Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت ارتباطات در خصوص طرح‌‌های تشویقی سیاستی مبهم را در پیش گرفته و بر عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده شبکه اینترنت به مردم نظارت موثر ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور سبب به تکاپو افتادن سازمان‌های مختلف کشور شده است تا با ارائه پیشنهادات و خدمات متنوع مردم را به ماندن در خانه و حضور کمتر در معابر و مکان‌های عمومی تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دستگاه‌هایی که به طور مستقیم با نظام آموزشی، سامانه‌های اداری، شبکه‌های تفریحی و مواردی دیگر در ارتباط است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اگرچه تجربه‌های گذشته نشان داده است بنابر الزام شرایط اجتماعی و امنیتی نهادهای مختلفی در کشور بر ارائه شدن یا نشدن خدمات شبکه اینترنت نظارت می‌کنند ولی در مجموع وزارت ارتباطات و فناوری متولی رسمی ارائه، نظارت و پیگیری شبکه سراسری اینترنت ثابت و همراه در کشور است.

این وزارت خانه همانند بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی در کنار مردم قرار گرفته و تلاش می‌کند تا با طرح‌های رایگان ساکنان شهرهای و روستاهای مختلف را به ماندن در خانه تشویق کند. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در توئیتر خود از اختصاص 100 گیگابایت حجم رایگان اینترنت برای همه کاربران شبکه اینترنت خانگی در کشور خبر داد.

آذری جهرمی در توئیتر خود نوشت:«اینترنت رایگان عرضه کنید». این درخواستی است که بسیاری از شما از وزارت ارتباطات داشته‌اید. امروز از ارائه کنندگان خدمات «اینترنت ثابت» درخواست کردیم که از فردا تا پایان سال جاری، برای همه کاربران خود به صورت رایگان یک بسته ۱۰۰گیگابایتی فعال کنند.
تجمع‌کمتر، پیشگیری بیشتر

وزیر ارتباطات پس از اعلام خبر عرضه اینترنت رایگان برای مشترکان خانگی از به کارگیری ظرفیت‌های این وزارتخانه برای بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از وضعیت پراکندگی ویروس کرونا در محل‌های مختلف شهر تهران گفت و در توئیتر خود نوشت: با دریافت بخشی از اطلاعات مبتلایان به کرونا در ایران و تحلیل اطلاعات حمل ونقل، پرداخت حضوری و ... آنها توسط متخصصان داده‌کاوی و استخراج مدل شیوع، به این جمع بندی رسیدیم که سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران به ترتیب ۱)بیمارستانها ۲)پمپ بنزین‌ها ۳)سوپرمارکت‌ها هستند.

آذری جهرمی در توئیتی دیگر عنوان کرد: از داده‌کاوی اطلاعات ۳ میلیون نفر از مشارکت‌کنندگان در اپلیکیشن ac19، این نقشه‌ی میزان خطر احتمال ابتلا به ⁧کرونا⁩ در مناطق تهران به دست آمد. رسانه باشید تا دیگران نیز از مخاطرات اطراف خود آگاه شوند. لطفا در خانه بمانید!

قطعا این فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند به دستگاه‌های بهداشت و درمان کشور که در شرایط کنونی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند به منظور نظارت بر شدت گسترش این بیماری کمک کند. اما در خصوص بسته 100 گیگابایتی که باید به وسیله تمامی اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت تا پایان سال جاری ارائه شود، ابهاماتی وجود دارد.

اگرچه بخش گسترده‌ای از جامعه ایرانی هم‌ اکنون فعالیت‌های گوناگون روزانه خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و به گواه آمار و اطلاعات مندرج در تارنمای رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در کشور که از اینجا قابل مشاهده است؛ در حال حاضر بیش از 8 میلیون و 800 هزار نفر در کشور از اینترنت ثابت خانگی و بالغ بر 63 میلون نفر در نقاط مختلف ایران از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.

بسته هدیه 100 گیگابایتی، تشویقی برای ماندن در خانه یا طرح تبعیض‌آمیز وزارت ارتباطات

حالا که قرار است بسته 100 گیگابایتی برای همه کابران اینترنت ثابت در کشور فعال شود آیا می‌توان گفت اتخاذ چنین تصمیمی به صورت عملی بر کمتر شدن میزان خروج مردم از خانه‌هایشان تاثیرگذار است یا خیر؟ با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت در ایران از شبکه اینترنت همراه حتی برای خانه خود استفاده می‌کنند، فعال شدن این بسته تنها برای شبکه خانگی تبعیض‌آمیز به نظر می‌رسد.

در ادامه این گزارش برای پاسخ دادن به سوال‌های بالا به دنبال نظرات تعدادی از کاربران شبکه‌های همراه و ثابت اینترنت جست وجویی در فضای مجازی داشتیم.

تعدادی از اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت به طرز معناداری از عرضه بسته 100 گیگابایتی اینترنت و پاسخ‌گویی در مورد زمان مصرف و انقضای آن به مشترکان خود شانه خالی کرده و یا پاسخ‌های مبهمی را بیان می‌کنند. به عنوان مثال یکی از پرمخاطب‌ترین اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه بسته اهدایی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تنها تا 29 اسفند سال جاری فعال کرده است. یعنی اگر مشترکی از این شرکت همین امروز بسته مورد نظر خود را فعال کند در مدتی کمتر از 9 روز باید بسته 100 گیگابایتی را مصرف و پس از اتمام آن مجددا اقدام به خرید بسته کند.

این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت تاریخ انقضا بسیار طولانی مدت‌تری را برای بسته هدیه 100 گیگابایتی تعیین کرده‌اند. همه کاربران انتظار دارند این بسته هدیه تنها برای 10 روز قابل استفاده نباشد و بتوانند در ایام تعطیلات سال نو نیز از آن استفاده کنند.

کاربران زیادی نیز ضمن اشاره به پایین آمدن کیفیت خدمات تلویزیون‌های اینترنت با افزایش استفاده مردم از شبکه سراسری اینترنت از اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرده و از مسئولان این وزارتخانه درخواست کردند به جای ارائه این بسته، سرعت و کیفیت اینترنت در کشور را افزایش دهند. در همین خصوص یکی ار کاربران توئیتر نوشت: وضعیت اینترنت به قدری افتضاح شده که از سایت‌های قانونی مشاهده فیلم هم نمی‌توان استفاده کرد و فیلم‌ها مدام قطع می‌شوند. در چنین شرایطی مدام می‌گویند در خانه بمانید و رایگان پویانمایی نگاه کنید.


*توضیح: در تصویر بالا نام دو سایت نمایش آنلاین محتوای ویدئویی به دلیل رعایت حقوق قانونی مخدوش شده است.

افزایش حجم تقاضای استفاده از اینترنت

یکی از کاربران شبکه اینترنت در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با انتقاد از نوع و کیفیت بسته هدیه دولت به کاربران اینترنت اظهار کرد: هم‌اکنون به دلیل شیوع کرونا بسیاری از ادارات دولتی و خصوصی کارمندان خود را دورکار کرده‌اند. از همین رو این افراد برای انجام فعالیت‌های کاری خود از منزل بیش از هر زمان دیگری به برقراری ارتباطات ساده و سریع اینترنتی نیاز دارند.

این کاربر ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل استفاده بیشتر مردم از شبکه اینترنت سرعت و کیفیت اتصال به این شبکه در برخی از نقاط کشور به شدت افت کرده و کارمندان نمی‌توانند وظایف خود را به موقع انجام دهند. وزارت ارتباطات باید پیش از ارائه این بسته زیرساخت‌های موجود را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را ارتقاء دهد تا مردم برای حتی جستجوهای ساده در فضای وب با کندی سرعت مواجه نگردند.

وی تأکید کرد : در برخی از شهرها و روستاهای دور افتاده ، اینترنت خانگی و ADSL پوشش دهی مناسبی ندارد و مردم حتی از داشتن یک اینترنت با کیفیت بی بهره هستند و هدیه وزارت ارتباطات به چنین مناطقی، عملا بی فایده است.

طرح‌های نمایشی وزارت ارتباطات در شرایط کنونی کمکی به کشور نمی‌کند

صحبت‌های  مردم و کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرح‌های این چنینی تنها به عنوان شوآف استفاده می‌کند و بسته هدیه اینترنت 100 گیگابایتی با نوع عملکرد کنونی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت به هیچ عنوان مردم را تشویق به ماندن در خانه به خصوص در تعطیلات نوروز نمی‌کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و  شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه در شرایط کنونی باید فورا به خواست‌های مردم رسیدگی و در حوزه اختیارات قانونی خود برای کمتر شدن شیوع کرونا در کشور تلاش کنند. گفتنی است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طبق قانون مسئول مسقیم نظارت بر عمکلرد همه اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده شبکه  اینترنت به مردم است و می‌تواند هرگونه قصور و کوتاهی شرکت‌های فعال در این حوزه را  پیگیری کند.

انتهای پیام/4144/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: اینترنت رایگان وزارت ارتباطات سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت های ارائه دهنده بسته 100 گیگابایتی ماندن در خانه شبکه اینترنت اینترنت ثابت ویروس کرونا بسته هدیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت های امسال وزارت ارتباطات چیست؟

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اولویت‌های امسال وزارتخانه متبوع خود گفت: ما در وزارت ارتباطات دائم به دنبال افزایش سرعت و کیفیت هستیم. شاخص idi در جمهوری اسلامی ایران هم از نظر پوشش و هم کیفیت براساس آخرین گزارشات جهانی در ایران افزایش چشمگیری داشته است و استفاده مردم از زیر ساخت‌های ارتباطی افزایش داشته و انشالله این روند بهبود خواهد داشت. مهمترین پروژه ما هم پروژه فیبر نوری است که مهمترین برنامه ما این است که هفت میلیون پوششی که در سال ۱۴۰۲ داشتیم دو برابر شود و طبق برنامه هفتم باید حداقل ۲۰ میلیون مشترک به پروژه فیبر نوری متصل شوند.

وی ادامه داد: همچنین بحث توسعه فصل پنجم را مد نظر قرار دادیم. انشالله امسال برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی سال بهتری را شاهد خواهیم بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • بررسی معطلی ۱۰ ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل
  • اولویت های امسال وزارت ارتباطات چیست؟
  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • وزیر ارتباطات : مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند افزایش سرعت صدبرابری اینترنت خواهند داشت
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • راهی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