Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@21:25:26 GMT

بن سلمان دست‌کم ۲۰ شاهزاده را بازداشت کرده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۲۰۲۹

به گزارش ایسنا، این سایت دست‌کم از بازداشت چهار شاهزاده مطمئن است که احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان، پادشاه عربستان،‌ پسرش نایف بن احمد بن عبدالعزیز و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت نیروی زمینی و شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برادرش نواف هستند.

به گزارش این سایت، منابعی که نامی از آنها برده نشده، گفتند، بن سلمان بعد از عملیات بازداشت شاهزادگان، دستور داده حمایت خود را از او اعلام کنند، برخی از آنها از طریق توییتر این را اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از منابع مطلع از ماجرا اعلام کرد، عربستان سه شاهزاده برجسته از جمله احمد بن عبدالعزیز، شاهزاده محمد بن نایف، برادرزاده ملک سلمان را به ادعای طرح و نقشه برای کودتا بازداشت کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد و پسر ملک سلمان و حاکم دوفاکتوی عربستان از زمان براندازی محمد بن نایف و کنار زدن او از کرسی ولیعهدی در سال ۲۰۱۷ تقلا برای تقویت قدرت خود را آغاز کرده است.

در همان سال محمد بن سلمان تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی و شخصیت‌های برجسته سعودی را در داخل هتل ریتز کارلتون در قالب کمپین مبارزه با فساد بازداشت کرد که ضربه‌ای به وجهه او در داخل و خارج وارد کرد.

پنج منبع بر خبر بازداشت دو شاهزاده احمد و محمد بن نایف در عملیات اخیر بازداشت‌ها مهر تایید زدند.

یک منبع در این رابطه گفت: ولیعهد در دور جدید بازداشت‌ها آنها را متهم کرده با گروه‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها و غیره درصدد اجرای کودتا بوده‌اند.

یکی از این منابع که منبع منطقه‌ای است، تاکید کرد: محمد بن نایف و نواف برادر ناتنی‌اش روز جمعه در زمانی که در چادر خصوصی خود در صحرا بودند، بازداشت شدند.

دو منبع نیز گفتند، شاهزاده احمد در منزلش بازداشت شده است.

منبع منطقه‌ای تاکید کرده است: ولیعهد با این بازداشت‌ها سعی در قبضه کردن قدرت به طور کامل دارد و با این پاکسازی می‌خواهد قدرت خود را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد، اکنون دیگر در برابر او هیچ رقیبی وجود ندارد که اعتراضی به تکیه زدنش بر تخت سلطنت بکند.

یک منبع دیگر خاطرنشان کرد،‌ شاهزداگان به خیانت متهم هستند.

منبع سومی نیز تاکید کرد، آنها با حمایت قبایل بانفوذ اجرای کودتا را برسی می‌کردند اما این مناقشات به مرحله پیشرفته‌ای نرسید.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت عربستان به درخواست‌ها درباره بازداشت این شاهزادگان که وال استریت ژورنال برای اولین بار آن را رسانه‌ای کرد، پاسخی نداده است.

محل بازداشت این سه شاهزاده نیز مشخص نیست و هیچ راه ارتباطی با آنها وجود ندارد.

منبع سوم تصریح کرد: با توجه به جایگاه آنها در خاندان سلطنتی‌ باید با آنها با احترام برخورد شود.

به گفته منبع منطقه‌ای، ملک سلمان با بازداشت‌های اخیر موافقت کرده و امضایش پای حکم جلب شاهزادگان است و او در صحت عقلی و روانی این کار را انجام داده است.

ملک سلمان روز پنج‌شنبه نیز با دومینیک راب،‌ وزیر خارجه انگلیس در ریاض با حضور ولیعهد نشست داشت.

محمد بن سلمان (۳۴ ساله) به دلیل بسط قدرتش خشم و نارضایتی برخی شاخه‌های برجسته خاندان سلطنتی حاکم را برانگیخته است.

منابع افزودند: برخی منتقدان بعد از کشته شدن جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ و بعد از بزرگترین حمله به زیرساخت‌های نفتی این کشور در سال گذشته میلادی در قدرت او در اداره کشور تردید دارند.  

افراد خاندان سلطنتی تلاش می‌کنند ترتیب ولیعهدی و قدرت را تغییر دهند و شاهزاده احمد بن عبدالعزیز را راهکاری ممکن می‌دانند که از حمایت طرف‌های مختلف برخوردار است.

منابع می‌گویند، افراد خاندان سلطنتی معتقدند برخی افراد خاندان سلطنتی برای تغییر ولیعهد و به کرسی نشاندن شاهزاده احمد کوچکترین برادر ملک سلمان و تنها برادر در قید حیات ملک سلمان تلاش می‌کنند چون او را تنها راهکار ممکن می‌دانند که از حمایت برخی اعضای خاندان سلطنتی و برخی گروه‌های غربی برخوردار است.  

این در حالی است که مقامات عربستان درباره ولیعهدی یا انتقادات مطرح شده از محمد بن سلمان نظری نداده‌اند.

البته شاهزاده محمد در بین جوانان سعودی از حمایت‌هایی برخوردار است و گفته می‌شود برخی شخصیت‌ها در داخل خاندان سلطنتی آل سعود که حدود ۱۰ هزار تن هستند، از او شدیدا حمایت می‌کنند. شاهزاده هر چند به دلیل کاهش محدودیت‌های اجتماعی در جامعه شدیدا محافظه‌کار عربستان و تلاش برای متنوع سازی منابع درآمدی این کشور به غیر از نفت حامیانی دارد اما به دلیل جنگ در یمن، قتل خاشقجی و بازداشت مدافعان حقوق زنان به شدت با انتقادات بین‌المللی روبه‌رو است.

منتقدان ولیعهد سعودی از جمله شاهزاده جدا شده و مستقر در خارج تصاویری از شاهزاده احمد منتشر کرد که اعلام می‌کند با  او بیعت می‌کند.

روزنامه بلومبرگ آمریکا نیز در این باره گزارش داد، دفتر سلطنتی به اعضای شورای بیعت اطلاع داده که احمد بن عبدالعزیز (۷۸ ساله) و محمد بن نایف (۶۱ ساله) در صدد انجام کودتا بوده‌اند.

به نوشته این روزنامه، بازداشت‌های روز جمعه تسلسل هرمی در عربستان را به طور گسترده به هم می‌ریزد به خصوص که شاهزاده احمد آخرین پسر باقی مانده در قید حیات عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی است و به او به عنوان نامزد احتمالی برای پادشاهی عربستان نگریسته می‌شود. او همچنین عضو برجسته شورای بیعت است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: احمد بن عبدالعزیز خاندان سلطنتی محمد بن سلمان شاهزاده احمد محمد بن نایف بازداشت ها ملک سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۲۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانچینی ترکیب صعود عربستان را چید

به‌ گزارش ورزش سه، تیم ملی عربستان در شرایطی وارد دیدار با تاجیکستان خواهد شد که در 3 دیدار اول خود پیروز شده‌ و با 9 امتیاز در صدر جدول گروه هفتم رقابت‌ها قرار دارد.

شاگردان مانچینی در دیدار با تاجیکستان به دنبال کسب پیروزی هستند تا قبل از دو دور آخر راهیابی به دور سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی را تضمین کنند.

ترکیب عربستان برای این مسابقه به شرح زیر خواهد بود:

محمد العویس، حسن کادش، علی لاجامی، عون السلولی، محمد البریک، مختار علی، محمد کنو، ایمن یحیی، سالم الدوساری، عبدالله ردیف و فراس البریکان

دیگر خبرها

  • بازداشت افراد مرتبط با داعش و وهابیت در افغانستان
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • مانچینی ترکیب صعود عربستان را چید
  • معرفی داوران هفته بیست و پنجم لیگ دسته اول فوتبال
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ دسته اول فوتبال مشخص شد
  • ویدیوهای توهمات «شاهزاده سرین» در خیابان‌های تهران | او کیست؟
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده
  • ویدیوهای شاهزاده سرین پیش از بازداشت