Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@05:32:57 GMT

نصب جام مفرغی چشمه اراز در خرم آباد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۳۸۴۵

نصب جام مفرغی چشمه اراز در خرم آباد

سید امین قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چشمه «اراز» که اثری طبیعی به شمار می‌رود، از آبخوان کارستی سفیدکوه سرچشمه می‌گیرد و در میان مردم شهر خرم‌آباد از اهمیت و ارزش خاطره انگیز بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مردم خرم‌آباد از گذشته بر این باور هستند که آب این چشمه «اِراز = غم‌باد» در دفع بیماری تیروئید مؤثر است، افزود: اگرچه موضوع بالا بودن مقدار یُد موجود در آب این چشمه، از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده اما کارکرد شفابخش آن در رفع مشکل تیروئید به صورت یک باور قدیمی همچنان در ذهن ساکنان قدیم شهر جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اضافه کرد: نمادی که بر روی این چشمه‌ی خاطره‌انگیز قرار گرفته، یک آبریز مفرغی مکشوفه از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌ی «پاتختسنگ‌تراشان» معبدی سه‌هزار ساله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد است که توسط دکتر مهرداد ملک زاده و دکتر عطا حسن پور در زمان شش سال حفاری شد.

قاسمی ادامه داد: این جام مفرغی به ابعاد دوازده برابر بزرگ‌تر، کپی‌برداری شده و هم اکنون نمونه‌ی اصلی آن در موزه‌ی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد نگه‌داری می‌شود.

وی یادآور شد: این تکوک (ریتون) یا جام مفرغی از جمله اشیا نفیس و بی‌مانند در ایران باستان به شمار می‌رود که با الهام از عناصر رازآمیز شفابخشی، تطهیر و پاکی، برکت‌بخشی و آمیختگی با اساطیر کهن ایران زمین ساخته و به نیایشگاهی مقدس در زمان خود نثار شده است.

عطاالله حسن پور کارشناس باستان شناسی استان هم در این خصوص گفت: سینه‌ی این ظرف لوله‌دار با دقت بسیار به شکل پیرمردی با صورتی گرد، چشمانی برآمده از جنس عقیق قهوه‌ای رنگ، ابروان و گونه‌های برجسته به روش چکش‌کاری و قلم‌زنی، با ده میخ پرچ کروی شکل به بدنه‌ی ظرف متصل است، میخ‌های پرچ شبیه به گردن‌بند یا دانه‌های تسبیح در کنار هم قرار گرفته‌اند.

حسن پور بیان کرد: یکی دیگر از روش‌های دفع بیماری اراز، یا رهایی از غم و غصه، آویختن تسبیحی به نام اراز در گردن افراد مبتلا بود که هنوز هم این سنت در برخی مناطق غرب کشور رواج دارد.

این نماد فرهنگی- تاریخی با همکاری شهرداری خرم‌آباد، طرح و ایده پردازی عطا حسن پور کارشناس میراث فرهنگی لرستان و به دست هنرمند پیکرتراش، محمد نجم سهیلی ایجاد و در ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ بر روی چشمه اراز نصب شد. ‍‍

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا شهرداری کپی برداری گردشگری و صنایع دستی ملک زاده موزه بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خرم آباد حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال۱۲ هزار مسافر نوروزی از تفرجگاه غربالبیز مهریز

ایسنا/یزد چشمه غربالبیز از مناظر کوهستانی جذاب شهرستان مهریز یزد به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است به طوری که این روزها نیز با استقبال مسافران نوروزی همراه شده است.

یاسر الله بخشی،مدیر عامل شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان مهریز به علت باغ شهر بودن و وجود آثار تاریخی و موقعیت خاصی که کنار جاده ترانزیت تهران- بندرعباس قرار دارد، همه ساله میزبان مسافران زیادی در ایام نوروز است.

وی ادامه داد: مهریز از شهرهای تاریخی استان یزد است که علاوه بر قدمت تاریخی بسیار ارزشمند، از طبیعت بکر و بسیار زیبایی نیز برخوردار است و در سال‌های گذشته در ایام نوروز، بعد از مرکز استان بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را به خود جذب کرده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز از چشمه غربالبیز به عنوان یکی از تفرجگاه‌های معروف مهریز نام برد و گفت: از ۲۹ اسفند تا به امروز بیش از ۱۲ هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی از طبیعت این تفرجگاه زیبا لذت بردند و از آثار تاریخی این مجموعه دیدن کردند.

الله بخشی افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و برپایی کافه شهدا از دیگر برنامه های اجرا شده در این مجموعه است.

چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است در روستای مدوار شهرستان مهریز واقع شده است؛ این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است و به باور مردم، این منطقه از نخستین سکونتگاه های انسان به شمار می رود.

به گزارش ایسنا این چشمه به دلیل چشم اندازه‌های منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است؛ ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان مهریز و برخی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و به راحتی قابل دسترسی است. این چشمه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال۱۲ هزار مسافر نوروزی از تفرجگاه غربالبیز مهریز
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • چشمه‌های خشک شده‌ای که پس از سال‌ها دوباره جوشیدند + فیلم
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی
  • چشمه و آبشار غربالبیز مهریز
  • تلفیق روح‌نواز چشمه‌سارها و کوه‌ها در فریدون‌شهر
  • دریاچه اُوان نگینی در الموت
  • سفر به محوطه اورارتویی اژدها بولاغی اشنویه در سال اژدها
  • جاری شدن چشمه ها در طبیعت ایلام