Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

عربستان که در حال حاضر با تولید ۹.۸ میلیون بشکه در روز حدود ۳۶ درصد تولید اوپک(سازمان کشورهای تولید کننده نفت) را در اختیار دارد، ۲.۵ میلیون بشکه به تولید خود اضافه می‌کند.

در صورت تحقق این ادعای آرامکو، عرضه نفت عربستان در مقایسه با ماه گذشته روزانه ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. عرضه‌ای که به باور کارشناسان فراتر از ظرفیت تولید پایدار رهبر اوپک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، این فرضیه از سوی برخی تحلیلگران بازار نفت مطرح شده که عربستان برای حفظ سهم بازار خود در جریان جنگ قیمتی با روسیه از ذخایر استراتژیک خود نیز استفاده خواهد کرد.

در مقابل الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که صنعت نفت کشور دارای ظرفیت خالی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای است و با بهره برداری از آن می‌تواند نصاب جدید تولید ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز را به نمایش بگذارد.

همزمان وزارت دارایی روسیه اعلام کرده که با اتکاء به ذخایر ارزی ۱۵۰ میلیارد دلاری قادر خواهد بود بین ۶ تا ۱۰ سال با فروش نفت ۲۵ تا ۳۰ دلاری مانع رکود اقتصادی و تضعیف روبل شود.

اما بررسی بانک تجارت ابوظبی نشان می‌دهد که عربستان سعودی برای حفظ سطح فعلی هزینه‌های دولت خود در صورتی که قیمت جهانی نفت ۳۵ دلاری باقی بماند با کسری بودجه ۱۵ درصدی مواجه خواهد شد. همچنین ذخایر خالص خارجی این کشور نیز تنها برای ۵ سال کفاف حفظ وضع موجود را خواهد داد و پس از آن، این کشور ناگزیر خواهد بود از سایر ذخایر خود استفاده کند.

در پی قدرت‌نمایی تمام عیار عربستان و روسیه سایر تولیدکنندگان عمده نفت نیز وارد میدان جنگ شدند. عراق، دومین تولیدکننده اوپک نیز اعلام کرد که از ماه آتی ۳۵۰ هزار بشکه به تولید خود خواهد افزود. همچنین نیجریه هم از امادگی خود برای بالا بردن ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید خود خبر داد.

بدین ترتیب عرضه نفت از ماه آوریل روزانه بیش از ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که آژانس بين‌المللي انرژي نیز پیش بینی کرده که تحت تاثیر رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا، تقاضا براي نفت در سال ٢٠٢٠ به طور متوسط روزانه ۹۰ هزار بشکه در مقایسه با سال گذشته کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس، با شروع معاملات روز دوشنبه بازار جهانی نفت، قیمت طلای سیاه بزرگترين سقوط روزانه خود را در ٢٩ سال گذشته تجربه کرد و قیمت هر بشکه نفت برنت با ۳۱ درصد کاهش به کمتر از ۳۲ دلار رسید. نرخی که از فوریه سال ۲۰۱۶ بی‌سابقه بود. البته این نرخ در پایان معاملات روز دوشنبه بازار جهانی نفت به ۳۴ دلار رسید و با آغاز خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه تا نزدیکی ۳۷ دلار افزایش یافت.

با این وجود برخی کارشناسان معتقدند جنگ قیمتی در بازار جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت پایه برنت را می‌تواند تا ۲۰ دلار پایین بکشد.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عربستان نفت روسیه جهانی نفت هزار بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت از پاسخ معقول ایران آرام گرفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که فعالان بازار جهان با مشاهده پاسخ معقول ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، انتظاراتشان از ریسک‌های ژئوپلیتیکی را تعدیل کردند، کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، ایران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد و اعلام کرد این یک عملیات محدود است.

در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، ۲۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، ۲۹ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در شرکت آی‌ان‌جی در این باره گفت: پاسخ ایران، در روزهای قبل در قیمت‌ها منعکس شده بود و محدود بودن این عملیات و این واقعیت که خسارت جانی در پی نداشت، به معنای آن است که پاسخ اسرائیل، سنجیده‌تر خواهد بود اما هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و همه چیز به واکنش اسرائیل بستگی خواهد داشت.

قیمت نفت روز جمعه با انتظار بازار برای پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، افزایش یافته و به بالاترین حد از اکتبر گذشته صعود کرده بود.

با وجود صدمات محدود، تحلیلگران انتظار داشتند قیمت نفت در معاملات صبح دوشنبه، حداقل افزایش کوتاه مدتی داشته باشد اما افزایش قابل توجه و طولانی مدت قیمت نفت، در صورتی روی خواهد داد که عرضه به میزان قابل توجهی مختل شود، به عنوان مثال، محدودیت‌هایی در عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز ایجاد شود.

تاکنون جنگ غزه، تاثیر چندانی روی عرضه نفت نداشته است. تحلیلگران گروه ANZ Research اظهار کردند: حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در سوریه و پاسخ ایران، تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش داد. با این حال، با توجه به مازاد عرضه فراوان و ریسک ژئوپلیتیکی بالایی که پیش از این وجود داشت، انتظار واکنش فوری قیمت نفت را نداریم. واکنش اسرائیل، مشخص خواهد کرد آیا، این تنش پایان پیدا می‌کند یا ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه سیتی ریسرچ گفتند: تنش‌های ژئوپلیتیکی در طول سه ماهه دوم امسال، قیمت نفت را در بازه ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه نگه داشته است. از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار، در طول سه ماهه اول سال، تا حد زیادی متوازن بوده است، با تنش زدایی، قیمت نفت می‌تواند به ۸۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه نزول کند. آنچه که بازار از نظر ما، در حال حاضر حساب نمی‌کند، احتمال ادامه رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل است که برآورد می‌کنیم باعث می‌شود قیمت نفت با توجه به ماهیت رویدادها، بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • قیمت نفت از پاسخ معقول ایران آرام گرفت
  • منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارند
  • معمای تقاضای خودرو
  • هشدار برای بازارهای جهانی سوخت
  • اختلال بازار جهانی سوخت از حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسی
  • بازار گوشت قرمز به ثبات قیمتی می‌رسد