Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهدشات در دستور العملی با عنوان "دستورالعمل راهنمای مدیریت تغذیه در ویروس کرونا" شش توصیه تغذیه‌ای را به بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی ارائه کرده است که در ادامه می‌آید:

-‌ مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی می‌شوند. باید توجه کرد که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک،  ماکارونی‌های ترجیحاً سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

-‌ همچنین به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران، باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و طیور، انواع حبوبات مانند لوبیا، ماش، عدس، نخود و باقالا، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه مانند پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

-‌ به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی، باید به صورت روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و ... است. البته باید توجه کرد که روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و ... برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب‌ترند. در ضمن این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی که دارند، ‌مانند ترکیبات پلی‌فنلی و ویتامین E و بتاکاروتن، دارای ارزش غذایی تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته توجه داشته باشید که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی پیه، دنبه و ... باید محدود شود.

-  در عین حال مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود که ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و تخلیه شوند. بر همین اساس مصرف شش تا هشت لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

-‌ همچنین مصرف شش الی چهار وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس فرد می‌شود، ‌ مصرف آن را کاهش دهید.

-‌  باید توجه کرد که غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها،  شوریجات و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد که مصرف آن‌ها باید محدود شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس تغذیه به تشریح آسیب‌ها و مضرات مصرف طولانی مدت نوشابه‌های گازدار پرداخت.

فرشاد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مضرات بسیار نوشابه، گفت: «نوشابه» طیف وسیعی از مایعات را در برمی‌گیرد، اما آنچه در این بحث مقصود ما بوده و قرار است در خصوص مضرات آن صحبت کنیم نوشابه‌های گازدار شناخته شده در جامعه است.

وی افزود: طبق تحقیقات متعدد، مصرف طولانی مدت نوشابه‌های گازدار با مضرات و آسیب‌های بسیاری برای بدن همراه است و در همین راستا توصیه می‌شود مصرف این نوشیدنی از برنامه غذایی افراد کنار گذاشته شود.

رشیدی در تشریح مضرات نوشابه، مهمترین آن را وجود مقادیر زیاد قند در نوشابه‌های گازدار عنوان و تصریح کرد: نوشابه‌های گازدار مقدار زیادی قند دارند، اما به دلیل وجود گاز درون آنها، افراد کمتر طعم شیرینی آن را احساس می‌کنند و همین قند به راحتی بدن را دچار آسیب می کند.

وی افزود: قند زیاد موجود در نوشابه خطر ابتلا به چاقی و متعاقب آن ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را به همراه دارد، همچنین این قند موجب افزایش پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: همچنین قند موجود در نوشابه به تدریج ذائقه افراد را به سمت استفاده از خوراکی‌های شیرین سوق می‌دهد که باز هم زمینه ساز ابتلای افراد به چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود. علاوه بر اینها قند موجود در نوشابه موجب ایجاد نفخ در سیستم گوارشی می‌شود.

این کارشناس تغذیه ماده خطرناک دیگر در نوشابه را اسید فسفریک دانست و افزود: این اسید فسفریک موجب کاهش جذب کلسیم در بدن شده و در طولانی مدت زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مفاصل و بویژه پوکی استخوان می‌شود، همچنین اسید فسفریک روند پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌کند.

رشیدی به گاز موجود در نوشابه هم اشاره و تصریح کرد: گاز کربنیک موجود در نوشابه هم در طولانی مدت زمینه ساز ابتلا به سرطان است و موجب ضعف در عملکرد دستگاه گوارش می شود.

این کارشناس تغذیه به مواد نگهدارنده موجود در نوشابه ها هم اشاره و تصریح کرد: این مواد هم در طولانی مدت در ابتلای افراد به سرطان نقش دارند.

رشیدی گفت: متاسفانه بسیاری مردم خیلی از مواقع برای رفع عطش اقدام به نوشیدن نوشابه می‌کنند، در حالی که برخلاف تصور عموم مصرف نوشابه به دلیل قند بالای آن موجب تشدید کم آبی بدن شده و عطش فرد را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه اشاره‌ای هم به نوشابه‌های انرژی‌زا کرد و افزود: متاسفانه مصرف این نوع نوشابه‌ها به دلیل عنوان جذاب آن در میان جوانان و نوجوانان افزایش پیدا کرده، درحالی که مصرف این نوع نوشابه‌ها به دلیل کافئین بالای موجود در آن روی سیستم عصبی اثرگذار است و موجب بی‌قراری و بی‌خوابی افراد می‌شود.

وی افزود: همچنین مصرف این نوع نوشابه‌ها در برخی افراد بویژه کودکان موجب ایجاد حساسیت می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • لیست محصولات عطاری شامل چیست؟
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • «نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
  • بهترین راه برای از بین بردن کپک ها | چرا نباید از سفید کننده برای پاک کردن کپک استفاده کرد؟
  • مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی»
  • نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی
  • این گیاه متخصص کاهش درد، بهبود خواب و تقویت حافظه