Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزاترش همشهری آنلاین به نقل از ایرناپلاس، طی روزهای اخیر اعلام آمار ۲۰۰ کشته در گیلان ازسوی نماینده وزارت بهداشت در استان، آمار ۸۰ فوتی از سوی فرماندار کاشان و آمارهای دیگر در استانهای گلستان و مازندران، در کنار آمار تجمیعی خبرگزاری جمهوری اسلامی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مطرح شده که به نظر با آنچه دکتر جهانپور،سخنگوی وزارت بهداشت مطرح می‌کند، تفاوت‌هایی داشت و اخباری هم از تعداد بالای مدفونان در بهشت زهرا(س)ی تهران به گوش می‌رسد؛ البته سوابق بی‌اعتمادی‌های مختلف در افکار عمومی، نظیر ماجرای هواپیمای اوکراینی و اعلام نشدن قربانیان اعتراضات آبان ماه، باعث جدی بودن نگاه شک و تردید در این موضوع هم شده است، اما واقعیت چیست؟

منتقدان وزارت بهداشت چه می‌گویند؟

منتقدان وزارت بهداشت معتقدند تناقض‌های آماری وزارت بهداشت متعدد است و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اینکه بخشی از کم‌شماری وزارت بهداشت را جبران کنند و بخشی از حقیقت را بگویند، بعضا شروع به اعلام آمار کردند که با آمار رسمی در مواردی در تناقض بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن وزارت بهداشت برای اینکه جلوی بروز تناقض‌های آماری را بگیرد به دانشگاه‌ها دستور داد آمار ندهند. در حالی که به علت تعداد زیاد بیماران، ازدحام در بیمارستانها، تعداد زیادی فوتی که بسیاری آزمایش تشخیصی هم نداشتند، به عنوان فرد مشکوک دفن می شدند.

به ادعای منتقدان، آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس سی‌تی‌اسکن است که روش نسبتا دقیقی است و برخی معتقدند بیشتر از تست کرونا قابل اتکاست که البته تا چند روز پیش در اکثر استانها نبود. در مورد فوتی‌ها هم در برخی موارد تستی انجام نمی شود یا جواب تست بعد از مرگ می‌آید.

واکاوی ماجرای ۲۰۰ فوتی تنفسی در گیلان

بررسی یکی از این موارد خالی از لطف نیست. دکتر قربانی نماینده وزارت بهداشت در استان گیلان، اوایل هفته جاری از فوت ۲۰۰ تن در دو هفته گذشته در این استان خبر داد و بعد از نقدهایی که به او شد، اعلام کرد که این افراد نه لزوما براثر کرونا، که در اثر بیماریهای تنفسی فوت کرده‌اند.


براساس سالنامه آماری منتشره از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، در سال ۹۶ کمتر از ۳هزار نفر در بیمارستانهای دولتی گیلان فوت کرده‌اند. با توجه به وجود ۴۰۰۰ تخت در بیمارستانهای دولتی و قریب ۱۰۰۰ تخت در بیمارستانهای خصوصی گیلان، می‌توان تخمین زد که کل فوت‌شدگان در بیمارستانهای گیلان در سال ۹۶، حدود ۳۷۵۰ نفر بوده‌اند.

طبق آمار ثبت احوال، در «رویدادهای حیاتی» به طور متوسط کمتر از  ۱۰ درصد افراد در اثر بیماری‌های تنفسی فوت می‌کنند. یعنی در سال  ۹۶ باید حداکثر ۳۷۵ نفر در اثر بیماریهای تنفسی فوت کرده باشند، به عبارتی هر ماه ۳۱ نفر و هر دو هفته ۱۶ نفر که البته در این فصل می‌تواند بیشتر باشد و حداکثر آن را می‌توان ۲۰ یا ۳۰ نفر در نظر گرفت. 

با این وصف با کم تغییر گرفتن آمار فوت، در سالهای گذشته، بیماریهای تنفسی در دو هفته اول اسفند، ۲۰ تا ۳۰ کشته داشته و با این حساب احتمالا ۱۷۰ یا ۱۸۰ تن از آمار ۲۰۰ کشته اعلامی در گیلان می‌توانند ناشی از کرونا باشند.

اما آیا با این حساب آماری که طی ۲۱ روز اخیر، هر روز ظهر به طور منظم ازسوی وزارت بهداشت بیان می‌شود، نادقیق و ناشی از کم‌شماری است؟

معیار کرونا در اعلام وزارت بهداشت

پاسخ امیر پروسنان، خبرنگار سلامت به این سوال، منفی است. به گفته او، آنچه وزارت بهداشت اعلام می‌کند، «آمار قطعی و بر اساس اعلام آزمایشگاه رسمی، به ابتلای ویروس جدید کرونا» است. یعنی کسانی که به دلایل دیگری مثل آنفلوآنزا یا مشکلات تنفسی و غیره فوت می‌کنند، در این آمار محاسبه نمی‌شوند. از طرفی سی‌تی‌اسکن ریه تا حدود ۹۵ درصد مشخص می‌کند که بیمار به ویروس مبتلاست؛ اما همچنان وزارت بهداشت مطابق استاندارد جهانی خود، تست کرونای مثبت را معیار محاسبه در آمار «کرونا» در نظر گرفته است.

وی به ایرناپلاس می‌گوید: نکته دیگر این که وزارت بهداشت آمار را از خود دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گیرد و بعد با توجه به نتایج آزمایشگاه‌ها اعلام می‌کند. این آمارها در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تجمیع و صحت‌سنجی می‌شود و با چند منبع چک و در نهایت اعلام می‌شود. 

پروتکل دفن، معیار برخی مردم

این روزها ممکن است شما هم گذرتان به بیمارستانهایی که بیماران کرونایی یا تنفسی در آنها بستری هستند افتاده باشد. شاید هم دیگرانی که به این مراکز رفته‌اند برایتان تعریف کرده باشند که در مدت زمانی نه چندان طولانی، چندین جسد کرونایی را دیده‌اند که از بیمارستان بیرون آورده شده‌اند.

محمدکاظم جعفری، مدیر ایرنای استان قم که از کانون‌های اصلی کرونا در کشور است، در این زمینه می‌گوید: از آنجا که کلیه کسانی که درمراکز کرونایی فوت می‌کنند، اعم از کرونایی، مشکوک به کرونا، تنفسی و ... با پروتکل کرونا کاور، کفن و دفن می‌شوند، منابع غیر از وزارت بهداشت نظیر پرسنل بیمارستان یا همراهان بیمار یا برخی مسوولان محلی، کلیه این افراد را در آمار فوت‌شدگان کرونا به حساب می‌آورند. در حالی که این پروتکل احتیاطی با هدف جلوگیری از شیوع بیماری ناشی از کلیه افراد مشکوک به کرونا درنظر گرفته شده است.

این هم یکی از عوامل تفاوت این آمار با آمار رسمی وزارت بهداشت است که با معیار و سخت گیری خاصی تهیه و تایید می‌شود.

آیا همه تست می‌شوند؟

نکته قابل توجه دیگر آن است که معیار وزارت بهداشت، چه درباره تعداد مبتلایان و چه درباره درگذشتگان، براساس مراجعه افراد و انجام تست است و طبیعی است افرادی که وارد این چرخه تشخیصی نشده‌اند، در آمار هم نیایند. روشن است که بخشی از جهش آمار اعلامی وزارت بهداشت بعد از روزهای ابتدایی، بیش از آن که ناشی از بالا رفتن ابتلا باشد، ناشی از افزایش کیت‌های تشخیص و تسریع کار و افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص این بیماری بوده است. این در حالی است که تا مدتی فقط آزمایشگاه انستیتو پاستور و دو آزمایشگاه دیگر در تهران فقط کیت تشخیصی داشتند، در حالی که شیوع بیماری و فوت در استانهای قم، مرکزی و گیلان شروع شده بود، اما امکان تست و آمارگیری نداشت.

همچنین برخی به رغم وجود علائم، به دلایل مختلف از قرار دادن خود در معرض آزمایش پرهیز دارند و شاید در روزهای ابتدایی یا چند روز قبل از اعلام آمار رسمی، افرادی در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند، اما مجال آزمایش آنها نبوده است. یا برخی از مردم مناطق محروم با وجود مشکوک بودن به کرونا، اصلا بیمار را بیمارستان نبرده‌اند و بعد از فوت نیز با این ذهنیت که ممکن است دولت مانع دفن عادی آنها شود، به صورت عادی آنها را دفن کرده‌اند.

واقعیت آن است که صداقت در اعلام آمار، یکی از ضرورت‌های مدیریت بحران کروناست؛ موضوعی که زمینه‌ساز اعتماد مردم به مجموعه وزارت بهداشت در قبول توصیه‌های پزشکی است.

کد خبر 492165 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران آمار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران آمار دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت دانشگاه ها اعلام آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارویار امسال ۱۲۰ همت بودجه می خواهد/واکنش به آمار مسئولان

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی، در تشریح نشست روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ حوزه سلامت با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات کشور خبر داد و افزود: متأسفانه در گزارش‌های ارائه شده توسط دستگاه‌ها بین ارقام و اعداد اعلامی سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بانک‌ها یکپارچگی لازم وجود ندارد و آمارهای مختلفی ارائه می‌شود در این رابطه یکی از مشکلات و چالش‌های نظام و اقتصاد سلامت، بحث صحت آمار است و این درد بزرگی است البته ما در کمیته سلامت الکترونیک تلاش داریم با شفاف کردن داده‌ها به این موضوع پایان دهیم زیرا نظام سلامت در حال حاضر تشنه ارائه آمار صحیح است و در حوزه حکمرانی سلامت باید این اتفاق رقم بخورد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها تاکنون خرید ارز توسط واردکنندگان برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ۳.۰۱۴ میلیارد دلار بوده و ۳.۱۴ میلیارد دلار ارز ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومانی توسط دولت تخصیص داده شده که ۷۳.۲۴ همت آن ریال است؛ واردکنندگان هم ۳۵۲ میلیون دلار ارز ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومانی دریافت کردند که در مجموع ۲۴.۶۸ همت می‌شود که مجموعه خرید ارزی ۹۷.۹۲ همت بوده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است اما متأسفانه هنوز به تولیدکنندگان دارو پرداخت نشده است.

محمدبیگی افزود: قرار بود بانک مرکزی ۲۹ همت توسط سازمان برنامه و بودجه دریافت کند که این مهم هم محقق نشد و در مجموع شاهد عدم تناسب میان محاسبات دارویی کشور هستیم و به طور حتم این موضوع را در صحن علنی پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به بودجه طرح دارویار، گفت: سال گذشته با صراحت در نامه‌های ارسالی به رئیس جمهور و نشست‌های کمیسیون بهداشت برای طرح دارویار ۱۰۵ همت پیشنهاد شد اما تنها ۶۹.۵ همت در بودجه سنواتی ۱۴۰۲ تصویب که تاکنون ۳۳ همت از آن پرداخت شد و مابقی آن تاکنون پرداخت نشده و بی توجهی نسبت به این موضوع باعث افزایش هزینه کرد از جیب و کمبود یک سری از داروها و اقلام ویژه در سبد دارویی کشور شده که متأسفانه ناراحتی و عدم رضایت مردم را هم در پی داشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: به ۱۲۰ همت برای طرح دارویار در سال ۱۴۰۳ نیاز داریم و اگر این بودجه اختصاص داده نشود با چالش دارویی مواجه خواهیم شد؛ تاکنون ۷۴.۹ همت برای طرح دارویار تصویب شده و در این رابطه از دولت انتظار داریم با توجه به چالش‌های عدیده دارویی و کاهش توان و قدرت اقتصادی خانواده‌ها این مهم را مورد توجه قرار دهد؛ اگر اختصاص ۱۲۰ همت در توانشان نیست این مبلغ را به ۸۵ همت افزایش دهند تا بار سنگینی به نظام سلامت و مردم تحمیل نشود.

کد خبر 6079478 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دارویار امسال ۱۲۰ همت بودجه می خواهد/واکنش به آمار مسئولان
  • رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد
  • آمار شهدای غزه به ۳۳۷۹۷ نفر رسید
  • آخرین آمار قربانیان جنگ غزه
  • ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس در گیلان + عکس
  • پنج فوتی در واژگونی اتوبوس تبریز در گردنه حیران
  • ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس در گیلان