Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس یازدهم در ماههای آینده فعالیت خود را آغاز می کند،اما اصلاح طلبان بجای پیشنهاد طرح و برنامه به نمایندگان،روی اختلافات احتمالی در داخل مجلس و همچنین اختلافات میان دولت و مجلس،حساب ویژه باز کرده اند

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**«تقسیمِ کارِ کرونایی» بی بی سی و عباس عبدی

این روزها رسانه های معاند از جمله بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در قالب «تروریسم رسانه ای» مسئله کرونا در ایران را موضوعی بحرانی و غیرقابل کنترل جا زده و با سانسور اقدامات مثبت نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی، امید مردم را نشانه گرفته و به یاس آفرینی و بحران نمایی مشغولند.

متاسفانه برخی رسانه ها و فعالین اصلاح طلب نیز همصدا با رسانه های دشمن، اقدامات مثبت را سانسور کرده و مشغول ناامید کردن مردم هستند.

در همین رابطه «عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«کرونا بحرانی است فراگیر. همه نهادهای جامعه و کشور را درگیر خود کرده، از خانواده گرفته تا نهادهای آموزش، دین، اقتصاد، دولت و رسانه، همه به نوعی درگیر آن هستند. همه افراد جامعه ایران، بدون استثنا درگیر آن هستند یا به زودی درگیر خواهند شد. کلیه زیرمجموعه‌های حکومت با آن درگیر هستند. کافی است که یک لحظه فکر کنیم در این وانفسا پرداخت‌های حقوق و دستمزد، وام، بدهی‌ها و رسیدگی‌های قضایی و... عقب بیفتد و در حوزه اقتصادی گردشگری به یک باره سقوط کند. نهاد بهداشت و درمان با بزرگ‌ترین فشار مواجه شده و معلوم نیست که تا کی می‌تواند مقاومت کند و کمر راست دارد؟ سیاست خارجی کشور نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود».

عبدی در ادامه نوشت: «تا اینجای کار می‌توان گفت به موفقیت نرسیده‌ایم. در تشخیص دیرهنگام، در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از شیوع، در تامین و تهیه امکانات لازم برای بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای درمان و مردم و در اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد مردم، این عدم موفقیت مشهود است».

فصل مشترک اخبار کرونایی رسانه های معاند و برخی رسانه های اصلاح طلب این است که اولا حاکمیت را ناتوان جلوه داده و ثانیا وانمود کنند که شکاف عمیقی میان مردم و حاکمیت وجود دارد.

این رویکرد غیراخلاقی و غیرانسانی در حالی است که «ریچارد برنان» یکی از نمایندگان هیئت اعزامی ‌سازمان جهانی بهداشت به ایران در نشست خبری این هیئت در تهران گفت:«درس‌های زیادی از کادر پزشکی ایران آموختیم، همچنین از سختکوشی ایران برای شکست ویروس نیز شگفت‌زده شدیم.»

مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری و کارکنان خدوم مراکز درمانی، اقدامات قابل توجه و اطلاع رسانی های دقیق و به موقع وزارت بهداشت، اقدامات سپاه برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده، اقدام قاطع قوه قضاییه در برخورد با محتکران کالاهای بهداشتی، کارگاه جهادی ارتش برای تولید ماسک، ضدعفونی کردن محلات و خیابان های شهر و توزیع اقلام بهداشتی به خانواده های کم بضاعت توسط بسیج و دانشجویان، راه اندازی بیمارستان های صحرایی و بیمارستان های سیار در نقاط مختلف کشور توسط سپاه، آمار تحسین برانگیز و امیدوارکننده بهبودیافتگان، ضدعفونی کردن معابر شهری، واگن ها و ایستگاه های مترو و اتوبوس ها توسط شهرداری، تولید ماسک در پایگاه های مقاومت بسیج، اقدامات تحسین برانگیز ارتش در مقابله با کرونا و...همگی اخبار خوبی است که در کنار اخبار تلخ جان باختن برخی هموطنانمان بر اثر ویروس کرونا، موجب دلگرمی مردم و امیدآفرینی در جامعه می شود.  

** ما در برجام،امتیاز دادیم و برنده شدیم

«مهدی ذاکریان» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«دولت ایران(در برجام) امتیازاتی به طرف مقابل داد و این روند دیپلماسی و ارتباط با کشورهای جهان است و کاملا طبیعی است. اگر پول بر سر میز معامله قرار نگیرد کالایی به شما عرضه نمی‌شود».

ذاکریان در ادامه گفت:«بسیاری از چهره‌های سیاسی در آمریکا برجام را باخت آمریکا و پیروزی ایران قلمداد کردند. من نیز معتقد هستم ادعای ترامپ و همراهانش مبنی بر پیروزی ایران در برجام کاملا صحیح است و امتیازات بزرگی را به واسطه برجام به دست آورد».

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سوال «به چه علت اثرات برجام در اقتصاد کشور مقطعی و یا کمرنگ بود؟» گفت:«کارشکنی‌های برخی افراد بزرگترین علت آن بود و عملا یک نزاع سیاسی و رسانه‌ای علیه برجام در کشور رخ داد که مانع فعالیت گسترده دولت پیرامون آن شد. حتی پس از آن در راه سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود در ایران انجام شود نیز موانع زیادی ایجاد شد. متاسفانه بعد از امضای برجام انسجام ملی را حفظ نکردیم».

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکنون بارها اعلام کرده اند که «برجام،پیروزی اخلاقی ایران را رقم زد»! این در حالی است که دولت ایران به واسطه برجام در قلب راکتور اراک بتن ریخت و غنی سازی 20 درصد- با کاربردهای متعدد از جمله تهیه داروی بیماران خاص- را متوقف کرد و بخش عمده ای از سانتریفیوژها را از کار انداخت و ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد.

تمامی این اقدامات انجام شد و دولتمردان تاکید کردند که به واسطه این اقدامات، تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های بانکی، مالی و نفتی یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق. دولتمردان تاکید کردند که به واسطه برجام تمامی پولهای بلوکه شده ایران به کشور بازمی گردد و مشکل رکود، بیکاری، گرانی رفع شده و فتح الفتوحی عظیم در حوزه اقتصادی رخ خواهد داد.

فتح الفتوحی که به واسطه آن چنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر هیچ نیازی به یارانه نقدی نداشته و هم چرخ کارخانه ها می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و...

اما متاسفانه به دلیل عدم همزمانی اجرای تعهدات برجام و عدم توازن تعهدات و نگرفتن تضمین قوی و محکم از طرف مقابل و پیش بینی نکردن عهدشکنی طرف مقابل در متن برجام و قصور و تقصیرهای دولت در اجرای 28 شرط ابلاغی- از سوی رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی و مجلس- نهایتا نه تنها هیچ دستاوردی از برجام عاید کشور نشد، بلکه خسارت های متعدد این توافق، ارزش پول ملی را کاهس داده و سفره مردم را کوچک کرد.

با اینحال، اصلاح طلبان و برخی دولتمردان با انکار اشتباهات خود و بی تقصیرجلوه دادن دولت آمریکا و اعضای اروپایی برجام، بی دستاوردی این توافق را به گردن منتقدان دولت می اندازند!

** تقلای اصلاح طلبان برای ناامیدکردن مردم از مجلس یازدهم

روزنامه ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» کاندیدای شکست خورده انتخابات مجلس- در گزارشی با عنوان «چالش روحانی با یازدهمی ها» نوشت:«منتخبان مجلس یازدهم خرداد به صورت رسمی وارد بهارستان می‌شوند و سکان قوه مقننه را به دست خواهند گرفت. مجلسی که اکثریت نمایندگان آن از جریان اصولگرایی هستند و به صورت کامل در اختیار این جریان قرار دارد. یعنی ما باید از این به بعد شاهد جدال بین طیف‌های اصولگرایان در مجلس باشیم و این جدال از ریاست بر صندلی بهارستان شروع می‌شود. جایی که محمدباقر قالیباف از مدت‌ها قبل و بعد از ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای آن خیز برداشته».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اما ماجرا فقط به اینجا ختم نمی‌شود. تقابل بین مجلس آینده و دولت یکی دیگر از مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته...دولت روحانی باید خودش برای روزهای سخت پیش‌ رو آماده کند و قطعا تندروهای این جریان...چالش‌های جدی برای دولت تدبیر و امید ایجاد خواهند کرد. هرچند پیش از این در بهمن‌ماه امسال قبل از نشست خبری رئیس‌جمهوری با رسانه‌ها شایعه استعفای حسن روحانی مطرح شد و احتمال درگیری بین مجلس دوازدهم و دولت قوت بیشتری گرفت و البته دولتی‌ها همان زمان به سرعت شایعه استعفای حسن ورحانی را تکذیب کردند. اما این تمام ماجرا نیست و نمی‌شود چشم بر تقابل بین دولت و مجلس تمام اصوالگرای یازدهم بست».

در سالهای اخیر، هرگاه روحانی به مطالبات و مشکلات اصلی مردم اشاره می کرد، با بی اعتنایی رسانه های اصلاح طلب مواجه می شد. رسانه های جریان اصلاح طلب بارها صراحتا اعلام کرده اند که «روحانیِ دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» را می خواهند. اینکه رئیس جمهور، با اظهارات تند، برخی نهادهای حاکمیتی را مورد حمله قرار داده و اظهارات جنجالی بیان شود.

واقعیت این است که مطالبات و مشکلات مردم، برای اصلاح طلبان از کوچکترین درجه اهمیت نیز برخوردار نیست. برای همین بود که «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس چندی پیش گفته بود:«در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

حالا و در شرایطی که مجلس یازدهم در ماههای آینده فعالیت خود را آغاز می کند، اصلاح طلبان بجای پیشنهاد طرح و برنامه به نمایندگان و  اولویت بندی مطالبات اصلی مردم، روی اختلافات احتمالی در داخل مجلس و همچنین اختلاف میان مجلس آینده و دولت حساب ویژه باز کرده و برای آن لحظه شماری می کنند!

گویا اصلاح طلبان از اینکه علیرغم ترافیک کاندیدا، از طرف مردم رد شدند، درس نگرفته اند. طیف اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم به کارنامه خود باخت. متاسفانه این طیف همچنان دنبال اهداف قبیله ای و حزبی و شخصی خود است. 

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا لیگ قهرمانان آسیا حسین شیخ الاسلام ویژه های مشرق محمدعلی وکیلی دولت ایران ترامپ دولت تدبیر و امید سپاه روزنامه اصلاح طلب محمدباقر قالیباف بی بی سی تروریسم شورای عالی امنیت ملی ویروس کرونا برجام آمریکا حسن روحانی ویژه های مشرق محمود صادقی یارانه نقدی وزارت بهداشت راکتور اراک قوه قضائیه عباس عبدی بسیج ویژه های مشرق اصلاح طلب اصلاح طلبان مجلس یازدهم رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه هم میهن نوشت:

در مجلس یازدهم از ۱۹ نماینده استان آذربایجان شرقی، ۱۰ نفر از جریان‌های مستقل و اصلاح‌طلب (۲ اصلاح‌طلب و ۸ مستقل) و ۹ نفر از جریان اصولگرا به مجلس رفتند و در مجلس دوازدهم از ۱۳ نماینده منتخب مرحله اول  ۱۰ نفر از جریان‌های مستقل و اصلاح‌طلب که برخی از آنها از منتقدان سرسخت دولت هستند رای آوردند.

بیت‌الله عبداللهی حوزه انتخابیه اهر و هریس، غلامرضا نوری‌قزلجه، بستان‌آباد، محمد باقری‌بناب، مجید نصیرپور، سراب، رضا علیزاده، ورزقان، فرامرز شهسواری، هشترود و چاراویماق، مریم عبداللهی، میانه، زهرا خدادادی، ملکان و لیلان، سیدفرید موسوی، مراغه و عجب‌شیر، مسعود پزشکیان، تبریز، آذرشهر و اسکو، عزت‌الله حبیب‌زاده، مرند و جلفا از اصلاح طلبان و ۳ نفر (بهنام رضوانی کلیبر، خداآفرین و هوراند، روح‌الله متفکرآزاد، تبریز، آذرشهر و اسکو و رضا علیزاده، ورزقان) از جریان اصولگرا به مجلس رفتند.

تکلیف ۱۳ نماینده این استان در دور اول انتخابات مشخص شد و ۶ نماینده دیگر در دور دوم تعیین‌تکلیف خواهند شد. در انتخابات این دوره، رکورد کاهش مشارکت در این استان ثبت شد و از کمترین میزان مشارکت در دور اول و یازدهم که ۴۳ درصد بود نیز عبور کرد.

رفتار انتخاباتی مردم این استان تا پیش از این نشان می‌داد که در کنار انتخاب قومیتی، توجه به گرایش سیاسی و عملکرد کاندیداها نیز مورد توجه مردم بود و به‌ویژه در شهر تبریز، انتخاب مردم سیاسی‌تر بود؛ انتخابی که علاوه بر مردان، در جمعیت زنان این استان نیز رفتارهای سیاسی‌تری را در بر می‌گرفته است.

در روستاهای این استان نیز تاثیر عوامل سیاسی کمتر از عوامل قومیتی نبوده است.

براساس اظهارات فعالان سیاسی در این استان بسیاری از کاندیداها ترجیح دادند که به‌صورت مستقل و به دور از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات شرکت کنند و پایگاه رای خود را با جریان حزبی از دست ندهند؛ هرچند که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی همچون فرید موسوی و مسعود پزشکیان توانستند به مجلس راه یابند.

گویی در این استان نباید انتخاب افراد میانه‌رو را به گرایش مردم به یک جریان سیاسی خاص نسبت داد و آنها اینگونه ترجیح دادند که سیاست را در کنار عملکرد و کیفیت تحلیل و ارزیابی کنند. شاید به همین دلیل است که با وجود ناکامی اصلاح‌طلبان در دریافت تایید صلاحیت از سوی شوراهای نظارت و اجرایی و فضای باز موجود برای فعالیت اصولگراها، این مستقلین و تا حدودی اصلاح‌طلبان هستند که پیروز انتخابات در این استان می‌شوند.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895715

دیگر خبرها

  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • برای تحقق شعار سال باید حرائم بهداشتی مراکز دامی اصلاح شود
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند
  • انتقادات صریح عباس عبدی : فکر می کنند با پرداخت قدری پول و اعتبار، مردم برای ازدواج و فرزندآوری صف می‌کشند؟ مشکل اصلی جوانان سقوط اقتصاد و درآمدست
  • انتقادات صریح عباس عبدی: فکر می کنند با پرداخت قدری پول و اعتبار، مردم برای ازدواج و فرزندآوری صف می‌کشند /مشکل اصلی جوانان سقوط اقتصاد و درآمدست
  • کشتی فرنگی قهرمانی آسیا ۲۰۲۴؛ صعود عبدی به یک چهارم نهایی