Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان شیوع کروناویروس و ممنوعیت ورود گردشگران به سایت‌های تاریخی و گردشگری و از جمله سایت گردشگری منحصربه فرد جنگل‌ابر فرصتی فراهم کرده که این جنگل زیبا از زباله‌ها پاکسازی شود.

محمدرضا اسلامی دهیار روستای ابر در گفت‌وگو با ایسنا،از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک فضای سبز سه هکتاری در روستای ابر در شهرستان شاهرود خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: این زمین سه هکتاری تحویل دهیاری شده و روز گذشته و در اولین گام در یک هکتار از آن درختکاری انجام شد.
وی با بیان اینکه فاز دوم این طرح در سال آتی اجرایی می‌شود افزود: این فضای سبز سه هکتاری در اراضی همجوار روستای ابر قرار دارد و زمین آن از سوی منابع طبیعی به دهیاری واگذار شده است.

دهیار روستای ابر از کشت گونه‌های سازگار با منطقه در این اراضی خبر داد و خاطرنشان کرد: اورس، افرا، سرو، ون و...از جمله گونه‌هایی است که در این فاز کشت شده است.

وی با اشاره به حجم بالای بازدید گردشگران از جنگل ابر تصریح کرد: این فضای سبز و جنگل‌کاری در آینده می‌تواند مورد استفاده گردشگران این روستای هدف گردشگری نیز قرار گیرد.

اسلامی از جنگل ابر به عنوان یکی از مهمترین سایت های گردشگری استان نام برد و افزود: دهیاری برای حفاظت از این سرمایه ارزشمند همه توان خود را به کار می‌گیرد.
وی از جمع آوری روزانه زباله‌های جنگل ابر خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع کروناویروس و به دنبال ابلاغیه استانداری و علوم پزشکی از ورود گردشگر به محدوده جنگل و همچنین اقامت گردشگران در روستای ابر جلوگیری می‌شود.
به گزارش ایسنا- جنگل ابر در حوالی روستایی به همین نام در بخ بسطام شاهرود واقع شده و به باور کارشناسان این جنگل زیبا، آخرین بازمانده جنگل های باستانی جهان است و علاوه بر این ویژگی، اکوتون بودن آن و وجود تله گاه ابرهای متراکم و امکان شکل گیری اقیانوسی از ابر در آن اسبب شده این جنگل مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت قرار بگیرد چرا که این ویژگی‌ها به صورت همزمان در هیچ جنگل دیگری در دنیا وجود ندارد و همین سبب اهمیت خاص این جنگل منحصر به فرد شده است  .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جنگل ابر شاهرود منطقه سمنان کروناویروس روستای ابر جنگل ابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۲۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روستای پامنار دزفول» مقصدی برای گردشگران و مسافران

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: نام روستای پامنار دزفول را کمتر کسی شنیده باشد چرا که روستا شاید عادی باشد ولی طبیعت بکر و محیط آرام آن بهترین مکان برای مسافران و گردشگران است به ویژه برای کسانی که به دنبال آرامش خاص و سکون ویژه‌ای هستند.

روستای پامنار دزفول در استان خوزستان جزوی از بخش شهیون در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر دزفول به وسعت ۵۷ هکتار در میان دامنه‌های رشته کوه‌های زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال شهرستان دزفول واقع شده است. در غالب تورهای گردشگری روستای پامنار دزفول جایی ندارد.

پامنار در محدوده سد دز و کرخه واقع شده و روستایی آباد است و این سد تبدیل به یکی از جاذبه‌های دیدنی روستای پامنار دزفول شده است. مردم در این مکان می‌توانند به تماشای جانوران و پرندگان مهاجر بنشینند، کوهنوردی یا پیاده روی کنند.

از دیگر سرگرمی‌های پشت سد ماهیگیری است. ماهی‌های دریاچه در حقیقت ماهی‌های رودخانه‌ای هستند که با سیستم دریایی یعنی با مواد معدنی فراوان و در آب عمیق زندگی می‌کنند در نتیجه از نظر فیزیکی با ماهی‌های مشابه خود در بالادست یا پایین دست رودخانه تفاوت دارند.

قلعه شاداب در دوران ساسانیان ساخته شده است و نزدیک به دوازده هزار متر مربع وسعت دارد. در طول تاریخ از این قلعه تاریخی در روستای پامنار دزفول استفاده‌های مختلفی شده است. نام قلعه از کدخدای طایفه به نام «شاداب عبدل» گرفته شده است. قبل از آن متعلق به زمین دار بزرگی بود که به نام او قلعه شاه حسین خوانده می‌شد. در زمان ساسانیان نیز دژ انوشبرد یا دژ فراموشی نام داشت. هنگامی قلعه دیده بشود ممکن است تصور شود تنها کوهی استوار است اما در حقیقت یکی از طولانی‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.

کوه‌ها به صورت طبیعی بر اثر فرسایش زمین شکل گرفتند. موقعیت استراتژیک فوق‌العاده کوه سبب شد تا در آن قلعه‌ای احداث کنند. قلعه‌ای که تنها دو را ورود و خروج دارد و سراسر اطراف آن‌را دریاچه و دره‌های عمیق فرا گرفته‌اند. این سازه در زمان ساسانیان مورد توجه قرار گرفت. بعدها درون آن سازه‌هایی برای نگهداری آب و غذا ایجاد شد. ساختار تو در تویی درون آن وجود دارد که شامل اتاقک‌هایی متصل به یکدیگر است. این منطقه زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

گفته می‌شود این قلعه تا حدود ۲۵ سال پیش مسکونی بوده است. مدتی نیز محل نگهداری دام‌های عشایر بود تا اینکه نهایتاً خالی از سکنه شد. منظره بسیار زیبایی از بالای قلعه رو به دریاچه، دره‌های اطراف و روستاهای مجاور وجود دارد. درختان کنار در جای جای این طبیعت زیبا خودنمایی می‌کنند.

کپوبافی از صنایع دستی معروف روستای پامنار

از دیگر دیدنی‌های روستای پامنار دزفول قبرستانی قدیمی است که فاصله کمی با قلعه دارد. گورهای باستانی این محل دارای سنگ‌هایی عمودی هستند که روی آنها نقوش متفاوتی ترسیم شده است. هر یک از نقش‌ها نشان دهنده مشخصات صاحب گور هستند.

برخی از نشانه‌های روی قبرها افراد سوار بر اسب را نشان می‌دهند که نماد جنگاوری آنها بوده‌اند. همچنین روی قبرهای مربوط به خانم‌ها نیز نشانه‌هایی از جنگاوری و رقص دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این قبرستان اطلاعات بسیاری در مورد تاریخ اجتماعی منطقه به دست می‌دهد.

کمی پایین‌تر از قلعه در روستای پامنار دزفول منطقه کنارستان قرار دارد. از درختان کنار یا همان سدر استفاده‌های متعددی می‌شود از میوه این درخت برای خوردن مصرف می‌شود، عسل منطقه معروف است و از برگ‌های درخت سدر می‌گیرند. از درختان بادام هم مصرف مستقیم خوراکی و هم برای تهیه روغن بادام استفاده می‌شود. درختان بادام در پایین این کنارستان در کنار غار زرده یا شکفت قرار دارند.

خانه‌های روستای پامنار دزفول کاه گلی است و معماری فوق‌العاده ای دارد. مناظر دیدنی این روستا محل خوبی برای علاقه مندان به رشته عکاسی و ثبت تصاویری است که همیشه یادآور سفر به این دیار هستند. از گیاهان و پوشش‌های منطقه می‌توان به رملیک، کنار، بنه، بادام، جاز، انجیر، بلوط و نخل اشاره کرد.

زنان زحمت کش پامنار در هنر کپوبافی بسیار ماهر هستند و از جمله صنایع دستی معروف این منطقه است. کپوبافی از بافته‌های حصیری است و مواد اولیه آن کرتک و برگ نخل‌های خرما است که از سالیان متمادی رواج داشت. کرتک نوعی گیاه خودرو است که در حاشیه نهرها، رودخانه‌ها و دشت‌های منطقه شهیون به وفور یافت می‌شود.

کد خبر 6063134

دیگر خبرها

  • (تصاویر) ساحل بنود پذیرای گردشگران نوروزی
  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • نوروزگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌های شهرستان بانه
  • «روستای پامنار دزفول» مقصدی برای گردشگران و مسافران
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • بازدید ۱۴۰۰ گردشگر از پایگاه گردشگری رویین در خراسان شمالی
  • نامگذاری پارک ۶.۵ هکتاری گلسار به نام «جوانمرد»
  • شوشتر پاکیزه میزبان گردشگران شد
  • شب فرهنگی بافق فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری
  • شب فرهنگی بافق، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری