Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@13:18:03 GMT

پیشینه سی هزار سال ارتباط ایرانیان و دریا در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۹۴۹۷

به گزارش ایلنا، طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران، کتاب "انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران" به همت موزه ملی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شده است. جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی در این خصوص گفت: این کتاب حاصل همکاری های موزه ملی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی است که در مرحله نخست منجر به برگزاری نمایشگاهی از آثار مرتبط با دریا و دریانوردی شد که بیش از سی هزار سال از پیشینه ارتباطی انسان و دریا از دوره پارینه سنگی جدید تا اواخر دوره قاجار را در ایران روایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب شامل هفده مقاله و همچنین کاتالوگ آثار است.

طبق گفته فریدون بیگلری (معاون امور فرهنگی موزه ملی ایران) مقالات کتاب توسط پژوهشگران ایرانی و بین‌المللی به زبان فارسی و انگلیسی نگاشته شده و موضوعات مختلفی چون پیشینه طبیعی خلیج فارس و دریای کاسپی،  پیشینه بهره‌برداری از منابع دریایی و نقش این منابع در اقتصاد جوامع کهن، اهمیت دریا در امپراتوری‌های کهن ایران خصوصاً دوره هخامنشی، تجارت دریایی و بنادر و دیگر موضوعات مرتبط را در برمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر مقالات، اطلاعات و تصاویر کلیه اشیا به نمایش در آمده در نمایشگاه نیز در کتاب آمده است. بیگلری در پایان گفت این کتاب بصورت تمام رنگی در 208 صفحه و قطع وزیری با جلد شمیز منتشر شده است.

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران عنوان مقالات کتاب به این شرح است: خلیج فارس و دریای کاسپی از عبدالمجید نادری بنی و حمید علیزاده لاهیجانی، صدف های زینتی: کهنترین شواهد استفاده از منابع دریایی در ایران از سونیا شیدرنگ؛ خلیج فارس و دریانوردان شوش از عباس علیزاده؛ شواهدی از صید ماهی و نرمتنان در هزاره چهارم پیش از میلاد در سواحل شمالی خلیج فارس از محمدحسین عزیزی خرانقی، مرجان مشکور و همکاران؛ بررسی نقش قایقِ توپک گلی چغامیش از شادی کلانتر؛ نقش کشتی در اثر مهرهای خزانه تخت جمشید از شاهرخ رزمجو؛ دریا در متون شاهی هخامنشی از سهیل دلشاد؛ بررسی نقش قایق بر روی دو اثر مهر گلس به دست آمده از کاوشهای شوش از صدیقه پیران؛ کشمکشهای هخامنشیان و سکاییان از دریای آرال تا دریای سیاه از احسان شواربی؛ نقوش مرتبط با دریا در سکه های الیمایی از علی هژبری؛ نگاهی تاریخی به بنادر قدیمی ایران از عبدالمجید نادری بنی و حسین توفیقیان؛ دریای فارس و دریای کاسپی در عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات، نسخه موزه ملی ایران از  کرم میرزایی؛ نگاهی به روابط تجاری ایران و چین در دورة اسلامی بر اساس منابع تاریخی و سفرنامه ها از  لیلا خاموشی؛ بررسی سکه های لاری دورة صفوی از گلبهشت تقوا؛ سیراف و جایگاه آن در بازرگانی بین المللی در جهان باستان از محمداسماعیل اسمعیلی جلودار؛ بررسی های مغناطیسی بر روی بقایای قلعه پرتغالی های بندر کنگ، کورش محمدخانی؛ قایق لوتکا و نقش آن در معیشت ساکنان جنوب دریای کاسپی از سجاد سمیعی؛ هخامنشیان و دریا (ها) از ووتر هنکلمن؛ دریایی بر صخره‌ها، قایقرانی در نقوش صخره ای قوبوستان از داریو سیگاری؛ تاریخچه پژوهش های باستان‌شناسی در جزایر هرمزگان از سپهر زارعی.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران سازمان بنادر و دریانوردی مرجان موزه شوش موزه ملی ایران دریای کاسپی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت

محمد ثابت اقلیدی امروز نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ افزود: طبق آمار بلیت‌فروشی تاکنون یک‌میلیون و ۲۶ هزار و ۶۵۰ نفر مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس دیدن کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: آمار‌های ارائه‌شده این بازدید‌ها از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا دیروزهشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و از تمامی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس است.

ثابت اقلیدی گفت: در مدت مذکور مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ با ۳۱۸ هزار و ۵۰۳ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدید‌ها قرار دارد و پس‌ازآن مجموعه جهانی تخت جمشید با ۲۲۷ هزار و ۵۱۰ نفر و مجموعه فرهنگی سعدی با ۱۷۰ هزار و ۵۷۶ نفر در رتبه‌های بعدی بازدید‌های مسافران نوروزی قرار دارند. 

او گفت: در روز گذشته نیز بیش از ۳۰ هزار و ۸۱۵ نفر از مجموعه فرهنگی حافظیه و ۳۱ هزار و ۸۷ نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید و ۱۹ هزار و ۳۷۷ نفر از مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدی دیدن کردند.

ثابت اقلیدی تأکید کرد: آمار ارائه‌شده تنها متعلق به اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره کل شامل مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه‌های پارس، سنگ هفت‌تنان و حمام وکیل در شیراز، مجموعه جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، نقوش رستم و رجب در شهرستان مرودشت، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی شهر بیشاپور، موزه ساسانی بیشاپورو تنگ چوگان و موزه مردم‌شناسی شهرستان کازرون، کاخ ساسانی سروستان، آتشکده و قلعه دختر فیروزآباد همچنین موزه خط و کتابت نی‌ریز است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • باد و باران و کاهش دما در برخی استان‌ها
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت
  • جابه‌جایی بیش از ۱۴۸۰۰ مسافر با حمل و نقل ریلی در فارس
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • موزه های استان فارس در صدر پر بازدید‌ها قرار گرفت
  • لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی در خلیج فارس
  • استان فارس بیش‌ترین آمار بازدید از موزه‌ها را در نوروز ۱۴۰۳ دارد
  • وزش باد‌های شدید سبب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان، ۸ فروردین
  • دریا به دنبال پیروزی مقابل تیم فجر شهید سپاسی