Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@08:18:54 GMT

آثار خیانت به بیت المال از منظر امیرالمؤمنین (ع) چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۲۶۷۴

آثار خیانت به بیت المال از منظر امیرالمؤمنین (ع) چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع اقتصاد و بیت المال و با حضور حجت الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به آثار و نقش بیت المال در سیره حضرت علی (ع) بیان کرد: بیت المال در نظام اقتصادی اسلام بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده و اهدافی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه و ارزشهای معنوی، استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی، رشد استعداد و شکوفایی خلاقیت انسان‌ها، ریشه کن کردن فقر از جامعه و همچنین رسیدگی به مصالح و منافع محرومان و مستضعفان را از جمله اهداف بیت المال برشمرد و گفت: این اهداف در سیره امیرالمومنین (ع) نیز جاری است و حضرت همیشه و به ویژه در پنج سال خلافت خود این مسائل را با حساسیت خاصی دنبال می‌کردند بطوریکه یکی از شروط پذیرش خلافت خود را اصلاح وضعیت بیت المال مسلمین تعیین کردند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف ادامه داد: حضرت در ابتدای خلافت به شدت با سهم خواهی مسئولان و صحابه و یاران نزدیک خود از بیت المال مقابله می‌کردند، برخی از نزدیکان مانند طلحه و زبیر که عدالت محوری حضرت در تقسیم بیت المال را تحمل نکردند جنگ جمل را به راه انداختند.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان کلامی از امیرالمومنین (ع) در این خصوص گفت: حضرت می‌فرمایند: " بیت المال را به گونه‌ای که وضع مالیات دهندگان را سامان دهد وارسی کن زیرا بهبودی وضع مالیات و مالیات دهندگان سبب بهبودی امور دیگر اقشار جامعه است و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد گرفت."

وی از این دستورالعمل حضرت، اصلاح امور جامعه و رفع نیازهای مردم را از برکات بیت المال نتیجه گیری کرد و گفت: یکی از راه‌های دوام حکومت‌ها بیت المال و در برخی حکومت‌ها نیز فقط مالیات است که البته باید عادلانه انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خداوند روزی فقرا در مال اغنیا قرار داده است، افزود: در اکثر آیات قرآن که بحث نماز مطرح شده بلافاصله بحث زکات نیز مطرح شده است زیرا در جایی که خداوند به فکر اقامه نماز و عبادت است به فکر فقرا هم هست. در دولت کریمه امام زمان (عج) فقیری پیدا نمی‌شود که صدقه دهیم چراکه همه مردم وظایف شرعی و قانونی خود را انجام می‌دهند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان آثار خیانت به بیت المال در سخنان امیرالمؤمنین (ع) بیان کرد: حضرت در نامه ۲۶ نهج البلاغه می‌فرمایند: "خیانت به بیت المال مساوی با خیانت به امت اسلام است و رسوایی در دنیا و آخرت را درپی دارد." ایشان در ادامه می‌فرمایند: " اگر اموال بیت المال از خودم بود به طور مساوی میان مردم تقسیم می‌کردم چه رسد به اینکه اموالِ خداست."

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین درباره آثار خیانت به بیت المال گفت: حضرت در حدیثی فرمودند: "خیانت به بیت المال موجب بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمان می‌شود."

کد خبر 4873484

منبع: مهر

کلیدواژه: امام علی ع بیت المال رادیو گفتگو سیدهادی خسروشاهی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب هندوستان پیام تسلیت رادیو گفتگو سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دین اسلام مسلمانان امام علی ع جامعه شناسی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ماه رجب خیانت به بیت المال حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 

آفتاب‌‌نیوز :

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ضمن اشاره به تأکیدات رئیس عدلیه پیرامون مقوله مبارزه با فساد در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضائیه گفت: یکی از شاخص‌های اصلی دوره تحول و تعالی در دستگاه قضا رویکرد علمی، تخصصی و به‌دور از جنجال در زمینه مبارزه با مفاسد است که این مهم بارها و بارها مورد تاکید ریاست قوه قضائیه نیز قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برخی از توفیقات مجموعه قضائی استان تهران و مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرد: خوشبختانه در استان تهران در حوزه مبارزه با مظاهر فساد اقتصادی اقدامات خوب و قابل توجهی صورت گرفته است؛ به‌طوری که صرفاً در نتیجه اقدامات مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۰ تا آذرماه سال ۱۴۰۲ مجموعاً مبلغ ۵۳۸ هزار و ۶۱۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون و ۱۰۴ هزار ریال و ۵۰ میلیون درهم در حق مالباختگان و بیت‌المال مسترد شده است.

وی با اشاره به وصول هزار و ۷۵۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌ها و اقدامات دستگاه قضا در بازه زمانی یاد شده عنوان کرد: دستگاه قضا در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی با استرداد حقوق بیت‌المال در پرونده‌های مختلف به‌نحو قابل توجهی یاری‌دهنده دولت در وصول مطالبات خود بوده است.

القاصی ضمن اشاره به توفیقات دستگاه قضا در سال گذشته در زمینه استرداد حقوق بیت‌المال و اجرای عدالت در پرونده‌های مهم و شناخته شده مفاسد اقتصادی پس از گذشت چند سال عنوان کرد: واکاوی در پرونده‌های مفاسد اقتصادی حاکی از این است که بعضاً خلاءها، کاستی‌ها و رویه‌های نادرست سبب سوءاستفاده اشخاص سودجو و ایجاد بستر فساد اقتصادی می‌شود؛ لذا در کنار مبارزه علمی و تخصصی با مظاهر فساد، احصا و انسداد گلوگاه‌های فساد در فرایند کاری سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها نیز به‌عنوان یک امر مهم و ریشه‌ای مورد پیگیری قرار گرفته و می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان ضمن اشاره به پیگیری مطالبات ریاست دستگاه قضا مبنی بر مبارزه علمی و حرفه‌ای با مفاسد و پرهیز از سیاسی‌کاری و جناحی‌گری و اقدامات شعاری در مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: دادگستری کل استان تهران به‌عنوان یک اولویت در سال جاری پیگیر تأکیدات رئیس دستگاه قضا در این عرصه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن کلمه خیانت (فیلم)
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • برخورد مؤمنانه!/ امیرالمؤمنین چگونه برخورد می کرد؟
  • نزدیک به 576 هکتار اراضی ملی به بیت المال بازگشت
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • بررسی مرگ نابهنگام دکتر پرستو بخشی متخصص قلب از ۵ منظر
  • بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال
  • بررسی مرگ ناگهانی خانم دکتر جوان از پنج منظر