Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مهاجرت تحصیلی یکی از پرهزینه ترین انواع مهاجرت در ادوار مختلف بوده اما همچنان یکی پرطرفدار روش های مهاجرت در سراسر جهان محسوب میشود. مهاجرت تحصیلی معمولا مناسب مهاجرت در سنین پایین است و این نوع مهاجرت در سنین بالا شرایط محدودی دارد.

کیفیت بالای سیستم های آموزشی کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. معمولا دانشجویان و دانش آموزان را از سراسر جهان جذب خود میکنند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تحصیل در برخی از کشورهای جهان می پردازیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی

1. لذت تجربه زندگی به سبکی متفاوت: مهاجرت تحصیلی باعث کشف یک زندگی جدید و رقم زدن یک آینده متفاوت برای دانشجو است. تجربه یک زندگی مستقل و بدون وابستگی ممکن است برای هر دانشجویی جذاب و البته پر دغدغه باشد. دانشجو پس از مهاجرت به یک کشور می تواند تجربیات جدیدی کسب کند و با جهان اطراف خود بیشتر آشنا شود. برای مثال افرادی که برای ادامه تحصیل در قبرس به این کشور مهاجرت میکنند، بعلت توریست محور بودن کشور قبرس با فرهنگ ها و قومیت های مختلفی آشنا می شوند.

2. تحصیل در برترین دانشگاه های جهان: از آنجایی که سطح کیفی آموزش در کشورهای توسعه یافته ای چون کانادا، آمریکا و ... بسیار بالاست، تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور ها جز برترین دانشگاه های جهان شناخته میشوند. دانشجویان با مهاجرت تحصیلی و پذیرش این دانشگاه ها فرصت دریافت بهترین مفاد تحصیلی و ایجاد یک رزومه تحصیلی قوی برای خود را پیدا میکنند.

3. افزایش مهارت های زبان: طبیعتاً زندگی در کشوری که کلیه ارتباطات زندگی روزمره، مکالمات، رسانه ها و ... از زبانی بجز زبان مادری دانشجو استفاده میکند باعث افزایش مهارت زبانی وی می شود.

4. امکانات رفاهی: مهاجرت تحصیل به کشورهای دیگر علاوه بر بالا بردن سطح دانش فرد، میتواند به بالا بردن سطح کیفی زندگی وی نیز کمک کند. برای مثال فرد میتواند از خدمات بانک های جهانی استفاده کند، از خدمات رفاهی عمومی زیادی استفاده کند، خدمات درمانی بیشتری دریافت کند یا از ثبات اقتصادی بیشتری در زندگی خود بهره مند شود.

5. فرصت های شغلی پس از تحصیل: در برخی از موارد مانند تحصیل در کانادا ، دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پیشنهاد موقعیت های شغلی بسیار مناسبی دریافت میکند.

6. رزومه سازی: تحصیل در دانشگاه های برتر و به طبع انجام پروژه های تحقیقاتی و عملیاتی بزرگ حین تحصیل میتواند رزومه ی بسیار قوی و درخشانی برای دانشجو باشد. همین رزومه قوی باعث تضمین آینده شغلی دانشجو و پیشرفت وی بعد از پایان تحصیل و بازگشت به کشور خود باشد.

معایب مهاجرت تحصیلی

1. تسلط به زبان: عجیب نیست که مشکلات مرتبط با زبان، اولین و بزرگ ترین مشکلات اکثر متقاضیان مهاجرت است چه بسا اینکه این مهاجرت از نوع تحصیلی باشد. تحصیل با زبانی به غیر از زبان مادری برای بسیاری از افراد مشکل است.

2. دغدغه پیدا کردن کار مناسب: اغلب دانشجویان خارجی بعد از مهاجرت به یک کشور با هزینه هایی چون هزینه شهریه، هزینه خوابگاه، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل و ... روبرو می شوند. ممکن است برخی از دانشجویان با دریافت بورسیه تحصیل بتواند بخشی از هزینه های تحصیلی خود را تامین کند اما تعداد این دانشجویان بسیار اندک است چرا که شرایط سختی برای اخذ بورسیه ها وجود دارد و تعداد دانشگاه هایی که بورسیه و اسکالرشیپ به دانشجویان پرداخت کنند کم است. بنابراین دانشجو نیازمند اشتغال به کار در حین تحصیل می شود تا بتواند بخشی از بودجه تحصیل و زندگی خود را تامین کند. اینکه دانشجو چطور یک شغل متناسب با شرایط خود پیدا کند یکی از مسائل مهم و دغدغه های فکری دانشجویان قبل و بعد از مهاجرت تحصیلی است.

3. تامین مسکن: اغلب دانشجویان ترجیح میدهند که در کالج های شبانه روزی یا خوابگاه دانشگاه ها اقامت بگیرند چرا که میتوانند بیشتر اوقات فراغت خود را در بین دوستان و هم سن و سالان خود بگذرانند، امنیت مناسبی دارند، هزینه پایین تری نسبت به اجاره یا خرید منزل دارند و ... . اما اگر دانشگاه یا کالج مد نظر دانشجو خوابگاهی به دانشجو ارائه ندهد، شرایط اسکان برای او به یکی از بزرگترین معضل های مهاجرت تبدیل می شود.

4. انزوا: ممکن است دوری از خانواده و دوستان، فشار زیادی بر روحیه دانشجو وارد نماید و فرد را به مرور زمان به سمت انزوا و افسردگی سوق دهد. البته این قبیل از احساسات در چند ماه اول مهاجرت بشدت در فرد دیده می شود اما در اکثر موارد به مرور زمان این احساسات از بین میروند. در برخی موارد شرایط زندگی در محیط جدید نیز میتواند در روحیه فرد تاثیرگذار باشد. برای مثال تحصیل در استرالیا برای افرادی که در شهرهای شلوغ و بزرگ مثل توکیو، بمبئی، پکن، لندن و... زندگی می کنند کمی کسالت آور باشد. چرا که اغلب شهرهای استرالیا به دور از هیاهو است.

5. آشنا نبودن به قوانین و مقررات کشور مقصد: آشنا نبودن به قوانین و عرف یک جامعه باعث کاهش توان فرد برای اتخاذ تصمیم صحیح در مقابله با ساده ترین مشکلات حقوقی یا رفتاری میشود. آشنایی با عرف، قوانین و مقررات یک جامعه کار ساده ای نیست و مستلزم صرف زمان طولانی می باشد.

انتهای رپورتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار مهاجرت تحصیلی مهاجرت تحصیل دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود

نمایشگاه کار دانشگاه تهران ۲۱ تا ۲۳ خرداد ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرشته امین، مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران و دبیر علمی دومین نمایشگاه کار دانشکاه تهران در نشست خبری دومین نمایشگاه کار این دانشگاه اظهار کرد: انتخاب و جذب و استخدام نیروی انسانی متعهد و باانگیزه چالش اساسی سازمان‌ها به شمار می‌آید، همچنین از دغدغه دانشجویان می‌توان به ارتباط رشته تحصیلی دانشجویان با شغل خود اشاره کرد، پس نمایشگاه بازار کار انتخاب هوشمندانه بازار کار را در بین دانشجویان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل در اولین نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران که سال گذشته برگزار شد، حضور داشتند. با ارزیابی‌های انجام شده متوجه شدیم که درصد خوبی از رضایت دو سویه بین دانشجویان و صنایع در قالب استخدام، کارآموزی، حمایت از پایان نامه‌ها و ... وجود داشته است.

امین تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم برنامه‌های مفرح‌تر و شادتری در نمایشگاه بازار کار دانشگاه تهران داشته باشیم. نه تنها این نمایشگاه فرصتی را برای جذب نیروی استخدام به وجود آورد، بلکه ایجاد کنسرسیوم‌های بین سازمان‌ها برای تبادل نیروی انسانی و دانش یکی از اهداف ما بود؛ بنابراین امسال روی این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم داشت و شعار خود را هم بر آن اساس انتخاب کردیم.

وی گفت: ارائه تنوع رشته و فرصت‌های شغلی شرط مهم دانشگاه تهران برای سازمان‌های مختلف در نمایشگاه بازار کار است، وظیفه دانشگاه تهران هم حمایت از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای بازار کار است تا با نیازمندی سازمان‌ها و صنایع آشنا شوند.

امین ادامه داد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار دانشجو از ۳ روز نمایشگاه بازدید کردند و از ۵ هزار رزومه به صنایع و شرکت‌ها اعلام شد که برای ۴۹۰ دانشجوی رشته‌های فنی و علوم انسانی از قبیل حسابداری و مدیریت، توانستیم فرصت شغلی را فراهم کنیم.  


امین گفت: از امروز درگاه سامانه باز و کارجویان و کارفرمایان می‌توانند ثبت نام کنند، ملاک ما این است که سازمان‌های که می‌توانند فرصت‌های شغلی متنوعی ارایه دهند حضور داشته باشند. از این رو از طیف وسیع تری از سازمان‌ها در این نمایشگاه استفاده کردیم.

وی افزود:  دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران از ۲۱ خرداد به مدت دو روز در مصلی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • جزئیات جدید از زندگی علی هیبتی؛ از تحصیل در هوافضا و زندگی در آلمان تا مبارزه در رینگ
  • مرخصی تحصیلی برای مادران دانشجو و دارای فرزند
  • تحصیل در خارج از کشور، مطمئن‌ترین روش مهاجرت
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد