Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@11:07:52 GMT

حدیث روز/ خطبه امیرالمومنین(ع) درباره حوادث سخت آینده

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۹۶۲۰

حدیث روز/ خطبه امیرالمومنین(ع) درباره حوادث سخت آینده

مؤ منان در پیکارشان شکیبایی و پایداری ورزیدند و بر خدا هم منت نگذاردند و فدا کردن جان خویش در راه خدا را کاری بزرگ نپنداشتند. تا آنگاه که قضای الهی به پایان گرفتن ایام محنت موافق افتاد.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام در این خطبه به حوادث سخت آینده اشاره دارد:
به راههای چپ و راست رفتند، و راه ضلالت و گمراهی پیمودند، و راه روشن هدایت را گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس در باره آنچه که باید باشد شتاب نکنید، و آنچه را که در آینده باید بیاید دیر مشمارید، چه بسا کسی برای رسیدن به چیزی شتاب می کند امّا وقتی به آن رسید دوست دارد که ای کاش آن را نمی دید، و چه نزدیک است امروز ما به فردایی که سپیده آن آشکار شد.

ای مردم اینک ما در آستانه تحقّق وعده های داده شده، و نزدیکی طلوع آن چیزهایی که بر شما پوشیده و ابهام آمیز است، قرار داریم.
بدانید آن کس از ما (حضرت مهدی «عج») که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می نهد، و بر همان سیره و روش پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) و امامان علیهم السّلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، بردگان و ملّت های اسیر را آزاد سازد، جمعیّت های گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آوری می کند. حضرت مهدی (عج) سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان که اثر شناسان، اثر قدمش را نمی شناسند، گر چه در یافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان کنند. سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند، و چونان شمشیرها صیقل می خورند، دیده هاشان با قرآن روشنایی گیرد، و در گوش هاشان تفسیر قرآن طنین افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر می کشند.  

زمان جاهلیشان به طول انجامید تا خواری و عقوبت را به کمال رسانند و مستوجب حوادث سخت روزگار گردند. تا نزدیک شد که مدت پایان گیرد و گروهی به تبهکاریها دل خوش کردند و آسودگی خویش در فتنه ها یافتند. و تا آتش فتنه را برافروزند، شمشیر برکشیدند و مؤ منان در پیکارشان شکیبایی و پایداری ورزیدند و بر خدا هم منت نگذاردند و فدا کردن جان خویش در راه خدا را کاری بزرگ نپنداشتند. تا آنگاه ، که قضای الهی به پایان گرفتن ایام محنت موافق افتاد و از روی بصیرت شمشیر زدند و به فرمان اندرزدهنده خود، به پروردگارشان تقرب جستند.
در این هنگام ، خدا جان پیامبر خود (صلی اللّه علیه و آله ) را بستد. قومی به عقب بازگشتند و در راههای گوناگون ، که به هلاکتشان می انجامید گام نهادند. بر آن آراء باطل ، که در دلشان می گذشت ، اعتماد کردند و از خویشاوند بریدند و از وسیله ای که به دوستی آن مامور شده بودند (یعنی اهل بیت ) دور گشتند و بنا را از بنیان محکمش برافکندند و در جای دیگر، نه شایان آن ، برآوردند. اینان معدن هر خطا بودند و به منزله دروازه هایی ، که هر که خواهان باطل و گمراهی می بود، از آنها داخل می شد. در حیرت و سرگردانی راه می سپردند و به شیوه آل فرعون در بیهوشی و گمگشتگی و غفلت سر می کردند. برخی از ایشان از آخرت بریدند و به دنیا گرویدند و پاره ای پیوند خویش از دین گسستند.

متن حدیث:

و من خطبة له (علیه السلام) یومی فیها إلی الملاحم و یصف فئة من أهل الضلال:
وَ أَخَذُوا یَمِیناً وَ شِمَالًا ظَعْناً فِی مَسَالِکِ الْغَیِّ وَ تَرْکاً لِمَذَاهِبِ الرُّشْدِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوا مَا هُوَ کَائِنٌ مُرْصَدٌ وَ لَا تَسْتَبْطِئُوا مَا یَجِی‏ءُ بِهِ الْغَدُ فَکَمْ مِنْ مُسْتَعْجِلٍ بِمَا إِنْ أَدْرَکَهُ وَدَّ أَنَّهُ لَمْ یُدْرِکْهُ وَ مَا أَقْرَبَ الْیَوْمَ مِنْ تَبَاشِیرِ غَدٍ یَا قَوْمِ هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ کُلِّ مَوْعُودٍ وَ دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَی مِثَالِ الصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً وَ یُعْتِقَ فِیهَا رِقّاً وَ یَصْدَعَ شَعْباً وَ یَشْعَبَ صَدْعاً فِی سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا یُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ ثُمَّ لَیُشْحَذَنَّ فِیهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَیْنِ النَّصْلَ تُجْلَی بِالتَّنْزِیلِ أَبْصَارُهُمْ وَ یُرْمَی بِالتَّفْسِیرِ فِی مَسَامِعِهِمْ وَ یُغْبَقُونَ کَأْسَ الْحِکْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ فی الضلال.


منها : وَ طَالَ الْأَمَدُ بِهِمْ لِیَسْتَکْمِلُوا الْخِزْیَ وَ یَسْتَوْجِبُوا الْغِیَرَ حَتَّی إِذَا اخْلَوْلَقَ الْأَجَلُ وَ اسْتَرَاحَ قَوْمٌ إِلَی الْفِتَنِ وَ أَشَالُوا عَنْ لَقَاحِ حَرْبِهِمْ لَمْ یَمُنُّوا عَلَی اللَّهِ بِالصَّبْرِ وَ لَمْ یَسْتَعْظِمُوا بَذْلَ أَنْفُسِهِمْ فِی الْحَقِّ حَتَّی إِذَا وَافَقَ وَارِدُ الْقَضَاءِ انْقِطَاعَ مُدَّةِ الْبَلَاءِ حَمَلُوا بَصَائِرَهُمْ عَلَی أَسْیَافِهِمْ وَ دَانُوا لِرَبِّهِمْ بِأَمْرِ وَاعِظِهِمْ حَتَّی إِذَا قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ (صلی الله علیه وآله) رَجَعَ قَوْمٌ عَلَی الْأَعْقَابِ وَ غَالَتْهُمُ السُّبُلُ وَ اتَّکَلُوا عَلَی الْوَلَائِجِ وَ وَصَلُوا غَیْرَ الرَّحِمِ وَ هَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِی أُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ وَ نَقَلُوا الْبِنَاءَ عَنْ رَصِّ أَسَاسِهِ فَبَنَوْهُ فِی غَیْرِ مَوْضِعِهِ مَعَادِنُ کُلِّ خَطِیئَةٍ وَ أَبْوَابُ کُلِّ ضَارِبٍ فِی غَمْرَةٍ قَدْ مَارُوا فِی الْحَیْرَةِ وَ ذَهَلُوا فِی السَّکْرَةِ عَلَی سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ مِنْ مُنْقَطِعٍ إِلَی الدُّنْیَا رَاکِنٍ أَوْ مُفَارِقٍ لِلدِّینِ مُبَایِنٍ.

"نهج البلاغه، خطبه 150"

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا لیگ قهرمانان آسیا حسین شیخ الاسلام حدیث روز سخن امام علی حوادث آینده آخرالزمان فتنه امتحان خدا سختی و آسایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌کارگیری ۲ واژه در نطق گذشته‌ام اشتباه بود/ از کسانی که رنجیده‌خاطر شدند عذرخواهی می‌کنم

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نطق اخیرش در صحن شورا که موجب دلخوری برخی مدیران شهری شده بود توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا مصور امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در صدوبیست‌ونهمین جلسه علنی شورا در تذکری اظهار کرد: در ابتدای صحبت، شکست مطلق رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی را در عملیاتی بی‌حاصل علیه شهر شهیدان تبریک می‌گویم.

وی افزود: در نطق دو هفته پیش در صحن علنی شورا که در نقد شیوه مدیریت شهرداری و در راستای وظایف ذاتی عضو شورا انجام شد، ضمن بیان مطالب از دو واژه «هیئت‌های مذهبی» و «آئین‌های شعرخوانی» استفاده شده بود که موجب آزردگی خاطر عزیزانی شد که به‌نحوی به این دو واژه تعلق خاطر داشتند و اگرچه در فضای مجازی و در همان گروهی که به سخنان اینجانب انتقاد شده بود توضیح دادم که مقصودم تصغیر یا بی‌اعتباری این دو واژه نبوده است، اما گویا این توضیح مورد قبول برخی رفقا و مستمعان واقع نشده است.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از سویی برخی دلسوز و ناصح که من به سلامت نفس و انگیزه‌های الهی آن‌ها ایمان دارم، به اینجانب منتقل کردند که در بیان مرتکب اشتباه در استخدام کلمات شده‌ام، ضمن تشکر از ایشان و نصایحشان ایراد و اشکال را پذیرفتم و اعلام می‌کنم که به‌کارگیری دو واژه اشتباه بوده و بابت آن از همه کسانی که با آن رنجیده‌اند، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.

مصور تصریح کرد: امیدوارم همچون گذشته و سابقه ۴۵ سابقه حضور در در همه صحنه‌های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نظیر جنگ، فتنه‌های منافقان و بنی‌صدر و سایر فتنه‌های دیگر که تاکنون ادامه دارد، این حضور ادامه داشته باشد و همیشه بتوانم سربازی کوچک برای ولایت مطلقه فقیه و در خدمت ارزش‌های اسلامی بوده و باشم.

وی خاطرنشان کرد: بدخواهان بدانند از این نمد کلاهی به دست نخواهد آمد و «احمد» هیئتی، فرهنگی و بسیجی و مدافع ارزش‌ها بوده است و خواهد بود؛ خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

کد خبر 746559

دیگر خبرها

  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان
  • حدیث روز | بخیل‌ترین مردم
  • ژاوی: داوری در لالیگا شرم‌آور است؛ همه شاهد بی‌عدالتی علیه بارسلونا بودند
  • نتانیاهو: در روز‌های آینده فشار نظامی بر حماس بیشتر می‌شود
  • انجام بیش از یک میلیون آزمایش در مراکز تامین اجتماعی خوزستان
  • به‌کارگیری ۲ واژه در نطق گذشته‌ام اشتباه بود/ از کسانی که رنجیده‌خاطر شدند عذرخواهی می‌کنم
  • حدیث روز | گروهی برای پایداری مردم
  • سپاه دژ مستحکمی در برابر فتنه انگیزی استکبار جهانی
  • حال و هوای زائران در حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) + فیلم