Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@21:27:16 GMT

احتمال وقوع سیلاب قوت گرفت

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۰۷۰۳

احتمال وقوع سیلاب قوت گرفت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان از تک سدی بودن سیستم و محدودیت‌های آب‌گذری در پایین دست خبر داد و گفت: سد دز، بیشترین خطر مواجهه با سیلاب را داراست.

به گزارش قدس آنلاین، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان، اظهار کرد: بررسی آخرین شرایط سدهای استان نشان می‌دهد که حجم خالی مخازن معادل 6554 میلیون متر مکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سهم سدهای زنجیره کارون 3.6 میلیارد، حجم خالی سد کرخه حدود 1.4 میلیارد و سد دز 771 میلیون مترمکعب است؛ ادامه داد: میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان از ابتدای سال آبی تا کنون نزدیک به 11 میلیارد متر مکعب است که چهار میلیارد متر مکعب آن فقط در 20 روز اسفندماه و طی سیلاب این ماه وارد مخازن شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته میزان ورودی آب به استان خوزستان 1481 متر مکعب بر ثانیه محاسبه شده که به ازای آن 1400 متر مکعب بر ثانیه از سدها خروجی داشته‌ایم.

بهارلویی یادآور شد: سیاست برنامه‌ریزی تعادل بخشیدن به موازنه ورودی و خروجی آب برای حفظ حجم خالی موجود در گام نخست و سپس در صورت امکان افزایش بیشتر خروجی در سدهایی که احتمال سیل در آنها بیش ازسایر بوده و یا در اولویت نخست احتمال وقوع سیل قراردارند می باشد.

وی با اشاره به پیش‌نگری سازمان هواشناسی در خصوص یک ماه با بارش‌ها و سامانه‌های بارشی متناوب، خاطرنشان کرد: احتمال وقوع سیلاب قوت گرفته است و در این بین حوضه و سد دز با توجه به تک سدی بودن سیستم و محدودیت‌های آب‌گذری در پایین دست بیشترین خطر مواجه با سیلاب را داراست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سد دز سیلاب بارش باران برنامه ریزی متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۰۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

به گزارش قدس آنلاین، فیروز قاسم‌زاده افزود: طبق هشدار قرمز هواشناسی، طی دو روز اخیر بارش‌های بسیار شدید در جنوب و جنوبشرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و باوچستان و یزد شاهد بودیم به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند ساعته بالای ۲۰۰ میلیمتر نیز ثبت شد.

وی افزود: با توجه به حجم بارش‌ها و شدت بالای آنها، در رودخانه‌های جنوب کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان دبی‌های بسیار بالایی تولید شد و عمده سدهای این منطقه شروع به سرریز کرد.

سخنگوی صنعت آب، سدهای زیردان، خیرآباد، ماشکید، کهیر و جگین را از جمله سدهای پر شده خواند و گفت: سد کهیر که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است، با ورود حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد و پر شدن آن، در شرایط سرریز قرار گرفت. بر اساس تخمین‌های اولیه، دبی برخی رودخانه‌ها بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: مدیریت این حجم از سیلاب و کاهش حجم خسارت‌ها به نازل‌ترین سطح ممکن، با پیش‌ارزیابی‌های صورت گرفته از شدت سامانه بارشی و وضعیت عبوردهی رودخانه‌ها و نیز فراهم نمودن مخازن سدها برای تله‌اندازی سیل از حدود یک هفته قبل میسر شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سامانه بارشی مذکور در کشورهای جنوب خلیج فارس نیز فعال بود و خسارات عمده‌ای نیز به بار آورده است لذا تداوم توجه هموطنان در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به هشدارهای هواشناسی و توصیه‌های ستادهای مدیریت بحران، کمک شایانی در مدیریت سیل خواهد کرد تا شاهد اتفاقات تلخ کشورهای جنوب خلیج فارس در کشورمان نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی افغانستان برای وقوع سیلاب در ۲۹ ولایت
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • رگبار و رعد و برق در ۴ استان/پیش‌بینی وقوع سیلاب
  • هواشناسی ایران / هشدار رگبار و وقوع سیلاب برای ۴ استان
  • تخلیه ۵۰ خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب
  • امروز ۱۰ نفر در سیلاب استان‌های جنوبی آسیب دیدند
  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است
  • هشدار قرمز و نارنجی برای این استان‌ ها | سیلاب در راه است | هشدار به ساکنان نواحی جنوبی ؛ سدهای منطقه پر هستند! | ببینید