Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهین‌شهر و میمه از تثبیت مالکیت دولت در ۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی در شهرستان، خبر داد.

مهدی اکبری، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد اراضی ملی و دولتی در مدیریت اداره منابع طبیعی کشور است، اظهار کرد: تا پایان اسفند کاداس ۴۲ هزار هکتار از اراضی ملی شاهین شهر و میمه به نام دولت صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی، تصریح کرد: کاداس، پروژه‌ای است که بر مبنای آن تمام دستگاه‌های دولتی موظفند در مدت ۵ سال همه املاک خود را به اداره ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کرده و سند ملک خود را به نام دستگاه مربوطه یا دولت به نمایندگی آن دستگاه اخذ کنند، که روند اجرای کاداس در عرصه‌های ملی به ترتیب شناسایی، تصرف و تثبیت مالکیت آن به نام دولت است.

اکبری، بر ضرورت کاداس در تشخیص مرز اراضی ملی و مستثنی‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: ۴۲ هزار هکتار اراضی ملی کاداس شده در منطقه روستاهای «سُه، بیدشک و دهلر» بوده که قسمت اعظم آن در منطقه حفاظت شده کرکس واقع است.

وی، با اشاره به دست اندازی سودجویان بر اراضی ملی شهرستان، افزود: ارزش افزوده اراضی شاهین شهر و میمه به واسطه دو محور مواصلاتی اصفهان به تهران این منطقه را همواره در آماج دست اندازی متخلفان و زمین خواران قرار داده که پس از اجرای کاداس اراضی، هرگونه تعرض به آن‌ها پیگیرد قضائی دارد.

اکبری، با اشاره به واگذاری اراضی ملی روستای سُه به طرح هادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ادامه داد: در تصرفات غیر قانونی اراضی ملی، علاوه بر پیگیری جرائم در مباحث کیفری و بازپسگیری آن، میزان خسارت وارده بر نوع پوشش گیاهی و خاک نیز محاسبه و جداگانه دریافت می‌شود، همچنین غاصب ملزم است، اجرت المثل ایام تصرف و بهره برداری از اراضی ملی را به صندوق توسعه ملی واریز کند.

تخصیص ۶۰۰ میلیون اعتبار برای احداث جنگل های دستی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به طرح‌های احداث جنگل‌های دست کاشت به منظور تقویت آب‌های زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک، افزود: بادام اسکوباریا در مطالعات تحقیقی با شرایط اقلیمی این منطقه سازگار بوده و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی در راستای احداث هزار هکتار جنگل‌های بذر کاشت در دو سال گذشته، به شهرستان اختصاص یافته است.

کمبود نیروی انسانی، بزرگترین چالش شهرستان

اکبری، با بیان اینکه مساحت اراضی زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ۶۴۰ هزار هکتار است، گفت: براساس محاسبات منابع طبیعی، برای اداره این مساحت به حدود ۳۰ نفر قرق‌بان نیاز است، اما در چارت سازمانی جدید برای شهرستان در کل ۱۹ نفر در نظر گرفته شده که در بخش میمه ۴ نفر و در بخش مرکزی تنها ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی افزود: بخشی از فعالیت‌های منابع طبیعی، همچون احداث جنگل، مراتع و سدهای آبخیرداری را می‌توان به بخش خصوصی و پیمانکاری در راستای کوچک کردن بدنه دولت واگذار کرد، اما حفاظت از عرصه‌های ملی و مبارزه با زمین‌خواری نیازمند حمیت نیروهای متعهد درون سازمانی است.

اکبری، با بیان اینکه اداره منابع طبیعی، آبخیزداری و سازمان جنگل ها پاکترین دستگاه‌ها است، خاطر نشان کرد: ایثار کارکنان این اداره در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های ملی شایسته تقدیر است، همچنین این مسئولیت نیازمند نیروهای متعهد و رسمی است، که در صورت بروز تخلف و سهل انگاری بتوان از طریق مراجع قضایی مسئله را پیگیری کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منابع طبيعي اراضي ملي اداره منابع طبیعی شاهین شهر و میمه هزار هکتار اراضی ملی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی خوزستان به ۷۰ درصد رسید

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقانی در جلسه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ستاد مستندسازی وزارت نیرو، رونمایی از اسناد مالکیت اراضی بستر رودخانه‌ها و املاک وقفی دولتی که در سالن جلسات هتل بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امنیت یک مقوله آسان و از نیازهای اساسی جامعه است. در ابعاد مختلف، امنیت واحد اهمیت است و یکی از مهم‌ترین ابعاد امنیت، امنیت اموال و دارایی‌های مردم، جامعه و بیت‌المال است.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه اموال غیرمنقول سهم قابل توجهی در دارایی‌های جامعه و مردم دارد، تأمین امنیت مالکیت مردم و جامعه، به عبارتی صیانت از مالکیت اشخاص اعم از حقیقی، حقوقی، مردم و بیت‌المال یکی از وظایف بسیار مهم حاکمیت است؛ لذا به همین منظور است که سازمان ثبت اسناد و املاک از سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه است و کار حاکمیتی برعهده دارد.

وی افزود: اعتبار دادن به معاملات غیررسمی، مالکیت اموال غیرمنقول را به خطر می‌اندازد و این یک تهدید برای مالکیت اموال غیرمنقول است. اگر این اعتبار عادی باشد به مالکیت اموال غیرمنقول تزلزل وارد می‌کند، در همین راستا در عرصه‌های مختلف تثبیت مالکیت صورت گیرد و از تزلزل مالکیت مردم، جامعه و بیت‌المال جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه اعتبار معاملات غیررسمی به مالکیت اموال غیررسمی نیز آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: با تلاشی که در راستای ترویج معاملات رسمی جامعه در حال صورت گرفتن است، مالکیت اموال منقول تثبیت پیدا می‌کند و در نتیجه مالکیت و دارایی‌های مردم تثبیت می‌شود.

دهقانی ادامه داد: در خوزستان شاهد هستیم که با تلاش‌های صورت گرفته، اختلاف‌ها برطرف شده و امروز در فراهم کردن زمینه تثبیت مالکیت در تمام عرصه‌های، اقدامات بزرگی انجام شده است؛ امروز در خوزستان در مقوله تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی متعلق به مردم به ۷۰ درصد رسیده‌ایم که شاید این میزان به اندازه چهار استان باشد.

وی عنوان کرد: همچنین در حوزه صدور اسناد وقفی سالیان سال در خوزستان اختلافات و موانعی وجود داشت که پس از ۱۰۰ سال برای ۶۶ هزار هکتار از اراضی وقفی استان نیز سند صادر شده و تثبیت مالکیت صورت گرفت.

دهقانی با تاکید بر اینکه تالاب‌های بین‌المللی خوزستان سرمایه‌های ملی هستند، گفت: این تالاب‌ها برای اولین بار با مساحت ۳ هزار و ۸۶۰ هکتار تثبیت مالکیت و سند صادر شد؛ در برخی روستاهای استان نیز تثبیت مالکیت صورت گرفته چرا که اعمال حق مالکیت با صدور سند مالکیت است و تا زمانی که مالکیت ثابت و تثبیت نشود، شخص نمی‌تواند اعمال مالکیت نسبت به مایملک خود داشته باشد.

رئیس دادگستری خوزستان بیان کرد: تثبیت مالکیت در حوزه سرمایه گذاری و تولید است، شخصی که در خوزستان سرمایه گذاری می‌کند اگر تثبیت مالکیت داشته باشد و در عرصه‌ای که تولید انجام می‌شود، سند رسمی وجود داشته باشد، قطعاً تقویت تولید در سطح استان را به همراه خواهد داشت لذا باید تلاش کنیم تا تثبیت مالکیت در حوزه تولیدی و صنعتی را به بهترین وجه به منصه ظهور برسانیم.

کد خبر 6086689

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی خوزستان به ۷۰ درصد رسید
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی تثبیت شدند
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه
  • پیشگیری از تصرف حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی در شهرستان میرجاوه