Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی در دیدار رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و نماینده محترم مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بر بهره‌گیری از پتانسیل‌های استان و رفع مسائل با بسترسازی علمی تاکید شد.

جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، امروز سه شنبه 20 اسفند در دیدار با نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک انتخاب آقای اسحاقی به معرفی فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تجاری سازی فناوری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر بهره‌گیری از پتانسیل گیاهان دارویی در استان، اظهار کرد: در این راستا مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان راه‌اندازی شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: از جمله مهم‌ترین بخش‌های پیش بینی شده در این مجتمع می‌توان به ساختمان مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، آزمایشگاه عمومی و کشت بافت گیاهی، مزرعه تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، استخر دو منظوره، کلکسیون گیاهان دارویی، گلخانه‌های تحقیقاتی، بخش فرآوری گیاهان دارویی و محصولات وابسته ، غرفه‌های نمایشگاهی، فضای تفریحی و گردشگری، مزرعه تحقیقاتی پشتیبانی از رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و واحد آموزش بهینه سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی اشاره کرد.

صادقی، معدن، گیاهان دارویی، انرژی‌های پاک و کویر را از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان نام برد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی براساس نقشه راه و اولویت‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: در حوزه پژوهش، جهاددانشگاهی استان در سه  حوزه گیاهان دارویی ، آسیب‌های اجتماعی و مطالعات شهری و روستایی فعالیت می‌کند و فعالیت در حوزه سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در تا پایان سال 1399 هدفگذاری کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی تولید فرآورده‌های فراسودمند از محصولات استراتژیک عناب،زرشک و زعفران را از همان ابتدا به عنوان کلیدی ترین اقدام در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون توانسته با تکیه بر تحقیقات کاربردی متخصصین جهاددانشگاهی فرآورده های ارزشمندی را تولید و ثبت اختراع کند. یکی دیگر از اقدامات شاخص در سال 98، برگزاری همایش ملی عناب بود که توانستیم جایگاه اقتصادی و قابلیت سرمایه­گذاری این محصول را به جامعه علمی و سرمایه­گذاران کشور معرفی کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف که به صورت خاص بانوان خانه ­دار بودند ارائه دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه علی‌رغم توسعه علمی کشور شاهد وابستگی بعضی از محتواهای علمی و دانشگاهی به منابع غربی هستیم که یکی از مصادیق آشکار آن، حضور روزافزون کتب غیرایرانی برای آموزش زبان انگلیسی در محیط‌های آموزشـی کشـور اسـت.

صادقی تصریح کرد: در این راستا و با هدف تولید منبع علمی مکالمه زبان با تکیه بر فرهنگ اسلامی ایرانی جهاددانشگاهی بـا مشارکت گروهی برجسته در 15 تخصص گوناگون و با معرفی چهره‌های برجسته ایرانی، از ابتدای سال 1392 مجموعه نفیس EIGHT را تولید کرد و هم اکنون در کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی استان آموزش مجموعه کتاب‌های EIGHT همگام با سایر واحدهای جهاددانشگاهی کشور انجام می­شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت آموزشی نیز دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی با رویکرد اشتغال و با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای تشکیل می‌شود، تصریح کرد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به صورت پایلوت در 9 استان از جمله خراسان‌جنوبی انجام شد و فاز دوم آن نیز آغاز شده است که در این راستا طرح‌های اشتغالزایی مورد استقبال قرار گرفته و برای فروش و اتصال به بازارهای بین‌المللی حمایت می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: در حوزه فرهنگی مراکزی همچون مرکز گردشگری دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکارسنجی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی، فرهنگسرای ابن حسام، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، نگارخانه ابن حسام و انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت می­کنند که نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی جامع و بویژه قشر دانشجویی دارند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: لازم است متناسب با پتانسیل و ظرفیت‌های استان فعالیت کنیم و در این راستا به هم‌افزایی ارگان‌ها نیاز داریم.

ضرورت بسترسازی علمی

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار اظهار کرد: رسیدن به مقصد و هدف در گرو انجام کارهای علمی است.

وی با بیان اینکه علت عقب ماندگی شهرستان قاینات و زیرکوه، نبود بسترهای لازم علمی است، یادآور شد: در این راستا و برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در راستای حل مشکلات جامعه آمادگی داریم کمک‌های لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جهاد دانشگاهی رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی قاینات و زیرکوه گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، استان اصفهان را از ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی برخوردار دانست و گفت: اصفهان با تولید سالانه ۱۱ هزار تن گل محمدی در سه هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع، رتبه سوم و با تولید ۱۰ تن زعفران در هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع رتبه چهارم کشوری را در اختیار دارد.
احمدرضا رییس‌زاده، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را در راستای تغییر و اصلاح الگوی کشت برشمرد وافزود: با توجه به کمبود منابع آبی در این خطه، گیاهان دارویی، صنعت مناسب و جایگزین خوبی برای دیگرصنایع کشاورزی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: حدود ۲ هزار واحد سنتی و حدود ۳۰ واحد صنعتی در بخش فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در این استان فعالیت دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: هم اکنون مساحت مزارع مرتبط با کشت گیاهان دارویی در استان به هشت هزار و ۳۵۰ هکتار رسیده است.
تولید سالانه محصولات زراعی استان اصفهان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است.
مجموع تولید باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • راه حل رفع مشکلات کشور رای به گزینه های توانمند در انتخابات است