Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهیه پروتکلی جامع برای انعقاد قراردادهایی دو جانبه یا چندجانبه با شرکای تجاری و صادراتی قوی کشور شامل مسائل تجاری، بهداشتی و امنیت زیستی را راهکاری برای جلوگیری از خسارت‌های عظیم اقتصادی دانست.

«عباس علوی‌راد» در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاثیر روانی کرونا بر صنایع استان، اظهار کرد: آنچه که امروزه در رابطه با کرونا ویروس در فعالیت‌های اقتصادی مورد توافق و اتفاق نظر واقع شده است، بر زنجیره تامین، تولید و خدمات و ایجاد اختلال در تمام سطوح شهر و کشور تاثیرگذار است که تمام آن ناشی از بعد روانی و ترس ناشی از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از اختلال در چرخه صنعت گردشگری و زنجیره مشاغل وابسته به آن به دنبال تاثیر بعد روانی کرونا یاد کرد و گفت: برخلاف صنعت گردشگری صنایعی مانند کاشی و سرامیک که نسبت به انتقال ویروس کمتر دچار نگرانی هستند نیز اخیراً به علت عواملی مانند ترس دیگر کشورها از آلوده بودن رانندگان حامل این محصولات تاثیر پذیرفته‌اند لذا این مسئله نشان می‌دهد که کرونا در محیط اقتصاد و در چرخه تامین و تولید مانند خدمات نیز تاثیر گذاشته است.

این فعال اقتصادی از متفاوت بودن میزان تاثیرگذاری کرونا ویروس بر کسب و کارها خبر داد و گفت: برخی از صنایع در این بحران حتی از بین می‌روند و برخی نیز خسارت خواهند دید که ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری باشند اما مهمترین تاثیر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط اعمال شده است.

وی افزود: هرچند در حوزه تولید امکان دپو محصولات وجود دارد اما مشاغل وابسته به مناسبات و فصول در حیطه خدماتی مانند آرایشگری، گردشگری، فروشندگی و سایر کسب و کارهای کوچک در آن برهه زمانی متضرر خواهند شد.

این فعال اقتصادی با بیان این که شدت تاثیر ترس از کرونا نیز بر کسب و کارها یکسان نیست، گفت: بیشترین تاثیر آن بر کسب و کارهای کوچک و فصلی و در حوزه خدمات اعمال می‌شود در حالی که تولیدکنندگان می‌توانند خود را ریکاوری و بازیابی کنند.

وی غفلت صنایع از بحران‌های قبلی را عامل تاثیر قابل توجه کرونا ویروس بر این صنعت خواند و گفت: ما در گذشته نیز بحران‌هایی مانند سارس و آنفلوانزا داشته‌ایم که بر زنجیره تولید و خدمات تاثیر گذاشته است اما غفلت از رخدادهای قبلی منجر شده تا آثار جنگ روانی کرونا ویروس دوباره خود را نشان دهد و از آنجایی که هیچ کدام از بازیگران صحنه اقتصاد نیز آمادگی این ویروس را نداشتند، تاثیرات قابل توجهی بر این حوزه اعمال شده است.

علوی‌راد با بیان این که اقتصاد کشور عوامل تاثیرپذیر و ریسک‌پذیر مشابه گذشته را تبیین نکرده است، گفت: اگر در موارد قبلی، ریسک‌های احتمالی که می‌توانست اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، تبیین و بررسی شده بود به دنبال شیوع کرونا ویروس، شاهد سرگردانی رانندگان کامیون و صادرات کشورمان نمی‌بودیم.

وی با تاکید بر این که پس از عبور از بحران کرونا باید به منظور مدیریت ریسک ناشی از چنین وقایعی بر کسب و کارها، آینده‌پژوهی دقیقی انجام شود، گفت: این آینده‌پژوهی در بحران‌های آینده می‌تواند از زمین‌گیری کشور به شکل کنونی جلوگیری کند و آثار خسارات‌ را به حداقل برسد.

انعقاد تفاهم نامه‌های چند جانبه  از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خسارات عظیم اقتصادی کشور در هنگام بحران‌هایی مانند کروناست.این فعال اقتصادی انعقاد تفاهم نامه‌های چند جانبه را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خسارت‌های عظیم در اقتصاد دانست و در این زمینه پیشنهاد کرد: پروتکلی جامع برای انعقاد قراردادهایی دو جانبه یا چندجانبه تهیه شود به طوری که شرکای تجاری و صادراتی که مراودات زیادی با ایران در مسائل تجاری، بهداشتی و امنیت زیستی دارند، براساس این توافقات در فواصل بعدی، روابط تجاری کشور را دچار تزلزل نکند.

وی با تاکید بر این که استان یزد نیز به عنوان یکی از استان‌هایی با تجارت قوی و صادرات مطلوب باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد، در رابطه با راهکارهای جبران خسارت‌های صنعت گردشگری نیز تصریح کرد: تعطیلی پس از بحران، هر چند راهکار مناسبی برای جبران خسارت‌های صنعت گردشگری است اما نمی‌تواند به راحتی عملی شود ولی با راهکارهای تشویقی مانند اعطای سهمیه سوخت یا مواردی مشابه می‌توان این صنعت را دوباره پویا کرد.

این دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه در پایان نیز ایجاد هفته‌های گردشگری مخصوص هر استان و تهیه بسته‌های گردشگری را نیز در این رابطه موثر برشمرد و گفت: نباید کشور را یکجا تعطیل کنیم بلکه می‌توانیم به منظور توزیع سفر و جبران خسارت‌های صنعت گردشگری، هفته‌ها و مناسباتی مانند سالگرد جهانی شدن یزد را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی روابط تجاری گردشگري کروناویروس صنعت گردشگری کرونا ویروس بر کسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز فاز جدید بحران روابط روسیه-اسرائیل با عملیات وعده صادق

یک پژوهشگر امنیتی اسرائیل اعتقاد دارد که عملیات انتقامی ایران در ۱۴آوریل ۲۰۲۴ علیه تل‌آویو نشانه های بیشتری از بحران در مناسبات این رژیم و روسیه را نمایان ساخت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات روسیه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر دچار بحران های جدیدی شده و در پی عملیات انتقامی 14 آوریل 2024 ایران، نشانه‌های بیشتری از این روند در حال آشکار شدن است.

در همین راستا «بات چن دوریان فلدمن»، پژوهشگر موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل در مقاله ای این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. او می‌نویسد: بیانیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه روسیه درباره حمله موشکی – پهپادی ایران این اقدام ایران را محکوم نمی کند.

اما این همه ماجرا نیست و در همین بیانیه ضمن دعوت دو طرف به خویشتنداری، عملیات انتقامی ایران، دفاعی مشروع براساس ماده 51 منشور ملل متحد در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق دانسته شده است. بیانیه روسیه همچنین حمله روز اول آوریل 2024 اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را تحریک آمیز و غیرمسئولانه قلمداد کرده است.

اما مخالفت روسیه با خواسته‌های اسرائیل به این نقطه خلاصه نشد و وقتی «الکساندر بن زوی»، سفیر رژیم صهیونیستی از «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خواست تا مستقیماً حمله ایران را محکوم کند، با پاسخی تندتر روبه‌رو شد.

زاخاروا گفت: به یاد نمی آورم تاکنون حتی یک بار هم اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرده باشد، اما من حمایت‌های مکرر اسرائیل از زلنسکی را در خاطر دارم.

همچنین «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت گفت: آنچه در شب 14 آوریل رخ داد «در خلاء» اتفاق نیفتاد. گام‌های ایران پاسخی بود به بی‌عملی شرم‌آور شورای امنیت سازمان ملل و پاسخی به حمله آشکار اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق. اگرچه این حمله برای بار اول هم نبود و سوریه دائماً توسط اسرائیل بمباران می شود.

بات چن دوریان فلدمن در بخش دیگری از مقاله خود می نویسد: «موضع ضد اسرائیلی روسیه و همسویی با ایران تعجب آور نیست. این نمونه دیگری از تقویت روابط روسیه و ایران و قرار گرفتن روسیه در کنار ایران در عرصه جهانی است. همکاری دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در کوتاه مدت و میان مدت، اتحاد استراتژیک آنها که تهدید امنیتی مهمی برای اسرائیل است، بیشتر خواهد شد.»

این واکنش روسیه بازنمایاننده تناقض درونی سیاست «یک بام و دو هوای» تل آویو در قبال روسیه است. با گذشت زمان بیشتری از جنگ در اوکراین، رژیم صهیونیستی دیگر نتوانست این سیاست را بدون مشکل ادامه دهد و رفته رفته به امتداد سیاست غرب علیه روسیه مبدل شد. در واقع روسیه، اسرائیل را بخشی از اردوگاه غرب و دست نشانده ایالات متحده می بیند.

 

رسانه عبری: ایران عدم بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را فاش کرددبیرکل سابق ناتو: اقدام علیه ایران به نفع اسرائیل نخواهد بود

 

بات چن دوریان فلدمن در نهایت نتیجه‌گیری می‎‌کند روسیه دیگر از منافع اسرائیل حمایت نخواهد کرد. او به تصمیم‌گیرندگان و رهبران رژیم صهیونیستی پیشنهاد می‌کند که درباره روسیه با واقعیت رو‌به‌رو شوند و منتظر وخامت هرچه بیشتر روابط تل آویو و مسکو باشند. فاز بعدی این روند تثبیت شدن جایگاه روسیه در میان دشمنان اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه
  • بروز فاز جدید بحران روابط روسیه-اسرائیل با عملیات وعده صادق
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند