Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از شروط مهم توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، آزادی زندانیان این گروه در افغانستان بود. مقامات افغانستان ابتدا به آن واکنش منفی نشان داده و اظهار داشتند آنها خودشان در خصوص محاکم و احکام قضایی تصمیم می‌گیرند. اما یک روز بعد از اینکه اشرف غنی مجددا رئیس جمهور این کشور شد، دستور آزادی این تعداد از زندانیان طالبان را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی،  در حکم صادره از سوی غنی آمده که در مرحله اول آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان ظرف چهار روز آینده آغاز می‌شود و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد خواهند شد.

در این حکم آمده که همه زندانیان پیش از آزادی باید در یک تعهد نامه کتبی تضمین دهند که دیگر "به صفوف جنگ" باز نخواهند گشتد و همچنین از همه آنها مشخصات بیومتریک گرفته خواهد شد.

آمریکا و طالبان صلح کردند؛ توافقنامه امضا شد جزئیات ۳۵ دقیقه تماس تلفنی ترامپ و مقام ارشد طالبان

صدیق صدیقی، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری کابل جزئیات این حکم را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده و از آن به عنوان "فرمان عفو مجازات و رهایی" یاد کرده که به مناسبت آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت گرفته است.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز با اشاره به فرمان رئیس جمهور غنی درباره آزادی پنج‌هزار زندانی گفته که این زندانیان بر اساس فهرستی که طالبان داده‌اند، از روز شنبه هفته آینده از زندان آزاد می‌شوند. طالبان از قبل توافق نمود تا یک هزار زندانی دولت را رها کند.

او در یک رشته توییت‌های افزوده که "من از هر دو طرف تقاضا می‌کنم که فوراً در دوحه، قطر برای گفتگو حاضر شده و جزئیات را تنظیم کنند. دولت افغانستان با این کار توافق کرده و تطبیق این کار گام عمده‌ای در روند صلح خواهد بود".

غنی در مراسم گشایش سال جدید کاری شورای ملی افغانستان گفته بود رهایی زندانیان طالبان باید براساس یک روند شفاف و راهکار واضح صورت گیرد که مردم افغانستان مطمئن شوند تا بعد از رهایی آنها تغییر مثبت و آتش بس کامل را شاهد خواهند بود.

پیش‌بینی ترامپ: طالبان حاکم افغانستان خواهد شد

کاخ ریاست‌جمهوری کابل جزئیات حکم رئیس جمهوری درباره نحوه آزادی این ۵ هزار زندانی طالبان را چنین اعلام کرد:

ماده اول: زندانیانی که با استفاده ازین فرمان آزاد می‌شوند مکلف به ارایه تعهد کتبی مبنی بر عدم برگشت آنان به صفوف جنگ می‌باشند. رهایی محبوسین مندرج این فرمان، بعد از تکمیل پروسه بیومتریک آنان صورت می‌گیرد.

‌ماده دوم: عفو مجازات و رهایی ۱۵۰۰ زندانی طالبان به نشانه حسن نیت. در هر روز ۱۰۰ تن از زندانیان طالبان با در نظر گرفتن سن، وضعیت سلامت و مدت حبس باقیمانده رها می شوند.

‌ماده سوم: بعد از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیات تعیین شده از جانب افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی طالبان که مجموع شان به ۳۵۰۰ تن می رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها می ‌شوند.

‌ماده چهارم: دفتر شورای امنیت ملی مسئولیت اجرای این فرمان را به عهده دارد.

آمریکا امیدوار است با آغاز مذاکرات بین‌افغانی خشونت در این کشور متوقف و افغانستان به سوی صلح حرکت کند اما بسیاری از ناظران پس از برگزاری دو مراسم تحلیف همزمان غنی و عبدالله عبدالله در مرکز کابل نگران قدرت و توانایی تیم مذاکره کننده کاخ ریاست‌جمهوری در برابر طالبان‌ هستند.

در همین حال، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان دقایقی بعد از صدور حکم غنی مبنی بر آزادی ۵ هزار زندانی طالبان، در توییتر نوشت که طالبان هم در برابر متعهد شده‌اند که ۱۰۰۰ تن از نیروهای دولتی را آزاد کنند. او در ادامه این توییت گفته با وجود "این پیشرفت‌ها، هنوز خشونت از سوی طالبان در سطح بسیار بالایی" ادامه دارد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد اختلاف میان غنی و عبدالله عبدالله باعث شده تا اعلام اسامی تیم مذاکره کننده با طالبان عقب بیفتد.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور غنی به ما گفته بود که با عبدالله و دیگر رهبران افغان درباره این تیم رایزنی کرده و تیم جامع را طی روزهای آتی معرفی می کند.

با بالا گرفتن بحث مذاکرات صلح افغانستان با طالبان پس از امضا شدن توافقنامه صلح آمریکا با این گروه بسیاری از فعالان نگران بازگشت طالبان به قدرت و محدود شدن حقوق زنان هستند. چرا که طالبان در زمان حاکمیت شان قوانین سختگیرانه‌ای در برابر زنان داشتند و گزارش‌های متعددی از نقض گسترده حقوق زنان از سوی طالبان وجود داشته است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در نشستی در مقر سازمان ملل متحد با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان با طالبان گفت زنان افغان باید در این مذاکرات سهم داشته باشند و حقوق آنها نباید نادیده گرفته شود.

کلینتون در نشست "روند بین‌افغانی صلح: زمانی حیاتی برای زنان افغان" در نیویورک همچنین گفت زنان افغان امروز بیم آن دارند که نه تنها حقوق‌شان در مذاکرات با طالبان نادیده گرفته شود بلکه دستاوردهایی که آنها در سالهای گذشته به دست آورده‌اند به یکباره برای "صلحی که ادامه دار نخواهد بود" از بین برود.

این نشست از سوی دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل و همچنین نمایندگی افغانستان در سازمان ملل برگزار شد. در این نشست در کنار شماری از فعالان حقوق زنان از افغانستان، نمایندگانی از کشورهای مختلف نیز شرکت کرده بودند.

کد خبر 491628 برچسب‌ها اشرف غنی احمد زی افغانستان طالبان افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان افغانستان زندانی طالبان هزار زندانی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۱۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: رمز رونق تولید "مشارکت همگانی" است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از مشارکت همگانی به عنوان رمز رونق تولید در کشور نام برد.

 به گزارش گروه استان های خبرگزاری دانشجو، انسیه خزعلی در جمع اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستای خیرآباد شهرستان سمنان اظهار داشت: رونق و جهش تولید با مشارکت همگانی مردم محقق می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توسعه آموزش‌های همگانی در امر تولیدات خانگی، به لزوم افزایش آموزش‌های منجر به توسعه تولیدات تأکید و خاطرنشان کرد: مسائل اشتغال خانگی باید با مشارکت همگانی مردم حل شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در این سفر اعتباری برای تشکیل بازارچه خاص بانوان دیده شده و این مکان به زودی ساخته می‌شود.

خزعلی با اشاره به اینکه بازار فروش و حتی صادرات محصولات از جمله مواردی است که دولت به آن فکر می‌کند گفت: برای صادرات کالا نیز پلتفر‌هایی طراحی شده که بازارچه مجازی "کسبینو"، یکی از سیاست‌ها در این راستا است.

وی عنوان کرد: در این پلتفرم‌ها عرضه کنندگان محصولات، می‌توانند از طریق پست، محصولات تولیدی خود را برای خریداران ارسال کنند.

معاون رئیس جمهور، در این بازدید ضمن دیدار با بانوان، در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت و بر حل رونق تولید و جهش تولید با مشارکت همگانی مردم، تأکید کرد.

دیگر خبرها

  • ترور یکی از افراد نزدیک به رئیس طالبان در پاکستان
  • خزعلی: رمز رونق تولید "مشارکت همگانی" است
  • بازارچه خاص بانوان در سمنان احداث می‌شود
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در شهرستان مراغه
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در مراغه
  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • آزادی ۲۵ زندانی جرائم غیرعمد لرستان توسط محسن چاووشی