Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-10@21:34:41 GMT

دستور تهیه آش ترخینه

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۳۰۹۳

آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می شود. ناطقان: پاییز و زمستان فصل سرماخوردگی است و برای درمان سرماخوردگی چه چیزی بهتر از یک آش داغ و خوشمزه و مقوی. آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مثل یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

مواد لازم برای آش ترخینه :
ترخینه     300 گرم
 نخود     5۰ گرم
عدس       5۰ گرم
لوبیا چیتی       5۰ گرم
 سبزی (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج)      300 گرم
پیاز      3-4 عدد
سیر داغ     به مقدار لازم
 نعنا      به مقدار لازم
 کشک      به مقدار لازم
نمک و زردچوبه     به مقدار لازم

 

طرز تهیه آش ترخینه :

ابتدا ترخینه های خشک را بشویید تا اگر گرد و غباری در زمان خشک کردن روی آن نشسته است از بین برود سپس ترخینه ها را در مقداری آب خیس كنید. سپس حبوبات خیس خورده به غیر از عدس را بپزید در قابلمه ای مناسب پیازداغ می كنیم و نخود و لوبیا را از آبكش رد كرده و در آن كمی تفت می دهیم و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم، زمانی كه جوش آمد حرارت را ملایم می‌كنیم.

 

سپس عدس و ترخینه كه آن را آبكش كرده و با مقداری نمك، فلفل و زردچوبه را با آب بگذارید بپزند و بعد از پخت حبوبات آن ها را به ترخینه و عدس اضافه کنید.

 


سپس مقداری از پیازهای سرخ کرده را به آن اضافه کنید تا با هم بجوشند و بعد از گذشت زمانی اندک سبزی را هم به آش ترخینه اضافه كرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد تا آش شما سرد نشود. زمانی كه آش آماده شد آن را در ظرف كشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغو کشک تزیین می كنیم.

 

نکاتی برای تهیه آش ترخینه

• حتما حبوبات را از شب قبل خیس كنید و اگر فراموش كردید آنها را دو بار بجوشانید و آب آن را خالی كنید تا نفخ آنها گرفته شود.

 

• می توانید از قارا یا دوغ به جای کشک درون آش استفاده کنید. اگر دوست نداشتید می توانید هر دو را حذف کنید و از ترشی دیگر مانند آبغوره استفاده کنید.

 

طرز تهیه ترخینه خشک خانگی :

 

ترخینه ماده ای خشک و قرص مانند است که مردم محلی برخی استان ها مخصوصاً کردستان، ملایر، ایلام و لرستان در قدیم آن را با بلغور گندم و ماست درست می کنند و برای پخت آش ترخینه یا سوپ ترخینه و غذاهای دیگر استفاده کنند. اما مردم امروزی ترجیح می دهند ترخینه آماده را از عطاری فروشی ها تهیه کنند.

 

به هر حال اگر دوست داشتید ترخینه را به صورت سنتی در منزل درست کنید، ما در این مطلب طرز تهیه و مواد لازم ترخینه خانگی را آماده کرده ایم تا شما با این آموزش آشپزی ساده بتوانید در منزل ترخینه خوشمزه و سنتی را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.

 

مواد لازم برای ترخینه :
 دوغ ترش و غلیظ     3 لیتر
 بلغور گندم     1 کیلوگرم
 نمک      1 قاشق غذاخوری
گلرنگ یا زردچوبه     به مقدار لازم

 

طرز تهیه ترخینه :

بلغور گندم، دوغ و نمک را درون قابلمه بریزید و مخلوط کنید.

قابلمه را روی حرارت قرار داده و تا زمانی که به جوش بیاید مدام هم بزنید تا دوغ ته نگیرد و بریده نشود.

 

مقداری زردچوبه یا گلرنگ اضافه کنید تا رنگ ترخینه ها خوشرنگ شوند. به هم زدن ادامه دهید تا جایی که دوغ به خورد بلغور گندم برود و حالت نسبتاً خمیری به خود بگیرد.

 

شعله را خاموش کرده و اجازه دهید موادتان خنک شود.

از مواد به اندازه یک پرتغال بردارید و مثل کتلت کف دست پهن کنید و با کمی فاصله از هم، روی سینی بچینید.

 

سینی ها را حداقل به مدت 1 هفته جلوی آفتاب مستقیم قرار دهید تا زمانی که ترخینه ها کاملاً خشک شوند. (هر چند روز یکبار آنها را برگردانید تا کاملا خشک شوند)

 

بعد از خشک شدن کامل ترخینه ها، آنها را درون یک کیسه پارچه ای ریخته و بردارید.


 

نکاتی برای تهیه ی ترخینه :

• می توانید موقع خشک کردن مقداری پونه روی آنها بریزید. حتی می توانید در مراحل پایانی پخت 1 قاشق پونه خشک اضافه کنید و مخلوط کنید.

 

• از این ترخینه های خشک برای تهیه ی آش ترخینه و سوپ ترخینه استفاده می شود.

• این ترخینه های خشک شده تا یک سال قابل نگهداری هستند.

 

• اگر به آفتاب دسترسی نداشتید سینی ها را در مجاورت شوفاژ یا بخاری قرار داده تا ترخینه ها خشک شوند اما در این صورت دیگر ویتامین D آفتاب را ندارند.

 

• می توانید ترخینه ها را خشک نکنید و داخل فریزر نگهداری کنید.
برچسب ها: آش ، ترخینه ، ناطقان ، دوغ

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آش ترخینه ناطقان دوغ مقدار لازم اضافه کنید بلغور گندم آش ترخینه طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای سفر در اردیبهشت ماه 1403

اگر تمایل دارید سفر بهاری شما همزمان با شکوفایی و سرسبزی کامل طبیعت و آب‌وهوای بسیار عالی باشد، همچنین میانه خوبی با شلوغی و ازدحام جمعیت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم اردیبهشت ماه را برای سفر انتخاب کنید.

در ماه دوم بهار معمولا طبیعت اکثر مناطق ایران در زیباترین حالت خود قرار داشته و آب‌وهوا نیز بسیار معتدل و مطلوب است؛ به‎‌همین‌خاطر سفر در این ماه بسیار لذت‌بخش‌تر و دلپذیرتر خواهد بود. در ادامه به معرفی مقاصد مناسب برای سفر در اردیبهشت 1403 خواهیم پرداخت و نکات مربوط به خرید بلیط و رزرو هتل را بررسی خواهیم کرد، همراه ما باشید.

بهترین مقاصد سفر در اردیبهشت ماه

معمولا اردیبهشت ماه برای طبیعت‌گردی و بهره‌مندی از آرامش و زیبایی طبیعت بسیار مناسب است، اما مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی باعث می‌شود که آزادی بیشتری برای انتخاب مقصد داشته باشید. درواقع اکثر شهرهای داخلی برای سفر در اردیبهشت مناسب هستند که از جمله می‌توان موارد زیر را برشمرد.

شیراز: آب‌وهوای شیراز در اردیبهشت ماه کاملا مناسب و مطلوب است، به‌طوری‌که با سرما یا گرمای زیاد مواجه نخواهید بود. همچنین در این ماه زیبایی باغ‎‌های شهر و طبیعت اطراف آن چندین برابر می‌شود که هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند. اقامت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان شیراز نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر و راحت‌تر از ماه اول بهار خواهد بود. برای سفر سریع‌تر و آسان‌تر به شیراز می‌توانید خرید بلیط هواپیما را جایگزین سفر زمینی کنید. یزد: قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و تماشای بناهای خشتی یزد یکی از لذت‌هایی است که اکثر افراد مایل به تجربه آن هستند؛ به‌خصوص زمانی‌که آب‌وهوا مساعد بوده و خبری از گرمای سوزان نیست. اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به تجربه این حس و بازدید از شهر تاریخی یزد هستید، بهتر است اردیبهشت را برای سفر انتخاب کنید؛ چون‌که در این ماه باغ‌های زیبای یزد مثل باغ دولت آباد، باغ پهلوان پور مهریز و باغ ناجی بسیار سرسبز و جذاب هستند و آب‌وهوا نیز بسیار معتدل و دلپذیر است.

کاشان: آب‌وهوای مناسب و مطلوب و همچنین مراسم گلاب‌گیری از جمله دلایل محبوبیت کاشان برای سفر در اردیبهشت محسوب می‌شوند، البته نباید از زیبایی جاذبه‌های گردشگری این شهر مثل باغ فین، روستای ابیانه، نیاسر، خانه تاریخی عباسیان، آتشکده خرم دشت، کویر مرنجاب، خانه تاریخی طباطبایی‌ها و ... در فصل بهار غافل شد. برای تماشای باغ‌های پر از گل محمدی و مشاهده گلاب‌گیری از نزدیک می‌توانید سفر خود به کاشان را برای اردیبهشت ماه برنامه‌ریزی کنید. گیلان: همه شهرها و روستاهای استان گیلان در اردیبهشت ماه غرق در زیبایی و طراوت بهاری می‌شوند. علاوه‌بر سرسبزی و آب‌وهوای بسیار ملایم و خوب، میزان مسافر نیز کم‎‌تر می‌شود و می‌توانید در مناسب‌ترین زمان یک سفر آرامش‌بخش و اقتصادی به شمال کشور داشته باشید. ماسوله، جنگل گیسوم، اولسبلانگاه، تلاب انزلی، قلعه رودخان، ماسال، دریاچه سقالکسار و... از جمله جاهای دیدنی بی‎نظیر در گیلان هستند که نباید بازدید از آنها را از دست دهید. با خرید اینترنتی بلیط قطار یا اتوبوس و همچنین سفر با خودرو شخصی می‌توانید خود را به استان زیبای گیلان برسانید. کردستان: طبیعت کردستان بسیار زیبا و خارق‌العاده است که در اردیبهشت ماه این زیبایی نمایان و جلوه‎گر می‌شود. برای بهره‌مندی از طبیعت بی‌نظیر کردستان و تماشای زیبایی‌های مناطق مختلف آن مثل دشت بیلو، کوه‌های چهل چشمه، قلعه مریوان، روستای کانی سانان، منطقه تفریحی قمچیان و... سفر خود به این استان را برای ماه دوم بهار برنامه‌ریزی کنید.

گرگان، محلات، ایلام، لرستان، کوهرنگ، مازندران، اصفهان، اردبیل، یاسوج و... نیز از دیگر مقاصد مناسب برای سفر در اردیبهشت ماه هستند.

فوت و فن خرید بلیط و رزرو هتل برای سفر

به‌طور کلی شرایط رزرو هتل و خرید بلیط تا حد زیادی به زمان سفر شما بستگی دارد. به عنوان مثال امکان خرید بلیط اقتصادی و ارزان در ایام غیرپیک بیشتر از ایام پیک سفر است. از آنجایی‌که اردیبهشت ماه جزو ایام پیک سفر نیست و اکثر افراد در ماه اول بهار و تعطیلات نوروزی به سفر می‎‌روند، می‌توانید سفر مقرون‌به‌صرفه‌تری را در این ماه تجربه کنید.

برای خرید بلیط ابتدا بهتر است به سایت‌های معتبر نگاهی بیندازید و بلیط‌های مختلف را باهم مقایسه کنید و در نهایت بلیط مناسب با شرایط خود را بخرید. همچنین می‌توانید در بین بلیط‌های چارتری و لحظه آخری نیز موارد مناسب با قیمت اقتصادی‌تر و ارزان‌تر پیدا کنید.

در اردیبهشت ماه علاوه‌بر هزینه بلیط هواپیما، قیمت بلیط وسایل نقلیه دیگر مثل اتوبوس و قطار نیز نسبت به فروردین ماه حالت کاهشی پیدا می‌کند و امکان خرید بلیط ارزان قیمت بیشتر می‌شود.

نرخ اقامت در اکثر هتل‌های مقاصد مختلف کشور نیز در ماه دوم بهار نسبت به ایام عید و اوایل بهار کمتر می‌شود و می‌توانید هتل مدنظر خود را به هزینه‌ای نسبتا پایین‌تر رزرو کنید.

علاوه‌بر کاهش نسبی هزینه‌های سفر در ماه دوم بهار، خلوت بودن مقاصد گردشگری نیز به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با خیال آسوده و با راحتی بیشتری از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری مقاصد مختلف بازدید کنید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

البته توجه داشته باشید که کاهش میزان مسافر در اردیبهشت نباید شما را از خرید به موقع بلیط و رزرو هتل بازدارد؛ چراکه اگر در زمان مناسب اقدام نکنید، امکان پرشدن ظرفیت‌ها وجود دارد. از همین‌رو می‌توانید با رزرو آنلاین هتل و همچنین خرید آنلاین بلیط اقدامات لازم برای سفر خود را به راحتی و به‌صورت غیرحضوری انجام دهید.

در کل بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره مقصد و شرایط سفر به آن به‌دست آورید و از طریق سایت‌های معتبر بلیط مدنظر خود را تهیه کنید. هنگام رزرو هتل نیز به شرایط کلی هتل، قوانین آن و موارد دیگری از این قبیل توجه داشته باشید و متناسب با نیاز و بودجه خود اقدام به رزرو نمایید.

در پایان می‌توان گفت اردیبهشت از هر نظر برای سفر زمان ایده‌آلی محسوب می‌شود و توصیه می‌کنیم اگر مشغول به تحصیل نیستید و مشکلی از بابت تعطیلی کارتان ندارید، این فرصت عالی را از دست ندهید. البته در غیر این‌ صورت می‌توانید تعطیلی‌های آخر هفته را به سفر به مقاصد نزدیک اختصاص دهید.

کد خبر 742884

دیگر خبرها

  • طرز تهیه دلال برای خوردن گوجه سبز؛ به روش سنتی
  • بلوبانک سامان در نسخه سوم خود از سرویس «دنگ» رونمایی کرد؛ دیگر لازم نیست درگیر محاسبه دنگ‌تان شوید
  • آشنایی با سی آر ام اوج و ماژول‌های کاربردی آن
  • دستور ویژه دادستان کرمان بر بررسی علل تصادفات نوروزی 
  • نحوه استفاده از ماسک های ورقه ای صورت
  • چگونه بهترین سرور مجازی را برای سایت خود انتخاب کنیم؟
  • راهنمای سفر در اردیبهشت ماه 1403
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سه شنبه  
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی سه شنبه  
  • آیا هنوز برنده یکی از ۱۹۲ تور رایگان کربلای آمنین نشده‌اید؟