Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:23:06 GMT

موسیقی؛ دارویی برای تلطیف ذهن در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۵۹۴۰

موسیقی؛ دارویی برای تلطیف ذهن در برابر کرونا

نقش انکار نشدنی موسیقی در تحت تاثیر قرار دادن احساسات ما بر کسی پوشیده نیست. امواج موسیقی به دلیل  برخورداری از بار هیجانی و عاطفی، تأثیرات عمیقی بر روحیه و عواطف انسانی دارد. از موسیقی می‌توان به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند برای دور کردن استرس استفاده کرد. گوش کردن به موسیقی ممکن است آرامش زیادی به ذهن و بدن ما بدهد، مخصوصاً یک قطعه موسیقی  ملایم تأثیرات مفیدی روی عملکردهای فیزیولوژیک خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کم می‌کند. موسیقی باعث می‌شود بعضی احساسات سرکوب‌شدۀ خود را کشف کنیم و مانع پرسه زدن ذهن در حوالی کوچه وسواس و اضطراب می‌شود.

موسیقی؛ همراهی برای تمام فصول

بر اساس یکی از اصول علم زیبایی شناسی، مفهوم زیبایی در زمان ها و مکان های مختلف متغیر خواهد بود. پس تاثیر موسیقی هم در شرایط یکسان نه چندان خوشایند فعلی بر روی هر فرد میتواند متفاوت باشد. پس اشتباه ترین کار در این زمان این است که از یک سبک موسیقی بعنوان یک نسخه عمومی برای همگان استفاده کرد.

از آنجا که یک قطعه موسیقی بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی بر جای می‌گذارد فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد چه موسیقی‌ای دوست دارد و در حالات روحی مختلف چه آهنگی برایش مناسب‌تر است. هیچ بعید نیست آرامشی که یک شنونده از شنیدن تکنوازی ویلنسل هنرمندی مانند ژاکلین دوپره در کنسرتو ویلنسل الگار به دست می آورد را شخص دیگری در شنیدن سونات مهتاب بتهوون و قطعه لبه تاریکی اریک کلاپتون به دست آورد.

هر موسیقی زیبایی مناسب این شرایط نیست

اما در تمام این موارد مشخص و ثابت است که در چنین شرایطی دوری از آثار موسیقی با بار اعتراضی و مفهومی خشن کار درستی می‌تواند باشد. بعضی موسیقی‌ها باعث هماهنگی و همسویی ذهن و بدن می‌شوند و درنتیجه کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند.

 البته به جرات می‌توان گفت هنگامی‌که به بررسی نقش موسیقی در کاهش استرس می‌پردازیم منظورمان از موسیقی خوب نوعی از موسیقی است که بتواند در کاهش استرس به فرد کمک کند و در این مقاله به هیچ عنوان قصد ارزش‌گذاری روی سبک های موسیقی نداریم.

موسیقی مناسب، هیجان، غم و اندوه مزمن را کاهش می‌دهد، افسردگی را درمان می‌کند و اعتماد به‌ نفس افراد را بالا می‌برد. با نیم نگاهی به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در خواهیم یافت که پرستاران با شنیدن موسیقی  کمتر احساس خستگی کرده و باروحیۀ بهتری در محل کار خود به انجام وظیفه خطیر خود مشغول هستند.

 و در شرایط فعلی که در جامعه ما موجی از استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا به راه افتاده و بسیاری از ما بالاجبار در خانه ماندن را برگزیده ایم انواع موسیقی کلاسیک به ویژه مربوط به دوران رمانتیک و باروک از سویی و شنیدن آثار موسیقی کلاسیک سبک و ملودی محور مانند آلبوم های ریچارد کلایدرمن، آندره ریو از سوی دیگر و تکنوازی های هنرمندان ایرانی مانند مسعود شعاری و حسین علیزاده و بسیاری دیگر می‌تواند در دور کردن ذهن ما از انواع و اقسام تشویش ها یاری کند.

