Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@00:21:49 GMT

شهدا، رکن هویت و امنیت ما

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۷۹۴۴

شهدا، رکن هویت و امنیت ما

شهدا و ایثارگران و مدافعان وطن، یکی از ارکان اصلی میراث معنوی و فرهنگی ملت را تشکیل می‌دهند و از این‌رو همیشه در میان ملت غیور ما و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاهی والا و منزلت بی‌بدیلی هستند که نمی‌توان با قلم و بیان این جایگاه والا را توصیف نمود.

چنانکه امام راحل فرمودند: «شهادت در راه خداوند چیزی نیست که بتوان آن را با سنجش‌های بشری و انگیزه‌های عادی ارزیابی کرد و شهید در راه حق و هدف الهی را نتوان با دیدگاه انسانی به مقام الهی و والای آن پی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»(1)
اگر هویت ملی یک کشور را به بنا و عمارت تشبیه کنیم، ارزش‌های معنوی در واقع مصالح این بنا را تشکیل می‌دهد. اینکه یک ملت در نگاه افکار عمومی جهان به صفت مقتدر بودن یا شکست‌ناپذیری شناخته می‌شود یا مردمان آن به‌عنوان افرادی مبارز و دلیر به حساب می‌آیند ریشه در همین ارزش‌های معنوی و فرهنگی و ایثار و جانفشانی شهدا و ایثارگران دارد. از همین‌روست که گفته می‌شود پدیده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هویت نوین ملت ایران را شکل داده است، چرا که در هر دو واقعه ارزش مشترکی به‌نام نجات کشور و آزادی ملت، آحاد شهروندان ایرانی را زیر پرچم واحد متحد ساخت.
در تاریخ معاصر ایران اسلامی، جنگ هشت ساله چنین میراث ارزشمندی را بر‌جای گذاشت. نسلی در دامن دفاع مقدس پرورش یافت که زیباترین صحنه‌ها را در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و در جانفشانی برای نجات میهن و امنیت مردم خلق کردند. آنها که از چشمه معرفت شیعه و اندیشه‌های امام‌(ره) و حماسه‌های تاریخ ایران الهام گرفته بودند، با گذشتن از جان خویش به ایران و نظام اسلامی، اعتبار و قوام بخشیدند.
ما نباید بگذاریم که گذشت زمان باعث نشستن غبار فراموشی بر چهره این ارزش‌های حیات‌بخش شود، لذا بحث حفظ و انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های آینده یک مطالبه تاریخی و مردمی و اقدامی بس ارزشمند و ضروری است. چنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «گاهی رنج و زحمت زنده نگه‌داشتن خون شهید از خود شهادت کمتر نیست.»(2) از این‌رو روز 22 اسفندماه در سال 1383 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری شده است. این موضوع بیانگر ضرورت و اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد، نام و رشادت‌های این اسوه‌های ایمان و ایثار در تاریخ کشور ایران است که لازم است در این زمینه با مشارکت همه بخش‌ها و دستگاه‌ها و ملت شریف ایران همواره یاد شهدا و رشادت‌های آنان و همه ایثارگران زنده و جاودان بماند.
جنگ تحمیلی صحنه‌ای بود که همه اقشار و اقوام ایرانی صرف‌نظر از‌ نژاد و مذهب خویش در آن مشارکت کردند. از میان اهل سنت، ارامنه، آشوری‌ها و زرتشتی‌ها، جوانان داوطلبی در این میدام گام نهادند و برای حفظ سرزمین و ملت از فتنه اشغالگران جان خویش را نثار کردند. از همین‌روست که می‌گوییم شهدا و ایثارگران محور اتحاد و انسجام ملی هستند. نکته کلیدی این است که مجاهدان فی‌سبیل‌الله برای حفظ و پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌ها، عقیده و حقیقت، می‌جنگند و به‌همین سبب بالاترین کاربرد فرهنگ شهادت، حفظ دین و حقایق در برابر هجوم کفر و شرک و نفاق در جامعه اسلامی است.
شهادت حرکتی برای اهتزاز پرچم عقیده و توحید و دفاع از مرزهای شرف و انسانیت است. اگر مقام مجاهد و شهید این اندازه والا دیده شده به این دلیل است که او به عالی‌ترین درجه از آگاهی و بینش درباره پاسداشت حقیقت و دین و ضرورت حفظ حیات جامعه رسیده است. شهید در بزنگاه تقابل حق و باطل، مواجهه جبهه ظلم و مظلومان و زورمداران و محرومان، به میدان می‌آید و با بصیرتی که الهام گرفته از فطرت روشن خویش و آموزه‌های توحید است برای دفع ظلم و زور جانفشانی می‌کند. از این‌رو امام سجاد‌(ع) به نقل از رسول گرامی اسلام‌(ص) می‌فرمایند: «هیچ قطره‌ای نزد خداوند دوست‌داشتنی‌تر از قطره خونی که در راه خدا ریخته می‌شود، نیست.» ذهن و ضمیر یک مجاهد شهید سرشار از شور حق‌طلبی و نفرت از ظالمان و زورمداران است. به همین دلیل و در مبارزه با جبهه باطل سر از پا نمی‌شناسد و حرکت پر از حماسه‌اش به سرمشقی برای انسان‌های حق‌طلب تبدیل می‌شود. برای مجاهد فی‌سبیل‌الله زیباترین لحظه، زمانی است که مرگ شرافتمندانه در راه حق، آزادگی و حقیقت را در آغوش می‌گیرد.
حضرت علی‌(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «از خداوند جایگاه شهیدان و زندگی با سعادتمندان و همراهی با پیامبران را طلب می‌کنم» که این بیانگر زیبایی شهادت و اوج معرفت انسانی است که برای رسیدن به معبود خویش و پیاده‌سازی ارزش‌های والای الهی شهادت را طلب می‌نماید. به بیان پیشوایان دین، باب شهادت برکات بی‌شماری را برای جامعه اسلامی می‌گشاید. در سایه ازخودگذشتگی مجاهدان جامعه اسلامی نه تنها ارزش‌های معنوی حفظ می‌گردد، بلکه جامعه از انزوا و رعب و ترس خارج می‌شود. بنابراین تضمین امنیت و احیای قدرت و برتری مسلمانان یک چشمه از این دستاوردها است. دستاورد بزرگتر آن، اعتلای اسلام و روشن شدن چهره تابناک حقیقت و تیرگی دنیای ظلم و کفر است.
شهادت طریقی است که حیات دین و به تبع آن موجودیت و آینده جامعه اسلامی را بیمه می‌کند و چشم طمع و فکر تعرض قدرت‌های بیگانه و توسعه‌طلب را از جوامع اسلامی دور می‌سازد. راهی که آنها پیش می‌گیرند، به نصرت و فتح ختم می‌شود. مصداق وعده روشن الهی که: «ان ینصرکم‌الله فلا غالب لکم؛ اگر خدا یاریتان کرد، دیگر کسی بر شما غلبه نمی‌کند.» دیگر اولیای دین نیز به تأسی از سخن باریتعالی حیات و ماندگاری دین در برابر موج فتنه‌ها را مدیون مجاهدان رشید دیده‌اند. در نگاه همه آنها خون شهید تداوم‌بخش حیات ارزش‌های مقدس است و نهال انسانیت و شرف و آزادی در پرتو جانفشانی آنها جان می‌گیرند. امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب کوشیدند چنین قرائتی از تفکر شهادت‌طلبی را در جامعه اسلامی احیا کنند. آنها ماندگاری نهضت و نظام و جامعه اسلامی را در پرتو فرهنگ شهادت‌طلبی و ایثارگری نگریسته‌اند.
پی نوشت:
 1- صحیفه امام خمینی(ره) جلد 18 ص 74
2-  بیانات در دیدار جمعی از خانواده های شهدا،  17/2/1376 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جامعه اسلامی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۷۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارزش پول اقتصادی نیست بلکه سیاسی است، گفت: اینکه قدرت سیاسی یک کشور ارزش پول آن کشور را مشخص کند مورد پذیرش فقه اسلامی نیست.

