Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل اسرائیل و فلسطین با اشاره به ائتلاف بنی گانتز و حزب اسرائیل خانه ما برای تشکیل کابینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری در مورد اعلام موافقت بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی سفید با شروط آویگدور لیبرمن (رهبر حزب اسرائیل خانه ما) برای پیوستن به هرگونه ائتلاف دولتی در آینده از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شده که بسیاری از تحلیلگران آن را یک گشایش سیاسی در سرزمین‌های اشغالی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری معتقدند که این ائتلاف به خوبی می‌تواند وضعیت دولت ائتلافی در اسرائیل را از حالت بن‌بست خارج کند تا در نهایت مجدداً شاهد برگزاری دور چهارم از انتخابات کنست نباشند. در این مسیر باید توجه داشت که لیبرمن پنج شرط را مطرح کرده است که عموماً جنبه‌های مذهبی و اجتماعی دارد. شرط نخست رئیس حزب اسرائیل خانه ما در نظر گرفتن دست کم ۷۰ درصد پایه حقوق برای بازنشستگان بوده است.

وی ادامه داد: شرط دوم لیبرمن، واگذاری اختیارات حمل و نقل عمومی و فعالیت‌های تجاری در روزهای شنبه به مقام‌های محلی است. وی در شرط سوم خود هم خواستار تصویب قانونی برای جذب طلاب مدارس مذهبی براساس مصوبه جولای ۲۰۱۸ شده است. چهارمین شرط او تصویب قانون ازدواج مدنی در اراضی اشغالی است؛ چراکه در اراضی اشغالی ازدواج مدنی ممنوع است و باید این کار در کشور دیگری و براساس قوانین این کشور انجام و در وزارت داخلی رژیم صهیونیستی به ثبت برسد. پنچمین شرط وزیر سابق جنگ اسرائیل، انجام عملیات یهودی‌سازی توسط خاخام‌های شهرها است و به این ترتیب هر شهر می‌تواند دادگاه ویژه یهودی‌سازی تشکیل دهد. نکته‌ مهم این است که فارغ از شروط لیبرمن باید توجه داشته باشیم که اساساً ائتلاف گانتز و لیبرمن از حیث ماهیت با یکدیگر متناقض است. واقعیت این است که لیبرمن راست‌گرا است اما به دلیل تضاد دیدگاه و منافع، با نتانیاهو وارد وارد جدال شد و از او فاصله گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تنها نقطه مشترک گانتز و لیبرمن، لائیک بودنِ هر دو طرف است که به هر ترتیب این مسائل باعث می‌شود تا ائتلاف آنها سخت جلوه کند. بر اساس داده‌های موجود حزب آبی و سفید ۳۳ کرسی و «حزب اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن هفت کرسی را کسب کرده است و این در صوتی است که باید ۶۱ کرسی برای تشکیل کابینه ائتلافی داشته باشند که به همین جهت آنها به سراغ اعراب رفته‌اند. هر دو حزب اعراب را به رسمیت نمی‌شناسند و همین موضوع می‌تواند تناقض دوم در ائتلاف گانتز و لیبرمن به حساب بیاید. نکته بسیار مهم این است که نتانیاهو کار را به جایی رسانده که گانتز  و لیبرمن که به هیچ وجه اعراب را قبول نداشتند و اساساً با هم تضاد داشتند، برای کنار زدن نتانیاهو و غلبه بر او دست به هر کاری زده‌اند. در این میان نتانیاهو اعلام کرده که گانتز به دنبال سرقت نتایج انتخابات کنست است اما موضوع این است که رقبای نتانیاهو به دنبال برخی از تغییرات قانونی به ضرر او هستند.

رضوی افزود: گانتز و لیبرمن به دنبال آن هستند تا بتوانند قانون منع متهمین قضایی از نخست‌وزیری را تا ارتقاء بدهند. در قانون آمده که اگر اتهام‌های یک گزینه نخست‌وزیری اثبات شود،‌ آن موقع می‌توان او را برای تصدی این سمت کنار زد. اما رقبای نتانیاهو به دنبال آن هستند تا این قانون را تغییر دهند؛ بر اساس طرح آنها، اگر کسی فقط یک پرونده در محاکم قضایی داشته باشد (با صرف نظر از گناهکار بودن یا نبودن) نمی‌تواند برای نخست‌وزیر انتخاب شود یا از سوی حزبش وارد این فرآیند شود. به همین دلیل موافقت گانتز برای ائتلاف با لیبرمن را باید پروژه عبور از نتانیاهو دانست. در گذشته حتی ممکن نبود که یک وزیر عرب یا فلسطینی در کابینه حضور داشته باشد و اساساً افکار عمومی هم این موضوع را نمی‌پذیرفتند. اما حالا شاهد آن هستیم که بنی گانتز قول داده تا در صورت ائتلاف با اعراب، یک وزیر که به نظر استاد دانشگاه است را از اعراب وارد کابینه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم گانتز و لیبرمن برای کنار زدن نتانیاهو و غلبه بر او دست به هر کاری می‌زنند. در مقابل اعراب هم برای اینکه از شرِ نتانیاهو خلاص شوند، حتی اگر یک نفر از آنها در کابینه وزیر نشود هم با گانتز ائتلاف می‌کنند. چراکه بالاخره ورود آنها به کنست آن هم به عنوان ائتلاف اصلی، می‌تواند پیامدهای خوبی برای اعراب باشد و بدون تردید می‌توانند منافع خود را تا حد امکان تامین کنند. اگر این پروژه نهایی شود و گانتز با اعراب و لیبرمن ائتلاف کند، بدون تردید عمر و حیات سیاسی نتانیاهو به پایان خود نزدیک می‌شود و بدیهی است که حیات حزب لیکود هم به خطر می‌افتد. اگر لیکود با مشکل روبه‌رو شود، بدون شک، جناحِ راستِ اسرائیل با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد و این به معنای یک تحول و رخداد بسیار مهم در عرصه سیاست داخلی است که می‌تواند تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زیادی داشتته باشد. به همین دلیل است که می‌گویم پروژه عبور از نتانیاهو در تل‌آویو در حال رخ دادن است.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آویگدور لیبرمن بنیامین نتانیاهو فلسطین اسرائیل حزب لیکود بنی گانتس حزب آبی و سفید گانتز و لیبرمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاپید: نتانیاهو هم باید استعفا کند

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت که استعفای رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، قابل توجیه و اقدامی شایسته است، بهتر است نتانیاهو هم همانند او استعفا کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل امروز دوشنبه در واکنش به استعفای رئیس سازمان اطلاعات نظامی این رژیم گفت که این استغفا قابل توجه و اقدامی شایسته است، بهتر است نتانیاهو نیز مانند او استعفا دهد.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» امروز از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد.

این روزنامه دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در 7 اکتبر و حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق عنوان کرده است.

این اولین مقام ارشد نظامی اسرائیلی است که بعد از آغاز جنگ در غزه استعفا می‌دهد.

در تاریخ 7 اکتبر (15 مهرماه) گروه‌های مقاومت غزه عملیات طوفان الاقصی را در دفاع از مسجدالاقصی در برابر اقدامات و یورش‌های صهیونیست‌ها آغاز کردند که طی آن مقاومت توانست به داخل اراضی 1948 نفوذ کند. این عملیات ترکیبی از عملیات زمینی، هوایی، دریایی و موشکی بود و بنا به اذعان صهیونیست‌ها و ناظران، بی‌سابقه‌ترین عملیات ضد اسرائیلی در طول تاریخ اشغال اراضی فلسطین در هفت دهه گذشته بود.

 رژیم اسرائیل در واکنش به این عملیات، دیوانه‌وار غزه را از زمین و آسمان هدف قرار داد و این جنگ پس از 199 روز همچنان ادامه دارد و رژیم صهیونیستی که مدعی بود کار را در مدت زمان کوتاهی یکسره خواهد کرد، حالا نه تنها به پیروزی دست نیافته بلکه در رسیدن به اهداف خود (نابودی حماس و آزادی اسیران) شکست خورده است.

صهیونیست‌ها که در جنایت علیه مردم نوار غزه تمامی مرزها را پشت سر گذاشتند با نشان دادن حجم تخریب‌ها و ورود به برخی مناطق تلاش کردند به افکار عمومی القا کنند که کار تمام شده و در آستانه برگزاری جشن پیروزی هستند.

وزارت بهداشت غزه دیروز در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 34 هزار و 097 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 980 نفر رسیده است.

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا داد جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • لیبرمن به مقامات صهیونیست: به خانه‌تان بازگردید
  • واکنش ایران سرعت سقوط آزاد حیثیت دروغین اسرائیل را افزایش داد
  • رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند تا ابد بجنگد
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • لاپید: نتانیاهو هم باید استعفا کند