Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:59:42 GMT

برگزیدگان جایزه نوفه ۹۸ مشخص شدند

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۴۹۱۱۸

برگزیدگان جایزه نوفه ۹۸ مشخص شدند

بنا بر اعلام قبلی دبیرخانه جایزه، به دلیل شیوع بیماری کرونا شکل برگزاری مراسم تغییر کرد و آیین اختتامیه‌ به صورت رویداد دیجیتالی برگزار شد.

در این رویداد فرزین سوری، دبیر جایزه نوفه، آمار آثار رسیده به بخش کتاب سال را ارائه کرد و نحوه‌ داوری هیأت داوران ۷۸ نفره‌ این بخش را شرح داد.

در بخش رمان سال بزرگسال نوفه از میان پنج کاندیدای نهایی، ضحی کاظمی برای باران‌زاد از انتشارات کتابسرای تندیس، موفق به دریافت مدال سنجاقک طلایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی یزدانی خرم برای خون خورده از انتشارات چشمه، الیستا آقایی برای مه‌آلود از نشر باژ، هادی معیری‌نژاد برای ساعت باران از نشر نیماژ و فرهاد آذرنوا برای یفرن دوم از انتشارات پیدایش، شایسته‌ تقدیر شناخته شدند.

همچنین در بخش کتاب سال نوجوان، سیامک گلشیری برای کتاب گورشاه از نشر افق با رأی مستقیم هیأت داوران (رضا علیزاده، سید جواد راهنما، هدا حدادی، احمد اکبرپور و نوشیار خلیلی) برنده‌ سنجاقک طلایی شد. همچنین کتاب آن‌سوی دریای مردگان نوشته‌ معصومه میرابوطالبی از انتشارات فاطمی شایسته‌ تقدیر شناخته شد.

در بخش فرعی فصل اول نیز کیانا رحمانی برای داستان هومانکولوس موفق به دریافت مدال سنجاقک طلایی شد. از حمید جواهری برای داستان ممنون برای کاناپه و مکاشفات نادرست، فاطمه نوروزی هارونی برای خواب‌خوار، افروز ضیایی برای داستان مویریا، علی علی‌شاهی برای داستان دریاچه آلبا و ستاره عارف‌کشفی برای داستان تیرمست شایسته‌ تقدیر شناخته شدند.

جایزه نوفه به منظور اعتلای نشر ادبیات گمانه‌زن و تشویق هرچه بیشتر ناشران و نویسندگان برای تألیف آثار گمانه‌زن، پایه‌گذاری شده است و با حمایت انتشارات پیدایش، مجله‌ی سفید و اپلیکیشن فیدیبو برگزار می‌شود.

درباره ادبیات گمانه‌زن

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است، این عنوان توصیف کننده تمام سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند و ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت، زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند.

رابرت هاین‌لاین (۱۹۰۷ تا ۱۹۸۸)‌ نویسنده مشهور علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان واقع‌گرا پایبند نیستند و تخیل را هسته مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم ادبیات ژانری شناخته می‌شوند و پیش از این کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

برچسب‌ها انتشارات چشمه رضا علیزاده کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتشارات چشمه رضا علیزاده کتاب انتشارات چشمه رضا علیزاده کتاب برای داستان گمانه زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد

 «عالیجناب بو»، رمان کوتاهی مبتنی بر دیالوگ است و تمام جزئیات در خلال گفت‌وگوی شخصیت اصلی با دیگران برای خواننده روشن می‌شود. یکی از نکات مهمی که نویسنده سعی داشته است تا با زبان طنز و کنایه برای مخاطب آشکار کند وضعیت مشاغل سخت و توانفرساست و همچنین، نحوه نگرش ما به صاحبان این مشاغل.

در معرفی داستان این کتاب آمده است: «بویی شما را تعقیب می‌کند. بویی که پیدا نیست از عصر دایناسورها باقی مانده، یا از همین نزدیکی می‌آید. بوکِشان باید دنبال بو برویم تا عالیجناب را بشناسیم. عالیجنابی که زندگی و تاریخ و دودمان ما را به بازی گرفته، با داستان از پی عالیجناب بو بیایید.».

محمدرضا یوسفی، نویسنده این اثر از نویسندگان باسابقه ادبیات کودک و نوجوان ایران است. اولین اثر داستانی او «سال تحویل شد» بود که در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. یوسفی علاوه‌بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز مشغول است؛ اما فعالیت‌های اصلی او نویسندگی برای کودکان است. تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر از او منتشر شده است که عناوین برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مجموعه ۱۲ جلدی «قصه‌ای نو از افسانه»، «وقت قصه من را صدا کن»، «داستانک‌های شاهنامه»، «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» و «ستاره‌ای به نام غول».

کتاب «عالیجناب بو» اثر محمدرضا یوسفی با تصویرگری شیرین فتح‌الهی در ۱۲۸ صفحه مصور و به بهای صد هزار تومان، برای مخاطبان ۱۱ سال به بالا از سوی کتاب‌های مهتاب (کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران