Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@17:36:06 GMT

میراث به جای مانده از ظریف تار نواز ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۵۳۱۳

عصر ایران؛ سحر طاعتی _ هوشنگ ظریف نوازنده چیره دست تار و معلم پرآوازه موسیقی ایرانی از دنیا رفت و برای همیشه صدای افسانه ای تار او در گوش مردمان ایران زمین ماندگار شد . نوای تاری که با زخمه های سرانگشتان او لحن دیگری به خود گرفته و امضای ظریف تارنواز ایران را دارد.

مردی که تمام عمرش را صرف تعلیم و تربیت شاگردانش کرد و همیشه حضوری پررنگ در محافل موسیقی داشت متاسفانه در انزوا و گوشه گیری که طی سالهای گذشته نصیبش شده بود از میان ما رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوشنگ ظریف که زاده 16 آذر 1317 در تهران بود در دوران تحصیلش در عرصه موسیقی از محضر استادان بنامی چون موسی خان معروفی، روح‌الله خالقی، جواد معروفی و حسین تهرانی بهرمند شد و ردیف موسیقی ایرانی را از علی اکبر شهنازی آموخت و همین اندوخته موسیقایی اش سبب شد در طول 17 سال تدریسش در هنرستان موسیقی شاگردانی چون حسین علیزاده،داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم تربیت کند که هر کدام امروزه سکاندار سبکی از تار نوازی ایران هستند.

این شاگردان که امروزه خود جزء بزرگان موسیقی ایران محسوب می شوند میراث دار تار نوازی هوشنگ ظریفی هستند که سالها برای اشاعه موسیقی ایرانی به سراسر جهان سفر کرد تا مردمان دیگر کشورها را با تار و موسیقی ردیف دستگاهی ایران آشنا کند. در واقع او نه تنها یک معلم بلکه مبلغ موسیقی ایرانی بود.

نسل هوشنگ ظریف را می توان نسل طلایی موسیقی ایرانی دانست آنها بودند که با حضورشان در ارکسترهای مختلف در رادیو و تلویزیون، موسیقی اصیل ایرانی را اشاعه دادند و آثار ماندگار موسیقی ایران را خلق کردند.

هوشنگ ظریف و فرامرز پایور علاوه بر اجراهای متعددشان در رادیو و تلویزیون در همراهی با هم کنسرتهای بیشماری را در خارج از کشور برگزار کردند که بسیار هم موفق بودند چرا که در آن دهها ایرانیان مقیم خارج نشین به نسبت امروز کمتر بودند و بیشتر مخاطبین این کنسرتها اروپاییها و آمریکاییهایی بودند که تمایل به شناخت موسیقی ایرانی داشتند. البته این علاقه و شور غیرایرانی ها فقط معطوف به تماشای کنسرتها نمی شد چرا که هوشنگ ظریف که عنوان معلمی با نام او پیوند خورده در دوره ای حدود سالهای 1973 با سفر به شهرهای مختلف آمریکا در بخش های موسیقی دانشگاههای معتبر این کشور به اجرای برنامه‌های آموزشی موسیقی سنتی و ملی ایران پرداخت و دانشجویان موسیقی از نزدیک با موسیقی او آشنا شدند.

با این اقدام هوشنگ ظریف را می توان معلم موسیقی ایرانی در دنیا دانست که عمرش را در هر برهه ای وقف آموزش کرده است.

در کنار فعالیتهای اجرایی و آموزش نمی توان از نقش هوشنگ ظریف در شوراهای موسیقی چشم پوشی کرد به خصوص این اواخر که او نقش پررنگی در شورای جشنواره موسیقی جوان داشت که به نوعی تنها جشنواره آکادمیک موسیقی ایران محسوب می شود.

در واقع جشنواره جوان آخرین حضور فعالانه هوشنگ ظریف در عرصه اجرایی بود و از آن به بعد با پیشرفت بیماری و شروع آلزایمر دیگر توانی برای بزرگمرد تارنوازی ایران باقی نگذاشت تا اینکه او در حالی این دنیا را ترک کرد که دیگر یادش نمی آمد روزگارانی با تارنوازی اش همگان را محصور خود کرده وآثاری برجای گذاشته که نسل های اینده موسیقی ایران، مفتخر به داشتن آنها خواهند بود.

لینک کوتاه: asriran.com/0030iI

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هوشنگ ظریف موسیقی ایرانی موسیقی ایران هوشنگ ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه پیشین در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: نسل‌کشی در غزه بدون وقفه ادامه دارد. هیچ چیز نمی‌تواند توجه افکار عمومی جهانی را از جنایات اسرائیل منحرف کند. اقدامات مستمر تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران، به ویژه حمله تحریک‌آمیز آن علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه، از سوی شورای امنیت ملل متحد مجازات نشد و لذا ایران را ناگزیر به اقدام حساب‌شده در دفاع مشروع نمود که تنها تأسیسات نظامی را هدف گرفت و بر خلاف اسرائیل، آگاهانه از هدف‌گیری غیرنظامیان خودداری کرد.

اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشور‌ها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند. وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در شورای امنیت ملل متحد توسط ایالات متحده حرکتی کاملا در جهت اشتباه بود.

دیگر خبرها

  • محمد جواد ظریف: زمان پایان‌دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان
  • ظریف : زمان پایان دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان
  • واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان
  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس
  • شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