Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که همه‌ساله در روز اول سال نو در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شد، امسال به علت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بیماری ناشی از ویروس کرونا برگزار نمی شود و معظم‌له به مشهد مقدس سفر نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مقام معظم رهبری با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب‌ شدن کادر پزشکی، پرستاری،‌ بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلای به کرونا جان خود را از دست دادند، موافقت کردند. وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری در این ارتباط نوشته بود: «با احترام، همان‌گونه که مستحضرید، در گرفتاری اخیر کشور متعاقب ابتلای ناگهانی تعدادی از هموطنان عزیزمان به بیماری کرونا، پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی و خدماتی مراکز مختلف به‌‌عنوان مدافعان سلامت دل به دریا زدند و پروانه‌وار گرد بیماران گشتند. خانه و زندگی را ترک نمودند و از عزیزان و خانواده دور ماندند و بعضا به دلیل آلودگی به ویروس، جان خویش را در راه خدمت صادقانه از دست دادند. از آنجا که این عزیزان جان‌برکف همچون مدافعان حرم در دفاع از حریم سلامت مردم جانفشانی کردند، از حضرت‌عالی تقاضا دارم، موافقت فرمائید جان‌باختگان تیم پرستاری، پزشکی و خدماتی بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی به‌عنوان شهید محسوب گردند».

چهره هفته؛ عبدالله جاسبی

طی روزهای گذشته شایعه‌ شد عبدالله جاسبی، رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی، با ۱۲۵ هزار میلیارد تومان، از ایران فرار کرده است. این خبر در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای بازتاب پیدا کرد.

جاسبی در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ به این سوال که ادعا شده شما با مبلغ هنگفتی پول از کشور خارج شده‌اید، گفت: من در خانه‌ام در همین تهران هستم.

وی  همچنین درباره فعالیت‌های این روزهای خودش گفت: کارهای اجتماعی من زیاد است؛ روزنامه دارم و استاد دانشگاه هستم. چند دانشجوی دکترا دارم، دفتر مطالعات تاریخ دانشگاه اسلامی و تاریخ حزب جمهوری اسلامی هم هست. ولی کرونا باعث شده توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیریم و سعی کنیم تا حد امکان شرکت در اجتماعات و محافل را کم کنم و بیشتر در منزل هستم؛ مگر مواردی که واقعا ضرورت دارد، شرکت کنم.

حاشیه هفته؛ قاسم احمدی لاشکی

یکشنبه شب فیلم گفت‌وگوی تلفنی قاسم احمدی‌لاشکی، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت با محمود واعظی، رئیس دفتر رییس‌جمهور و درخواست بستن جاده و قرنطینه استان‌های گیلان و مازندران منتشر شد.

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت به واعظی می‌گوید جاده رو ببندید، نبندید مردم می‌بندند! او در این مکالمه می گوید: من کنار مردم هستم. یک هفته جاده بسته شود تا وضعیت ثابت شود. مازندران دارد، نابود می‌شود. مازندران دارد از دست می‌رود، مازندران برای همه مردم ایران است. مردم جان خود را از دست می دهند.

این اقدام لاشکی واکنش‌های زیادی را در پی داشت که چرا باید، مکالمه تلفنی او با واعظی ضبط و در شبکه‌های اجتماعی پخش شود.

همچنین عصر دوشنبه محمدحسین قربانی، نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت و نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان، از وعده اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، برای بستن راه‌های ورودی به گیلان خبر داد. او می‌گوید: «هنوز مبادی ورودی باز است که مردم گیلان در این باره دغدغه دارند البته که این موضوع در اختیار شورای امنیت است. با معاون اول رئیس‌جمهور صحبت کردم که قول‌هایی دادند.»

قرنطینه استان‌های گیلان و مازندران برخلاف قم تنها مطالبه نمایندگان تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه نیست، بلکه نمایندگان استان‌های شمالی نیز در نامه‌هایی جداگانه خطاب به سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزرای بهداشت و کشور بر لزوم تحقق این مهم تاکید کرده‌اند.

