Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@19:24:34 GMT

حال تالاب میقان خوب است

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۳۲۰۹

حال تالاب میقان خوب است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  اینجا در حاشیه خوشحالی یا بد حالی شهر تالابی آرام گرفته است. آن قدر آرام که به ندرت در ذهن ها مرور می شود. تالابی که نفس های شهر به قطره قطره اش بند است حالا باعث شده شهر یک نفس عمیق بکشد. خودش را حائلی آرام در برابر حوادث برای شهر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای هیاهوی پرندگان سمفونی خوش الحان حال خوب تالاب است؛ اینجا بی خبر از ویروس و خطر و بیماری، بزم شادمانی به پاست.

او مدافع حفظ زیبایی و امنیت شهر در برابر حوادث طبیعی است . مامن آرام پرندگان و گونه های کمیاب جانوری است که در فصل سردسیری به گرمی از آن ها پذیرایی می کند.

مادر موج های بلاخیز است

ضامن بقای گونه های زیست محیطی است و برایشان مادری می کند در برابر موج های بلاخیز انقراض . با همه ی این ها چشمانش را از آسمان شهر برنمی دارد و مراقب سلامت هوای شهر هم هست.

او در گذشته حال خوبی نداشت

او در گذشته حال خوبی نداشت؛ همه نگرانش بودیم.


مهر ماه سال ۹۲

امیر انصاری؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از افت آب های زیرزمینی در تالاب میقان خبر داد و گفت: حوزه تالاب بین المللی میقان اراک خشک تر شده و تراز سطح آب زیرزمینی تالاب میقان طی ۲۷ سال اخیر ۱۳ متر افت کرده است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد چاه های آب عمیق از ۱۱ فقره در سال ۴۲ به ۲۰۳۰ فقره در سال ۸۸ از عوامل کاهش سطح آب زیرزمینی تالاب میقان است.

بهمن ماه سال ۹۳


با توجه به کاهش میزان بارندگی در سال جاری در استان مرکزی خشک شدن بخش زیادی از تالاب میقان در تابستان دور از ذهن نیست که در این صورت در شش ماهه اول سال آینده شاهد ورود ریزگردهای محلی از این ناحیه به سطح شهر اراک هستیم و این موضوع وضعیتی به مراتب خطرناکتر از اهواز ایجاد می کند.

رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی با ابراز نگرانی گفت: آنچیزی که موجب نگرانی فعالان زیست محیطی استان است خشک شدن قسمتی از تلاب میقان در تابستان است، در این صورت با وجود بهره برداری های شرکت املاح معدنی، در تابستان شاهد ریزگردهای محلی از این ناحیه در سطح شهر اراک هستیم که این موضوع وضعیتی به مراتب خطرناکتر از خوزستان را ایجاد می کند.

 

خبرهای خوب از تالاب به گوش می رسد


اما هم اکنون خبرهای خوب از تالاب به گوش می رسد.


این روز ها حال تالاب خوب است. این را از صدای پرندگان که با آرامش تالاب عجین شده است می فهمی. به خاطر شرایط حساس روزهای اسفند ماه و ترجیح در خانه ماندن مردم برای ریشه کن کردن ویروس کرونا ؛ تعداد کمی برای تماشای حال خوب تالاب آمده اند.

تصویر پرآب شدن یکی از بزرگترین شوره زار های کشور ؛ یکی از زیباترین تصاویری است که در قاب دوربین می نشیند و تو دوست داری فارغ از هیاهوی شهر چشم هایت را لحظه ای روی هم بگذاری و خودت را در همان بهشت خداوند تصور کنی و بگویی شاید قسمتی از بهشت همین جا باشد.

۷۵درصد از سطح دریاچه تالاب میقان اراک در پی بارندگی‌های اخیر در این استان آبگیری شده است


این شادمانی بی دلیل نیست چراکه چندی پیش رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت:

۷۵ درصد از سطح دریاچه تالاب میقان اراک در پی بارندگی‌های اخیر در این استان آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: تالاب میقان اراک با این حجم آبگیری از وضعیت مناسبی برخوردار است و به‌طور قطع تا پایان سال با بارندگی‌این حجم بیشتر می‌شود و امکان آبگیری کامل وجود دارد.

وی بیان کرد: شرایط زیستی مناسب و خوبی برای پرندگان در تالاب میقان اراک وجود دارد و کوچ بهاره آنان به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تالاب میقان اراک در زمره ۱۰۵ منطقه مهم برای پرندگان کشور است که در مرتفع‌ترین شوره‌زارهای ایران قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به یک هزار و ۷۰۰ متر می‌رسد.

میرزایی اظهار داشت: این تالاب کویری در صورت تامین نشدن منابع آبی از علل مستقیم انتقال ریزگردها به اراک و آلودگی هوای این کلانشهر است و کم آبی و خشکی دریاچه آن تاثیرات منفی بر آب و هوای منطقه می‌گذارد.

حال پرندگان تالاب هم خوب است


وی گفت: پرندگان تالاب میقان اراک در شرایط خوبی هستند و هیچ‌گونه بیماری و تلفاتی از گونه‌های مختلف در این منطقه دیده نشده است.
این خبر برای اهل این شهر و دیار پر از مفاهیم بزرگ است . پرآب شدن تالاب نعمت بزرگی است چرا که نه تنها تعداد روز هایی که شهر هوایی خاکستری دارد کمتر می شود بلکه قطره به قطره این آب دارای املاحی است که باعث می شود چرخ صنایع شیمیایی پر رونق تر از قبل بچرخد.
در همین حالت بسته بودن چشمانت و شکرگزاری خداوند برای این نعمت بزرگ که همین چند ماه گذشته شهر را از بزرگترین خطر یعنی سیل نجات داد؛ صدایی تو را به تالاب باز می گرداند.

حال خوب تالاب آب روی آتش است...


می گفت خدارو باید هزار مرتبه شکر کرد. من خیلی به اینجا می آیم واقعا آرامشی مثال زدنی دارد.

توریست تالاب میقان می گفت از اهالی شهر اراک است و در هفته حداقل یک روز را برای تماشای تالاب می آید.

او می گفت : گاهی به اینجا که می آمدم لاشه ی پرنده ای کنار شوره زار افتاده بود یا زمین این تالاب را بجای آب شوره های سفید پر کرده بود. اما دو سالی است که حال تالاب خوب است. باید قدر این نعمت بزرگ اللهی را دانست.


حال خوب تالاب مانند بارانی تیرگی روز های خاکستری را برایت می شوید. و از ته دل امیدوار می شوی که خداوندی که با قدرت خود آب را در شوره زار جاری ساخت به زودی مشکلات گریبانگیر شهر راهم حل خواهد کرد.

انتهای پیام / الف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب میقان آبگیری تالاب میقان اراک حال خوب تالاب استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود

به گزارش خبرنگار مهر، لیدا شجاعی فر عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است، ادامه داد: این تالاب طی سال گذشته پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی افزود: این تالاب از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان است که تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان… به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های شهرستان نقده از نظر وسعت قرار دارند.

شجاعی فر با بیان اینکه تالاب درگه سنگی بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی درگه سنگی با بیش از ۶۰۰ هکتار که در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده واقع شده از اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب داخل تالاب رها شده است.

وی با بیان اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: طی سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی فر اظهار کرد: این تالاب به دلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

شجاعی فر خاطر نشان کرد: چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید، میش مرغ و فلامینگوها از پرندگان شاخص این تالاب هستند؛ همچنین در طول فصول بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پوشش گیاهی عمده این تالاب شامل بیشه زار، انبوه گز و گیاهان مرتعی است همچنین پوشش گیاهی بخش قابل توجه بخش جنوبی تالاب، تنوع و کثرت فیتوپلانکتون‌ها و گونه‌های جانوری بی مهرگان در آب این تالاب نظیر انواع بنتوزها و زنو پلانکتون‌ها، زیستگاه بسیار مناسبی را برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به وجود آورده است.

کد خبر 6088781

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • اسناد مالکیت ۵ تالاب استان خوزستان صادر شد
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • اسناد مالکیت ۳۸۶ هزار هکتار تالاب در خوزستان اهدا شد