Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر مبتلا شدن دو نفر به ویروس ناخوانده‌ای به نام «کرونا» تقریبا سه هفته قبل در استان قم برای اولین بار در کشور مثبت اعلام شد. پس از انتشار این خبر آمار ابتلا به ویروس کرونا به سرعت در کشور افزایش یافت و دولت بلافاصله مقابله با آن را در راس تصمیمات و اقدامات خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قوه مجریه، وزارت بهداشت را مسئول ستادی به «ستاد ملی مقابله با کرونا» کرد و سعید نمکی وزیر بهداشت را مسئول اصلی آن قرار داد. البته برای تصمیم گیری در امور مهم‌تر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد اسلامی وزیر راه و علی ربیعی سخنگوی دولت را هم عهده‌دار مسئولیت در تیم مقابله با این ویروس منحوس شدند.

فرشته نجاتی به نام دولت الکترونیک

با ورود این ویروس به کشور، دغدغه‌های مردم برای انجام کار‌های روزمره خود دو چندان شد، اما طولی نکشید که دولت تصمیم گرفت تا برخی از اقدامات مهم روزمره مردم را الکترونیکی کند تا آرامش خاطر به جامعه برگردد.

در پی تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغیه‌هایی از سوی این ستاد برای در امان ماندن مردم از این ویروس منحوس در نظر گرفته شد که یکی از این اقدامات غربالگری الکترونیکی کرونا بود. به گفته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت سایتی با آدرس salamat.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد بتوانند با پاسخ‌دهی به چند سوال، غربالگری الکترونیکی شوند. افزون بر این شماره ۴۰۳۰ نیز راه اندازی شده تا مردم بتوانند با متخصصان ارتباط برقرار کرده و مشاوره دریافت کنند.

یکی دیگر از تصمیمات اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مجازی کلاس‌های دانشگاهی بوده است؛ به طوری که دانشجویان در این مدت می‌توانند با ورود به آدرس elearn.ut.ac.ir از آخرین اطلاعات این موضوع مطلع شوند.

دادرسی دادگاه‌ها هم سومین اقدام خوب ستاد ملی مقابله با کرونا بود. طبق بخشنامه‌ای از سوی این ستاد مقرر شد تا با استفاده از سامانه‌های ابلاغ الکترونیکی و پیام کوتاه، روند دادرسی‌ها به اطلاع مراجعان قوه قضائیه برسد و همچنین به همکاران قضائی تاکید شد تا از هرگونه احضار و جلب غیرضروری در این ایام اجتناب کنند.

البته کلاس‌های درس مداس هم از تصمیمات ستاد ملی مقابل با کرونا مغفول نماند و سازمان صداو سیما در بخش‌های مختلف برنامه‌های خود به تدریس مجازی درس‌های دوره‌های مختلف تحصیلی آن هم از طریق تلویزیون اقدام کرد.

وزارت کشور متولی اصلی دولت الکترونیک

در میان اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت کشور هم تلاش‌های بسیاری در زمینه آسودگی خاطر مردم و الکترونیکی شدن فعالیت روزانه ملت ایران انجام داده است. چرا که امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که خدماتی ۲۲ گانه در راستای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به اتباع و مهاجرین خارجی الکترونیک شده است. بخشی از این خدمات عبارت اند از طراحی و پیاده سازی طرح کارفرمایان و مشاغل، صدور مجوز، تمدید و تعویض مدارک اقامتی، صدور و یا تعویض مدارک اتباع خارجی، صدور و یا تمدید برگ تردد ۹۰ روزه، ثبت فوت و ابطال مدارک اتباع خارجی، صدور مجوز تحصیل دانشجویان تبعه خارجی، بررسی جا یه جایی محل سکونت و انتقال پرونده شناسایی، صدور برگ خروج از کشور و معرفی نامه ناجا، ابطال مدارک و لغو پناهندگی اتباع خارجی، صدور برگه مسافرتی، رسیدگی به تقاضای تابعیت، طرح سرشماری غیر مجاز و ... بوده است.

مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور همچنین خدمات کلی دیگری اعم از صدور مجوز پروانه تاسیس سمن ملی، استانی و شهرستانی، صدور پروانه تاسیس سمن شبکه موضوعی، خدمات تمدید پروانه سمن‌ها، خدمات ارتقا سمن‌ها، درخواست تاسیس و صدور پروانه احزاب و گروه‌های سیاسی، درخواست مجوز برگزاری تجمع و راهپیمایی، درخواست برگزاری مراسم مسقف و یا محصور، خدمات نظارت بر ثبت مصوبات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، رسیدگی و پاسخگویی از خانواده وزارت کشور در سطح ستاد و دستگاه‌های اجرایی و ... را الکترونیکی کرده است.

یکی دیگر از تصمیمات اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه‌ی بانکی و پولی بود که مردم بیشترین فعالیت را در طول روز با آن دارند. در این خصوص چندی پیس ستاد مقابله با کرونا از کاهش ساعات کاری بانک‌ها خبر دادند و اعلام کردند که مشتریان باید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تا حد امکان کار‌های بانکی خود را به صورت غیرحضوری از طریق اینترنت بانک، همراه بانک و تلفن بانک انجام دهند.

شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای شد تا اهمیت دولت الکترونیک بیشتر از قبل دیده شود؛ باشد که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت روز افزون دولت الکترونیک در دولت تدبیر و امید باشیم تا در مواقع اضطراری جامعه از هر گونه تشویش اذهان عمومی به دور باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس وزارت کشور دولت الکترونیک ستاد ملی مقابله با کرونا دولت الکترونیک وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۴۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی ظهر سه شنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران حجاب و عفاف را از ارزش‌های اسلامی، دینی وملی یاد کرد و گفت: ایرانیان در طول زمان به رعایت عفاف و حجاب مشهور و معروف بوده‌اند.

وی با عنوان اینکه اجرای عفاف و حجاب یک دستور قانونی است و اکثر بانوان آن را اجرا می‌کنند، گفت: اندکی از بانوان ممکن است در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند و با تذکر باید به این ارزش ملی و قانونی و اسلامی احترام گذارند.

وی با اظهار اینکه نیروی انتظامی با رعایت کرامت انسانی و اخلاقی در حال اجرای طرح است، گفت: قالب بانوان به این تذکر توجه دارند و اگر موارد معدودی توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود.

وحیدی از نیروی فراجا که با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است، تقدیر کرد و حمایت مردم از طرح فراجا را قابل تقدیر دانست.

وزیر کشور همچنین با اظهار اینکه برای دور دوم انتخابات نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است، گفت: در این دوره تمامی فرایندها به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به تغییر استانداران لرستان و مازندران گفت: برنامه‌ای برای تغییر استانداران نداریم و با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح آزادسازی ساحل در استان‌های شمالی نظیر مازندران گفت: بهسازی نوار ساحلی آزادشده از سوی شهرداری‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی برای شرکت در مراسم معارفه استاندار به مازندران سفر کرده است.

کد خبر 6086624

دیگر خبرها

  • انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب
  • شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بهادری جهرمی: تعیین تکلیف صدور مجوزهای کسب و کار با هیئت مقررات می‌باشد
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز/ مدیرآن آماده‌باش شدند
  • مشارکت مردم ایران برای نجات زمین
  • آماده باش نیروهای امداد و نجات به دنبال صدور هشدار نارنجی
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران