Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سکوهای تفکیک زباله شهر کرج پرسنل پسماند از داشتن کمترین امکانات بهداشتی و پیشگری از جمله دستکش و ماسک محروم هستند و پیمانکار مربوطه به تعهدات خود در قبال حفظ سلامتی پرسنل سکوهای تفکیک زباله پایبند نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سال هاست؛ حلقه دره با دفن روزانه بیش از ۱۲۰۰ تن زباله در آن به یکی از بزرگ ترین دغدغه های شهروندی ساکنان کیانمهر کرج تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 استشمام همیشگی بوی نامطبوع حاصل از زباله های دپو شده در منطقه حلقه دره، یکی از بزرگ ترین دغدغه های ساکنین کیانمهر به شمار می آید که سلامت جسمی و آسایش زندگی آنان را برهم زده است و هر چند وقت یکبار مشکلات مربوط به مدیریت و دفن پسماندهای شهری در کرج در صدر اخبار استان  قرار می‌گیرد.

آبان ماه سال 98 بود که  بعد از بازدید میدانی استاندار البرز و هیأت همراه از سایت حلقه دره مقرر شد شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج حداکثر ظرف مدت سه ماه آینده نسبت به انتخاب سرمایه گذار و انعقاد قرارداد جهت احداث نیروگاه زباله سوز با ظرفیت 750 تن اقدام کند که تا کنونی آطلاع دقیقی از اقدامات انجام شده در این حوزه نیست اما آنچه مسلم است اینکه مدیریت پسماند و دفع زباله های شهری به شکل مناسبی صورت نمی‌گیرد و چالش های جدی در این حوزه در شهر وجود دارد.

دو سکوی تفکیک زباله در شهر کرج وجود دارد که حدود 20 تا 30 کارگر در این سکوها اقدام به تفکیک اولیه زباله‌ها می‌کنند و سپس زباله ها برای مراحل دفن و ادامه فرایند تفکیک به حلقه دره منتقل می‌شود.

 

در روزهای اخیر با توجه به شیوع  ویروس کرونا در کشور رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامت مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است اما گزارش های رسیده به خبرنگار فارس نشان می دهد زباله های عفونی بدون رعایت نکات بهداشتی و بسته بندی اصولی به سکوهای تفکیک زباله انتقال داده می‌شود و کارگران در معرض انواع بیماری ها قرار می‌گیرند و بستر برای انتقال ویروس کرونا در این مرکز و با این شیوه دفع زباله کاملا فراهم است.

در سکوهای تفکیک زباله شهر کرج  نه تنها اصول بهاشتی رعایت نمی شود بلکه پرسنل پسماند در دو سکوی فعال حمل زباله از داشتن کمترین امکانات بهداشتی و پیشگری از جمله دستکش و ماسک محروم هستند و پیمانکار مربوطه به تعهدات خود در قبال حفظ سلامتی پرسنل سکوهای تفکیک زباله پایبند نیست.

 

یکی از کارگران پسماند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: ما حدود 3 ماه است که حقوق خود را نگرفته ایم و در شرایط حاضر هم با وجود نداشتن تجهیزات ایمنی و بهداشتی کافی در معرض بیماری هستیم اما معاونت اجرائی به هیچ عنوان حاضر به حل مشکلات ما نیست و امکانات لازم را برای ما فراهم نمی‌کند و هر کسی هم که نسبت به شرایط اعتراض می‌کند به اخراج تهدید می‌شود.

کارگر دیگری در رابطه با مشکلات پیش آمده برای کارگران می‌گوید: با وجود اینکه یکی از کارگران این مرکز مبتلا به ویروس کرونا شد و چند نفر هم علائم مشکوک به بیماری داشتند به کارگر بیمار به زور مرخصی دادند و به کارگران مشکوک مرخصی ندادند و مجبوریم در این شرایط و در این محیط همچنان کار کنیم تا اجراج نشویم.

این کارگر پسماند گفت: یکی از کارگران در روزهای گذشته در اثر ارتباط با زباله های بیمارستانی سوزن آمپول در دستش رفت که مجبور شد چند روز پی در پی به مراکز درمانی مراجعه کند و واکسیناسیون کزار انجام دهد.

احمد خیری، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ، در رابطه با عدم رعایت نکات بهداشتی در دو ایستگاه تفکیک زباله، گفت: شرایط در این دو ایستگاه بهداشتی و طبق ضوابط قانونی است و اگر مطلبی از سوی کارگران مجموعه منتقل شده است تنها یک شیطنت بوده است. 

 

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه یکی از کارگرهای به اصطلاح کت شلوار پوش به دلیل اینکه در یک قدمی اخراج توسط پیمانکار قرار داشته است این حواشی را به وجود آورده، افزود: دو ایستگاه تفکیک زباله کرج به صورت شبانه روزی و تحت نظارت و کنترل فعالیت می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا زباله‌های عفونی در این دو سکو وجود دارد یا خیر، بیان کرد: در بیمارستان‌ها دو نوع زباله تولید می‌شود که با نظارت دقیق علوم پزشکی عفونی‌ها از غیر تفکیک می‌شوند. 

خیری ادامه داد: در این میان زباله‌های عفونی که در بسته‌بندی‌های مخصوص قرار گرفتند توسط خودرو ویژه سازمان پسماند منتقل می‌شوند و با دستورالعمل‌های مشخص بهداشتی و اندرفیل شدن توسط آهک دفن خواهند شد. 

وی گفت: نوع دوم زباله‌ها که حجم بیشتری‌هم دارد به دو ایستگاه منتقل میشود و نماینده علوم پزشکی و محیط زیست هم به عنوان ناظر و عامل به تکالیف قانونی خود عمل خواهند کرد.

وی در رابطه با فرو رفتن آمپول در دست یکی از کارگران، گفت: این موضوع صحت ندارد چرا که کارگران به هیچ وجه با دخالت دست کار انجام نمی‌دهند و همچون رفتگران اگر زباله‌ای هنگام فشرده شدن از خودرو‌های مخصوص به زمین بی افتد با جارو محل را تمیز می‌کنند.

 

خیری در رابطه با حقوق و عیدی کارگران مجموعه گفت: حقوق 23 کارگر راهبردی ایستگاه انتقال به صورت مرتب پرداخت شده است و وقفه به وجود آمده به این دلیل بوده است که نام دو کارگر در حین انجام فرآیند جابه جایی کد بیمه و کدتغییر عنوان شرکت قید نشده بود و برای تعیین و تکلیف اسامی نهایی مجبور به ایجاد وقفه در پرداختی‌ها شدیم.

وی اظهار کرد: عیدی کارگران خدمات شهری ماهانه در طول سال واریز می‌شود و در اسفندماه باقیمانده عیدی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت که نظارت دقیق بر رسید پرداختی پیمانکار به منظور ضایع نشدن حق پیمانکار پایان هر سال صورت می گیرد.

خیری در پایان با تأکید بر اینکه ضدعفونی کردن محیط کار کارگران و خودرو‌ها به صورت جدی انجام می‌شود، تصریح کرد: ممکن است در راستای تأمین دستکش و ماسک گاهی با مشکل مواجه شویم اما تلاش خود را برای تأمین اقلام به کار گرفته ایم.

تصاویر دریافتی از سکوهای تفکیک زباله نشان می‌دهد زباله های بیمارستانی هم در بین زباله وجود دارد و اینکه نظارت کافی بر این مرکز وجود دارد در هاله ای از ابهام است.

 

 

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: کرج زباله سلامت کارگران یکی از کارگران دو ایستگاه زباله ها حلقه دره شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

سیدمحمدعلی کشمیری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در منزل قدیمی در مرکز شهر بجنورد بارگیری و تخلیه شد.

وی در ادامه افزود: شهرداری اهرم نظارتی در املاک محصور ندارد اما به محض طرح شکایت ساکنین محل، رسیدگی به مطالبات شهروندان را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم و وارد عمل می‌شویم.

کشمیری بیان کرد: گندزدایی و ضدعفونی مکان به دلیل انباشت زباله‌های خیس، متعفن شده است، در ادامه خدمات شهرداری انجام خواهد گرفت.

گفتنی است این حجم از زباله دپو شده در خیابان شهید بهشتی جنوبی، مشکلات متعدد زیست محیطی را برای ساکنین محل ایجاد کرده و با تماس ساکنین و اقدام به موقع شهرداری پس از اخذ مجوزهای لازم از دادگستری و طی حضور مأمورین کلانتری، این مکان از زباله تخلیه شد.

کد خبر 6086105

دیگر خبرها

  • ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس
  • ضرورت اجرای آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله در مدارس
  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • فقط ۳ درصد از پسماند‌های خانگی تفکیک می‌شوند
  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد
  • چندین تن زباله از یک منزل مسکونی در بجنورد کشف شد
  • مافیای طلای کثیف را بشناسید