Web Analytics Made Easy - Statcounter

لزوم رعایت نکات بهداشتی در هنگام خرید مایحتاج روزانه به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل ویروس کرونا است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها برای پیشگیری از کرونا باید نکات بهداشتی را بسیار بیشتر از گذشته رعایت کرد و از مسائل بسیار مهم رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید مواد غذایی است که بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس کرونا از راه‌های مختلفی ممکن است همراه ما وارد منزل شود، یکی از این راه‌ها خرید مواد غذایی است، البته جای نگرانی نیست چون با رعایت نکات پیشگیری از کرونا هنگام خرید مواد غذایی این بخش احتمالی ورود ویروس کرونا به داخل منزل را کنترل کرد. البته سعی کنید تا جایی که ممکن است بسیاری از خوراکی‌ها را در منزل درست کنید تا آسوده خاطر باشید مثل نان، شیرینی، تنقلات و هر چیزی که دیگر نمی‌شود با اطمینان از بیرون خرید و امکان پخت مجدد ندارد. چون به گفته کارشناسان پزشکی مواد غذایی اگر به ویروس کرونا آلوده باشد در اثر پختن از بین می‌رود.

در صورت امکان به صورت غیرحضوری خرید کنید

تا جایی که امکان دارد، سعی کنید به صورت غیرحضوری خرید کنید، مثلاً از طریق فروشگاه‌های آنلاین و یا اگر سوپرمارکت یا مغازه امکان ارسال دارد، درخواست کنید که ارسال کند.

اگر در منطقه شما امکان خرید غیرحضوری نیست و مجبور هستید خودتان بیرون بروید، سعی کنید از رفتن به مغازه‌های کوچک و شلوغ که تراکم جمعیت بیشتری دارد، خودداری کنید و اگر قصد ورود به فروشگاه‌های بزرگ را دارید قبل ورود چک کنید تا اگر جمعیت بالایی در فروشگاه است، وارد نشوید.

فاصله ۲ متری را با افراد رعایت کنید، به ویژه اگر شخصی علایم سرفه و عطسه دارد، دقت کنید هنگام خرید دست شما به همه جا می‌خورد، پس خیلی باید حواس‌تان باشد که دست خود را به صورت‌تان نمالید. نیازی نیست تا خرید شما تمام نشده دست خود را بشویید یا ژل ضدعفونی بزنید، فقط دقت کنید دست خود را به صورت خود نمالید.

نکات بهداشتی برای خرید مواد غذایی و سبزیجات

مریم فرهادی، کارشناس ارشد مواد غذایی با تأکید بر این‌که بر اساس اولویت تفکیک دمایی که انجام دادید، بسته‌بندی‌ها را با مواد ضدعفونی پایه الکل ۷۰ درصد ضدعفونی کنید، اظهار داشت: اگر مواد ضدعفونی ندارید، با مایع ظرفشویی بسته‌بندی را بشوید مثل بطری شیر، ظرف ماست، پنیر و سپس به سراغ میوه و سبزیجات بروید و حتماً با مواد مخصوص گندزدایی میوه و سبزیجات، آن‌ها را ضدعفونی کنید و در آخر هم به سراغ قوطی‌ها و سایر پاکت‌ها بروید که قرار است در کابینت بچینید تمام آن‌ها را هم ضدعفونی کنید و یا بشویید.

کارشناس ارشد مواد غذایی با بیان این‌که میوه و سبزی با اشاره به این‌که ممکن است در فروشگاه‌ها در تماس با دستان آلوده مشتریان یا عطسه و سرفه آن‌ها آلوده شده باشد، افزود: با توجه به حساسیت ویروس به مواد شوینده، میوه و سبزی در منزل با دقت و به درستی با آب گرم و مواد شوینده شسته و در نهایت آبکشی و مصرف شود.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، اولویت با خرید میوه‌ و سبزیجات بسته‌بندی شده است، گفت: با توجه به این‌که عرضه میوه و سبزی در اکثر مناطق ایران فله‌ای و باز است، مراحل سالم‌سازی میوه و سبزی مهم است و کفایت می‌کند.

فرهادی با بیان این‌که مردم گوشت را از مراکز معتبر و دارای مجوز و بسته‌بندی شده خریداری کنند، بیان کرد: انواع گوشت نیز باید به خوبی پخته شود و به هیچ عنوان نپخته و نیم پز استفاده نشود.

تنقلات و لبنیات را بسته‌بندی بخرید

کارشناس ارشد مواد غذایی با تأکید بر این‌که مردم بهتر است سوسیس، کالباس، آجیل، تخمه، تنقلات و خشکبار را بسته‌بندی نشده استفاده نکنند، تصریح کرد: این مواد غذایی در معرض هوا قرار می‌گیرند و با دست برخورد دارند و احتمال این وجود دارد که آلوده باشند؛ همچنین لبنیات روباز و سنتی مانند کره، پنیر و ماست را فعلاً مردم خریداری نکنند و حتما از لبنیات رو بسته و پاستوریزه استفاده کنند.

بردن گوشی و کیف پول برای خرید ممنوع

زهرا رحیمی نیز با بیان این‌که در مورد خرید مایحتاج منزل باید یک نفر مأمور خرید باشد و خرید روزمره به خریدهای ۵ تا ۱۰ روز یک بار تبدیل شود، گفت: تا آنجا که می‌توانید از همراه بردن گوشی و کیف پول با خود پرهیز کرده و فقط عابر بانک خود را، آن هم در کیسه پلاستیکی تمیز همراه ببرید و ‌بعد از هر تماس با پوز و تماس با دستگاه خودپرداز آن را داخل همان کیسه قرار دهید.

کارشناس بهداشت و مواد غذایی با تأکید بر اهمیت ضدعفونی محصولات و اقلام خریداری شده قبل از مصرف افزود: پس از خرید، مواد خریداری شده را ابتدا در ورودی منزل و در سطحی که از قبل آماده کرده‌ اید قرار داده و پس از جابه جایی و ضدعفونی تک تک خریدها، مجدد سطح را به وایتکس ۵ درصد و یا الکل ۷۰ درصد آغشته و سپس با دستمال کاغذی تمیز و آن را در سطل زباله درب‌دار قرار دهید.

لباس‌ها را در هوای آزاد و آفتاب قرار دهید

وی ادامه داد: قسمت ورودی که مخصوص نگهداری وسایل است با مواد مخصوص پایه الکل۷۰ درصد کاملا ضدعفونی کنید و اگر ندارید می‌توانید برای ضدعفونی کف منزل و سایر سطوح از وایتکس استفاده کنید، اما بیش از حد استفاده نکنید چون اگر دستگاه تنفسی شما آسیب ببیند شما در معرض خطر قرار می‌گیرید.

رحیمی اضافه کرد: می‌توانید از ترکیب نسبت یک پیمانه وایتکس و ۵ پیمانه آب سرد استفاده کنید و ۱۰ دقیقه باید صبر کنید تا این محلول اثر کند، در این حین هم پنجره‌های منزل را باز بگذارید تا تهویه انجام شود.

وی با بیان این‌که بهترین کار شستن لباس‌ها در صورت امکان است، عنوان کرد: اگر امکان شستن لباس وجود ندارد مثل لباس‌هایی که نمی‌شود در ماشین انداخت آن‌ها را در هوای آزاد و در آفتاب قرار دهید یا با حرارت سشوار کاملاً  لباس را گرم کنید و یا در همان ورودی منزل بگذارید، بماند، اما دقت کنید که به آن دست نزنید چون مطمئن نیستید، آلوده هست یا نه، بعد از همه این مراحل یک دوش بگیرید.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: ویروس کرونا ضدعفونی خرید مواد غذایی خرید مواد غذایی مواد غذایی ضدعفونی کنید نکات بهداشتی میوه و سبزی هنگام خرید قرار دهید بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر محمدی عصر سه شنبه در بازدید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان کردستان با اشاره به ارتقا بخش بهداشت و درمان استان کردستان در دولت سیزدهم اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ١٢ پروژه بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر ٥ هزار میلیارد ریال در سطح استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با ارتقا کیفی سطح خدمت رسانی خود توانسته است رضایتمندی مطلوبی را در سطح جامعه ایجاد نماید.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم توجه مناسبی به بخش بهداشت و درمان استان کردستان شده است که در همین راستا مصوبات خوبی را در سفرهای ریاست جمهوری به استان کردستان شاهد بوده‌ایم.

محمدی اعلام کرد: با پیگیری‌های مجدانه استاندار کردستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از بسیاری از مراکز تخصصی از جمله قلب، سرطان، پیوند استخوان و غیره در استان کردستان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تحول در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان را حاصل برنامه‌ریزی‌های مدون در این حوزه خواند و افزود: با تدابیر پیش بینی شده شاهد بروز کمترین چالش از نظر کمبود داروهای خاص در سطح استان هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های آتی بتوانیم نسبت به گسترش خدمات در بخش توریسم درمانی هم گام‌های جدیدی برداریم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی استان از ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای خبر داد و افزود: استان کردستان با برنامه ریزی‌های انجام شده دارای کمترین چالش در حوزه اقلام دارویی ضروری و مورد نیاز بیماران خاص است که در صدد هستیم با احداث انبار استراتژیک دارویی به توسعه این بخش هم کمک نمائیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان استفاده از ظرفیت‌های قانون مولد سازی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی را یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه خدمت رسانی توسط این دانشگاه ذکر کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان آمادگی خود را برای همکاری و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی، خدمات و بهداشتی و درمانی این استان در همین راستا را اعلام می‌نماید.

کد خبر 6080379

دیگر خبرها

  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزندشيرخوار
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • پلمب ۱۳۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی سبزوار
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است
  • ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان