Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@22:24:26 GMT

کرونا چگونه باعث کاهش مرگ و میر شد؟/ ژن خوب یک ویروس!

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۹۳۸۰

کرونا چگونه باعث کاهش مرگ و میر شد؟/ ژن خوب یک ویروس!

خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت: موضوع آمار مرگ و میر در کشور، با توجه به اینکه ایران در منطقه‌ای بلاخیز قرار دارد و از سوی دیگر با آمار بالای تصادفات شهری و جاده‌ای نیز مواجه است، در نتیجه میزان مرگ و میر در کشور، با وجود این مسائل و البته بیماری‌هایی که زمینه ساز مرگ‌های نابهنگام شده‌اند، به این وضعیت می رسیم که هر ماه می‌توان پیش بینی کرد که این آمارها افزایش نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که آمارهای اخیر سازمان بهشت زهرا (س)، نشان داده است که در اسفند ماه ۹۸، این آمار کاهش داشته است. در همین حال، موضوع شیوع کرونا ویروس در کشور مطرح شد که انتظار می‌رود آمار مرگ و میر نیز به تبع آن بالا برود. اما اینکه چه عوامل و مسائلی می‌تواند باعث شده باشد که آمار مرگ و میر در ماه پایانی سال کاهش یابد، سوالی است که پاسخ آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور که باعث مرگ و میر تعدادی از هموطنان شده است، در عین حال از کاهش موارد فوتی در تهران خبر داده و عنوان داشته است که شاید یکی از علل کاهش مرگ و میر، رعایت و احتیاط از سوی مردم است.

وی با اعلام اینکه روزانه به طور میانگین ۲۰۰ مرگ و میر در بهشت زهرا ثبت می‌شود، افزود: سالانه ۶۰ هزار مرگ در بهشت زهرا ثبت می‌شود که ۲۰ هزار مورد به شهرستان‌ها منتقل و مابقی در بهشت زهرا دفن می‌شوند.

کاهش آمار فوتی‌ها در اسفند ماه

خال، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه به رغم شیوع کرونا در کشور، آمار مرگ و میر روزانه کاهش را نشان می‌دهد که می‌تواند ناشی از ملاحظات بهداشتی هموطنان باشد.

در همین رابطه، سید حسن موسوی چلک جامعه شناس و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آماری که مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در مورد کاهش آمار فوتی‌ها در اسفند ماه امسال در مقایسه با سال گذشته عنوان کرده بود، گفت: این آمار بر اساس تعداد مراجعه کنندگان به بهشت زهرا بوده است و آمار کل کشور در آن مطرح نشده است.

رعایت بهداشت عامل درستی نیست اما کاهش رفت و آمدها و حضور مردم طی این مدت خود به خود باعث کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود که این نکته می‌تواند دلیلی برای کاهش آمار مرگ و میرها باشد وی گفت: بعد از یکی دو هفته از گذشت شیوع بیماری کرونا نمی‌توان گفت که رعایت بهداشت فردی در این مدت کوتاه منجر به کاهش مرگ و میر شده است در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا طی همین مدت در کشور بیشتر شده است بنابراین رعایت بهداشت استدلال خوبی در این خصوص نیست.

کاهش تردد در سطح شهر به دلیل شیوع کرونا عاملی برای کاهش آمار فوتی

این جامعه شناس با اشاره به اینکه کاهش تعداد مرگ و میرها در اسفند ماه بر اساس پژوهش علمی مطرح نشده است تاکید کرد: رعایت بهداشت عامل درستی نیست اما کاهش رفت و آمدها و حضور مردم طی این مدت خود به خود باعث کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود که این نکته می‌تواند دلیلی برای کاهش آمار مرگ و میرها باشد.

موسوی چلک افرود: براساس آمارهای موجود روزانه ۵۰ نفر در تهران فوت می‌کنند که ۱۵ تا ۱۶ نفر آنها به دلیل تصادفات جانشان را از دست می‌دهند به همین دلیل کاهش ترددها می‌تواند عامل مهمی در کاهش آمارها باشد.

تأثیر کاهش اعمال جراحی

در همین حال ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به عنوان یک پزشک می‌توانم ادعا کنم که چون بیمارستان‌ها در این ایام اعمال جراحی الکتیو انجام نداده‌اند و پذیرش بیمار غیر کرونایی نیز نداشته‌اند، می‌تواند به کاهش آمار مرگ و میر کمک کرده باشد. چون بیمارستان‌ها در این ایام اعمال جراحی الکتیو انجام نداده‌اند و پذیرش بیمار غیر کرونایی نیز نداشته‌اند، می‌تواند به کاهش آمار مرگ و میر کمک کرده باشد

وی با گریز به چهار دهه قبل در یکی از کشورها که پزشکان آن به مدت یک هفته اعتصاب کردند، گفت: همین مسئله باعث شد که در آن مقطع آمار مرگ و میر در آن کشور ۱۰ درصد پایین بیاید.

خسرونیا همچنین از کاهش ترددها و سفرهای درون شهری و برون شهری به عنوان یکی دیگر از علل پایین آمدن مرگ و میر یاد کرد و افزود: وقتی تردد کم باشد، تصادف هم کمتر می‌شود و در نتیجه آمار مرگ و میر کاهش می‌یابد.

بررسی‌ها نشان داده است که حوادث ترافیکی و همچنین بیماری‌های قلبی، از عوامل مهم مرگ و میر در کشور است که شیوع کرونا توانسته تا حدودی در کاهش مرگ و میرها تأثیر داشته باشد.

قطعاً وقتی رفت و آمد کم می‌شود، تصادف هم کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، رعایت نکات بهداشتی توسط بیماران نیز بی تأثیر نیست. از همین رو، می‌توان گفت که «کرونا ویروس» بهانه‌ای شد تا مردم قدری بیشتر به سلامت خود توجه کنند.

رعایت بهداشت فردی نیز تا حدودی در کاهش آمار مرگ نقش دارد

اینکه افراد بیمار متوجه باشند چگونه مراقب خود و دیگران بوده و اجازه ندهند بیماری آنها به دیگران منتقل شود و…، از نکات مثبت شیوع کرونا در کشور بوده است صادق صفایی کارشناس بهداشت محیط نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که رعایت بهداشت فردی تأثیر بسزایی در کاهش بیماری‌ها و مرگ و میرها دارد. از همین رو، ویروس کرونا شاید با خطرات و نگرانی‌هایی برای آحاد جامعه همراه بوده است، اما نکته مثبت این بیماری، ارتقای سطح رعایت بهداشت فردی و جمعی در جامعه بوده است. اینکه افراد بیمار متوجه باشند چگونه مراقب خود و دیگران بوده و اجازه ندهند بیماری آنها به دیگران منتقل شود و…، از نکات مثبت شیوع کرونا در کشور بوده است.

به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا در کشور، می‌تواند زنگ هشداری به آحاد مختلف مردم باشد تا مراقب سلامت خود باشند و رمز این سلامتی هم، رعایت بهداشت فردی و جمعی است. باید عادت کنیم که همیشه دست‌های پاکیزه و تمیز داشته باشیم. همان طور که حالا به نظافت عمومی و پاکیزه نگه داشتن شهر توجه می‌کنیم، باید همین رفتار در وجود تک تک ما نهادینه شود. همان طور که همگان خوب می‌دانیم، بیشترین هزینه‌های سلامت صرف درمان بیماری‌ها می‌شود. در حالی که می‌توان با یک دهم هزینه‌های درمان، برای بهداشت و پیشگیری، علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، خواهیم توانست از آمار بیماران کم کنیم. بر همین اساس، بحران کرونا را آویزه گوش قرار داده و مراقب باشیم تا چنین بیماری‌هایی تبدیل به بحران نشود.

کد خبر 4875383 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: کرونا تصادفات رانندگی وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کیانوش جهانپور سعید نمکی ریسک بیماری قلبی ماسک طبی تجهیزات پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران علیرضا رئیسی چاقی سازمان غذا و دارو بیمارستان کاهش آمار مرگ و میر رعایت بهداشت فردی کاهش مرگ و میر کرونا در کشور اسفند ماه ویروس کرونا مرگ و میر مرگ و میرها شیوع کرونا بیماری ها بهشت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۹۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۱۹ هزار گردشگر از قلعه «فلک‌الافلاک» لرستان

احمد رضا دالوند در شورای راهبری کاهش تصادفات لرستان، گفت: آمار تصادفات منجر به فوت تا دوم فروردین در این استان ۱۷ درصد و تصادفات منجر به جرح ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی با ابراز امیدواری از سیر نزولی تصادفات در لرستان با تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان تا پایان تعطیلات نوروز، گفت: ۲۸ هزار تردد در محور‌های این استان ثبت شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: ۴۴ هزار نفر در اماکن اقامتی این استان تا دوم فروردین اسکان یافته‌اند و ۱۴۸ هزار بازدید از جاذبه‌های گردشگری ثبت شده است.

دالوند با اشاره به بازدید ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر از قلعۀ فلک‌الافلاک گفت: آمار سفر در لرستان به‌دلیل تقارن ماه رمضان با ایام نوروز ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود آمار سفر به لرستان در نیمۀ دوم تعطیلات افزایش پیدا کند و امروز هم طبق آمار میراث‌فرهنگی روند بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان افزایشی بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تأکید کرد: هفت نقطه از ۹ نقطۀ حادثه‌خیز لرستان که جزو تعهدات اداره‌کل راهداری بود در سال ۱۴۰۲ رفع شد و دو نقطۀ دیگر نیز تا پایان اردیبهشت رفع می‌شود.

دالوند با اعلام اینکه خیابان شریعتی نقطۀ حادثه‌خیز درون‌شهری است، متذکر شد: ما بر ارائه مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی بهار مالگه در این نقطه تأکید کرده‌ایم و درصورتی‌که مجوز‌های لازم صادر نشده باشد بهار مالگه به مکان دیگری منتقل می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌ها در جاده‌های استان گلستان
  • بازدید بیش از ۱۹ هزار گردشگر از قلعه «فلک‌الافلاک» لرستان
  • آمار تصادفات فوتی در استان سمنان ۵۳ درصد کاهش داشت
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • کوشکی: شاهد وسیع‌ترین موج روزه خواری علنی در تاریخ جمهوری اسلامی هستیم/ آقایان رئیسی و اژه ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام زمان (عج) پاسخی برای شیوع گسترده روزه خواری در جمهوری اسلامی ایران دارید؟