Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@19:36:22 GMT

پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۳۹۷۰

ساعت24-یک فعال حوزه کار پرداخت دو ماه بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا را خواستار شد و بر ضرورت حرکت به سمت دولت الکترونیک و استقرار نظام یکپارچه الکترونیکی در کشور تاکید کرد.

علی اصلانی با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد و کسب وکارهای بسیاری از کشورها از جمله چین، گفت: ویروس کرونا نه تنها چین، بلکه ایران و بسیاری از کشورهای دنیا را غافگیر کرده اما چین با کنترل شدید و قرنطینه، توانست بر این بیماری غلبه کند و جلوی گسترش کرونا ویروس را بگیرد، تا آنجا که حتی در خانه را روی خانواده‌هایی که همکاری نمی کردند قفل زد و مردم به شکل آنلاین غذا سفارش داده، خدمات خود را دریافت کردند و از طریق دورکاری سرکار حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دولت چین یکسری امکانات برای خانواده ها در مقابله با کرونا فراهم و یک نفر از اعضای خانواده را مسئول خرید مایحتاج کرد که با لباس مخصوص و تجهیزات کامل ضد کرونا از خانه خارج می شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها در چین در بستر فضای مجازی حفظ شدند، افزود: اگر چه اقتصاد چین از کرونا کم ضرر نکرده ولی آنها به دلیل وجود زیرساختهای قوی اقتصاد، بنگاههای تعاونی، فعال بودن شبکه های مجازی و اینترنت و از همه مهمتر استقرار نظام و دولت الکترونیک توانستند در چنین شرایطی دوام بیاورند.

 وی تصریح کرد: هرچه به سمت الکترونیکی شدن برویم اولین آثار مثبت آن را در تولید و بهره وری داخلی خواهیم دید. شرایط امروز ایجاب می کند که به این سمت حرکت کنیم و نظام یکپارچه الکترونیک را در کشور پیاده سازی کنیم.

اصلانی در ادامه درباره حمایت از کارگران و مشاغل آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان، مقرر شده تا به کارگرانی که به کرونا مبتلا می شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود و سازمان تامین اجتماعی قول مساعد داده تا در بحث مرخصی استعلاجی کارگران مبتلا به کرونا همکاری لازم را داشته و غرامت دستمزد ایام بیماری را پرداخت کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای حمایت از کارگران آسیب دیده از کرونا این بوده که برای دو ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بیمه بیکاری به آنها پرداخت شود تا هم بین واریز بیمه هایشان فاصله نیفتد و هم آسیب بیشتری نبینند و سازمان تامین اجتماعی باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

به گفته این مقام مسئول کارگری بر اساس قانون بیمه بیکاری، به افرادی که به طور غیر ارادی و در اثر بروز حوادث غیرمترقبه، کار خود را از دست می دهند مقرری بیمه بیکاری پرداخت می شود لذا وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید در خصوص کارگران مشمول قانون کاری که بیمه هایشان از طریق کارفرما پرداخت می شود به تفاهم برسند تا برای دو ماه به آنها بیمه بیکاری پرداخت شود.

اصلانی کارگران مشمول قانون کار شاغل در رستورانها، فست فودها، مراکز خدماتی و گردشگری و آرایشگاهها را از جمله مشمولان دریافت بیمه بیکاری دانست که باید حمایت شوند.

این فعال حوزه کار درعین حال با انتقاد از عدم کاهش ساعات کار کارگران در زمان اوج شیوع کرونا، گفت: در هفته های گذشته به استانداران اختیاراتی واگذار کردند و ساعات کار ادارات برای کارمندان دولت کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه جامعه کارگری را نادیده گرفتند و بخش اعظمی از کارگران نسبت به این امر اعتراض داشتند.

وی تصریح کرد: وقتی ساعات کار ادارات و مراکز دولتی کاهش یافته و به دورکاری منجر شده است چرا کارگران همچنان باید ۸ ساعت مشغول کار باشند؟

به گفته اصلانی، باید با صدور بخشنامه ای به کارگاهها و کارخانه ها، کارگران دستکم تا پایان فروردین ماه همچون ماه مبارک رمضان از کاهش ساعات کار برخوردار می شدند.

این فعال کارگری در پایان با انتقاد از کارفرمایانی که کارگران را در شرایط حاضر مجبور به کار کردند تا تولیدشان متوقف نشود، از کارفرمایانی که با هزینه شخصی، ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی تهیه کرده و در اختیار کارگران خود گذاشتند، تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت کار به منظور حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا، ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

پیش از این مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار نیز گفته بود کارگران مبتلا به کرونا مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری شده و می توانند از مرخصی استعلاجی به شرط تایید سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی آسیب دیده از کرونا بیمه بیکاری ساعات کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاجعه، خطر یا رخدادی است طبیعی یا توسط فن‌آوری ساخته انسان که در پی آن آسیب فیزیکی، تخریب، از دست دادن جان یا تغییر شدیدی به محیط زیست وارد می‌شود.

معصومه کمال‌ا‌لدینی (عضو گروه جامعه‌شناسی مصائب و بلایای طبیعی انجمن جامعه‌شناسی ایران) درپژوهشی با عنوان «تأملی بر مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه» به واکاوی این موضوع پرداخته است که فاجعه در همە جوامع قابلیت اتفاق افتادن دارد، و زندگی انسان همیشه در طول تاریخ با بحران مواجه بوده است. فجایع و بحران‌هایی مثل جنگ، فقر، آتش سوزی‌های شهری و...با ورود به زندگی انسان‌ها وضعیت زندگی‌شان را دچار آشفتگی می‌کند. 

* پیامدهای فاجعه در جوامع انسانی

یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است

به زعم این پژوهشگر امروزه مخاطرات طبیعی مثل، سیل، زلزله، خشک‌سالی و طوفان بر حسب عمق و شدت و وسعت و سطح مقاومت، آمادگی عینی و ذهنی جوامع و انسان‌ها و اقدامات پیش‌گیرانه با پیامد‌هایی فاجعه‌آمیز و بسیار متفاوت در جوامع انسانی همراه است.

او در ادامه می‌نویسد: تحقیقات جامعه‌شناسی نشان داده که یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است. متخصصان علوم اجتماعی از منظری متفاوت با اندیشه‌مندان مهندسی و فنی به موضوع فجایع طبیعی می‌نگرند و فاجعه در این علم پدید‌ه‌ای اجتماعی تعریف می‌شود که از ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی تأثیرپذیر است و با خود اختلالات اجتماعی نیز به دنبال دارد.

* جامعه‌شناسی فاجعه

کمال‌ا‌لدینی در این مقاله با اشاره به مطالعات انجام شده در عرصه جامعه شناسی فاجعه می‌نویسد: پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۲۰ میلادی در جهان با تحقیقات پرینس و سوروکین و سپس کوارنتلی مطرح شد، امروزه اندیشه‌مندان اجتماعی را به مطرح شدن گرایشی جدید از جامعه‌شناسی با نام جامعه‌شناسی فاجعه سوق داده که به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد. 

جامعه‌شناسی فاجعه به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد

او می‌نویسد گروه جامعه‌شناسی فاجعه یا مصائب اجتماعی در ایران عمری کوتاه دارد و از سال ۱۳۶۹ پس از فاجعه زلزله منجیل آغاز و در سال ۱۳۸۲ با وقوع زلزله بم به اوج فعالیت خود رسید.

به زعم کمال‌ا‌لدینی نشر مقاله‌های تحقیقی علمی و بررسی آثار جامعه‌شناسان، هر چند اندک، در گسترش و کارآمد شدن این گرایش در نظام دانشگاهی ایران و سازمان مدیریت بحران تأثیر مهمی دارد، و در زمینه‌های مختلفی به توصیف مختصات گوناگون اجتماع حادثه دیده می‌پردازد.

این پژوهشگر در نهایت با اشاره به این موضوع که تحلیل رابطە بین متغیر‌های گوناگون، محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها و اسطوره‌زدایی از رفتار مردم مصیبت‌دیده و خنثی کردن پندار‌های ناروا، ایجاد مدیریت مردمی و خردمندانه در زمان فاجعه می‌پردازد و به مدیریت بحران کمک می‌کند.

در انتها لازم به ذکر است که در کنار سایر حوزه‌های مطالعاتی، پژوهش‌های متعددی توسط محققان علوم اجتماعی و به صورتی محدودتر توسط جامعه‌شناسان در چند دهە گذشته انجام گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری
  • تفاوت مغز یک فرد سالم با کسی که آسیب روانی شدیدی دیده است (فیلم)
  • سیل بهاری با سیستان و بلوچستان چه کرد؟ | امدادرسانی تا کی ادامه دارد؟
  • کارگران شهرداری یاسوج پیگیر مطالبات خود شدند
  • تجمع و اعتصاب کارگران شهرداری یاسوج