Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@23:10:15 GMT

ایجاد مرکز دفن بهداشتی پسماند در همدان

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۰۰۸۲۰

ایجاد مرکز دفن بهداشتی پسماند در همدان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان از ایجاد مرکز دفن بهداشتی پسماند (لندفیل) در سایت دفن زباله خبر داد و گفت: با این پروژه که امیدواریم اواخر سال ۹۹ یا نیمه اول ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود ضمن دفن بهداشتی زباله از نفوذ شیرابه به درون زمین جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین سیبی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توفیقات سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان اظهار کرد: این مجموعه با وجود مشکلات پیش رو به‌ خصوص در بعد مالی توانسته وظایف خود را به درستی انجام دهد که این مهم مقدور نبود جز با همت و خرد جمعی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ این سازمان بعد از ادغام با سازمان موتوری و سازمان پسماند از سال ۹۶ عهده‌دار وظایف این دو بخش شد و در تامین ماشین‌آلات و لجستیک شهرداری نیز ورود خوبی داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان از تمرکز این مجموعه بر روی کارهای بر زمین‌مانده به جز وظایف ذاتی آن پرداخت و ادامه داد: کارهای زیربنایی و مهمی که قبلاً مغفول مانده بود با همت همکاران این مجموعه یا به سرانجام رسیده و یا در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به سایت دفن زباله همدان آن را ظرفیتی بزرگ و استراتژیک برای شهر عنوان کرد و گفت: این سایت با مساحت ۳۰۰ هکتار از سال ۶۰ راه‌اندازی شده که ۵۰ درصد از آن در گذشته به دلیل دفن بی‌برنامه و غیر بهداشتی زباله آلوده شده بود.

سیبی با اشاره به پاکسازی این سایت طی دو سال گذشته و درختکاری آن اظهار کرد: پسماندهای شهرهای همدان، بهار، مریانج، رزن، جورقان، مهاجران، صالح‌آباد، لالجین و روستاهای اطراف به این سایت منتقل می‌شوند و توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری دفع می‌شوند.

ایجاد مرکز دفن بهداشتی پسماند (لندفیل)

وی با اشاره به رعایت اصول فنی، زیرساختی، بهداشتی در این محوطه از ایجاد تاسیسات به‌روز در آن خبر داد و گفت: در حد بضاعت مجموعه، ساماندهی و اقدامات خوبی در سایت دفن زباله انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ادامه داد: در حال حاضر برای جمع‌آوری شیرابه‌های ناشی از دفع زباله‌های شهری حوضچه‌ای در حال احداث است که امیدواریم در نیمه سال ۹۹ شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

وی ایجاد مرکز دفن بهداشتی پسماند (لندفیل) را یکی دیگی از پروژه‌ها دانست و افزود: با این پروژه که امیدواریم اواخر سال ۹۹ یا نیمه اول ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود ضمن دفن بهداشتی زباله از نفوذ شیرابه به درون زمین جلوگیری خواهد شد.

سیبی با اشاره به اینکه با این اقدام حداقل ۱۰ سال خیال شهر همدان از نظر دفن بهداشتی زباله راحت خواهد شد گفت: طی ۱۰ سال بعد می‌توانیم نسبت به ایجاد لندفیل دوم برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

وی در ادامه همدان را از معدود شهرهایی دانست که دارای سایت دفع نخاله است مساحت فعلی آن را ۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: این سایت در همجواری جاده رباط شورین، بدون دریافت ریالی هزینه از کامیون‌داران ۲ هزار تن ورودی نخاله دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه طی درخواست از شهردار دنبال الحاق ۲۰ هکتار به این سایت هستیم اظهار کرد: البته برنامه اصلی ما تملک زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و انتقال سایت به آنجاست که با توجه به وجود معارض و مشکلات اداری، این کار تا دو سال آینده محقق نمی‌شود.

افزایش تولید زباله در شهر همدان

وی در ادامه با اشاره به افزایش تولید زباله در شهر همدان در روزهای پایانی اسفندماه گفت: در مجموع حدود ۱۰ درصد زباله‌ها در این شهر قابل بازیافت است که هشت درصد آن توسط زباله‌گردها که بنده علاقه‌مندم از واژه «دوستان بازیافتی» در ارتباط با آنها استفاده کنم جدا می‌شود و حدود دو درصد قابل بازیافت به دست ما می‌رسد.

سیبی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا چه تدابیری برای زیرمجموعه خود و زباله‌گردها انجام شده است بیان کرد: حمل و دفن زباله‌ها با تمهیدات ویژه و حساسیت بیشتری انجام می‌شود ضمن اینکه کارگران این مجموعه ضمن دریافت اقلام بهداشتی به وسایل ایمنی تجهیز شده‌اند.

وی با بیان اینکه این اقدام با هزینه مجموعه مدیریت پسماند انجام شده است گفت: با وجودی که هزینه قابل توجهی برای این موضوع صرف شده است اما در صورت لزوم باز هم به منظور هزینه در این حوزه ابایی نداریم چراکه سلامت زیرمجموعه برای ما از هر چیزی ارزشمندتر است.

انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با آموزش و پرورش

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: با شیوع ویروس کرونا با ماشین‌آلات ویژه و محلول شست‌وشو معابر پرتردد شهر همدان ضدعفونی شده است ضمن اینکه مراکز پرتردد مانند بازار، ایستگاه‌های اتوبوس، جداره بیرونی بیمارستان‌ها و خیابان‌ها را نیز ضدعفونی کرده‌ایم.

وی با اشاره به ضدعفونی باکس‌های زباله و مبلمان شهری تأکید کرد: در صورت همکاری مدیریت بیمارستان‌ها حاضریم محوطه این مراکز را نیز ضد عفونی کنیم.

سیبی در پاسخ به این موضوع که برخی از شهروندان نسبت به پاشیدن مواد ضدعفونی بر روی لباس خود نگران‌اند گفت: جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا محلول مورد استفاده برای ضدعفونی رقیق‌شده است و در ساخت آن فرمول مورد نظر مرکز بهداشت را رعایت کرده‌ایم هرچند اگر کسی حساسیت و یا مشکلی دارد بهتر است در حین ضدعفونی در این مراکز تردد نکند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این اقدام ادامه دارد افزود: علاوه بر سازمان مدیریت پسماند همکاران در امور شهرهای شهرداری و  سازمان فضای سبز در این راستا اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم بالای بارش طی امسال گفت: با این وجود کار برف‌روبی و حمل زباله به موقع انجام شد تا رضایت شهروندان جلب شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش فرهنگسازی در بین شهروندان آن هم با اصل هزینه‌کرد درست و به صرفه را یکی دیگر از اقدامات این مجموعه عنوان کرد و افزود: برگزاری برنامه «تابستانه‌های شاد پسماند» برای شهروندان و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با آموزش و پرورش به منظور آموزش دانش‌آموزان در همین راستا بوده است.

سیبی در پایان با دعوت از همگان به منظور رعایت اصول اظهار کرد: زباله‌های عفونی و حساس مراکز درمانی طبق قانون باید توسط مجموعه بیمارستانی و درمانی بی‌خطرسازی شود که در این زمینه مشکلی نداریم اما برخی از مطب‌های خصوصی زباله‌های عفونی خود را در باکس‌های زباله رها می‌کنند که این موضوع می‌تواند دردسرساز باشد.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان مدیریت شهرداری مقابله با كرونا بهداشتی زباله راه اندازی دفن زباله شهر همدان زباله ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی عصر سه‌شنبه در حاشیه نشست مشورتی شورای محیط زیست استان‌ها که به صورت وبینار و با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد؛ به خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان اظهار کرد: براساس دستورات رئیس جمهور برای مدیریت پسماند و پیگیری جدی کارگروه‌های مربوطه امیدواریم با کمک اعضای شوراهای اسلامی شهرها که ناظر بر عملکرد شهرداران هستند، تفکیک از مبدا زباله جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این نشست درخواست‌های محیط زیست کردستان مطرح شده‌اند، گفت: توسعه کسب و کارهای مدیریت پسماند، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد فضای سبز و اجرای پروژه‌های محیط زیستی از جمله درخواست‌های ما در این نشست است.

حمیدی به جولان سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از معضلات شهری اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد منجر به اجرا نشدن تفکیک از مبدا زباله است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه زباله‌گردها به طور کاملاً غیر بهداشتی اقدام به تخلیه زباله از سطل‌های زباله می‌کنند، افزود: این مساله افزون براینکه به خوراک رسانه‌های معاند تبدیل شده عاملی برای انتقال بیماری و افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان است.

حمیدی خاطرنشان کرد: کمتر از ۶۰ درصد جایگاه‌های پسماند در روستاهای استان دارای استاندارد و مورد تأیید است و از هزار و ۷۰۰ روستای استان ۸۰۰ روستا دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار هستند.

وی بیان کرد: جایگاه‌های زباله در استان بیشتر به محل تلنبار زباله تبدیل شده است و تا زمانی که مدیریت و ساماندهی این مهم در اولویت برنامه‌های شهرداران قرار نگیرد این مشکل حل نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: ۳۰ درصد زباله‌های تولیدی در استان قابلیت بازیافت هستند و بازیافت زباله باید از منازل آغاز شود که این اقدام مستلزم ایجاد بسترهای لازم است.

گفتنی است؛ کردستان جزو منطقه ۲ محیط زیست کشور (شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان‌های غربی و شرقی، زنجان و قزوین) است و مباحث مهم هر استان جمع‌آوری شده و توسط رئیس منطقه در این وبینار بیان شد.

کد خبر 6086966

دیگر خبرها

  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی و شغل آبرومند در انتظار زباله‌گردها
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