Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمیل علیزاده شایق در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش تولید برنج در کشور در پی بارش‌های مناسب در سالجاری، اظهار کرد: بارش‌های مناسب در سالجاری علاوه بر استان‌های شمالی تولید برنج در استان‌های جنوبی را نیز افزایش داده است.

وی ادامه داد: تر سالی موجب افزایش 10 درصدی تولید برنج در کشور نسبت به سال گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایق میزان تولید برنج در سالجاری در استان‌های جنوبی و شمالی را در مجموع 2 میلیون و 400 هزار تن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه واردات برنج در سالجاری در حجم بالایی انجام شده است، افزود: حجم برنج وارداتی در سالجاری نسبت به سال 97 افزایش داشته و روند ورود آن با تخصیص ارز ادامه دارد.

شایق تصریح کرد: با توجه به تولید داخلی و واردات نه تنها بازار کسری برنج ندارد بلکه با اضافه عرضه نیز روبه رو است. 

به گفته وی؛ به رغم اعیاد و مناسبت‌های متعدد پیش رو انتظار می‌رود شاهد شوک به بازار برنج در بهار نباشم و بازار باثباتی را در ایام نوروز، ماه رمضان و ماه محرم تجربه کنیم.

شایق با بیان اینکه از اواسط بهمن ماه بازار برنج به ثبات نسبی رسیده است، اظهار کرد: این ثبات تا ماه محرم ادامه خواهد داشت، ورود به فصل کشت برنج در بهار نیز خود عامل دیگری برای بازار بدون تنش خواهد بود.

وی گفت: از اواسط بهمن ماه کیفی‌ترین برج داخلی با کمترین ناخالصی با قیمت 20 هزار تومان عرضه شده و تا امروز تغییر قیمت نداشته است.

شایق در پاسخ به این پرسش که اما قیمت برنج درجه یک در بازار بیش از 20 هزار تومان است، گفت:  در شهرهای بزرگ گران فروشی اتفاق می‌افتد و ضمن اینکه با وجود قیمت‌های بالا برنج‌های عرضه شده از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و ناخالصی بالایی دارند.

مدیر عامل انجمن برنج کشور تاکید کرد: سال‌ها است که موضوع گرانی فروشی برنج در شهرهای بزرگ و اختلاط برنج کیفی با برنج غیر کیفی مطرح است، اما به دلیل ضعف در نظارت تا امروز اقدام مناسبی برای حل این مشکل انجام نشده است.

شایق تصریح کرد: پیش بینی آب و هوایی نشان از بهار پر باران برای سال آینده دارد که نتیجه آن تولید بالا برنج همانند سال 98 است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران برنج گرانی ماه رمضان واردات تولید برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای تداوم اجرای طرح خرید و توزیع برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، دستاوردهای ارزشمند این طرح را که به مدیریت بهینه بازار برنج منتهی شده بود، از بین می‌برد.

وی افزود: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول را که به‌دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود، خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

کشاورز با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، قیمت برنج ایرانی با رشد ۳۰۰درصدی از مرز ۱۵۰ هزار تومان گذر کرد، ادامه داد: جهش قیمت موجب کاهش تقاضا و انباشت محصول شد و بیم آن می‌رفت که حجم قابل‌توجهی برنج از بین برود و کشاورز و تولیدکننده خسارت سنگینی متحمل شوند.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت داده با حذف حلقه‌های واسطه‌گری، محصول برنج را مستقیم از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران تصریح کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کردند و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تأکید بر اینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار به‌نفع دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش بی‌منطق قیمت برنج در بازار، قطعاً شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول می‌شویم و تقاضا برای خرید برنج کمتر می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران متذکر شد: سال گذشته با حمایت از طرح خرید برنج ایرانی با صدور مجوز واردات، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود، امسال دولت از یک سو حمایت از طرح خرید برنج ایرانی را متوقف کرده و از طرفی واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه، در بازار نمود پیدا می‌کند و باید متوجه این مهم باشند که با افزایش قیمت و بازگشت رکود، ازسرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی شاید با موفقیت همراه نشود و دولت نباید انتظار داشته باشد با این نوع تعامل، بخش خصوصی بار دیگر از اجرای این طرح استقبال کند.

کشاورز با تأکید بر این مهم که برای حفظ تعادل در بازار برنج باید تا پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، گفت: در شرایطی که حجم قابل‌توجهی برنج تولید داخلی باقی نمانده است و باید منتظر تولید سال جدید باشیم، کمبود توأمان محصول داخلی و خارجی موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود و دولت برای جبران این مشکل، عجولانه عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور به بازار را انتخاب می‌کند که این اتفاق خود خطای دیگری است که مشکلات بازار برنج را تشدید می‌کند.

وی همچنین درباره تأمین ارز واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی اقدام به واردات برنج می‌کنند و پس از عرضه محصول به بازار، برای دریافت ارز پس از تأیید وزارت کشاورزی از سوی بانک مرکزی در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند، اما از ۷ ماه پیش تا کنون واردکنندگان ارزی دریافت نکرده‌اند و به‌دلیل محدودیت سرمایه، امکان فعالیت و واردات مجدد را ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی
  • بازار رمزارز‌ها / قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد