Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران برزیلی، یک برنامه رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افرادی را که در معرض ابتلا به اضافه‌ وزن و دیابت قرار دارند، شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی "دانشگاه کمپیناس" برزیل، شاید یک برنامه رایانه‌ای بتواند به پیش‌بینی اضافه‌وزن و دیابت کمک کند.

پژوهشگران "دانشگاه کمپیناس"(UNICAMP)، یک برنامه رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که به تحلیل مولکول‌های موجود در پلاسمای خون می‌پردازد تا زیست‌نشانگرهایی را جستجو کند و به وسیله آنها، افرادی که در خطر افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از آن قرار دارند، شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور "رودریگو راموس کاثارینو"(Rodrigo Ramos Catharino)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این آزمایش می‌تواند بدون هیچ گونه مداخله‌ای تشخیص دهد که آیا بیمار، به اضافه وزن دچار می‌شود یا خیر. همچنین می‌تواند از احتمال بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و "چربی‌پریشی" یا "دیس‌لیپیدمی"(Dyslipidemia) خبر دهد. این آزمایش، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا متخصصان حوزه سلامت می‌توانند از آن برای توصیه تغییر سبک زندگی و پیشگیری از بروز بیماری استفاده کنند.

این آزمایش برای تشخیص متابولیت‌های موجود در خون بیمار و راه‌اندازی روندهای گوناگون متابولیک، از روش "طیف‌سنجی جرمی"(Mass spectrometry) استفاده می‌کند. سپس، داده‌های به دست آمده با روش طیف‌سنجی جرمی، با یک نرم‌افزار جدید مورد پردازش قرار می‌گیرند.

کاثارینو ادامه داد: این برنامه می‌تواند نمونه‌های خون را مورد بررسی دهد تا متابولیت‌هایی که می‌توانند زیست‌نشانگری برای پیش‌بینی اضافه‌وزن باشند، شناسایی کند. اگر یکی از این زیست‌نشانگرها در نمونه خون وجود داشته باشد و بیمار نیز اضافه وزن داشته باشد، بیمار مستعد ابتلا به دیابت خواهد بود.

پوشه‌های این نرم‌افزار، قابل دسترسی هستند و می‌توان آنها را به صورت رایگان دانلود کرد. به گفته کاثارینو، هر سرویس‌ سلامت که به طیف‌سنجی جرمی دسترسی داشته باشد، می‌تواند از این روش استفاده کند.

وی افزود: این برنامه، روشی کم‌هزینه و کارآمد است و می‌تواند تنها با استفاده از یک طیف‌سنج جرمی، برای شبکه‌ای از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کاربرد داشته باشد.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Bioengineering and Biotechnology" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیابت اضافه وزن برنامه رایانه ای آزمايش یک برنامه رایانه ای اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، امیر سرتیپ دوم ابوالقاسم رضایی ارشد نظامی ارتش در استان فارس گفت: فردا رژه خودرویی نیرو‌های مسلح در شیراز برگزار می شود.
وی افزود: برگزاری یادواره شهدا ، برگزاری اجلاسیه شهدا در شهرستان‌های گچساران و یاسوج، اعزام کمیته پزشکی برای خدمات عمومی پزشکی در سطح استان، برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و پیاده‌روی خانوادگی، از برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت روز ارتش است.
به گفته او، برگزاری میز خدمت در نماز جمعه، دیدار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، دعوت از خانواده‌های معظم شهدا به ضیافت شام، فعال کردن قرارگاه محرومیت‌زدایی ارتش، فعال کردن قرارگاه زیست محیطی، غبارروبی قبور مطهر شهدا و دعوت از جامعه وابستگان ارتش در باغ عفیف‌آباد شیراز، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده به‌مناسبت روز ارتش است.




دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • جشنواره‌ای مستقل برای استریمرها برگزار می‌شود
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • جزئیات بودجه شهرداری همدان در دسترس شهروندان قرار گرفت
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • تجهیز پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی چین به یک سپر امنیتی قدرتمند
  • اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس