Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا- گزارش‌های به‌دست‌آمده از ناسا حاکی از آن است که آلودگی هوای شهر ووهان به دلیل شروع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است. گزارش‌های به‌دست‌آمده از ناسا حاکی از آن است که آلودگی هوای شهر ووهان به دلیل شروع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، رصدخانه زمین ناسا به‌تازگی نقشه‌هایی از کاهش چشمگیر آلودگی هوا در شهر ووهان چین ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این امر نیز کاهش خروجی صنعتی این شهر به دنبال سال جدید تقویم چین و همچنین قرنطینه شدن شهر به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.
 
مقایسه نقشه آلودگی هوای ووهان در سال گذشته میلادی و سال جدید نشان می‌دهد که در این شهر اتفاق‌های زیادی رخ داده است. داستان کرونا از ابتدای سال نو چینی جهانی شد و مقامات چین اعلام کردند که این بیماری توسط ویروس کرونای دیگری شبیه به سارس و مرس ایجاد شده است. دولت چین در 23 ژانویه مجبور شد که تمامی نقل و انتقالات به ووهان را مسدود کند و درعین‌حال کلیه کسب‌وکارهای محلی و کارخانه‌ها را نیز در تلاشی برای کاهش شیوع این بیماری تعطیل کردند.
      
درنتیجه نقشه‌های  به‌دست‌آمده توسط ناسا نشان می‌دهد که میزان آلودگی هوا در این شهر بسیار کاهش پیدا کرده است. عامل اصلی دیگر آلودگی یعنی لایه ازن نیز همین نتیجه را نشان داد. یکی از ارزش‌های بالای رصدخانه هوایی آن است که محققان می‌توانند رخدادهای آلودگی هوا را ارزیابی کرده و آن‌ها را با دوره‌های زمانی گذشته مقایسه کنند.
 
تحلیل‌های دانشمندان نشان می‌دهد که دلیل کاهش سطح دی‌اکسید کربن در این ناحیه بیش از تعطیلات سال نو بوده است. به‌صورت کلی میزان دی‌اکسید کربن در زمان شیوع کرونا 10 الی 30 درصد کمتر از چیزی بوده است که معمولاً در این بازه زمانی از سال تجربه می‌شد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: کرونا چین آلودگی هوا ناسا نقشه هوایی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۴۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله

باستان‌شناسان بقایای یک کلاه‌خود ۲۵۰۰ساله ایلیری (یونان باستان) را در کرواسی کشف کردند.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان به تازگی با کاوش در شبه جزیره «Pelješac» کرواسی یک کلاه‌خود ایلیری (یونان باستان) را از زیر خاک بیرون کشیده‌اند، که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

«انشنت اوریجینز» نوشته است این شیء دومین کلاه‌خود مشابهی بوده که در این محوطه باستان‌شناسی کشف شده است و بینش بیشتری را درباره سنت‌های آیینی و رزمی جوامع باستانی در امتداد ساحل شرقی آدریاتیک ارائه می‌دهد.

این کلاه‌خود در بنایی در نزدیکی تپه‌های خاکسپاری واقع در محوطه باستان‌شناسی کشف شده است و گمان می‌رود پیشکش شده باشد. به این ترتیب، این شیء نشان‌دهنده مهارت رزمی ایلیری‌های باستان است و همچنین نشان‌دهنده ساختار‌های پیچیده اجتماعی و باور‌های معنوی است.

وجود اشیاء مخصوص خاکسپاری، مانند سلاح‌های آهنین که در کنار نخستین کلاه‌خود کشف شده است، نشان می‌دهد این اشیاء به جنگجویان اشرافی تعلق داشته‌اند.

کاوشگران علاوه‌بر کلاه‌خودها، مجموعه قابل‌توجهی از اشیاء مخصوص خاکسپاری را در این محوطه کشف کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به ۱۵ سنجاق‌سینه برنزی و نقره، زیورآلات برنز مارپیچ، سوزن و صد‌ها مهره شیشه‌ای و کهربایی اشاره کرد. همچنین یک نیم‌تاج برنز و بیش از ۳۰ ظرف به سبک یونانی که بسیاری از آن‌ها در کارگاه‌های معروف آتیک و ایتالیا تولید شده‌اند، نشان‌دهنده شبکه‌های فرهنگی و تجاری گسترده آن زمان است.

این یافته‌ها نه تنها از نظر تاریخی، بلکه به خاطر نقش‌شان در رابطه با تعاملات بین تمدن یونان و ایلیری نیز از اهمیت برخوردارند.

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره طرح نور
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرای «طرح نور»
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره اجرای طرح نور
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره "طرح نور" منتشر شد /جزییات
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرایِ "طرح نور"
  • بی‌بی‌سی: عبور موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل
  • بی‌بی‌سی: موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل عبور کردند
  • نقشه آمریکا برای غزه و اسرائیل