Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@22:38:24 GMT

پرنده کفچه نوک در رودخانه قشلاق سنندج فرود آمد

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۳۶۸۱

پرنده کفچه نوک در رودخانه قشلاق سنندج فرود آمد

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده مهاجر توسط پرنده شناسان محلی در رودخانه قشلاق مشاهده شده است.

شهاب محمدی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل حضور پرندگان مهاجر در هر منبع آبی وجود امنیت و مناسب بودن وضعیت زیستگاه است که با توجه به وجود این شرایط در رودخانه قشلاق سنندج شاهد حضور پرنده کفچه نوک هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه این پرنده در آب‌های کم عمق به جستجوی غذا می‌پردازد، افزود: این پرنده از ماهی‌ها، سخت پوستان و نرم تنان و حشرات تغذیه می کند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه کفچه نوک‌ها روزانه به غذای زیادی نیاز دارند، گفت: این پرنده آب شیرین را به آب شور ترجیح می‌دهد اما در هر محیط آبی قابل مشاهده است.

محمدی یادآور شد: جلوگیری از شکار پرندگان و تخریب زیستگاه‌ پرندگان و دیگر جانداران از عوامل موثر در حفاظت از نسل جاندران است.

 کفچه نوک پرنده‌ای است با پرو بالی سفید و پاهایی بلند به رنگ سیاه و منقاری کفگیر مانند به رنگ سیاه براق، که خط های عرضی چروک مانندی بر روی قسمت باریک آن نقش بسته است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پرندگان پرندگان مهاجر پرو تغذیه حفاظت محیط زیست بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی هزار هکتار کفچه نوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۳۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با مشارکت بیش از ۵ هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان مقدار ۹۱۲ هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

مهدی اله پور افزود: برای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و کاستن از آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود، پرداختن به مشارکت در حوزه محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است و مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند، از هزینه‌های هنگفتی که بر محیط پیرامونی ما که همان محیط زیست است وارد می‌شود، جلوگیری نماید.

وی گفت: در همین راستا این پویش با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد  که استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی، توزیع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران، پاکسازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسوولان ادارات و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست محیطی، پاکسازی زیست محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان‌ها و پاکسازی ورودی و حریم‌های راه‌های مواصلاتی با همکاری مردم و سایر دستگاه‌های متولی از محور‌های این پویش به شمار می‌رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌های قرمز در استخر پارک‌های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

دیگر خبرها

  • دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی در سراسر کشور
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان