Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمردیان با بیان اینکه انجمن های تخصصی کانون فرصت آموزش نوجوانان در کنار اساتید توانمند و صاحب نظر در رشته های مختلف هنری و ادبی را فراهم می کند، گفت: این انجمن ها به تولید اثر رسیدند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی مریم داوری: تغییر ذائقه و نگاه نوجوانان همراه با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی باعث شده است که روش ها و شیوه های قدیمی در آموزش کارآمد و موثر نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مهم و ضروری به نظر می رسد، برنامه ریزی آموزشی بر اساس فهم، درک و علاقمندی نوجوانان است. در این راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین نهادهای آموزشی برای پرکردن اوقات فراغت گروه سنی کودک و نوجوان در اوایل امسال یکی از اصلی ترین برنامه های معاونت فرهنگی خود در سال 1398 را تشکیل انجمن های تخصصی اعلام کرد. اکنون که به پایان سال رسیدیم بر آن شدیم که گفتگویی با «محمدرضا زمردیان»، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص تشکیل انجمن های کانون داشته باشیم. این گفتگو بدین شرح است:

 

مهم ترین هدف شما از راه اندازی انجمن های تخصصی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چیست؟

ما چند هدف را در انجمن های کانون دنبال می کنیم. ما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم اما به نظر می رسد که ظرف یکی دو دهه اخیر کارمان بیشتر معطوف به فعالیت های کودک بوده است. با توجه به اینکه نوجوانان ما دوست دارند در حوزه های هنری به طور تخصصی فعالیت کنند و این انگیزه وجود دارد، به نوعی انجمن های کانون قرار است که بچه ها را هدایت کنند به سمت آموزشهای تخصصی و هنرهای مورد علاقه شان. نکته دیگر این است که در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور ، مربیان توانمندی داریم که در حوزه های مختلف هنری صاحب اثر هستند و حرفی برای گفتن دارند. از طریق این انجمن ها فرصتی فراهم می شود که نوجوانان بتوانند خود را نشان دهند و در حوزه های تخصصی خود کارشان را انجام دهند. نکته سوم که به نظر می رسد با نکته اول همپوشانی داشته باشد، این است که ذائقه نوجوان امروز ما تغییر کرده است و اگر می خواهیم ترویج کتاب و کتابخوانی کنیم باید فعالیت های هنری را با فعالیت های کتاب محور توسعه دهیم.

 

تا چه اندازه فعالیت انجمن های کانون بر مبنای کتاب است؟

 اکثر انجمن های ما کتاب محور هستند. یعنی اگر کسی دارد کار عکاسی می کند از طریق کتاب این کار را دنبال می کند و آموزش عکاسی می بیند. در حقیقت نوجوان بر اساس محتوای یک کتاب، کار عکاسی را انجام می دهد. لذا انجمن های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بستری است برای جذب و تربیت نسل جدیدی از هنرمندان نوجوان که شاید به موضوعات هنری نگاه متفاوت داشته باشند و با کتاب هم انس و الفت داشته باشند. ان شالله نسلی از هنرمندان خلاق و با سواد را بتوانیم تربیت کنیم .

 

در حال حاضر چند انجمن تخصصی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه اندازی شده و فعالیت می کند؟

انجمن های قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مسئولیت بهرام شاه محمد لو یک سال است که فعالیت می کند . انجمن هنرهای نمایشی ما با دبیری امیر مشهدی عباس راه اندازی شده است. انجمن عکس کانون با حضور علیرضا کریمی صارمی تشکیل شده است. انجمن سرودمان با دبیری بهرام دهقان یار و سهیل مطیعا شکل گرفت. انجمن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با حضور علیرضا کریمی صارمی و رسول صدر عاملی در حال فعالیت است. انجمن شعر و انجمن داستان ما نیز فعال است.

 

دوره های آموزشی انجمن های کانون تشکیل شده است؟

در تمام انجمن های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دوره های آموزشی مربیان و مدرسان به صورت طرح آبشاری از مرکز آغاز شده است. در هر استان نمایندگانی آمدند ، آموزش دیدند و در استان خود دوره های آمورشی را برگزار کردند.

 

انجمن های تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تولید اثر هم رسیده است؟

بله. خیلی از انجمن های ما در حال حاضر آثار دارند، یعنی نوجوانان دارند تولید اثر می کنند. محورهای سرود کانون که نخستین سال برگزاری آن بود، فعال هستند. ما در انجمن سرود به دنبال سرود تلفیقی یعنی سرود همراه نمایش بودیم نه تولید سرود از طریق نوجوانان برای بزرگسالان.  300 گروه سرود در کشور فعال بودند و تلفیقی از سرود و نمایش اجرا شد . 14 و 15 اسفند امسال قرار بود که مرحله نهایی آن در استان گیلان برگزار شود که به خاطر شیوع بیماری کرونا کنسل و به سال بعد موکول شد. انجمن هنرهای نمایشی ما ، فعالیت خود را آغاز کرده است . بخش جشنواره ای استانی آن با حضور نوجوانان برگزار شده است. قرار بود که فروردین سال 99 مرحله نهایی آن در خوزستان برگزار شود و با توجه به بیماری کرونا احتمال تغییر در برنامه هست و متعاقبا اعلام خواهد شد. در مورد حوزه ادبیات که شعر و داستان را شامل می شود باید گفت که نخستین دوره محور های داستان را مرداد امسال برگزار کردیم و دومین محور شعری که خروجی انجمن شاعران نوجوان ماست ، قرار بود اوایل اسفند امسال برگزار شود که به دلیل بیماری کرونا به زمان دیگری موکول می شود .

 

و حرف آخر؟

به نظر می رسد با راه انداری انجمن های تخصصی در کانون، خون تازه ای در حوزه فرهنگ و ادب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به جریان افتاده است. تعداد زیادی از نوجوانان به طور تخصصی در کنار اساتید هم کسب تجربه می کنند و هم تولید اثر. سعی شده است تمام این انجمن ها طرح درسهای مشخص و مصوبی داشته باشند.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: انجمن های تخصصی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مریم داوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجمن های تخصصی انجمن های کانون نظر می رسد تولید اثر انجمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۳۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز معلم و روز گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی دو نمایشگاه برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز معلم و روز گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی دو نمایشگاه برگزار می‌کند. در این دو نمایشگاه کتاب‌های فارسی و غیرفارسی به نمایش گذاشته می‌شود.

عنوان نمایشگاه با موضوع ۱۲ اردیبهشت روز معلم انتخاب شده است.

اسامی تعدادی از کتاب‌های موجود در این نمایشگاه عبارت است از: «دیدار با آقای عنق» نوشته آر. ال. استاین با ترجمه مسعود ملک‌یاری، «معلم تازه کار» اثر دن گاتمن با ترجمه نسرین شاملو، «پیشتازان ایرانی: روایت زندگی و موفقیت ۱۷ چهره برتر علمی معاصر ایران» نوشته اشکان خسروپور و همکاران، «گوشه دنج کلاس» نوشته دبورا هاپکینسن با ترجمه پریا لطیفی‌خواه.

The dunderheads behind bars by Paul Fleischman, the Swallows by Lisa Lutz

Teachers by Sylvia Ashton-Warner, the Lendry News by Andrew Clements

همچنین به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی نمایشگاه دیگری از کتاب‌های بزرگسال، مرجع و کودک با موضوع فردوسی در کتابخانه مرجع برقرار است.

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

 


علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه‌ها می‌توانند اردیبهشت ۱۴۰۳ روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ به کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالداسلامبولی، پلاک ۲۴، مجتمع فرهنگی هنری شهید ملک‌شامران کانون مراجعه کنند.

نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود

دیگر خبرها

  • انجمن های هنری بازوان مشورتی،تخصصی و اجرایی وزارت ارشاد هستند
  • فعالیت های کانون مرزهای یادگیری را گسترش می دهد
  • برنامه های کانون شهرستان سلماس در جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سد شهدای تازه شهر
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد
  • نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود
  • برپایی نمایشگاه «معلم من یک هیولاست!» در کانون پرورش فکری
  • راهیابی دختران تایبادی به مرحله کشوری جشنواره سرود آفرینش
  • برنامه «سخن روح افزا» برای کودکان و نوجوانان استان بوشهر اجرا شد