Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌ها است که رقم مناطق تحت حفاظت در استان اردبیل تغییری نیافته و نگرانی دوستداران محیط زیست در حفاظت از گونه‌های در معرض خطر ادامه دارد. ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، کارشناسان محیط زیست می‌گویند که طی سال‌های اخیر شکار، صید، تخریب زیستگاه‌ها و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها عوامل عمده صدمه به گونه‌های جانوری و گیاهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت و سازهای مستمر، تخریب به بهانه گردش و تفریح، ناآگاهی و طمع در صید و شکار حیوانات موجب شده تا بسیاری از گونه‌های جانوری در شرایط نامطلوبی به حیات خود ادامه دهند.

298 هکتار از مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه از ابتدای امسال در آتش سوختقاطعانه با زمین خواران در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد برخورد می‌کنیمآماده‌سازی مناطق حفاظت شده استان اردبیل برای بازدید مسافران نوروزی

اما راهکار اصلی و استاندارد محیط زیست استان برای حل این معضل، توسعه مناطق تحت حفاظت است. نگاهی به این موضوع گویای دستاوردهای خوشایندی نیست. گویی حفاظت از محیط زیست نه تنها اولویت محسوب نشده بلکه سردردی برای مدیران و برنامه‌ریزان است که باید پس زده شود تا مانع از اجرای برنامه‌های آن‌ها نشود.

7 درصد از مساحت اردبیل تحت حفاظت است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت مناطق حفاظت شده استان اردبیل گفت: در حال حاضر 7.8 درصد از مساحت استان شامل 140 هزار هکتار مناطق حفاظت شده را شامل می‌شود.

سعید شهند تصریح کرد: لازم است برای هر هزار هکتار یک محیط بان و به عبارتی در استان 140 محیط بان داشته باشیم که متاسفانه با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم و تعداد کل محیط بان‌ها در استان 76 نفر است.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردها باید حداقل 11 درصد از مساحت استان جزو مناطق محفاظت شده باشد، گفت: در نظر داریم طی برنامه 5 ساله به این استاندارد دست یابیم و کمبود نیروی انسانی نیز رفع شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با تاکید به اینکه 5 منطقه تحت حفاظت در سطح استان داریم، اظهار کرد: این مناطق شامل 2 اثر طبیعی ملی سبلان در 6300 هکتار و غار یخگان در 1100 هکتار است، افزود: همچنین منطقه حفاظت شده مغان در 35 هزار هکتار( سایت آهوی مغان)، آق داغ خلخال در 94 هزار هکتار (زیستگاه اصلی کل و بز) و تالاب دریاچه نئور در 4200 هکتار سه منطقه دیگر استان است.

گونه‌های حیوانی و گیاهی نیازمند حفاظت

شهند در عین حال با بیان اینکه 17.8 درصد از مساحت استان شکار ممنوع است، افزود: 7 منطقه شکار ممنوع داریم که مهمترین آن دربند مشکول در 29 هزار هکتار در شعاع 7 کیلومتری نوار مرزی است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان افزود: از نظر تنوع زیستی این استان قابلیت بالایی دارد و به دلیل شرایط اقلیمی، توپوگرافی و آب و هوایی و پوشش گیاهی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: این استان سالانه میزبان گونه‌های متنوع پرندگان است و از سویی برخی گونه‌های در معرض خطر آن نیازمند حفاظت ویژه است.

شهند افزود: همچنین 1200 گونه گیاهی در استان شناسایی شده که از این تعداد 400 گونه گیاهان دارویی است و توسعه مناطق حفاظت شده می‌تواند در نگه داری و حفاظت از گونه‌های گیاهی نیز موثر باشد.

با وجود اینکه توسعه مناطق حفاظت شده سال‌ها است توصیه می شود اما عملا راه به جایی نبرده و همچنان موضوع مسکوتی در این استان است و این در حالی است که تخریب و تهدید حیات یک گونه جانوری یا گیاهی بی‌بازگشت است.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ ع

R41374/P1494/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست مناطق حفاظت شده محیط زیست استان درصد از مساحت استان اردبیل هزار هکتار تحت حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۳۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله پور اظهار کرد: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند