Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@01:24:39 GMT

چه دستگاه هایی از پرداخت مالیات فرار می کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۳۵۴۳

چه دستگاه هایی از پرداخت مالیات فرار می کنند؟

مالیات بر عملکرد سال ها و از زمان تدوین قانون تجارت از تولید کنندگان دریافت شده و شرایط آن متناسب با مقتضیات زمانی تعیین شده است بطوری که مالیات بر ارزش افزوده مالیات جدید در اقتصاد ایران است که طی یک دهه اخیر با تدوین قانون مربوطه اجرایی شده و در نهایت به صورت آزمایشی تاکنون ادامه دارد.

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز؛ در بسیاری از موارد کالاهای قاچاق و خارجی از پرداخت سهم مالیاتی معاف هستند چرا که عملاً در چرخه پرداخت مالیات قرار نمی گیرند و بزرگ تر شدن دایره قاچاق برای هر اقتصادی می تواند به عنوان یک بحران تلقی شده و آن را به ورطه نابودی بکشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر دولت ها در چند دهه اخیر در موضوع پیشگیری و اعمال محدودیت ها برای قاچاق هیچ عملکرد مطلوبی نداشته و در نهایت تولیدکننده داخلی به تنهایی بار پرداخت مالیات را به دوش می کشد.

در ساختار اخذ مالیات نرخ ارزش افزوده ۹ درصد تعیین شده است که ۶ درصد آن مالیات و ۳ درصد مابقی عوارضی است که سهم شهرداری ها و دهیاری هاست از این رو پس از اجرای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بخش تولید بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی مواجه شدند؛بنابر این آنچه در نظام اقتصادی جهان مرسوم است این است که مالیات بر ارزش افزوده در پای صندوق‌های فروش و از مصرف کنندگان دریافت شود اما در داخل ایران به دلیل نبود امکانات مکانیزه شدن فروشگاه‌ها این مالیات از حوزه تولید دریافت شده و در واقع تولید‌کنندگان نقش واسطه را در جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده ایفا می کنند.

به دلیل مشکلات متعدد بنگاه‌های تولیدی در سال‌های اخیر، بسیاری از این واحدها در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دولت با مشکلات متعددی روبرو شدند و در نهایت منجر به کاهش تولید و در بسیاری از مواقع به تعطیلی کشیده شده اند.

 

رشد ۲۰ درصدی درآمدهای مالیاتی

 

با توجه به تدوین لایحه بودجه 99 و حذف درآمد های نفتی بنام "بودجه منهای نفت" برخی از کارشناسان معتقدند دولتی ها در لایحه بودجه حدود ۲۰ درصد رشد مالیاتی را در نظر گرفته اند؛از این رو با توجه به نرخ تورم می‌توان پیش بینی کرد که دولت برای افزایش سطح درآمدی خود با ابزار افزایش تورم بتواند در بخش مالیات بر ارزش افزوده درآمد خوبی را وصول کند اما داده ها نشان از این می دهد که این نوع مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) ضربه وارد می کند.

 

حمایت از تولید اشتغال و صادرات رویکرد اصلی نظام مالیاتی است

 

امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت و گویی اعلام کرده بود که اکنون افزایش اعتماد عمومی به نظام مالیاتی مهم‌ترین اولویت این دستگاه به شمار می رود و سایر سیاست ها از جمله گسترش عدالت مالیاتی، توسعه خود اظهاری، افزایش تمکین مالیاتی، افزایش شفافیت اقتصادی، ارتقای سلامت نظام اداری، مکانیزاسیون نظام مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی همگی بر این جهت‌گیری اساسی استوار است.

با این حال می توان گفت مهمترین رویکرد اقتصاد کشور باید حمایت از تولید باشد چرا که نظام مالیاتی یا نگاه حمایتی می تواند به عنوان متولی وصول مالیات سیاست‌های اقتصادی متناسبی در راستای رفع مشکلات و موانع تولید در چهارچوب قوانین و مقررات اتخاذ کرد.

 

باید معافیت های بی حد و اندازه مالیاتی دستگاه‌ها حذف شود

 

برخی کارشناسان اقتصادی در اظهار نظرهای خود در خصوص تدوین بودجه سال آینده کشور پیش بینی کردند که با توجه به تدوین بودجه منهای نفت، ما سال بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت از این رو با توجه به کمبود منابع به ویژه برای دولتی که با وجود کاهش وابستگی بودجه به نفت دارد کار را سخت تر می کند.

از این رو می توان برداشت کرد که برای دولتی که اصولاً چنین گستردگی در تخصیص بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌های متعدد به ویژه خارج از خودش به میزان قابل توجهی دارد و حتی درجه اولویت تخصیص بودجه ها به آن بیش از خدمات و کالاهای عمومی مانند آموزش و بهداشت بسیار کار سختی است.

نکته مهمی دیگر که باید از منظر بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت باید در هر تصمیم‌گیری و در هر سیاست‌گذاری که موجب محدودیت بیشتر بخش خصوصی و قرارگرفتن فضای کسب و کار تعیین می‌شود و در نتیجه آن به صادرات نیز لطمه وارد می‌کند به شدت پرهیز کند، زیرا درجه وابستگی بودجه به مالیات ناگزیر افزایش پیدا می‌کند و مالیات را نیز می‌تواند پرداخت کند که کسب و کار سودآوری داشته باشند.

 

باید معافیت های بی حد و اندازه مالیاتی یک سری از دستگاه حذف شود

 

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از دستگاه های متصل به دولت که گردش مالی بسیار بالایی هم دارند در چهارچوب معافیت های مالیاتی قرار گرفتند که اگر این دستگاه ها از این قائده مستثنی شوند بخش اعظمی از درآمد های دولت می تواند از این کانال بدست آید از این رو بسیاری از اقتصاد دانان خواستار آن هستند که معافیت مالیاتی برخی دستگاه‌ها متوقف شود و آنها نیز به جمع پرداخت کنندگان مالیات‌ بپیوندند.

طبق آمارهای استخراج شده یکی ازمهمترین  بخش های مغفول مانده در بودجه ۹۹ مربوط به بودجه های شرکت‌های دولتی است از این رو عدم توجه به این قاعده موجب شده تا ارقام نجومی آن در کل لایحه بودجه در حکم حیاط خلوت و صندوقچه در بسته ایفای نقش کند.

بنابر این می توان متذکر شد که توجه ویژه و برنامه ریزی قوی در این حوزه می‌تواند در راستای عملی کردن شعار تقویت انضباط بودجه‌ای و اصلاح رویه ها و شفافیت دولت به منابع و مصارف این بخش محقق شده وحتی الامکان دولت مقداری از هزینه های جاری را از این محل تامین کند اما یکی از اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت آن از تولیدکنندگان است که این موضوع باید بررسی و ساختار تصحیح قانون عملیاتی شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده بودجه 99 دولت دوازدهم قاچاق بنگاه تولیدی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت مالیات نظام مالیاتی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات باید به فرهنگ تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام الله نور کریمی تبار روز سه شنبه در دیدار با مدیرکل و جمعی از مدیران امور مالیاتی استان در سخنانی ضمن تبریک موفقیت حملات تلافی‌جویانه و افتخارآفرین جمهوری اسلامی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، تلاش دولت و مشارکت مردم در تحقق شعار سال را خواستار شد و گفت: سالی که آغاز و پایانش متبرک به ماه خدا باشد، همراه با برکت و نیکویی برای مسلمانان و ملت ایران خواهد بود.

وی اضافه کرد: مالیات از اشخاصی که دارای درآمد هستند و در قبال ارائه خدماتِ عمران شهرها و روستاها و ایجاد امنیت گرفته می‌شود و بهترین نحوه اجرای مالیات این است که خودِ افراد، آن را داوطلبانه اظهار و ادا کنند.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه همه افراد باید پرداخت مالیات را برای خود یک تکلیف بدانند، افزود: ما در قبال افراد جامعه، دولت و روز قیامت مسئولیت و تعهد داریم و مالیات یکی از منابع تأمین هزینه‌های اداره جامعه و تدبیر امور کشور است؛ لذا کسانی که از تعهدات اجتماعی خود سر باز می‌زنند و از مالیات فرار می‌کنند در حق خود و دیگران جفا می‌کنند.

حجت الاسلام کریمی‌تبار تصریح کرد: ما معتقدیم که خداوند رازق است و صداقت در رزق و روزی ما اثرگذار و کارساز است و پنهان‌کاری و فرار از تکلیف، نوعی روی‌گردانی از یاد خداست که بر اساس آیات الهی تنگی و سختی در زندگی را به دنبال خواهد داشت.

وی با ذکر اینکه قناعت و شکرگزاری باعث افزایش نعمت در زندگی است، گفت: ما در زندگی باید ضمن دوری از فزون‌خواهی خود را در مقابل افراد بی‌بضاعت مسئول بدانیم و اگر کسی در این میان از تکلیف قانونی خود سر باز بزند، ناسپاسی خود را در مقابل خداوند نشان داده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در ادامه افزود: انسان با مرگ، از مال و ثروت فاصله می‌گیرد، لذا پرداخت مالیات و سایر تکالیف قانونی و شرعی نوعی تربیت، تمرین و آمادگی برای فاصله گرفتن و دل کندن از وابستگی‌های دنیوی است تا دین‌مان همواره حفظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار با تقدیر و تشکر از تلاش کارکنان و مدیران امور مالیاتی برای تأمین درآمدهای دولت و ارائه خدمات به مردم، از مدیرکل امور مالیاتی استان خواست با بهره‌گیری از تجارب مدیریتی خود، برای توسعه و خدمت به مردم استان تلاش بیش از پیش داشته باشد.

کد خبر 6079453

دیگر خبرها

  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • فرار مالیاتی با پوزهای نمایشی
  • فرار مالیاتی پزشکان با پوزهای نمایشی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی
  • پرداخت ۴۲۹ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های ایلام
  • ۴۲۹ میلیارد تومان از محل مالیات به شهرداری های ایلام پرداخت شد
  • پرداخت مالیات باید به فرهنگ تبدیل شود