Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آن ویروس کرونا در استان کرمانشاه شیوع پیدا کرد، تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشکده داروسازی اقدام به تولید مواد ضدعفونی کردند؛ هزینه این تولید از جیب شخصی‌شان تامین می‌شود اما دست از کار نکشیده‌اند.

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-بهنام بسامی: این روزها با شایع شدن ویروس کرونا و مشکلاتی که برای کشورمان ایجاد شده هستند کسانی که به جای اینکه فقط به فکر خودشان‌ باشند با از خودگذشتگی می‌کوشند بار مشکلات مردم را سبک‌تر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نیازهای اصلی و اولیه امروز کشور ما مواد ضدعفونی کننده جهت جلوگیری از گسترش این ویروس دردسر ساز است. عده‌ای از دانشجویان و اساتید دغدغه‌مند دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه این روزها در یک‌ کار جهادی و ارزشمند به تولید محلول‌های ضدعفونی کننده روی آورده‌اند؛ برای آشنایی با این گروه خودجوش و پرتلاش، ‌با یکی از اعضای موثر آن به گفت‌وگو نشستیم.

آقای دکتر رضا تحویلیان داری مدرک ‌Phd داروسازی صنعتی( فارماسیوتیکس ) از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اعضای اصلی این گروه است و از همان روزهای اول شیوع کرونا در کرمانشاه با تلاش سعی در تامین مواد ضدعفونی کننده کرده است.

فارس: جناب دکتر چه شد که تصمیم گرفتید در دانشکده تولید ماده ضدعفونی را شروع کنید؟

تحویلیان: ما از چهارشنبه هفته قبل و بعد از اینکه شاهد هجوم مردم برای تهیه ماده ضدعفونی‌کننده برای مقابله با ویروس کرونا بودیم و با توجه به کمبودی که در این زمینه وجود داشت تصمیم گرفتیم از آزمایشگاه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای تولید این ماده استفاده بکنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز مردم‌ در این خصوص را تأمین کنیم.

فارس: چند نفر با شما همکاری می‌کنند؟ 

تحویلیان: در حال حاضر حداقل ۸ نفر از دانشجویان رشته داروسازی در رابطه با تولید محلول ضدعفونی‌کننده با ما کار می‌کنند همچنین برخی از اساتید نیز در این کار همکاری دارند.

فارس: همه همکاران جز پرسنل هستند یا کسانی هم به صورت جهادی به شما کمک می‌کنند؟ 

تحویلیان: بیشتر نیروها از دانشجویان و پرسنل دانشکده داروسازی هستند و با تلاش زیاد در یک حرکت جهادی فعالیت می‌کنند.

فارس: هزینه تولید این مواد ضدعفونی‌کننده از کجا تامین می‌شود؛ شنیده‌ایم که خودتان‌ پیش قدم بوده‌اید؟

تحویلیان: هزینه تهیه این مواد ضدعفونی‌کننده را از جیب خودمان پرداخت می‌کنیم و با سود کمی در داروخانه‌ها به مردم عرضه می‌کنیم و برای این کار از امکانات آزمایشگاه اختصاصی دانشکده داروسازی استفاده می‌کنیم. برخی از اساتید هم از بودجه شخصی‌شان مواد ضد عفونی تهیه و به دانشکده هدیه کرده‌اند.

فارس: میزان مصرف مواد ضدعفونی‌کننده به صورت متوسط در استان چقدر است؟ شما چه میزان تولید و در کجا مصرف می‌کنید؟ 

تحویلیان: میزان دقیق مصرف استان معلوم نیست؛ اگر قرار باشد به غیر از مصرف شخصی مردم، سطح شهرها و معابر عمومی را هم ضدعفونی کنیم میزان مصرف به شدت بالا خواهد رفت. در حال حاضر نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان مصرف و مقدار مورد نیاز مواد ضدعفونی‌کننده در سطح استان ارائه‌ کرد.

 

فارس: در یک شیفت کار می‌کنید؟ تا چه زمانی مشغول خواهید بود؟ 

تحویلیان: بله، ما از صبح تا بعدازظهر اقدام به تولید مواد  ضدعفونی‌کننده می‌کنیم و بعد ازظهرها نیز اغلب در داروخانه‌های دولتی و شخصی برخی از اساتید دانشکده این محلول‌ها را توزیع می‌کنیم.

فارس: مهمترین چالش شما چیست؟

تحویلیان: مهمترین چالش ما در حال حاضر تهیه ماده اولیه مواد ضدعفونی کننده است. در استان کرمانشاه واحد تولیدکننده حلال‌های مربوطه وجود ندارد و ما باید از استان‌های دیگر این مواد را تهیه کنیم؛ بعضاً معاونت غذا و داروی علوم‌پزشکی سایر استان‌ها همکاری لازم‌‌ در این خصوص را با ما ندارند و استان خودشان را در اولویت قرار می‌دهند.

چالش دیگر ما این است که بعضی شرکت‌های تایید نشده ادعا می‌کنند که اتانول دارند ولی ممکن است محصول آنها ناخالص باشد. در کل ما یک زنجیره مطمئن برای تأمین مواد اولیه نداریم.

بعضی از مشاغل و دست‌فروشان هم به ادعای خودشان اقدام به فروش اتانول می‌کنند؛ ولی معلوم نیست محصول آنها طبق چه دستوری ساخته شده و از کجا تهیه شده است.

در پایان از مردم عزیز میخواهم مواد ضد عفونی کننده را فقط از داروخانه ها تهیه کنند و در صورت مشاهده مکانهای عرضه کننده محلولهای ضد عفونی کننده خارج از داروخانه موارد را به معاونت غذا و داروی علوم پزشکی‌ اطلاع دهند.

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان ویروس کرونا کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی خبرگزاری فارس کرونا مواد ضدعفونی کننده دانشکده داروسازی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۲۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، یوسف ملک‌زاد جانشین فرمانده انتظامی فارس گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان فارس مطلع شدند قاچاقچیان در شیراز اقدام به تهیه، توزیع و فروش مواد مخدر می‌کنند.
وی افزود: موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان فارس قرار گرفته و با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، محل نگه‌داری آن در یکی از محله‌های شیراز شناسایی شد.
جانشین فرمانده انتظامی استان اضافه کرد: مأموران ضمن هماهنگی قضائی به محل مورد نظر اعزام شدند و در بازرسی از یک منزل، ۵۶ کیلوگرم مواد مخدر را از نوع حشیش ، کشف و یک قاچاقچی را دستگیر کردند.

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • دردسرهای جالب مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته
  • کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز
  • تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد