Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@12:07:31 GMT

پشت پرده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و کویت

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۴۵۱۷

پشت پرده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و کویت

ساعت 24-این روزها بحث خروج نظامی آمریکا از منطقه به موضوعی جالب و جدی برای بیشتر تحلیلگران سیاسی تبدیل شده است. در ظاهر ماجرا گویا شیوع کرونا موجب شده اتفاقات جدیدی هم در عالم سیاست رخ بدهد بطوریکه اخبار رسیده حاکیست آمریکا خروج نیروهایش از خاورمیانه را همزمان با شیوع کرونا ویروس آغاز کرده است اما به نظر می‌رسد در ورای این تصمیم ابعاد سیاسی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وال استریت ژورنال گزارش کرد، طی دو هفته گذشته حدود ۱۰۰۰ سرباز از کویت به آمریکا بازگشته‌اند و انتظار می‌رود که ۲۰۰۰ نیرو دیگر نیز در آینده نزدیک از این منطقه خارج شوند.
خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواسته ایران از آمریکا بود اما به نظر می‌رسد عوامل دیگری غیر از کرونا هم بوده که به این خروج سرعت بخشیده است. این روند محدود به این موارد نبوده و اخیرا پنتاگون گفته است به زودی در راستای توافقی که با طالبان امضا شده، نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.
> ترامپ، پمپئو و افسران سیا
علی محمودی پژوهشگر سیاست و کارشناس مطالعات خاورمیانه در این رابطه می‌گوید: کرونا بهانه خوبی برای ترامپ بود تا وعده محقق نشده خود در خصوص خارج کردن سربازان آمریکایی از عراق را محقق کند.
وی افزود: ترامپ شمار نیروهای آمریکایی حاضر در خاورمیانه را از ۸۰ هزار تن به ۹۰ هزار نیرو رساند در حالیکه بارها متعهد شده که نیروهایش را از این منطقه خارج کند. به نظر می‌رسد بیم از واکنش ایران به شهادت سردار سلیمانی موجب شد آنها قدری بیشتر تعلل کنند و در قبال انتقادات هم مدعی بودند خطر هنوز به طور کامل رفع نشده است.
این کارشناس افزود: سیاست‌های میلیتاریستی ترامپ اصلا قابل پیش بینی نیست و به نظر می‌رسد او حتی گفته‌های مشاورانش در امنیت ملی آمریکا را چندان وقعی نمی‌نهد، او بیشتر متکی به دوستان پمپئو در سیا و ارزیابی‌های منطقه‌ای آنها از اوضاع است چرا که به نظر می‌رسد نفوذ وزیر خارجه آمریکا بر روی ترامپ بیش از اندازه زیاد است و از همین رو افسران زبده سیا منبع ارزیابی ترامپ در سیاست‌های خاورمیانه‌ای هستند.
محمودی یادآور شد: روزنامه نگارانی که به کاخ سفید نزدیک هستند تردید ندارند که تصمیمات نظامی دولت آمریکا بیشتر وابسته به آخرین ارزیابی‌هایی است که افسران سازمان سیا مستقر در منطقه ارائه می‌کنند و به نظر می‌رسد در حال حاضر به رئیس جمهور آمریکا آخرین جمع‌بندی درباره آرایش نظامی ایران بعد از حمله به سردار سلیمانی در عراق ارائه شده که بر اساس آن اعلام وضعیت سفید در خصوص پاسخ ایران ارائه شده که به معنی آرام بودن شرایط است، بخصوص که بیشتر نظامیان در راه خانه آمریکا در زمان تحولات دی ماه به خاورمیانه اعزام شده بودند و به عبارتی نیروی مازاد برای واکنش سریع محسوب می‌شدند.
> سیاست حرکت مهره‌های شطرنج
وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها در حال فرار از منطقه هستند یا خیر، گفت: مطلقا این استدلال درست نیست و بهتر است توجه داشته باشیم که اهداف راهبردی کاخ سفید از نگاه اغلب تحلیلگران ایجاب می‌کند تا با مداخله در منطقه از ظهور هر قدرت منطقه‌ای یا خارجی در خاورمیانه جلوگیری کنند. به همین دلیل واشنگتن قصد ندارد خاورمیانه را به صورت کامل ترک کند بلکه می‌خواهد رویکردهای خود را
به‌شکلی متفاوت به اجرا درآورد.
این کارشناس مطلع در امور خاورمیانه ادامه داد: آمریکایی‌ها تاکتیک‌های چندگانه‌ای را دنبال می‌کنند از جمله اینکه از سیاست بازی شطرنج در جابجایی نیروها استفاده می‌کنند مثلا بخش‌هایی را از یک نقطه حرکت می‌دهند و به نقطه‌ای دورتر می‌برند یا نیروها را در میان پایگاه‌های خود در منطقه تقسیم می‌کنند به این ترتیب با چند جابجایی کم اهمیت وانمود می‌کنند که تمایلی به حضور در منطقه ندارند.
محمودی با پیچیده ارزیابی کردن سیاست‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: برخلاف برخی باورها در خصوص منعطف قلمداد کردن دموکراتها نسبت به جمهوریخواهان در موضوع حضور نظامی در خاورمیانه به نظر میرسد که هیچیک از این دو گروه سیاسی تمایلی به نبودن در خاورمیانه ندارد؛ چنانچه دیدید در ماجرای خروج آمریکا از سوریه این دموکراتها بودند که به خاطر این سیاست، ترامپ را مورد حمله قرار دادند بطوریکه در نهایت آمریکایی‌ها از خروج کامل از سوریه صرفنظر کردند. ازاین حیث باید توجه داشت که برنامه حضور در منطقه به لحاظ عملگرایی نظامی در دموکراتها قوی تراست مثلا در دورع اوباما بیشترین میزان حملات پهپادی به مراکز تجمع القاعده و طالبان صورت می‌گرفت و قبل‌تر از او کلینتون بیشترین حملات هوایی و موشکی را به عراق انجام داده بود که این موارد نشان می‌دهد در مواردی حتی دموکراتها سختگیر از جمهوریخواهان در بحث حضور در منطقه خاورمیانه هستند.
> فرضیه یارگیری آمریکا از طالبان
محمودی معتقد است مصالحه آمریکا با طالبانی که تا دیروز به‌عنوان یک نیروی ایدئولوژیک علیه آمریکا عمل می‌کردند و اکنون در کنار آمریکا قرار گرفتند، می‌تواند بیانگر یارگیری سیاسی واشنگتن از میان جهادی‌های مستقر در منطقه برای مهار دشمنان متخاصم آمریکا باشد.
وی در این خصوص می‌گوید: بر مبنای این ارزیابی که بیشتر می‌تواند در حد یک فرضیه باشد، آمریکا بخش زیادی از نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و در عین حال طالبان به عنوان بخشی از نیروی موازنه گر افغانی به مهار گروه‌های افراطی‌تر ضد آمریکا در منطقه همچون القاعده و دیگران خواهد پرداخت.
این کارشناس خاورمیانه می‌افزاید: درگیری سیاسی داخلی در افغانستان هم خود مزیدی است بر علت که آمریکایی‌ها خروج کامل و تمام و کمالی از افغانستان نداشته باشند چرا که به نظر می‌رسد وجود درجه‌ای از ناملایمات سیاسی در افغانستان توجیه‌گر حضور نظامی آمریکا در افغانستان شده است، اگر تا دیروز آمریکا به بهانه طالبان در افغانستان حضور داشت، امروز به‌واسطه بی‌ثباتی و بی‌نظمی که درنتیجه جدایی میان عبدالله و اشرف غنی اتفاق افتاده احساس می‌کند باید حضور داشته باشد. در درگیری‌ها داخلی افغانستان برای آمریکایی‌ها مهم نیست که دشمن چه گروه یا شخص باشد، بلکه بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند توجیه‌گر ماندن آمریکا در افغانستان است.
> فایده حضور در خاورمیانه چیست؟
طی یک قرن اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از همه به دلیل وجود منابع عظیم انرژی مورد مناقشه کشورهای غربی بوده و هریک از قدرت‌ها تلاش کرده‌اند تا با گسترش نفوذ در منطقه، ضمن تامین نیازشان به نفت، تا حد ممکن از سیطره بر روند جریان عرضه انرژی در جهت کنترل یا تحت فشار قراردادن رقبا استفاده کنند.
این سیاست در قرن بیستم به صورت اعلامی‌ و اعمالی از سوی ایالات متحده به ویژه در دوره نظام تک‌قطبی دنبال می‌شد. آمریکا سال‌ها به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی نفت به شدت نسبت به تحولات در خاورمیانه حساس بود و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مداخله داشت. اکنون مدتی است که از میزان وابستگی این کشور به خاورمیانه در حوزه انرژی کاسته و حتی ایالات متحده به بزرگترین تولید کننده نفت و یکی از از صادرکنندگان انرژی تبدیل شده است.
> خروج موقت برای ورود مجدد
در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بحث خروج ایالات متحده از خاورمیانه جدی‌تر از قبل مطرح و همین امر باعث طرح مباحث گوناگونی شده است. این موضوع در یکی دو سال اخیر از سوی مقام‌های کاخ سفید اعلام شد، ضمن اینکه به تازگی دولت و مجلس عراق هم خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شده‌اند.
برخی تحلیلگران می‌گویند تاکتیک ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در حال تغییر است و در واقع شکل مداخله کاخ سفید چنانچه در گفتگو با کارشناسان به آن اشاره شد به حالتی دیگر ادامه خواهد یافت.
برخی این تصمیم کاخ سفید را همانند اعلام خروج نیروهای بریتانیایی از خلیج فارس در دهه ۱۹۶۰ میلادی می‌دانند. با توجه به دلایل سیاسی و اقتصادی، کنترل امور خاورمیانه برای واشنگتن ضرورت دارد و به همین دلیل بعضی تحلیلگران اعتقاد دارند قرار است تاکتیک ایالات متحده نسبت به منطقه تغییر کند و در واقع شکل مداخله کاخ سفید به حالتی دیگر ادامه خواهد داشت.
در مورد این دو تصمیم که به فاصله حدود پنج دهه از هم اعلام شده‌، افزایش هزینه‌های مالی حضور در خاورمیانه و اعتراضات داخلی در کنار تمرکز دولت‌ها بر مبحث سروسامان دادن به اقتصادی ملی آمریکا و انگلستان مهمترین دلایل عقب‌نشینی عنوان شده و می‌شود.
> سیاست متناقض ماندن و مداخله
«ویلیام وچسلر» در مقاله‌ای در کتاب «خاورمیانه عرصه بزرگ بازی قدرت» با اشاره به اهمیت این منطقه حساس و راهبردی آورده است: همانطور که مقام‌های بریتانیایی بیش از ۵۰ سال قبل نشان دادند، باید خروج این کشور از خاورمیانه را از سر بیرون کرد و کماکان لندن در منطقه نفوذ خواهد داشت، اکنون همین امر در مورد ایالات متحده صادق است.
به اعتقاد وی، اگرچه بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس حدود نیم قرن است که مستقل شده‌اند و از نظر حکومتداری جوان به شمار می‌آیند اما آن‌ها حضور و سپس خروج بریتانیا را شاهد بوده‌اند و اکنون موضوع خروج آمریکا از منطقه به پرسشی مهم برای آن‌ها تبدیل شده ‌است.
از نگاه برخی تحلیلگران، به غیر از موضوع انرژی، ایالات متحده منافع منطقه‌ای و بین المللی مهمی در خاورمیانه دارد که از آن جمله اهمیت این منطقه در امنیت جهانی است. ایالات متحده خود را قدرت برتر در خاورمیانه معرفی می‌کند که سایر قدرت‌ها در داخل و خارج منطقه ظرفیت تقابل با واشنگتن را ندارند. وچسلر صاحبنظر مسائل بین‌المللی اما می‌گوید که دیدگاه‌های واقع‌گرایانه آمریکا در تثبیت قدرت جهانی با رویکردهای آرمانگرایانه مقام‌های این کشور در زمینه لیبرالی رفتار کردن با کشورهای منطقه موجب تناقضی شده است که جایگاه برجسته منطقه در حوزه تولید انرژی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
> وابستگی به نفت منطقه
در شرایط کنونی از دیدگاه سیاستگذاران آمریکایی دستیابی به استقلال انرژی و پیشرفت‌های خیره کننده در زمینه حفاری و استخراج نفت و گاز، به معنی سیطره کامل واشنگتن بر بازار انرژی و بی نیازی صددرصدی نیست. هنوز ایالات متحده نسبت به توقف عرضه نفت از خلیج فارس به علت برخی تحولات سیاسی و نظامی ‌آسیب‌پذیر است زیرا شرکت‌های آمریکایی نسبت به تامین نیازهای داخلی شهروندان این کشور ناتوان خواهند شد. افزایش قیمت جهانی نفت به طور قطع بر قیمت داخلی سوخت تاثیرگذار است.
از نگاه واشنگتن خاورمیانه هنوز به صورت بنیادین به علت تنش‌های داخلی، منطقه‌ای بی‌ثبات است. از سوی دیگر تنگه هرمز آبراهی است که تنها دو مسیر کم عرض رفت و برگشت کشتی را دارد و بخش مهمی ‌از آن در اختیار ایران قرار دارد. این موضوع می‌تواند تامین یک چهارم نفت مورد نیاز جهان را دچار مشکل کند.
> و همچنان ترس از قدرت یابی روسیه
به هر تقدیر از هر منظر که به موضوع نگاه شود اهداف کاخ سفید ایجاب می‌کند تا از ظهور هر قدرت منطقه‌ای یا خارجی در خاورمیانه جلوگیری کند و این هدف جز با حضور در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس محقق نمی‌شود. واشنگتن با این توجیه که منافعش به خطر افتاده سال‌ها پیش به مقابله با نفوذ آلمان نازی یا شوروی کمونیست در منطقه پرداخت و در نتیجه حضور در این منطقه حساس عاملی است که بیش از هرچیز از سوی دولتمردان کاخ سفید ضروری می‌نماید.
در دیدگاه ایالات متحده نفت و موقعیت سوق الجیشی خلیج فارس واقعیت‌هایی محسوب می‌شوند که بخشی از اصول امنیت ملی آمریکا را تشکیل می‌دهند. ادامه عرضه انرژی از منطقه، خرید و انتقال آزادانه آن، حمایت از ثبات در منطقه و تقویت رفاه خاورمیانه از اهداف مورد توجه واشنگتن بیان می‌شوند. این اهداف کاخ سفید ایجاب می‌کند تا از ظهور یا حضور هر قدرت منطقه‌ای یا خارجی در خاورمیانه جلوگیری کند. واشنگتن با همین توجیه و بزرگنمایی به مخاطره افتادن منافعش به مقابله با نفوذ آلمان نازی یا شوروی کمونیست در منطقه پرداخت. همچنین ایالات متحده تمام توان خود را برای مقابله با جنبش پان عربی، انقلاب اسلامی‌ ایران، اشغال کویت از سوی عراق و حتی اقدامات گروه‌های تندروی سلفی به کار برد.
«رونالد ریگان» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۷ در مورد اهمیت خاورمیانه برای کاخ سفید گفت: نقش ما (ایالات متحده) در خلیج فارس حیاتی است؛ محافظت از منافع‌مان و کمک به دوستان و محافظت از آن‌ها را برعهده داریم.
> سنگین شدن بهای ماندن برای آمریکایی‌ها
ایالات متحده همگام با حضور نظامی ‌در منطقه که با تاکید بر خطوط دریایی از تنگه هرمز تا باب المندب شکل گرفته است، گسترش تعامل و نفوذ غیرنظامی، دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و افزایش تجارت با منطقه را دنبال کرده است.
به عنوان نمونه سفارت آمریکا در بغداد بزرگترین سفارت این کشور در جهان است که ساخت آن ۷۵۰ میلیون دلار هزینه داشته و در دوره اوج ۱۶ هزار آمریکایی در آن حضور داشتند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا هدف دیپلماتیک این کشور در منطقه ارتقای اقتصادهای محلی و افزایش سطح رفاه در کنار رشد ثبات داخلی بوده است. واشنگتن چند دهه و میلیاردها دلار هزینه کرد تا به این اهداف برسد اما تاکنون دستاورد خاصی نصیب مردم منطقه نشده است.
اکنون موضوعی که فراتر از قابلیت‌های واشنگتن مطرح می‌شود، اراده کاخ سفید برای ادامه حضور در منطقه است. حضور آمریکا در دو جنگ بی‌پایان در افغانستان و عراق باعث شد که افکارعمومی‌ به دنبال خاتمه دادن به این اوضاع باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که شهروندان آمریکایی نمی‌خواهند رفاه خود را به خاطر اهداف سیاست خارجی این کشور به مخاطره بیندازند. همین خواسته عمومی ‌باعث شده است تا چهار رئیس جمهوری اخیر آمریکا به صورت تلویحی یا آشکار بر لزوم کاهش تعهدات جهانی آمریکا تاکید داشته باشند. «بیل کلینتون»، «جورج بوش»، «باراک اوباما» و اکنون دونالد ترامپ همین موضوع را تکرار کرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ ترامپ به مقامات واشنگتن دستور داد تا توافق‌هایی را برای خارج کردن همه نیروهای آمریکایی از منطقه تا پیش از انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ نهایی سازند.
با این حال چنانچه اشاره شد این خروج در صورت محقق شدن کامل نخواهد بود و آمریکا نیروهای احتیاطی خود را به صورت پراکنده و محدود در بحرین، عربستان، کویت و عراق باقی نگه خواهد داشت.
> ترامپ: چرا از جیب ما؟
تحلیلگران بر این باورند اگرچه تصمیم‌ خروج از منطقه به نفع ایران تمام می‌شود اما ترامپ تلاش دارد تا برخلاف سه رئیس جمهوریِ پیش از خود رفتار کند. وی این سوال و تردید را مطرح کرده است که حضور در خاورمیانه تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند.
با این‌حال نکته مهم اینجا است جنگ در عراق و افغانستان نشان داد ایالات متحده تلاش دارد توانایی خود برای راهبری سیستم امنیت جهانی همچنان حفظ کند حتی بحران‌های مالی جهان هم ثابت کرده‌اند قدرت این کشور در تعیین مسیر اقتصادی جهانی کماکان حفظ شده بطوریکه در موضوع قیمت نفت بخت همچنان با آنها یار بوده است. با وجود مخالفت بیشتر کشورهای مستقل منطقه با حضور دائم آمریکا در خاورمیانه اما کاخ سفید در نقطه عکس این مسیر در حرکت است. این درست بیانگر همان سیاستی است که از حُقه انگلیسی‌ها الگو برداری شده یعنی بی میل به ماندن و پرانرژی برای ماندن!

آفتاب یزد

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: منطقه خاورمیانه حضور در منطقه ایالات متحده نظر می رسد آمریکایی ها خلیج فارس کاخ سفید منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نیروهای مقاومت عراق اعلام کرده‌اند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6084937

دیگر خبرها

  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه
  • چاد هم نظامیان آمریکایی را اخراج می کند
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟
  • نقشه زد و خوردهای ۷ ماه اخیر در خاورمیانه | تعداد نیروهای آمریکا در ۹ کشور خاورمیانه