جنجال هفته؛ کرونا سیاسیون

نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، از مثبت بودن نتیجه‌ تست کرونای خود خبر داد. او گفت: «نتیجه‌ تست کرونای من مثبت بوده و اکنون مدت دو هفته است در قرنطینه هستم.» همچنین سید کاظم موسوی، منتخب اردبیل در مجلس یازدهم، در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. پیش از این فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، حسین شیخ‌الاسلام، دیپلمات و معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر مبتلا شدن به این بیماری جان باختند.

کرونا جان یک نفر دیگر از سیاسیون کشور را گرفت. این‌بار نوبت محمدرضا راه‌چمنی بود که خبر فوتش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر شد. علاوه بر محمدرضا راه ‌چمنی، آیت‌الله حاج شیخ رضا محمدی لنگرودی هم از کسانی بود که خبر فوتش بر اثر کووید 19 منتشر شد. او از شاگردان امام خمینی (ره) و آیت بهجت (ره) بود که در 91 سالگی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در گیلان‌ دارفانی را وداع گفت.

معاون سابق اداره سیاسی سپاه هم یکی دیگر از کسانی بود که خبر آمد بر اثر ابتلا به بیماری کرونا‌ دارفانی را وداع گفته است. فرزاد تذری علاوه بر معاون اسبق اداره سیاسی سپاه، از بنیانگذاران هفته‌نامه «صبح صادق» هم بود. او نیز در اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بقیه‌الله تهران درگذشت.

سوژه هفته؛ نامه نمایندگان مجلس

«با ماندن در خانه با کرونا مبارزه کنیم.» این جمله‌ای است که طول چند هفته گذشته که سلامت مردم کشور با شیوع کروناویروس به خطر افتاده، بارها و با ادبیات مختلفی از سوی مسوولان رده‌های مختلف حکومت شنیده شده اس. جمله‌ای که افکار عمومی با شنیدن آن بلافاصله این پرسش را مطرح می‌کنند: «وقتی تعطیل نیستیم، چطور در خانه بمانیم؟!»

این پرسش البته تنها از سوی مردم مطرح نمی‌شود. مسئولان کشور و به‌ خصوص نمایندگان مجلس بارها این سوال را پیش کشیده و بر لزوم تعطیلی ادارات تاکید کرده‌اند. محمدرضا نجفی یکی از نمایندگانی است که با بازگویی این پرسش شهروندان که «چطور بدون تعطیل کردن ادارات از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند؟» این رویه را نادرست خوانده و از عادی‌نمایی شرایط کشور به عنوان «بزرگ‌ترین خطای مدیریتی» یاد می‌کند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس چند روز پیش هم در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور، خواستار قرنطینه کامل مناطق آلوده در اسرع وقت شده بود. نماینده مردم تهران در مجلس در آن نامه تاکید کرده بود که این قرنطینه باید با تمهید سریع امکانات اجرایی برای اجرای بی‌کم و کاست و واجد ضمانت اجرا باشد و اجرای آن توسط ارگان‌های مختلف حمایت و تضمین شود. نجفی دو روز بعد از این نامه بار دیگر به موضوع عادی‌نمایی وضعیت کشور انتقاد کرد و توصیه عادی کردن ساعات کار ادارات و غیره را «غلط» ارزیابی کرد.

این اظهارات نماینده مردم تهران در مجلس در حالی مطرح شد که برخی دیگر از نمایندگان مجلس مانند «محمدجواد کولیوند»، نماینده مردم البرز، با هرگونه قرنطینه مخالف بوده و خواستار رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم شده است.

