سوی انسانیت و رشد اخلاقی سوق داده و باعث آرامش خاطر و سبکی می‌شود، بنابراین نماز نجات‌بخش انسان‌هاو مانعی در برابر بسیاری از گناهان است.

به گزارش خبرنگار فارس؛ نمازی که از عشق و علاقه به معبود سرچشمه گیرد قطعا فرد را به درجات معنوی بالایی می‌رساند و در حقیقت سررشته تمام امور در دست خدا است و همچنین در بعد مادی پژوهش‌های علمی جدید ثابت کرده است که نماز اول وقت فواید بسیاری برای بدن انسان دارد.

***گزارش: حامد قادری***

انتهای پیام/3463/718

منبع: فارس

کلیدواژه: نماز اسلام دین قرآن نماز خواندن مهم ترین اهمیت نماز اقامه نماز نماز اول فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ انصاریان‌: نماز جماعت به خط پایان رسیده است

شیخ حسین انصاریان در مراسم سالگرد آیت‌الله العظمی بروجردی، هشدار داد: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است.

به گزارش جماران؛ وی افزود: به چهارتا مسجد اطراف حرم‌ها نگاه نکنید، در بسیاری از شهر‌ها درب مساجد بسته است.

شیرین‌تر از انبیاء و ائمه هدی و فق‌های واجدالشرایط در عالم نبوده و نبوده است.

دیگر خبرها

  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • نماز باران در بنگلادش
  • شیخ انصاریان‌: نماز جماعت به خط پایان رسیده است
  • مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • پرخاشگری مربیان به جامعه تسری پیدا می‌کند/جریمه ها بازدارنده نیست
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان