Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس کرونا با شیوع و رشد پی در پی تبدیل به یک فاجعه جهانی شده و همچنین تاثیرات مخربی بر اقتصاد جهانی گداشته است.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، نسیم نیکلاس طالب ، نویسنده، دانشور و تحلیلگر لبنانی آمریکایی که به شدت علاقه‌مند به علم آمار است، اولین کسی بود که اصطلاح "قو سیاه" را به کار برد ، که برای تأکید بر وقایع نادر و غیرقابل پیش بینی ، که پتانسیل تأثیر عمیق بر دنیای مالی و سیستم‌های اقتصادی جهانی را دارند ، پیشنهاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تأثیر جنگ های تجاری گذشته ، Brexit و موضوعات مختلف ژئوپلیتیکی ، اقتصاد جهانی دوران سختی را پشت سر گذاشته و امکان رکود و کندی اقتصادی در دستور کار جهانی قرار گرفته است. یکی از نگرانی ها، ترس از تحقق سناریوی "قو سیاه"  و وخیم تر شدن اقتصاد جهانی است که مدتی است در سطح شکننده ای قرار گرفته است. با شیوع اخیر ویروس کرونا که در ووهان پدیدار شده است ، چین احتمال چنین سناریویی را ایجاد کرده و نگرانی ها در مورد اقتصاد جهانی را افزایش داده است.

تأثیر چنین بیماری هایی به سرعت در درجه اول بر مبادلات تجاری تاثیر بسیاری می گذارد و بازارهای مالی به شدت در برابر این نوع وقایع غیر منتظره واکنش نشان می دهند. افزایش آمار تلفات ممکن است به طور ناگهانی منجر به از دست دادن 10 درصد ارزش در سهام بورس شود، از طرف دیگر حتی مقداری از خبرهای خوب می‌تواند فرصتی برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی شود.

از آنجا که منشا اصلی ویروس کرونا چین بوده ، که به نوعی "کارخانه اقتصادی جهان" محسوب می‌شود ، ارزیابی این اثرات از طریق زنجیره‌های تأمین کالا، تجارت خارجی و کانال‌های بخش اقتصادی است که تأثیر زیادی در اقصاد جهانی می گذارد.

برای درک کامل اثرات احتمالی ، یکی از جدیدترین مواردی که باید به آن توجه شود شیوع ویروس SARS در سال 2003 است. با توجه به تأثیر SARS ، تخمین زده می شد که اقتصاد چین حداقل در سه ماهه دوم سال 2003 حداقل 2 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را از دست بدهد.

با این وجود، به لطف بسته‌های محرک اقتصادی دولت چین، افزایش عملکرد صادرات و تأخیر در تقاضا در بازارهای بعدی در سال فعال شد و اقتصاد چین موفق شد بحران 2003 را با رشد 10 درصدی داخلی تمام کند و تخمین زده می‌شود که رشد اقتصادی جهانی 0.1 درصد از تولید ناخالص داخلی واقعی را به دلیل SARS از دست داده است.

اثرات ویروس جدید، که "ویروس ووهان" نیز نامیده می شود ، عمیق تر از تأثیر SARS است، اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال 2003 با صادرات کالا و خدمات بیشتر ، تقاضای داخلی را کاهش داد. در نتیجه ، میزان صادرات چین در سال 2003 به 35 درصد افزایش یافت. این واقعیت که چین در سال 2001 به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد نیز در عملکرد چشمگیر این صادرات نقش مهمی داشت.

با این حال، چین دیگر آن شعاع عملی را ندارد که بتواند صادرات خود را در این تعداد قابل توجه افزایش دهد. در سالهای اخیر ، چین از یک الگوی رشد مبتنی بر صادرات وابسته به تقاضای داخلی پیروی کرد، اما سهم تقاضای داخلی به دلیل رشد جمعیت، اکنون بسیار بیشتر از گذشته است.

بر این اساس، ویروس تقاضای داخلی را افزایش می دهد که تأثیر متمایزتری بر رشد اقتصادی خواهد داشت. در حوزه اقتصادی ، همه گیری ها و بلایای طبیعی بیشترین تأثیر را در صنایع خدماتی دارند. اهمیت صنعت خدمات در اقتصاد چین از 40٪ به حداقل 50٪ در 20 سال گذشته افزایش یافته است، این تغییر در ساختار بخش اقتصادی ممکن است در نتیجه تأثیر ویروس روی وضعیت اقتصاد جهانی نسبت به سال 2003 قوی تر نیز باشد.

در مقایسه با سال 2003 ، تجارت خارجی چین امروز پنج برابر بیشتر شده است، تعداد گردشگرانی که به خارج فرستاده می شوند شش برابر بیشتر و سهم آن از اقتصاد جهانی نیز چهار برابر شده است.

پرونده SARS در شرایطی اتفاق افتاد که ریسک اقتصادی کمتر بود ، تمایل به سرمایه گذاری بیشتر بود و حجم معاملات افزایش بیشتری داشت، اما اکنون ، همراه با عدم قطعیت ها و ریسک های بالاتر ، ما عصری را پشت سر می گذاریم که به دلیل جنگ های تجاری و رشد جهانی، حجم معاملات به سختی پیش می‌رود و وخیم تر شدن این مشکلات اقتصاد جهانی ممکن است اثرات ویروس را یکدست تر کند.

این عوامل چقدر تأثیر منفی ویروس کرونا در اقتصاد را نسبت به SARS افزایش می‌دهد؟

شانگ جین وی از دانشگاه کلمبیا با اشاره به سناریویی که شیوع آن با استفاده از ویروس تا اوایل ماه آوریل تحت کنترل باشد ، پیش بینی بسیار خوش بینانه‌ای مبنی بر اینکه تأثیر ویروس بر رشد اقتصادی چین تنها به 0.1 درصد کاهش می یابد ، انجام داد.

سازمان‌های مالی بین‌المللی پیش بینی می‌کنند که اقتصاد چین به طور متوسط ​​0.5 درصد از دست دادن رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد، همچنین بدبینی‌های جدی وجود دارد که پیش بینی می‌کنند اقتصاد چین با از دست دادن رشد بیش از 1 درصد روبرو خواهد شد. البته پیش بینی‌های مربوط به از دست رفتن رشد اقتصاد جهانی به دلیل ویروس جدید بین 0.02 تا 0.03 درصد است.

کدام کشورها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و چقدر؟

براساس داده های موجود ، می توان وضعیت را با توجه به سه ماهه اول سال پیش بینی کرد. طبق پیش بینی های اقتصاد بلومبرگ ، اقتصاد جهانی ممکن است در سه ماهه اول سال 2020 با ضرر 0.416 درصدی مواجه شود. از نظر مالی، لجستیکی و تجاری که عمیقاً از چین متصل می شود ، هنگ کنگ یکی از محتمل ترین کشورهایی است که تحت تأثیر زیادی قرار می گیرد.

مشکل اقتصادی چین به معنای صادرات کمتر محصولات است که این امر بر صادرکنندگان و واردکنندگان دیگر محصولات، مانند برزیل و استرالیا تأثیر خواهد گذاشت. رشد اقتصادی کره جنوبی بیشتر در گرو کالاهای واسطه ای وابسته است و ممکن است رشد اقتصادی کره جنوبی در سه ماهه اول سال 0.4 درصد کاهش یابد.

به دلیل کمبود منابع واسطه ای که از چین وارد می شود ، یک شرکت خودرو سازی کره جنوبی (هیوندایی) تصمیم گرفت که مدتی فعالیت خود را به دلیل مثبت اعلام شدن ویروس کرونا در برخی از کارکنانش متوقف کند. پیش بینی می شود مشکلات ناشی از ویروس و اختلال در زنجیره تأمین جهانی تأثیر منفی بسیاری بر ایالات متحده و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا داشته باشد، در ضمن انتظار می رود ویروس در میان کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین تأثیر را در اقتصاد آلمان داشته باشد.

تعطیلی کارخانه‌ها نیز روند تولید محصولات و قطعات از چین را کند کرده و شرکت‌های مختلف دنیا از جمله اپل و نیسان را تحت تأثیر بسیاری قرار داده است و در حالی که چین با ویروس کرونا بیشتر از همه دست و پنجه نرم می‌کند ، آسیب‌های اقتصادی در سراسر جهان رو به افزایش است.

علاوه بر این ، تعداد گردشگران ترکیه ، که در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود کاهش بسیاری پیدا کرده است که این سناریو ضرر سنگینی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت.

خطرناک ترین سناریوها

سه سناریو خطرناک وجود دارد که ممکن است تاثیر ویروس کرونا را بر اقتصاد جهانی را افزایش دهد. اولین ریسک مهم این امکان وجود دارد که تا پایان سه ماهه دوم سال نتوانیم ویروس را تحت کنترل کامل بگیریم. با افزایش دمای هوا، احتمال از بین رفتن دوام ویروس باعث می‌شود تا حد زیادی این سناریو اتفاق نیفتد.

افزایش تنش اجتماعی در چین به دلیل ویروس و واکنش بیش از حد دولت پکن به این وضعیت ، سناریوی خطرناک دیگری است، بدیهی است که چین نسبت به واکنش خود به شیوع SARS در سال 2003 با شیوه ای شفاف تری عمل می کند و در چنین شرایطی کنترل این حجم کار راحتی نیست که البته اولین و مهمترین آنها فرآیندهای قرنطینه است که سریعا در اکثر نقاط دنیا انجام شده است.

در همین راستا ، دولت چین تاکنون عملکرد خوبی را از خود نشان داده است، بنابراین در حال حاضر احتمال رشد تنش اجتماعی و خارج شدن کنترل از دستان دولت چین کم است.

هفته گذشته ترامپ در بیانیه خود در مورد این موضوع تأکید کرد که وی الزامات معامله را رعایت خواهد کرد و اعتماد کامل به چین برای غلبه بر بحران ویروس را دارد.

البته ما شاهد بوده ایم که ترامپ ناگهان بارها و بارها نظر خود را نسبت به بسیاری از مسائل تغییر داده است و عاقلانه نیست که به او اعتماد کرد، هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که او از وضعیت چین سوء استفاده نخواهد کرد و از این شرایط به نفع خود برای تبلیغات انتخاباتی 2020 استفاده  نکند.

بازارهای مالی و اقتصاد جهانی این سناریوهای پرخطر را در مقابل خود می بیند و سعی در جلوگیری آن دارد و احتمال اینکه چین بعد از سال 1990 کمترین نرخ رشد تاریخ خود را تجربه کند کم نیست.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کووید 19 ویروس کرونا اقتصاد جهانی چین دونالد ترامپ ترکیه ویروس سارس سهام بورس مشکلات اقتصادی شرکت اپل نیسان هیوندای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاه نمایی‌ها در فضای مجازی به نوسانات بیشتر بازار ارز دامن می‌زند

امتداد - با رخ دادن اتفاق‌های سیاسی مردم به سراغ دارایی‌هایی با قابلیت نقدشوندگی بالا می‌روند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد  ،  آراد پورکار، تحلیلگر بازار‌های مالی درباره وضعیت ارز در بازار غیررسمی در روز‌های اخیر گفت: با رخ دادن اتفاق‌های سیاسی مردم به سراغ دارایی‌هایی با قابلیت نقدشوندگی بالا می‌روند تا ارزش پول خود را حفظ کنند، به همین منظور عده‌ای به سراغ بازار ارز و طلا رفتند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد آغاز اصلاح قیمت ارز در بازار هستیم، افزود: روی نرخ دلار دو عامل سیاسی و اقتصادی اثرگذار است که عامل اقتصادی به نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم و تراز تجاری کشور مربوط می‌شود، اما عامل سیاسی به تنش‌ها و شوک‌های سیاسی که در کشور یا منطقه رخ می‌دهد ربط دارد.

این تحلیلگر بازار‌های مالی تاکید کرد: با حمله به کنسوگری ایران به نوعی به خاک ایران تعرض شده بود، به همین منظور در فضای مجازی نیز اکثر مطالب به مقابله کردن با این حمله تاکید داشت، برای همین مردم با نگرانی از ادامه دار بودن این حملات اقدام به خرید دلار و سکه کردند و در این میان کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌ها نیز اقدام به سیاه‌نمایی و جوسازی بیشتر کردند چرا که متغیر‌های پولی در اقتصاد از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه زمانی که شوک‌های سیاسی کاهش پیدا کند، بازار ارز نیز یک اصلاحی را تجربه خواهد کرد، افزود: علت اصلی افزایش نرخ ارز صرفا به مسائل سیاسی مربوط است و در تمامی بازار‌های مالی مانند طلا، سکه و ارز عده‌ای ذی نفع تحت عنوان سفته باز وجود دارند که از ایجاد نوسان در این بازار‌ها سود می‌برند؛ البته در کف بازار ارز نیز سفته بازان و دلالانی حضور دارند؛ اما نقش آن‌ها در ایجاد التهاب کم است.

منبع: نود اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • همشهری:چین و امریکا ۱۵۰۰ میلیارد دلار رابطه مالی دارند، هیچ روز مشترک کاری هم ندارند، پس دنبال تعطیلی شنبه نباشید /۵شنبه و جمعه روزهای دینی اند
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • سیاه نمایی‌ها در فضای مجازی به نوسانات بیشتر بازار ارز دامن می‌زند