بی گدار به آب نزنیم

در چنین شرایطی اگر شنونده حرفه ای موسیقی و آشنا به زیبایی شناسی سبک های مختلف موسیقی و ساختار آثار نیستید شنیدن آثار هوی متال آثاری که دارای پیچیدگی‌های تخصصی هستند به هیچ روی پیشنهاد نمی‌شود.   اگر تأثیر موسیقی را بر ذهن و روان خود جدی نگیرید و ذهن خود را به هر چه که در بازار ارائه می‌شود یا از رسانه ها پخش می‌شود، بسپارید باید به شما گفت گوش ندادن به موسیقی به‌مراتب بهتر از گوش دادن به موسیقی نامناسب است.

 زیرا بعضی موسیقی‌ها بسیار غمگین و پر از کلمات تلقینی منفی هستند و با گوش دادن به آن‌ها احساس یاس و بدبختی بر شنونده غالب می‌شود. گوش دادن به چنین اشعار و آهنگ‌هایی به‌مرورزمان فرد را به وادی افسردگی می‌کشاند.  حتی بعضی از موسیقی‌ها ظاهراً شاد هستند؛ درحالی‌که درون خود بار منفی و اشعار محزون کننده دارند.

ریتم، ملودی و سروتونین

پژوهش‌های دانشگاهی نشان‌داده‌است ریتم و ملودی ‌موسیقی‌کلاسیک سطح سروتونین تولیدی در مغز را افزایش می‌دهد. ریتم موسیقی، ضربان های طبیعی بدن مانند ضربان‌ قلب یا امواج آلفای مغز را نیز تحریک می‌نماید. ملودی موسیقی یا تعداد اصواتی که به‌دنبال یکدیگر اجرا شده‌اند نیز به مثابه جرقه‌های شتاب‌دهنده در مغز عمل می‌کند.

سروتونین به‌عنوان یک هورمون عصبی، پالس‌های اعصاب را برای برقراری حس شادمانی و رضایت و آرامش منتقل می‌کند. اگر مغز تولید سروتونین را کاهش‌دهد افسردگی بروزمی‌کند، اما وقتی عاملی بتواند بر مغز انسان اثر بگذارد که سروتونین را تولید نماید، به انسان آرامش و نشاط دست می‌دهد. این عامل می‌تواند یک آهنگ موزون باشد.  در پی نفوذ این عوامل، مغز دستور تولید مقداری سروتونین را صادر می‌کند و برحسب مقدار سروتونین تولیدشده احساس‌خوشی و راحتی ایجاد می‌گردد.

البته باید توجه‌داشت ملودی و ریتم درموسیقی از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند هستند و هر دو براحساس و عواطف آدمی تاثیر گذار.که هم سبب آرامش  می‌شوند و هم می‌توانند به نظام دفاعی بدن کمک‌کنند.

موسیقی کلاسیک یک آرامبخش بی عارضه

موسیقی می‌تواند  بر دستگاه هورمونی،  ضربان‌قلب و فشارخون موثر باشد. پژوهشگران بر این باوراند که هنگامی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهیم، این نوع موسیقی اثراتی بر مغز ما می‌گذارد و این اثرات تغییراتی در مغز ما ایجاد می‌کند که بر جسم و روان ما اثر می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده اند هنگامی که در حال انجام کاری هستید و همزمان به یک موسیقی آرام کلاسیک گوش می‌دهید موسیقی تنها پس زمینه برای فعالیت هایتان نیست؛ بلکه موجب سلامت روحی، فکری، جسمی و ذهنی شما شده موجب کارآمدتر شدن عملکرد شما و بهینه تر شدن نتیجه فعالیت هایتان می‌شود. علاوه بر این نتها هنگام کار و فعالیت و در کل، زمان بیداری بلکه در هنگام استراحت و خواب نیز به شما آرامش می‌دهد و باعث بهبود کیفیت خواب تان خواهد شد. تاثیر مثبت موسیقی کلاسیک انکارناپذیر است. اینکه شما در چه سن و سالی باشید یا در چه جایگاه اجتماعی قرار داشته باشید، فرقی نمی‌کند. دانشجو باشید یا دانش آموز، کارمند باشید یا کارآفرین، در هر صورت انسان هستید و موسیقی کلاسیک می‌تواند یکی از بهترین غذاهای جسم و روح شما باشد. به طوری که هیچ چیز نتواند بیشتر از آن به شما آرامش و راحتی خاطر دهد.

بهبود احساسات با موسیقی کلاسیک

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در مجله پلاس وان منتشر شد، میزان همدلی افرادی که موسیقی کلاسیک تصویری نگاه می‌کنند، با سایر افراد بیشتر است. پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۱ انجام شده است نیز نشان داد افرادی که بیشتر به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند، تمایل زیادتری برای به اشتراک گذاشتن عواطف و احساساتشان با سایر افراد از طریق نوشتن دارند.

از سوی دیگر ثابت شده که  افراد مراجعه کننده به مشاوران روان درمان که به سختی حاضر می‌شوند احساسات و عواطف عمیق خود را با پزشک درمانگر درمیان بگذارند، اگر یک موسیقی کلاسیک آرام در پس زمینه برایشان پخش شود، با کاهش مقاومت راحت تر  سخن گفته و احساسات خود را بیان می‌کنند و  اضافه کردن یک موسیقی کلاسیک به روند درمان، موجب می‌شود افراد بیمار مراجعه کننده، با آسایش و فراغ خاطر از مسائل و مشکلات زندگی خود بگویند و در نتیجه روند درمان بهتر پیش خواهد رفت.

اگر اضطراب شدید دارید به طوری که از متوقف کردن آن عاجز هستید به شما توصیه می‌شود شروع به گوش دادن یک موسیقی کلاسیک آرام کنید. برخی پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام شده نشان داده اند موسیقی می‌تواند به عنوان یک داروی آرام بخش عمل کند؛ زیرا می‌تواند منجر به کاهش تپش قلب و کاهش احساس تنش، اضطراب و آشفتگی می‌شود.

 بنابر این می‌توان گفت موسیقی یک نوع داروی آرامش بخش است. تحقیقات نشان داده اند گوش دادن به موسیقی های کلاسیک آرام می‌تواند سطح کورتیزول خون را پایین تر بیاورد و از این طریق منجر به ایجاد و حفظ آرامش در افراد شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا موسیقی کلاسیک گوش دادن نشان داده یک موسیقی موسیقی ها عنوان یک یک آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه سلامت هم‌دوش دیگر خواهران و برادران خود، سعی کرده است که گره‌گشای مشکلات مردم باشد، گفت: مصداق بارز موضوعی که جلوه‌گر افتخارات سپاه پاسداران است، دوران همه‌گیری بیماری کرونا بود.

مهرداد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دوم اردیبهشت‌، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و اگر امام راحل (ره) مبدا بسیاری از حرکت‌ها و جریان‌های مؤثر در یک تا دو قرن اخیر باشند، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین ابداعات ایشان، تشکیل سپاه پاسداران است.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا است که آشکار انقلاب اسلامی باشد، افزود: انقلاب اسلامی متعلق به مردم است و به گفته امام (ره)، مردم ولی‌نعمتان ما هستند و می‌توان نتیجه گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جان‌فدا و پاسدار یکایک مردم در سطح کشور باشد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مأموریت‌های سپاه پاسداران معطوف به انقلاب اسلامی و مربوط به چهارچوب جغرافیایی جمهوری اسلامی نیست، تصریح کرد: به واسطه مدد حضرت حق و همت و تلاش فعالان عرصه سازمان بسیج جامعه پزشکی و یگان‌های سلامت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور و خارج از آن، به مشابه وضعیت بی‌مانند سلامت در کشور که یکی از نمادهای تبلوریافته «ما می‌توانیم» انقلابی است، در فضای دفاع زیستی، بهداری و سلامت سپاه نیز شاهد نقاط سرآمد و درخشان بسیاری هستیم.

اسدی با اشاره به حضور و مشارکت بسیجیان و پاسداران در حرکت‌هایی ویژه در مقاطعی از طول عمر انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از مردم و آسایش و آرامش آنها ادامه داد: رقم قابل توجهی از شهدای هشت سال دفاع مقدس از شهدای داروساز، جهادگر، امدادگر، پزشک بودند که این موضوع خود نشان افتخاری بر سینه جامعه سلامت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ریشه‌کنی فلج اطفال و واکسیناسیون‌های سراسری که به صورت بسیج انجام شد، از دیگر مواردی است که به عنوان نقاط پرافتخاری محسوب می‌شود که کشور را به یکی از کشورهای سرآمد سراسر جهان تبدیل کرده است، گفت: در رخدادهای تلخی مانند زلزله و سیل که ممکن است برای هر ملتی در هر پهنه جغرافیایی حادث شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه سلامت هم‌دوش دیگر خواهران و برادران خود، سعی کرده است که گره‌گشای کار مردم باشد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مردم‌یاری‌ها در فضای حوادث، رخدادهای خاص و بلایا به صورت گروه‌های جهادی و سازماندهی آنها، تأمین نیازهای تخصصی مورد نیاز، خود را نشان می‌دهد، اضافه کرد: از دیگر محورهایی که سپاه پاسداران با حمایت مردم در آن پیشتاز بوده است، بیمارستان‌های صحرایی است که در سازه‌های مختلفی در مواقع بحرانی، حوادث و بلایا در محیط‌های نیازمند برپا و نیروهای سپاه پاسداران دوشادوش گروه‌های جهادی به صورت داوطلبانه مستقر می‌شوند.

دوران همه‌گیری بیماری کرونا، جلوه‌گر افتخارات سپاه پاسداران

اسدی افزود: مصداقی‌ترین موضوعی که جلوه‌گر افتخارات سپاه پاسداران است، دوران همه‌گیری بیماری کرونا است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضل الهی و برکت خون شهدا، در طول همه‌گیری بیماری کرونا با سرخط کردن مراکز تخصصی مستقر خود از جمله بیمارستان صدوقی در استان اصفهان به عنوان یکی از زیرشاخه‌های توانمند، توانست یاری‌گر مردم کشور باشد.

وی با بیان اینکه نقاهتگاه‌ها و مجموعه‌های بهداشتی سرپایی بسیاری توسط سپاه پاسداران طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا برپا و تبدیل به برگ زرین دیگری بر لوح خدمت‌رسان بودن سپاه شد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد رخداد مشکل جدی و فراگیری مانند دوران کووید ۱۹ نبودیم، اما هوشیاری در فضای نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، تمام افراد را بر این روال استوار کرده است که شبانه روز گوش به زنگ و آماده خدمت‌رسان برای رفع نیازهای مردم کشور باشند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان ادامه داد: از شاخص‌ترین موارد حضور نیروهای سلامت محور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایط برون مرزی نیز می‌تواند به راهپیمایی عظیم و مردمی اربعین اشاره کرد، در سال ۱۴۰۲ بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان نیز برای ادای دین حداقلی خود با سازماندهی قرارگاه اربعین حسینی، نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی‌های تخصصی در سطح استان و اعزام تیم تخصصی متشکل از بیش از ۲۰ پزشک در سطح شهر کربلا اقدام کرد و ده‌ها هزار ویزیت تخصصی و عمومی را در ایام اربعین حسینی انجام داد.

اسدی گفت: سیاست کلی حاکم بر معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبنی بر مقدم بودن بهداشت و پیشگیری بر درمان است و جهت‌گیری‌های کلی در سیاست‌گذاری‌ها در این خصوص است، ساختاری تحت عنوان قرارگاه جهادی سلامت استان تشکیل شده و بنا بر این است که با آگاهی‌بخشی و مقدم دانستن عملی بهداشت، اقدامی انجام شود تا سطح سلامت به معنای واقعیت کلمه افزایش یابد و بتوانیم بر معیار ایران قوی استوار باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های بر حق نظام اسلامی و حضرت امام خامنه‌ای، جوانی جمعیت است؛ جوانی جمعیت و رشد جمعیت قدرت آفرین و ارزش‌ساز است و ابعاد مختلف و متعددی دارد که جامعه پزشکی بر حسب سیاست‌های بالادستی مأمور به این است که با سازماندهی و حمایت جدی در قالب مرکز مردمی نفس به بخشی از مواردی که می‌تواند منجر به فرزندآوری بهتر و بیشتر شود، کمک کند و در ساختار استان اصفهان نیز با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی، کمک‌کار و همراه مرکز نفس هستیم.

کد خبر 746573

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • معرفی کابینت های جدید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • ۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم