Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، در ماه‌های گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانک‌های عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورت‌جلسه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد تا به قطعه سازان بدهند و دو هزار میلیارد تومان دیگر خودروسازان پس از اصلاح ساختار مالی‌شان اوراق مشارکت بفروشند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.

با این حال تا امروز که بیش از یک ماه از ابلاغیه بانک مرکزی می‌گذرد، هنوز پرداختی تسهیلات به قطعه‌سازان مناسب نیست.

این را «محمدرضا نجفی‌منش» رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ می‌گوید و می‌افزاید: حتی اگر هم اکنون همه مبلغ وعده داده شده پرداخت شود، دست‌کم با سه هفته توقف در کار مواجه می‌شویم.

وی تاکیدکرد: ‌قطعه‌سازان به این مبالغ برای تهیه و تدارک مواد اولیه، قطعات و تجهیزات نیاز دارند، اکنون تیراژ تولید خودرو در بهمن‌ماه پایین آمده، در اسفندماه نیز به طور قطع پایین خواهد آمد و اگر نپرداختن این مبالغ ادامه‌دار شود، خودروسازان نیز در تامین به موقع خودرو برای مشتریان ناتوان خواهند شد.

نجفی‌منش، دلیل اصلی پرداخت نشدن این مبالغ را بی‌تدبیری و به فکر تولید نبودن مسوولان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی اعتقادی به موضوع تولید خودرو ندارد، موضوع کرونا هم بهانه‌ای بیش نیست، زیرا زمانی که این ویروس نبود نیز پرداختی‌ها انجام نشده بود.

به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی ۲۸ مهرماه در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، زیرا همچون سال‌های گذشته آن را هدر می‌دهند، بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر وضعیت درست می‌شود، اما نشد.»

وی به طرح این پرسش پرداخت که «صنعت خودروسازی کشور چه زمانی می‌خواهد اصلاح شود و تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟»

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌ در ادامه یادآور شد: معادل ۲۰ درصد از آنچه توسط ایران‌خودرو پرداخت شده، از سوی بانک‌ها بلوکه شده و مقرر بود نیمی دیگر از مبلغ ایران‌خودرو را بانک مرکزی به صورت اعتبار در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد؛ اما تاکنون عملی نشده است.

نجفی‌منش خاطرنشان‌کرد:‌ سایپا نیز تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها دریافت کرده و به همین اندازه نیز در دست اقدام است، اما تاکنون پرداختی از سوی این شرکت به قطعه‌سازان انجام نشده است.

مشکلات متعدد قطعه‌سازان

«مهدی مطلّب‌زاده» نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌ نیز به ایرنا گفت: اکنون کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

وی بیان‌داشت: با توجه به پرداختی‌های متعددی که در پایان سال باید از سوی قطعه‌سازان انجام شود از جمله حقوق بهمن و اسفند، مطالبات پیمانکاران، عیدی، پاداش و غیره پرسنل، هر لحظه که این پرداختی‌ها با تاخیر انجام شود، قطعه سازان با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

مطلّب‌زاده یادآورشد: اکنون ایران‌خودرو بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشته و علاوه بر آن از محل فروش خودروهای تولیدی نیز به قطعه‌سازان پرداخت‌هایی انجام داده است، اما پرداختی از سوی سایپا شاهد نبودیم.

وی گفت: این پرداختی‌ها با اولویت قطعه‌سازانی که مطالبات ۱۲۰ روزه دارند انجام می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌، نقدی شدن خریدهای داخلی، تحریم‌های ظالمانه و قرار گرفتن مجدد ایران در فهرست سیاه FATF را به عنوان مهمترین مشکلات کنونی قطعه‌سازان عنوان کرد و افزود: افزایش تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور در ماه‌های گذشته که با تلاش قطعه‌سازان حاصل شد، سبب شده تا انبارهای خودروسازان و قطعه‌سازان از مواد اولیه، قطعات و تجهیزات خالی شود.

وی اظهار داشت:‌ حتی اگر هم اکنون همه مبلغ پنج هزار میلیارد تومان وعده داده شده پرداخت شود، بین ۲۰ تا ۲۵ روز برای تامین مواد اولیه و تجهیزات وقت نیاز است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رئیس انجمن صنایع همگن هزار میلیارد تومان قطعه سازان قطعه سازان ایران خودرو بانک مرکزی پرداختی ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، این بانک که در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات به آحاد ملت است، در سال ۱۴۰۲ به ۶۶ هزار و ۴۶۱ پرونده به مبلغ ۱۳۷ هزار و ۳۳۳ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد پرداخت کرده است.

این در حالی است که در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، بانک سپه در مدت اشاره شده ۲۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال برای ۴۴ هزار و ۳۶۳ فقره پرونده اختصاص داده است.

بانک سپه همچنین مبلغ ۶۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد و ۵۰۱ میلیون ریال جمعاً بابت ۵۰ هزار و ۹۱۸ فقره تسهیلات اشتغالزائی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، استانداری‌ها، اشتغال زندانیان و بنیاد برکت مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ماقبل پرداخت کرده است.

این بانک همچنین به تعداد ۶ هزار و ۷۴۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به مبلغ ۳ هزار و ۶۳۳ میلیارد و ۸۹۱ میلیون ریال مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ماقبل پرداخت کرده است.

بانک سپه در مدت مذکور مبلغ ۳۹ هزار و ۴۶۹ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال به ۲۵ هزار و ۱۵۰ فقره پرونده تسهیلاتی در راستای قانون جهش تولید مسکن پرداخت کرده است.

کد خبر 6079600

دیگر خبرها

  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ (+جدول)
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
  • پرداخت ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه
  • پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه
  • پرداخت بیش از ۱۹ همت ‌تسهیلات‌ مسکن ملی خودمالکی در خوزستان