Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نگرانی‌های موجود به دلیل همزمانی شیوع ویروس کرونا و احتمال وقوع سیلاب در استان، گفت: برنامه‌ریزی سد‌های دز و کرخه، امسال با اولویت مدیریت سیلاب انجام شده تا ریسک وقوع سیل در پایین دست این رودخانه‌ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه مخازن سد‌های دز و کرخه به گونه‌ای تنظیم شده که ظرفیت خالی کافی برای کنترل سیلاب‌های متعارف را داشته باشند، و بتوانند نیاز آبی پایین دست را در حد معمول تامین کنند، بیان کرد: درحال حاضر حجم خالی مخازن حوضه کارون برای کنترل سیلاب بسیار مناسب و بیش از ۳.۶ میلیارد مترمکعب است.

ایزدجو درخصوص نگرانی از وقوع سیل در پایین دست رودخانه‌های دز و کرخه، اظهار داشت: آخرین گزارش هواشناسی برای ۱۶ روز آینده، وقوع ۳ سامانه بارشی نه چندان قوی را در این مدت پیش‌بینی کرده که در صورت تحقق و تغییر نیافتن در این پیش بینی‌ها، نگرانی از بابت کنترل سیل وجود ندارد و جریان آب خروجی از سد‌های دز و کرخه متناسب با تاب‌آوری رودخانه‌ها تنظیم می‌شود تا خسارتی در پایین دست به دنبال نداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتیکه بارش‌ها طبق پیش بینی‌ها اتفاق بیفتد، خروجی سد دز روی ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی سد کرخه به پایین دست ۴۵۰ مترمکعب در ثانیه ثابت خواهد ماند که متناسب با تاب‌آوری این رودخانه‌ها است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه تمام پتانسیل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص مهار سیلاب‌های احتمالی بسیج و بکار گرفته شه، به بازدید اخیر خود از سیل‌بند‌های پایین دست رودخانه دز اشاره و تصریح کرد: چند نقطه از سیل‌بند‌ها تخریب شده بود که با تلاش دستگاه‌های اجرایی متولی اکنون در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه به وضعیت مناسب برسند.

ایزدجو بر تسریع در ساخت سیل‌بند‌های حوضه‌های دز و کرخه تاکید کرد و اظهار داشت: به دستور استاندار خوزستان، تقویت سیل‌بند‌ها باید با سرعت پیش برود، زیرا احتمال وقوع سیل همیشگی است و در صورت سهل‌انگاری، اقدامات دیر هنگام نتیجه بخش نخواهد بود.

او در ادامه گفت: در صورتی که بارندگی‌های شدید و متوالی رخ دهد، به طوری که وقت کافی برای تخلیه سد دز وجود نداشته باشد، احتمال افزایش خروجی این سد، تا یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه وجود دارد، اما با پیش بینی‌های فعلی هواشناسی، شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

رودخانه دز، تاب مقابله با سیلاب را ندارد

این مقام مسئول افزود: با توجه به تخریب سیل‌بندها، امسال تاب‌آوری رودخانه‌ها (حداکثر ظرفیت عبوردهی سیل بدون ایجاد خسارت) نسبت به پارسال کاهش یافته، بنابراین سعی می‌شود که تخلیه سد‌ها به گونه‌ای باشد که خروجی در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها باشد تا آبگرفتگی در پایین دست رخ ندهد.

او اذعان داشت: رودخانه دز در سال گذشته، تحمل عبوردهی یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه را داشت و مشکلی برای روستا‌ها و شهر‌های پایین دست بوجود نمی‌آمد، اما با تخریب سیل بندها، ظرفیت آبگذری این رودخانه امسال کاهش یافته و در حد عبور ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه است.

فرهاد ایزدجو بیان کرد: با اقداماتی که اکنون با هدف ترمیم و بازسازی سیل‌بند‌ها در حال اجرا است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه، تاب‌آوری رودخانه دز تا دبی یک هزار مترمکعب در ثانیه افزایش یابد.

او اظهار داشت: روستا‌هایی که در بستر سیلابی رودخانه‌ها قرار دارند باید جابه‌جا می‌شدند، اما به دلیل مسائل اجتماعی و تصمیم مقامات مسئول مساله جابه‌جایی روستا‌ها منتفی شده و به جای آن، ساخت سیل‌بند در اطراف روستا‌ها و افزایش تراز خانه‌های جدید، در دستورکار قرار گرفته تا احتمال آبگرفتگی کاهش یابد.

سیل در کمین آهو دشت

ایزدجو افزود: با توجه به محدودیت مخزن سد دز برای کنترل سیل، پخش سیلاب در پایین دست این رودخانه، حتی در سال‌هایی که بارش‌ها نرمال است، احتمال ۴۰ درصدی دارد و مناطق شعیبیه، بامدژ و آهودشت همیشه در معرض سیل هستند.

او با اشاره به کمبود اعتبارات امسال برای ساخت سیل‌بندها، گفت: دستگاه‌های متولی متناسب با مبلغ بودجه در حال کار هستند؛ به طور نمونه در پایین دست حوضه دز، در بخش شعیبیه شوشتر نسبتاً خوب کار شده، سیل‌بند‌های منطقه بامدژ در اهواز احتیاج به کار بیشتری دارد و سرعت کار در بخش آهودشت شوش اخیرا بهبود یافته، اما نیاز به شتاب بخشی بیشتری دارد.

فرهاد ایزدجو نسبت به آبگرفتگی در منطقه آهودشت در صورت تعلل در انجام اقدامات پیشگیرانه هشدار داد و تصریح کرد: ۲ زهکش متعلق به شرکت کشت و صنعت میان آب (از جمله زهکش بزرگ K ۲) در منطقه آهودشت به رودخانه دز متصل می‌شود که باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود جریان در زمان سیلاب به آن‌ها توسط این شرکت انجام شود، اما به رغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرماندار شوش و امور آب منطقه غرب سازمان آب و برق خوزستان، تاکنون اقدامی صورت نگرفته، این در حالی است که در صورت تعلل، آبگرفتگی اراضی اطراف این زهکش‌ها بسیار محتمل است.

او تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که سیل یک پدیده غیرقطعی است بنابراین هیچکس نمی‌تواند با قاطعیت درباره آن نظر بدهد، زیرا همیشه امکان دارد با سیلاب‌های کم نظیر و یا بی‌نظیر همچون بهار امسال، روبه رو بشویم.

کاهش ۵۰ درصدی آورد آب در حوضه مارون- جراحی

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین شرایط آبی حوضه مارون- جراحی را نامطلوب دانست و گفت: آورد این رودخانه در سال آبی جاری، نسبت به متوسط دراز مدت کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

او اظهار کرد: در صورت ادامه این شرایط، ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه مارون اعلام می‌شود و سهمیه آب تنها به باغات اختصاص می‌یابد.

فرهاد ایزدجو افزود: بر اساس پیش بینی‌ها در تابستان آینده در حوضه‌های کارون، دز و کرخه مشکلی برای تامین کشت‌های معمول نخواهد بود، اما برای کشت‌های پرمصرف همچون برنج محدودیت اعمال می‌شود و امکان کشت شلتوک و تکرار شرایط پارسال وجود ندارد.

او اذعان داشت: تابستان امسال نیاز آبی کشت‌های نرمال برای همه حوضه‌ها بجز مارون تامین می‌شود، اما در هیچکدام از حوضه‌های آبی نمی‌توان انتظار کشت‌های پرمصرف را داشت و آب مورد نیاز کشت‌های شلتوک را نمی‌توانیم تامین کنیم.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران سد کرخه و دز هشدار هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان مترمکعب در ثانیه تاب آوری رودخانه دز و کرخه پایین دست پیش بینی ها رودخانه دز رودخانه ها سیل بند ها کنترل سیل وقوع سیل روستا ها حوضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز دریاچه ارومیه ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته‌ است. به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: با توجه به بارش‌های نرمال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بهبود نسبی جریان آب در رودخانه‌های این حوضه و عدم برداشت آب توسط کشاورزان در فصل زمستان، ورودی به دریاچه افزایش داشته است.

وی افزود: رهاسازی از سدها به سمت دریاچه نیز این موضوع را تقویت کرده به نحوی‌که تراز دریاچه در چند ماه اخیر دارای رشد مداوم بوده‌ است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: مقایسه آماری نشان می‌دهد تراز دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی دارای رشد 50 سانتیمتری بوده و در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته، 6 سانتیمتر بیشتر است. 

قاسم‌زاده گفت: در حال حاضر حدود 30 درصد از سطح دریاچه با آب پوشیده شده است که معادل 1250 کیلومتر مربع است.

دیگر خبرها

  • ارایه وام‌ به تولیدکنندگان لباس برای کاهش قیمت تمام شده محصول
  • خوردن چه غذاهایی در ماه رمضان بوی بد دهان را افزایش یا کاهش می‌دهد؟
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • سقوط آزاد ین
  • تصویب ۲ مصوبه برای مقابله با تخریب سیل در «رضوان کالپوش»
  • تراز دریاچه ارومیه ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است
  • بارش‌های نیمه اول سال آبی در آذربایجان‌غربی به ۲۵۲ میلی‌متر رسید
  • حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید
  • بازدید بیش از ۸۵۰۰ گردشگر از اسکله‌های بندر خرمشهر
  • تاکید بر مقابله با رودخانه خواری / لزوم به‌روزرسانی نقشه خطرپذیری شهر تهران