باکس آفیس|به پیش با ۴۰ میلیون و مسیربرگشت با ۴ میلیون دلار شروع کرد
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۷۹۲۰
تحلیلگران باکس آفیس میگویند که تأثیر نگرانی حاصل از ویروس کرونا روی سینما رفتن در پایان هفته مردم کاملاً روشن نیست. ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از هالیوود ریپوتر، انیمیشن «به پیش» توانست در افتتاحیه خود در 4 هزار و 310 سالن سینما در آمریکای شمالی 40 میلیون دلار به عنوان یکی از پایینترین فروش انیمیشنها کسب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنوز تأثیر ویروس کرونا بر سینما رفتن مردم در آمریکا در پایان هفته کاملاً روشن نیست یا اینکه باید گفت «به پیش» با مشکل فروش خودش روبرو شده است. مقایسهها با سال قبل، که انیمیشن کاپیتان مارول در افتتاحیه توانست 153 میلیون دلار فروش داشته باشد، بیرحمانه است.
تأثیر کرونا ویروس در بازار جهانی اما کاملاً روشن است، به طوری که سینماها در چین بسته شدند و درآمد باکس آفیس در بازارهای کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن در معرض خطر قرار گرفت. «به پیش» که در هیچ کشوری به خاطر ویروس کرونا اکران نشد، به فروش خود در 47 کشور با رقمی از 28 میلیون تا 47 میلیون دلار خوش بین بود.
در حالی که این انیمیشن نمره 86 درصد را از منتقدین راتن تومیتوز و A را ار سینما اسکور دریافت کرد، تنها توانست بین 40 تا 45 میلیون دلار در باکس آفیس داخلی خود قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت کلی فروش داشته باشد.
فیلم یونیورسال و بلام هاوس یعنی «مرد نامرئی» در جایگاه دوم خود در پایان هفته دوم قرار گرفت. این فیلم در 3 هزار 610 سالن سینما برای 10 روز در فروش داخلی خود 52 میلیون و 900 هزار دلار کسب کرد. این فیلم در بازار جهانی توانست 17 میلیون و 300 هزار دلار از 65 مارکت جهانی از مجموع فروش جهانی 45 میلیون دلار کسب کند و در مجموع فروش داخلی و جهانی 98 میلیون و 300 هزار دلار به جیب بزند.
درام بزرگسالانه «مسیر برگشت» با بازی بن افلک با 8 میلیون و 500 هزار دلار در 2هزار و 20 سالن سینما آغاز به کار کرد. این آغاز خوبی برای این فیلم بود که عوامل درجه یک خود را به رخ کشید و بازگشت مناسبی برای بن افلک بود که میتوانست برای او بد تمام شود.
فیلم «سونیک خارپشته» در جایگاه چهارم در سومین هفته فروش خود قرار گرفت. این فیلم در فروش داخلی خود از 3 هزار و 717 سالن سینما در هفته قبل 8 میلیون دلار کسب کرد و در مجموع فروش داخلی خود در این سه هفته 140 میلیون دلار بهدست آورد. این فیلم همینطور در باکس آفیس جهانی خود 154 میلیون و 800 هزار دلار از مجموع فروش کلی 295 میلیون دلار کسب کرد.
فیلم قرن بیستم و دیزنی «آوی وحش» در جمع 5 فیلم اول با مبلغ 7 میلیون دلار فروش از 3 هزار 914 سالن در آمریکای شمالی از مجموع فروش داخلی 57 میلیون دلار و نیم و فروش جهانی 99 میلیون دلار خود رسید.
انتهای پیام/
R1544/P/S4,34/CT10 واژه های کاربردی مرتبط هالیوود سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: هالیوود سینما باکس آفیس هالیوود سینما میلیون دلار ویروس کرونا فروش داخلی سالن سینما مجموع فروش داخلی خود باکس آفیس هزار دلار دلار کسب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
چین پرجمعیتترین کشور دنیاست که مردمش اشتیاق فراوانی برای پرکردن سالنهای تاریک سینما دارند. اهل فن عقیده دارد جنب و جوش اهالی سینمای آسیا چندان هم بیدلیل نیست: بازار اکران عمومی فیلمها در چین به شکل گستردهای ادامه دارد و مسئولانشان درهای کشور را روی تولیدات خارجی گشودهاند و تماشاگران بومی هم استقبال بسیار زیادی از محصولات روی پرده سینماها میکنند.سیاست درهای باز که چند سالی است در چین اجرا میشود و رفع ممنوعیت و محدودیت از نمایش عمومی تولیدات خارجی (حتی هالیوود)، سالنهای نمایش فیلم را در این کشور بهعنوان مکانی برای فروش بیشتر و بالاتر تولیدات سینمایی درآورده و بازار متنوع و پرسود جذابی برای صنعت سینمای دیگر کشورها فراهم کرده است.حالا با حضور بازار چین، تهیه و تولیدکنندگان محصولات سینمایی میتوانند روی سود بیشتر خود دراین بازار جدید حساب کنند.این درحالی است که نوع استقبال تماشاگران چینی از فیلمها هم متفاوت از بقیه جهان است و آنها در صورت لذت بردن و پسندیدن فیلمها، توانایی دارند که این تولیدات را به بلاک باسترهایی بسیار پرفروش تبدیل کنند.موفقیت عجیب ژاپنی
جدیدترین نمونه از این دست، انیمیشن تازه هایائو میازاکی «پسر و مرغ ماهیخوار» است که نوع برخورد تماشاگران چینی با آن، این کارتون تحسین شده را به یکی از موفقترین محصولات صنعت سینمای ژاپن تبدیل کرده است. فیلم که ۳آوریل در چین اکران شد، چند هفته است که صدرنشین جدول گیشه فروش سینماهای این کشور است و تاکنون به رقم فروش عالی ۹۴ میلیون دلاری دست یافته است. منتقدان چینی از فیلم بهعنوان یک اثر دوستانه خانوادگی اسم میبرند که محبوب تماشاگران بومی و از آن دسته کارهایی است که کاملا به دل مردم چین مینشیند. تحلیلگران اقتصادی در این مکان هم به این نکته بسیار مهم اشاره میکنند که با این رقم فروش، پسر و مرغ ماهیخوار، بالاترین رقم فروش را در میان تمام کشورهایی کسب کند که آن را به نمایش عمومی گذاشتهاند. یعنی این انیمیشن در چین فروشی بالاتر از سرزمین مادریاش، ژاپن داشته است! فروش کلی ساخته جدید میازاکی در ژاپن ۶۱میلیون دلار بوده است.بیدلیل نیست که توزیع کنندگان سینمایی در ژاپن، سخت در تلاشند تا زمانی برای اکران عمومی فیلمهایشان در سالنهای سینمای چین پیدا کنند. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، موفقیت در این زمینه به معنی دستیابی به یک گنج بزرگ است که هیچگاه تمام نمیشود. این درحالی است که همین تحلیلگران به توزیع کنندگان ژاپنی و غیرژاپنی هشدار میدهند که برای کسب بازار سینمایی در چین بهدنبال توزیع هر نوع فیلمی نباشند و تلاش خود را معطوف به درامهای خانوادگی و جوان پسند و اکشنهای پرتنش اجتماعی با پیامهایی روشن و مردم پسند کنند. براین اساس، تماشاگران چینی، میانه چندان خوبی با تولیدات ژانر چاقوکشی و قلع و قمع کردن آدمها و لت و پار کردن دست و پا و اینگونه چیزها ندارند. این نکته به معنی آن است که بخش مهمی از تولیدات ژاپنی که اختصاص به قطع کردن اعضای بدن و به راه انداختن خون و خونریزی روی پرده میشود، جایی روی پرده سینماهای چین ندارند و بهجای آن، باید سراغ انیمیشنهای خود بروند که محبوبیت بالایی در میان تماشاگران چینی دارد.
«برقراری ارتباط» متفاوت کرهای
کره جنوبی کشور دیگری است که با وجود موانع سیاسی موجود بین روابط دو کشور و سردی این روابط، تلاش دارد از سینما بهعنوان وسیله آشتی بهرهگیری کرده و جایگاه ویژهای برای خود در سالن سینماهای چین فراهم کند. طی چند هفته گذشته سازندگان درام ترسناک «برقراری ارتباط» تلاش کردهاند تا امکان اکران عمومی آن را درچین فراهم کنند. این فیلم با داستانی که میتواند مورد پسند عموم تماشاگران چینی باشد و به فرهنگ بومیشان بسیار نزدیک است، یکی ازموفقترین تولیدات سال جاری میلادی کره جنوبی بوده و تاکنون توانسته رقم فروش عالی ۸۲میلیون دلاری را در سرزمین مادری از آن خود کند.داستان فیلم درباره تلاش گروهی از افراد برای نبش قبر یکی از عزیزان درگذشته خود است تا پرده از رمزورازی بردارند که زندگی همه آنها را تحت تأثیر خود قرار داده است. محصولات کرهای در سینماهای داخلی معمولا با استقبال بالای تماشاگران قرار میگیرد و حالا هنرمندان کرهای به دنبال دومین بازار بزرگ و وسیع برای تولیداتشان هستند.
تلاش سینمایی «دوازدهم ردی» هندی
هند کشور دیگر قاره آسیاست که چشم امید زیادی به سالنهای نمایش چین دارد و آنرا ظرفیتی بزرگ برای تولیداتش تصور میکند. ویدهو وینود چوپرا، تهیه کننده و فیلمساز قدیمی هند بعد از موفقیت فراوان درام خانوادگی و اجتماعی خود «دوازدهم ردی» در هند، حالا امیدوار به تکرار این موفقیت بالا در سینماهای چین است. فیلم که با نگاهی به رمانی پرخواننده ساخته شده، داستان واقعی جوانی فقیر از یک دهکده دور را تعریف میکند که با سماجت در امتحانات ورودی اداره پلیس شرکت و در آن قبول میشود. او که دل خوشی از افسران فاسد اداره پلیس ندارد، میخواهد افسری شرافتمند و مدافع حقوق مردم فقیر باشد. داستان فیلم که با زبانی ملودرام تعریف میشود از آن دسته داستانهایی است که به قول رسانههای چینی خوراک تماشاگران بومی است!
به گفته چوپرا:«داستان فیلم و نوع ساخت آن بهگونهای است که کاملا موردرضایت مخاطبان چینی هم خواهدبود.همیشه داستانهایی که وجوه مشترک فراوانی با کشورهای همسایه و بهویژه چین دارند، میتواند مورد توجه آنها قرار گیرد. دوازدهم ردی در اصل برای مخاطب هندی ساخته شده اما تماشاچی چینی هم میتواند به اندازه بیننده هندی ار دیدن آن لذت ببرد. علت را باید در مشابهات فرهنگی و اجتماعی دوطرف جستوجو کرد.هردوملت هندوچین دارای خصوصیات فرهنگی خانوادگی همسانی هستند که داستانهایشان را به یکدیگر نزدیک میکند ومرزهارادرهم میشکند.»دوازدهم ردی تا کنون نزدیک ۹ میلیون دلار در هند فروش کرده که سه برابر رقم هزینههای تولید آن است و چوپرا امیدوار است بتواند همین رقم موفقیت فروش را در چین هم تجربه کند. او دلیل خوبی هم برای این خوشبینی دارد. سه تولید قبلی او «سه احمق»، «پی کی» (هر دو با بازی عامر خان) و «مونا بهای» با بازی سانجی دات نمایش عمومی بسیار موفقیت آمیزی در جدول گیشه نمایش سینماهای چین داشتهاند.
دورخیز حسابگرانه آسیایی
دورخیز صنعت سینمای سه کشور بزرگ قاره آسیا برای فتح جدول گیشه سینماهای چین در شرایطی است که اعداد و ارقام خبر از افت بسیار شدید موفقیت تولیدات هالیوودی در سینماهای چین در دو سال اخیر میدهد. عدم استقبال تماشاگران این کشور از بلاک باسترهای هالیوودی، باعث شکست تجاری شدید اکثر این محصولات شده و تولید و توزیع کنندگان هالیوودی در کمال حیرت شاهد آن هستند که فیلمهایشان از سوی بخش بسیار بزرگی از تماشاگران پس زده میشود. در دورانی که بلاک باسترهای هالیوودی از چشم چینیها افتادهاند و تولیدات کرهای، هندی و ژاپنی قرابت و نزدیکیهای بیشتری با فرهنگ و سنن چینیها دارند، طبیعی است که هنرمندان این کشورها بهدنبال کسب جایگاه ویژه خود در سالنهای سینماهای این کشور باشند. با چنین اوضاع و احوالی، این پرسش مطرح است که تولیدات سینمای ایران در کجای این معادله قرار میگیرد و سهم محصولات ایرانی در سالنهای انبوه نمایش فیلم چین (که روز بهروز گسترش بیشتری یافته و بر تعدادشان افزوده میشود) چقدر است.