Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@03:49:00 GMT

نان سوروک یزد ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۹۸۵۰

نان سوروک یزد ثبت ملی شد

به گزارش همشهری آنلاین، غذاهای محلی و سنتی یکی از ظرفیت‌های ارزشمند ایران زمین است که علاوه بر دارابودن ارزش غذایی بالا امروزه به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می‌شوند.

ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی یکی از غنی‌ترین سفره‌های جهان را در اختیار دارد، شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان یزد، جهان شهری است که در کنار جاذبه‌های گردشگری تجلی گاه اداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی است.

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: یزد، استانی است که در خوراکی‌های بومی و غذاهای سنتی هم شناسنامه پر رنگی به خود اختصاص داده است و تنوع غذایی بسیاری در رژیم غذایی مردم استان کویری و زیبای یزد وجود دارد.

او می‌افزاید: انواع آش مانند: آش شولی، آش گندم (حلیم)، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغوره، آش انار، آش سبزی و همچنین غذاهایی مانند قیمه‌ی نخود، قلیه‌ی کدو و خورشت به‌آلو، نمونه‌هایی از غذاهای سنتی هستند که در خانواده‌های استان یزد طبخ می‌شود.

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تصریح کرد: از حدود ۶ هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده استان یزد، یک هزار و ۸۵۰ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

صمدیانی بیان داشت:نان سوروک نیز در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.نان سوروک نان بسیار خوشمزه و سالمی است، زیرا با روغن کنجد درست می‌شود؛ مخصوصاً اگر داغ باشد، ولی سردش هم خوشمزه است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت:معمولاً سوروک را پنج‌شنبه شب‌ها آماده می‌کنند و به یاد رفتگان خود به عنوان خیرات برای دوستان و آشنایان می‌برند.

او عنوان کرد: البته این نان فقط مخصوص این امر نیست چرا که این نان را در شب نشینی‌های دوستانه هم دسته‌جمعی پخت می‌کنند و در کنار هم از آن لذت می‌برند.

ماه سلطان پورمیرزایی یکی از کدبانوهای بافق‌یست که ۳۵ ساله سر و کارش با غذاهای محلی است.

اما این بانوی بافقی نان سوروک را بیشتر می پزد چرا که به گفته او طرفدارای زیادی دارد و به عنوان شیرینی هم می‌توان از ان استفاده کرد.

ماه سلطان مواد لازم برای تهیه این نان را خمیر، گشنیز، سیاه دانه، رازیانه و برگ پیاز معرفی کرد.

این بانوی بافقی گفت: خمیر این نان بعد از ۱۰ ورز دادن ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا حجمش چند برابر و اماده سرخ کردن شود.

ماه سلطان افزود: تابه‌ای را روی حرارت ملایم قرار می‌دهند و داخل آن روغن می‌ریزند تا گرم شود و پس از گرم شدن خمیرها را طبق سلیقه خود به اندازه‌های مختلف درون تابه قرار می‌دهند.

او تصریح کرد: پس از اینکه سوروک‌ها درون تابه ریخته شده ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا دو طرف نان‌ها طلایی و اماده خوردن شود.

این بانوی بافقی تاکید کرد: این نان با شکر یا بدون شکر میل می‌شود و برای پس از سردشدن می‌توان آن را بسته‌بندی کرد.

معرفی و عرضه غذاهای سنتی و بومی علاوه بر حفظ اداب و رسوم و فرهنگ محلی هر منطقه رونق اقتصادی را هم برای مردم به ارمغان می‌اورد.

گزارش  از پریسا رجبی - باشگاه خبرنگاران جوان یزد

کد خبر 490366 برچسب‌ها استان یزد فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان یزد فرهنگ میراث فرهنگی میراث فرهنگی استان یزد نان سوروک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیر کل پایگاه‌های جهانی کاروانسرا‌های ایرانی با اشاره به برگزاری ۴۵ امین نشست کمیته جهانی ثبت میراث تاریخی که شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در ریاض عربستان برگزار شد گفت: در این نشست ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب کلی کاروانسرا‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید که کاروانسرای دیر گچین قم یکی از شاخص‌ترین کاروانسرا‌ها در این مجموعه است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی یک اثر تاریخی مسئولیت‌های اجتماعی و خطیری را برای بهره برداران، متولیان و جامعه مدنی هر منطقه ایجاد می‌کند گفت: تنها با تکیه بر همکاری و خرد جمعی می‌توان در مسیر حفظ، نگهداری و احیا میراث فرهنگی گام برداشت.

وی سه ضلع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مرتبط با هم و اثرگذار بر روی یکدیگر دانست و افزود: نباید فراموش کنیم که در تمامی حوزه‌های مربوط به مجموعه گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد میتوانند بازو و اهرم کمکی برای ما باشیم.

همچنین آقای ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ۵۴۸ اثر میراثی شناسایی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ در قم خبر داد و گفت: ۳۸۳ اثر در دسته آثار غیر منقول، ۷۴ اثر منقول، ۵۹ اثر ناملموس و ۳۱ اثر طبیعی جای می‌گیرد و در این بین آثازی، چون تپه قلی درویش، تالاب مره، دیر گچین و دریاچه نمک از شاخص‌ترین آنهاست.

وی با اشاره به اینکه استان قم علاوه بر ظریت زیارتی و وجود حرم کریمه اهل بیت و مسجد مقدس جمکران ظرفیت‌های غنی میراثی و گردشگری نیز دارد بر توجه بیشتر در خصوص این آثار تاکید کرد و گفت: متاسفانه در این حوزه قدردانی و اهتمام جدی صورت نمی‌گیرد که این امر ناشی از ضعف فرهنگی استان است که باید در ارتقای آن کوشش کنیم.

مدیر کل میراث استان قم از آماده سازی فرایند مزایده به منظور بهره برداری بخش خصوصی از کاروانسرای دیر گچین در آینده نزدیک نیز خبر داد و افزود: یک مشکل سندی پیش روی این کاروانسرا قرار دارد که به محض مرتفع شدن آن، با نظارت و کنترل میراث فرهنگی، در اختیار بخش خصوصی برای نگهداری، بهره برداری و احیا قرار میگیرد.

 سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری نیز در این مراسم با بیان اینکه به همان اندازه که میراث ما گرانبهاستکه حفاظت از آن نیز مهم است از ثبت جهانی دیر گچین ابراز خرسندی کرد و گفت؛ به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران میراث فرهنگی کشور در خدمت ارزش‌های انسانی، معرفتی و دینی قرار گرفته است.

وی با اشاره به عملیلت غرور آفرین وعده صادق در روز ۲۶ فروردین آن روز را یوم الله خواند و ملت ایران را ملتی بزرگ دانست.

حجت الاسلام حسینی مقدم در این خصوص افزود: امروز این ملت بزرگ و بزرگ زاده به برکت نظام جمهوری اسلامی و تربیت فرزندانی از نسل سزدار سلیمانی توانست در یک زور آزمایی موازنه استکبار را بر هم بزند.

در حاشیه این مراسم نشست تخصصی با موضوع تاب آوری بنا‌های تاریخی و مدیریت بحران‌های طبیعی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد.

کاروانسرای دیر گچین با ۱۲ هزار متر مربع در کیلومتر ۶۰ آزادراه قم - گرمسار قرار دارد و سنگ بنای آن در عصر ساسانی گذاشته شده و در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی شده است و اکنون به عنوان مادر کاروانسرا‌های ایرانی از آن یاد می‌کنند.

پیش از این ۲۶ اثر ایرانی به ثبت جهانی رسیده است که میدان نقش جهان اصفهان، تخت جمشید شیراز، شهر سوخته سیستان و منطقه اورامانات کردستان از جمله این مناطق است.

دیگر خبرها

  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • تاسیس ۱۶ موسسه فرهنگی و هنری در استان
  • طرح نور را با قوت و هوشمندی ادامه می‌دهیم
  • ‌هفته سنندج چه برنامه‌هایی ‌برگزار می‌شود؟
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • نقش مؤثر سپاه پاسداران در عرصه‌های فرهنگی عمرانی و امنیتی
  • آخرین وضعیت احداث کمپ فرهنگی ورزشی شهرستان ورزقان