Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان نویسندۀ کتاب «ارادتمند؛ هیچ» از والدین خواست که در حضور کودکان و نوجوانان از ویروس کرونا، هیولا نسازند و به معلمان نیز توصیه کرد آموزش مجازی را به بمباران مجازی تبدیل نکنند.

مهدی باتقوا که چندین داستان، ویژۀ گروه سنی کودک و نوجوان نوشته و ترجمه کرده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زندگی مجموعه‌ای از تلخی‌ها و شیرینی‌هاست و وقتی همۀ این پستی‌ها و بلندی‌ها کنار هم جمع شد، زندگی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اگر بتوانم به کودکان و نوجوانان توصیه‌ای کنم، می‌گویم از کوچک‌ترین لحظات زندگی‌تان هم برای لذت بردن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شاید بچه‌ها فکر کنند مگر می‌شود از شرایط سخت هم لذت برد؟ آن‌ها را ارجاع می‌دهم به خواندن خاطرات رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و انفجار و کشت و کشتار تا ببینند چطور می‌توان وسط آشوب خندید و خوش بود و مرگ را مسخره کرد.

نویسندۀ کتاب «ارادتمند؛ هیچ» تصریح کرد: روزهایی که کشور ما درگیر ویروس کروناست، روزهای خاصی است که ما قبلاً تجربۀ مواجهه با آن را نداشته‌ایم اما یادمان باشد که هر حادثه‌ای یک بخش فرصت دارد و یک بخش تهدید.

باتقوا با اشاره به فرصت‌هایی که کرونا در اختیار ما قرار داده گفت: ما این روزها فرصت داریم در خانه بمانیم، با خانواده خود تنها باشیم، در تنهایی کتاب بخوانیم، مطلب بنویسیم و مهم‌تر از همه به خودمان فکر کنیم.

وی با خوانش بیتی از مولوی، خطاب به والدین اظهار کرد: پدر و مادرهای گرامی؛ «چون که با کودک سر و کارت فتاد/هم زبان کودکی باید گشاد.» حواستان باشد که حین تحلیل‌ها، اخبار گوش دادن‌ها و غول ساختن از مشکلات و مسائل، بچه‌ها به شما گوش می‌دهند. شاید دهانشان بسته باشد اما چشم و گوششان باز است و باید مواظب باشیم که پیش آن‌ها کرونا را یک غول زشت جلوه ندهیم و در برابر آن اظهار ترس نکنیم.

این نویسنده اهمیت توجه به نوجوانان را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: فرزندان ما در سن نوجوانی بدون کمک گرفتن از دیگران برای خودشان مسائل را تحلیل می‌کنند و تصمیمات خود را با والدین در میان نمی‌گذارند. اگر در کودکی از خودمان تصویر ذهنی یک قهرمان و کسی که همیشه می‌توان روی او حساب کرد در ذهنشان ساخته باشیم، در شرایط سخت خیالشان راحت است که می‌توانند روی پدر و مادرشان حساب کنند و خود را در مقابل کوه مشکلات تنها نمی‌بینند.

باتقوا هشدار داد: اغلب خانواده‌های ما تک‌فرزند هستند و کودکان و نوجوانان در تنهایی بزرگ‌شده‌اند. اگر والدین در این شرایط آن‌ها را تنها بگذارند در حقشان خیانت مضاعف کرده‌اند. نقش آن‌ها در این روزها و در قبال کودکانشان بسیار پررنگ است. باید به بچه‌ها بگویند که تهدید هست اما زندگی جریان دارد و دوران سخت بالاخره تمام می‌شود.  

وی افزود: ممکن است پدر و مادرها با خودشان بگویند که حرف ما مهم نیست و کسی به آن گوش نمی‌کند؛ شاید برای بقیه این‌طور باشد اما برای بچه‌ها مهم‌ترین تحلیل، تحلیل والدین است پس سعی کنیم خوب مسائل را تحلیل کنیم. اگر آن‌ها را بترسانیم به جادۀ ترس و اضطراب واردشان می‌کنیم؛ جاده‌ای که مقصد خوشی ندارد.

نویسندۀ کتاب «فیلم سیم نمایی» تأکید کرد: نگاه صفر و صدی در شرایط بحرانی خوب نیست. باید تمرین کنیم که نگاه خاکستری داشته باشیم و لابه‌لای زشتی‌های کرونا، زیبایی‌های زندگی را هم ببینیم. باید اجازه بدهیم بچه‌ها از کنار والدین بودن لذت ببرند، خلوتشان را با چیزهای خوب پر کنند و بدانند که پدر و مادر پناهگاه آن‌ها هستند.

باتقوا پیشنهاد داد که پدر و مادرها در این شرایط از فرزندان خود نظرخواهی کنند، تحلیل آن‌ها را از ذهنشان بیرون بکشند و به هیچ وجه تنهایشان نگذارند.

وی دربارۀ آسیب‌های آموزش مجازی نیز گفت: متأسفانه برخی از معلمان ما به‌ویژه معلمان مدارس غیرانتفاعی با شروع بحث آموزش مجازی در کورس رقابت افتاده‌اند و تند تند از روی تکالیف عکس می‌گیرند و برای والدین می‌فرستند.

این نویسنده تصریح کرد: چرا باید در این شرایط بچه‌ها را بمباران تکلیف کنیم؟ چرا پدر و مادرهای ما باید در کنار استرس‌ها و مشکلات دیگر، نگرانی انجام این تکلیف‌های بسیار را داشته باشند؟ مگر چند درصد از والدین ما با علوم و ریاضی آشنایی دارند که بتوانند کار یک معلم را در خانه انجام بدهند؟ از معلمان عزیز می‌خواهم که رقابت با یکدیگر را کنار بگذارند و به فکر آرامش والدین و دانش آموزان باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نویسنده کودک و نوجوان کروناویروس والدين معلمان بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تحلیل وزیر اسبق بهداشت درباره مرگ دکتر پرستو بخشی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: جماران

دیگر خبرها

  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • عبدالله سیدران از دنیا رفت
  • اهدای یک جایزه ویژه به نویسنده «داستان آمریکایی»
  • قطع امید بایدن از دولت نتانیاهو در غزه + فیلم
  • تحلیل وزیر اسبق بهداشت درباره مرگ دکتر پرستو بخشی
  • (ویدیو) تحلیل وزیر اسبق بهداشت درباره مرگ دکتر پرستو بخشی
  • عبدالله سیدران نویسنده بوسنیایی درگذشت
  • تحلیل سهام برکت ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • کتابی که تئوری کودتای رضا شاه بود
  • نویسنده «مار و پله»: از مامور امنیتی پرونده مدینه متشکرم