جز این اما پرسش دیگری نیز مطرح است و آن، اینکه تعطیلی کامل برای مردم چه شرایطی را برای کشور و به‌وی‍ژه اوضاع اقتصادی مملکت ایجاد می‌کند؟

همچنین چهار نماینده امیدی مجلس در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار مذاکره با قوه قضائیه در جهت تأمین امکانات بهداشتی و امکان مرخصی به زندانیان شدند. طیبه سیاوشی، حمیده زرآبادی، فاطمه سعیدی و عبدالکریم حسین‌زاده نایب‌رئیس فراکسیون امید چهار نماینده‌ای هستند که پیش از این هم خواستار قرنطینه کامل نقاط بحرانی و استفاده از منابع مالی نهادهایی همچون بنیاد مستضعفین برای مقابله با کرونا شده بودند. در نامه آنها خطاب به وزیر بهداشت آمده است: «همان‌طور که مستحضرید زندانیان، زندگی نزدیک به یکدیگر دارند و به نسبت از امکانات بهداشتی و درمانی لازم بی‌بهره‌اند که ظن به ابتلای آنان به بیماری‌های واگیردار را افزایش می‌دهد و نیز بر میزان دغدغه‌مندی و مطالبات اجتماعی درخصوص سلامت زندانیان افزوده است. این نگرانی‌ها مطالبات بحق اجتماعی، انسانی، اخلاقی و قانونی است که می‌بایست توسط مقامات ذی‌صلاح پیگیری شده و درخصوص اقدامات شفاف‌سازی صورت گیرد تا سلامت جسمی و خصوصا امنیت روانی زندانیان و خانواده‌شان در معرض خطر قرار نگیرد. در ادامه از وزیر بهداشت خواسته شده تا با انجام مکاتبات با ریاست قوه قضائیه شرایط آزادی «یا حتی‌الامکان مرخصی به زندانیان و تجهیز وسایل و کادر درمانی زندان تا پایان دوره بحران مربوط به شیوع ویروس کرونا با محوریت زندانیان زن، مادران و زندانیان محیط‌زیستی» فراهم شود.»

خبر هفته؛ بنزین نوروزی

واریز سهمیه‌های نوروزی بنزین به پس عید نوروز موکول شد. نشست خبری سخنگوی دولت که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود در لحظات پایانی لغو شد. «علی ربیعی»، در گفتگو با ایرنا درباره زمان واریز بنزین نوروزی گفت: «اختصاص سهمیه بنزین نوروزی در بحث بودجه سال آینده مطرح شده است و بودجه هم هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده و قطعا شامل ایام نوروز ۹۹ نخواهد ‌شد.»

سخنگوی دولت در این باره توضیح داد: «دولت از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت نسبت به محل تامین منبع مالی این نوع سهمیه بنزین دغدغه جدی داشت و معتقد بود باید به گونه‌ای عمل شود که به بسته‌های حمایت‌ معیشتی حاصل از این طرح آسیبی وارد نشود.» به‌گفته ربیعی هر آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، دولت موظف به اجرای آن است و در صورت تصویب نهایی بودجه، دولت نیز تلاش خواهد کرد این سهمیه را در اختیار مردم قرار دهد. سخنگوی دولت البته تاکید کرده ‌بود که «در فرصت مناسب و ان‌شا‌ءالله بعد از شکست کرونا» در اختیار مردم قرار خواهند داد.

***

مدیرکل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان از ضربه به تیم تروریستی وابسته به گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) خبر داد.

با اقدامات پیچیده و گسترده اطلاعاتی در آن سوی مرز یک تیم تروریستی وابسته به گروهک جیش الظلم (جیش العدل) شناسایی و به محض ورود به کشور در چتر اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفت و در روز یکشنبه 18 اسفند 98 توسط تیم‌های عملیاتی اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان مورد ضربه واقع شد و سرتیم عملیاتی آن به نام الیاس نارویی با نام مستعار (زبیر) به درک واصل شد. نامبرده قصد داشت با شناسایی اهداف نظامی و امنیتی در شهر زاهدان از جمله سپاه سلمان سلسله اقدامات تروریستی را در قالب عملیات انغماسی طراحی و اجرا کند که با اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.

***

وکیل فعالان محیط زیست از مرخصی عبدالرضا کوهپایه، یکی از فعالان محیط زیستی، خبر داد. محمدحسین آقاسی، وکیل فعالان محیط‌زیست، گفت: «عبدالرضا کوهپایه از فعالان محیط زیست به مرخصی آمد اما از مبلغ وثیقه خبر ندارم.»

کوهپایه یکی از فعالان محیط زیست بود که در بهمن و اسفندماه ۹۶ دستگیر شد. بنا به بخشنامه دستورات رییس قوه قضاییه، جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان، تنها علیرضا کوهپایه از 8 نفر فعال محیط زیستی بازداشت شده، به علت کم بودن مدت مجازات، مشمول این بخشنامه شده است. همچنین آقاسی از فراخوان برای آزادی حدود 10 نفر از کسانی که به نظر نمی‌رسید مشمول دستورالعمل قوه قضاییه باشند، خبر داده است.

***

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، بهرام پارسایی نماینده شیراز، حمیده زرآبادی نماینده قزوین، فاطمه سعیدی و طیبه سیاوشی نمایندگان تهران در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردند که تا پایان مجلس دهم حقوق‌شان در اختیار وزارت بهداشت برای تهیه اقلام و مواد ضروری برای مبارزه با کرونا شود.

دروغ هفته؛ کرونا قالیباف

خبری مبنی بر بستری شدن حسین محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیمارستان به علت ابتلا به کرونا در برخی رسانه‌ها منتشر شده‌بود که یکی از اعضای خانواده وی ضمن تکذیب این خبر گفت آقای محمدی در پی مشکلات ریوی که از مدت‌ها قبل با آن مواجه بوده، در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده است.

همچنین خبرهای جسته‌ و گریخته در روزهای اخیر حکایت از مبتلا شدن معاون‌اول رئیس‌جمهور به کرونا داشت، خبری که در نهایت تکذیب شد. سلیمانی، مدیر روابط‌عمومی دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهور، درباره ابتلای جهانگیری به کرونا اظهار کرد: «این خبر صحت ندارد. وی در گفت‌وگو با آنا افزود: «آقای جهانگیری در دفتر کارشان حاضر هستند و با استانداران سراسر کشور در مورد ویروس کرونا تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند و مشکلی وجود ندارد.»

همچنین درحالی‌که برخی رسانه‌ها از ابتلای محمدباقر قالیباف به بیماری کرونا خبر داده‌ بودند، سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و مشاور محمدباقر قالیباف، در پیامی در توییتر خود اعلام کرد که برخلاف شایعات، قالیباف به ویروس کرونا آلوده نشده است.

وی در ادامه افزود: خودم هم خوبم، کرونا نگرفتم، اما احتمالا به آنفولانزای H1 N1 مبتلا شده‌ام.

اتفاق عجیب هفته؛ شیخ تبریزیان

در یکی از مناطق محروم شهر مشهد، در یکی از مساجد، مقادیری دارو تحت عنوان «داروی امام کاظم علیه‌السلام» میان مردم توزیع شد و توزیع‌کنندگان با فیلمبرداری از این صحنه و مصاحبه با چند نفر تلاش کردند چنین وانمود کنند که مبتلایان به کرونا با این داروها شفا یافته‌اند.

این اقدام توسط عوامل شیخ تبریزیان که چندی قبل یکی از کتاب‌های معروف طبی را سوزانده بود انجام شده است. دست‌اندرکاران این اقدام، با شعار «آینده، متعلق به طب اسلامی است» به این کار ادامه می‌دهند و در فضای مجازی به ترویج آن می‌پردازند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور فعالان محیط زیست بیماری کرونا بنزین نوروزی ویروس کرونا وزیر بهداشت تاکید کرده نامه ای منتشر شد بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس یازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد

بلافاصله پس از انتشار این توئیت، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از این نماینده مجلس انتقاد کردند اما، او بازهم در توئیت با هشتگ اقتدار ایران نوشت: « در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»

در همین راستا، علی قلهکی هم در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره پیما با برد ۱۲ هزار کیلومتر، فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار، ولی تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید...

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898669

دیگر خبرها

  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است