محسن اراکی امروز در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه به واسطه چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد، مطرح کرد: چرخه اقتصادی از پنج حلقه تشکیل شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید اولیه، تولید ثانویه، عرضه و ... اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از کارکردهای پول تسهیل معامله است، عنوان کرد: در نظام اقتصادی باور داریم که باید طلا و نقره واسطه معامله باشند.

وی با اشاره به اینکه در مباحث فقهی آمده است که استفاده از واسطه معامله موجب ثبات بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که پول اعتباری نمی‌تواند واسطه معامله باشد مگر در شرایط استثناء که حاکمیت دخالت داشته باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در فقه اسلامی مبنای معامله باید دارای ارزش حقیقی باشد، تصریح کرد: همچنین واسطه معامله نیز باید ارزش حقیقی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: پول فعلی ارزش حقیقی ندارد چراکه یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد و این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارزش پول اقتصادی نیست بلکه سیاسی است، یادآور شد: اینکه قدرت سیاسی یک کشور ارزش پول آن کشور را مشخص کند مورد پذیرش فقه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه با حقیقی کردن پول می‌توان مشکل اقتصادی کشور را حل کرد، ابراز کرد: خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است چراکه سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند.

اراکی بیان کرد: در بازار اقتصادی اسلامی خلق پول ممنوع است چراکه پول تنها واسطه معامله است و خود پول نمی‌تواند پول تولید کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد اسلامی پول باید زمینه کار شود، اظهار کرد: بانک‌ها در نظام سرمایه‌داری خود را تاجر پول می‌دانند و همه توان جامعه را جمع کرده و در منفعت خود مصرف می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه افزایش تولید می‌تواند گرانی را کاهش دهد ولی در تورم تاثیری ندارد، مطرح کرد: تورم نتیجه حتمی و قطعی پول اعتباری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پول‌طلا و نقره دارای ارزش حقیقی است، عنوان کرد: پولی که دارای ارزش حقیقی باشد، قدرت خرید را افزایش می‌دهد ولی پول بدون ارزش حقیقی توان رقابت با ارزش کالا را ندارد.

اراکی ادامه داد: تورمی که امروز در جامعه شاهد هستیم ناشی از افزایش تقاضا و عدم عرضه نیست بلکه ناشی از اعتباری بودن پول و عدم ارزش حقیقی پول است.

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که پول‌طلا و نقره امکان حل مشکلات را دارد و به اقتصاد دانان پیشنهاد داریم که راجع به این موضوع بحث و بررسی دقیق و فنی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • زندگینامه شهدا سرشار از درس است
  • اجرای طرح نور مطالبه عمومی است
  • اقتدار و عزت ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند
  • پیشمرگان کرد مسلمان در ایجاد امنیت منطقه نقش‌آفرینی می‌کنند
  • خون پاک شهدا موجب اقتدار و عزت ایران اسلامی شده است